Strona 1 z 1

[MOC] Tatra 813 Kolos 8x8 Mk5

: 2019-11-17, 15:40
autor: noniusz
Witajcie,

Chciałbym zaprezentować kolejną odsłonę mojej ulubionej ciężarówki tj.: Tatra 813 Kolos 8x8

Obrazek

Jest to 5-ta wersja tej Tatry spod mojej ręki - tym razem chciałem zbudować ją na kołach 107x44, co oznacza skalę ~ 1:12, czyli w porównaniu z poprzednimi wersjami - auto większe, z większym rozstawem kół i osi.

Dodatkowo obecny regulamin LTTC nie wymaga skrzyni biegów na pokładzie, dlatego też postanowiłem maksymalnie uprościć konstrukcję - tym samym za napęd odpowiadają 4 silniki XL - po 1 na każdą oś, przełożenie to 1:5.

Za skręt 2 przednich osi odpowiada kolejny silnik XL - dzięki temu nie ma potrzeby stosowania zbyt dużej redukcji na wyjściu.

Kilka podstawowych danych:
- wymiary (szer. x dł. x wys.) : 24 x 66 x 24 cm
- rozstaw osi: 17-24-16 studów
- waga: 3,3 kg
- zasilanie: 2 x BatBox

GALERIA

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

FILM



(W filmie miał być nieco inny podkład muzyczny, ale niestety YT zblokowało jego wyświetlanie...)

Model nie jest oczywiście odkryciem prochu strzelniczego, miał być receptą na chwilową niemoc twórczą, a tymczasem powstawał prawie rok...
Tak czy inaczej w celach kronikarskich wrzucam na forum, aby nie popaść w AFOL-ski niebyt :)

: 2019-11-18, 07:55
autor: Blaha
Na żywo ten kolos robi mocne wrażenie. Wielka i silna konstrukcja :)

: 2019-11-18, 08:23
autor: Qbab
No dla mnie jednak takie zawieszenie jest komiczne. Niby oddaje konstrukcyjnie rzeczywistość ale praktycznie wygląda tragicznie.

: 2019-11-18, 17:29
autor: Cieślu
Qbab pisze:Niby oddaje konstrukcyjnie rzeczywistość ale praktycznie wygląda tragicznie.
Co kto lubi :)

Fajnie to wszystko wygląda, ale na obecne warunki fura jest za ciężka i ma zbyt dużą redukcję żeby była konkurencyjna. Ale po odchudzeniu może być niezłym przecinakiem :) Mam nadzieję, że uda się ją zobaczyć na LTTC 2020.

: 2019-11-18, 18:56
autor: noniusz
Cieślu pisze:ale na obecne warunki fura jest za ciężka i ma zbyt dużą redukcję żeby była konkurencyjna. Ale po odchudzeniu może być niezłym przecinakiem :) Mam nadzieję, że uda się ją zobaczyć na LTTC 2020.
Pierwotnie przełożenie miało być 1:3 - tyle co w zwolnicach, ale biorąc właśnie pod uwagę szacowaną masę zdecydowałem się na 1:5.
Na razie auto dumnie pręży muły na półce :) Jeśli zdecyduję się na wizytę w zawodach to na pewno z zupełnie inną konstrukcją, oponami, skalą itp.

: 2019-11-18, 21:51
autor: Atros
Ty to lubisz te Tatry, już mk 5 :). Podoba mi się, że jest taka schludna, faktycznie wygląda na dopracowywaną przez rok.
Co do napędu to myślę, że jakbyś połączył 4 silniki razem, albo przynajmniej po 2 na dwie osie to przełożenie 1:3 by dało radę.

Do zobaczenia na zawodach :)

: 2019-11-23, 16:19
autor: smyk
Rasową wyglądają trialówki na tych oponach, ale niestety słabo jeżdżą. Mieszanka jest za twarda i brakuje trakcji, a uślizgi są zdecydowanie za duże.

Maszyna fajnie wygląda, fajne: klatka i zabudowa tyłu.

: 2019-11-24, 19:22
autor: mw
Jak dla mnie to maszyna nie do zatrzymania - na filmiku widać co potrafi w szoku jestem jak ten kolos sobie razi w tak trudnych sytuacjach Brawo

: 2019-11-24, 19:55
autor: noniusz
mw pisze:Jak dla mnie to maszyna nie do zatrzymania - na filmiku widać co potrafi
No jak na KOLOSa przystało - coś tam potrafi :)

Film jednak był kręcony w warunkach laboratoryjnych, dopiero zawody TrTr to prawdziwy poligon dla trialóki, tam już dubli nie ma.

Gdyby był o jakiś kilogram lżejszy i miał lepszą przyczepność na innych oponach, można by powalczyć, a tak - stoi pod krawatem na półce :)