[MOC] Praga V3S

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: ManiekManiak, omen, BJ, Blaha, Atros, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 843
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
HELF: blaha

 

[MOC] Praga V3S

#1 Post autor: Blaha »

Hej,

Chciałem zaprezentować tegoroczną wersję mojej trialówki. Bazuje ona na wojskowej ciężarówce marki Praga, model V3S, produkcji czeskiej. W prawdziwym trialu jeździ sporo tych maszyn.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Pozwoliłem sobie w dużej mierze wykorzystać kabinę z zeszłęgo sezonu.
Natomiast podwozie jest nową konstrukcją. Trialówkę napędzają 3 silniki XL: jeden w przednim moście oraz dwa połączone w tylnym tandemie napędzające osie 2 i 3.Przedni most na zasadzie wahacza pchanego, zintegrowany ze skrętem. Tylny tandem jest zbudowany z technicbriców i zamocowany do ramy na 4 szarych amorkach oraz zespole cięgien. Silniki są połączone mechanicznie poprzez koła zębate i oba XLe napędzają obie tylne osie równocześnie. Pomaga to przy stromych podjazdach, bo np. na drugą oś może trafić moment z dwóch XLi. Nie ma co ukrywać, że tandem wzorowany jest na Uralu Kuby. Praga nie posiada skrzyni biegów. Całkowite przełożenie to 1:3.

Sterowanie oparte jest o system RC. Baza z eneloopami daje radę uciągnąć te 3 XLe.
Skręt zrealizowałem w oparciu o wyjście skrętu bazy RC i podpiętego do niego switcha, wraz z własnym zasilaniem i silnikiem XL do skrętu. Jest to jakby osobny układ elektryczny. Wychylenie gałki skrętu na pilocie RC powoduje zmianę pozycji switcha i działanie silnika od skrętu. Tak, baza strzela przy maksymalnym wychyleniu, ale do tej pory nie zaobrerwowałem negatywnych skutków tego stanu rzeczy.

Trialówka całkiem nieźle radziła sobie na rajdach. Całkiem przyjemnie się prowadziła, mocy raczej nie brakowało. Trochę odstaje szybkością od Atrosowego Urala. No i nie jestem zadowolony ze zbyt dużej masy modelu. Czasami dawała się we znaki także długość maszyny, ale taki już jej urok.

Maszynę widać na filmie autorstwa Sariela, z 4 rajdu LTTC 2019 o tu .

Dane techniczne:
Marka i model pierwowzoru: Praga V3S
Skala modelu: 1 : 12
Długość pierwowzoru: 5900 mm
modelu: 500 mm
Wysokość pierwowzoru: 2510 mm
modelu: 214 mm
Rozstawy osi pierwowzoru: 3580 / 1120
modelu: 297 / 103
Szerokość kabiny pierwowzoru: ~2100 mm
modelu: 182 mm
Wysokość kabiny pierwowzoru: ~1500 mm
modelu: 115 mm
Długość kabiny pierwowzoru: ~2000 mm
modelu: 174 mm
Średnica opony pierwowzoru: ~1000 mm
modelu: 95 mm
Silniki napędowe: 3 x PF XL

Dziękuję za uwagę :)

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1054
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
HELF: gkurkowski
Kontakt:

 

#2 Post autor: noniusz »

Designer płakał jak projektował... pierwowzór rzecz jasna :)

A Tobie bardzo dobrze udało się odwzorować ten brak uroku, co więcej generalka LTTC 2019 pokazuje, że auto jest całkiem mocne i zwinne.

...aha - do uroku Fiata BJ'a jeszcze baaardzo długa droga :)

Fuku
Posty: 775
Rejestracja: 2015-11-24, 16:10
Lokalizacja: radom/kraków
HELF: Proszę uzupełnić
: fukusaku
Kontakt:

   

#3 Post autor: Fuku »

Na trialówkach się nie znam, ale ta wygląda nawet ładnie jak na trialówkę :D
Wyróżniała się w Pszczynie

Awatar użytkownika
Aleksander Spyra
VIP
Posty: 199
Rejestracja: 2013-08-20, 18:41
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
: aka Zozoleon

#4 Post autor: Aleksander Spyra »

Praga kojarzy się nieodmiennie z cykaniem mechanizmu skrętu, zagadywaniem kierowcy i numerem 69 na wystawie :) Bardzo sprawna maszyna, tylko z częstym brakiem mocy. Dziwne jest to, że jej poprzednie wcielenie wydawało się bardziej zrywne... Gdzie traciła mocą, nadrabiała wyglądem - przypomina trialowe maszyny dużo bardziej niż modele wzorowane na niemodyfikowanych ciężarówkach. Czy będzie wersja v3? ;)

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2122
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
HELF: smyk

 

#5 Post autor: smyk »

Prawdopodobnie moja ulubiona tegoroczna ciężarówka. Bardzo mi przypadał do gustu od samego początku: niby taka cukierkowa zabaweczka, a dobrze trzyma proporcje, nie brakuje jej trialowego charakteru i twarda jest. Krótka jazda testowa potwierdziła, że tą maszyną da się jeździć. Czasami zachowanie proporcjonalnej szerokości utrudniało sprawę na przechyłach, ale szacun, że nie idziesz na skróty, tylko budujesz prawilnie przeskalowane modele.
GPM '07#2 | '08#2 | '09#5 | '10#3 | '11#4
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9

Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 843
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
HELF: blaha

 

#6 Post autor: Blaha »

Dzięki za miłe słowa :)
Plan był taki, żeby pokaząć, że trialówka może też w miarę się prezentować i przyciągać w jakiś sposób uwagę na sekcjach czy wystawach :)
Olku braki mocy to chyba w momentach kiedy nie zmieniałem baterii na świeże po kilku sekcjach. No i trzeba wziąć uwagę, że 3 XLe i masa ponad 2300g, gdzie rozłożenie tej masy nie było zbyt korzystne, bo tylny tandem wyszedł zbyt ciężki - nie pomagały tutaj ;)

Kamyk
VIP
Posty: 219
Rejestracja: 2013-03-07, 11:01
Lokalizacja: Będzin
HELF: kamyk970

 

#7 Post autor: Kamyk »

Jedna z ładniejszych kabin technicowych, idealnie dobrane proporcje i kolorystyka - ludzie w temacie od razu rozpoznają pierwowzór ;) Jeśli chodzi o zmniejszenie masy, to mógłbyś spróbować podpiąć skręt pod wyjście do manetek bazy i w tej sposób pozbyć się aku, bo o ile pamiętam to on teraz odpowiada za zasilanie skrętu, prawda?

Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 843
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
HELF: blaha

 

#8 Post autor: Blaha »

Dzięki.
Tak skręt jest zasilany osobno poprzez LiPo. Dużo ono nie waży, a dociąża mi przód. Ale jeśli te manetkowe wyjście z bazy, prądowo da radę zasilić np. eLke, to mogę spróbować. Nie wiem jak z wygodą operowania pilotem, ale spróbować można.

Kamyk
VIP
Posty: 219
Rejestracja: 2013-03-07, 11:01
Lokalizacja: Będzin
HELF: kamyk970

 

#9 Post autor: Kamyk »

U mnie w Zisie to wyjście zasila Lkę i jest ok ;)

sebanm
VIP
Posty: 358
Rejestracja: 2009-08-13, 21:17
Lokalizacja: Opole

#10 Post autor: sebanm »

Fajna trialówka, przyjemnie się na nią patrzy i do tego skuteczna, jak i kerownik.

ODPOWIEDZ