[WIP] Czołg średni M4 Sherman
: 2020-02-03, 21:39
W wolnym czasie pracuję nad czołgiem średnim M4 Sherman, właściwie nad hybrydą różnych wersji, na co klocki pozwolą w małej skali.
Mam nadzieję że się wam spodoba, a może i kogoś zainspiruje do zrobienia czegoś podobnego.
Zdjęcia jak na razie robię z ręki telefonem, muszę zdobyć jakąś sensowną kompaktową cyfrówkę do takich zdjęć żeby zamocować na statywie i pokręcić parametrami jasności, ale jak na razie nie mam na to zbytnio czasu. Większość zdjęć jest wrzuconych w niskiej rozdzielczości 800px, jak jest coś na czym można zobaczyć więcej detali to wrzuciłem linki do dużych rozmiarów.
Refki:
Projekt zacząłem od próby odwzorowania wózków jezdnych z oryginalnego Shermana:
Efekt:
Niestety nie udało mi się zmieścić w tej skali sensownie odwzorowanego zawieszenia/amortyzacji w takim wózku.
Zachowałem natomiast możliwość łatwego demontażu i może jak znajdę sposób to rozwiążę problem amortyzacji.
Tylne kółko musiałem w dość dziwny sposób zamocować żeby osiągnąć sensowne naciągnięcie gąsienicy i jednocześnie żeby nie wyciągać klocków mocujących to koło na boki podczas jazdy. Wciąż trochę WIP to jest.
Kadłub też trochę WIP bo przednie krawędzi nie odwzorowują poprawnie kształtu kadłuba oryginalnego czołgu
Przekazanie napędu z silnika jest dosyć standardowe przy czym starałem się mieć duże przełożenie żeby osiągnąć wysokie obroty silnika przy niskiej prędkości jazdy
Istotne jest tutaj to, że zębatki przekazujące napęd z dyferencjału muszą być dobrze zamocowane na usztywnionej konstrukcji bo przy takim położeniu względem mniejszej zębatki wystarczy lekkie ugięcie i zęby przeskakują.
Cała wieża się obraca i można sterować pochyleniem armaty wraz z obrotem wieży z tyłu czołgu
Przełożenie sterowanie pochyleniem armaty jest trochę za małe więc będę musiał coś z tym zrobić
Wieża i komora silnika są otwierane. Wewnątrz wierzy jest sensownych rozmiarów wewnętrzna część armaty i cały kosz wieży (turret basket /fighting compartment) obraca się wewnątrz korpusu czołgu
Daje to w miarę realistyczny zakres wychylenia armaty poprzez rzeczywiste ograniczenia miejsca wewnątrz wieży
Otwarcie komory silnika pozwala obejrzeć główne mechanizmy wieży
To mocowanie mechanizmu obrotu wieży jest jednym ze słabych punktów całej konstrukcji i przerabiałem to chyba już z 10 razy i ciągle coś z nim jest nie tak bo trudno się zaczepić czymkolwiek na wprost wentylatora mając jednocześnie obok drążek sterujący nachyleniem armaty.
Korpus wieży składa się z takich segmentów:
Wewnątrz wygląda to tak:
Jak dojdę do miejsca gdzie będę całkiem zadowolony z konstrukcji to zacznę powoli robić model do instrukcji w stud.io.
Z przodu jest całkiem trochę miejsca więc może da się zamontować silniki, ale nie wiem czy zmieszczę aż cztery silniki z dwoma odbiornikami, nigdy tego nie robiłem.
Mam nadzieję że się wam spodoba, a może i kogoś zainspiruje do zrobienia czegoś podobnego.
Zdjęcia jak na razie robię z ręki telefonem, muszę zdobyć jakąś sensowną kompaktową cyfrówkę do takich zdjęć żeby zamocować na statywie i pokręcić parametrami jasności, ale jak na razie nie mam na to zbytnio czasu. Większość zdjęć jest wrzuconych w niskiej rozdzielczości 800px, jak jest coś na czym można zobaczyć więcej detali to wrzuciłem linki do dużych rozmiarów.
Refki:
Projekt zacząłem od próby odwzorowania wózków jezdnych z oryginalnego Shermana:
Efekt:
Niestety nie udało mi się zmieścić w tej skali sensownie odwzorowanego zawieszenia/amortyzacji w takim wózku.
Zachowałem natomiast możliwość łatwego demontażu i może jak znajdę sposób to rozwiążę problem amortyzacji.
Tylne kółko musiałem w dość dziwny sposób zamocować żeby osiągnąć sensowne naciągnięcie gąsienicy i jednocześnie żeby nie wyciągać klocków mocujących to koło na boki podczas jazdy. Wciąż trochę WIP to jest.
Kadłub też trochę WIP bo przednie krawędzi nie odwzorowują poprawnie kształtu kadłuba oryginalnego czołgu
Przekazanie napędu z silnika jest dosyć standardowe przy czym starałem się mieć duże przełożenie żeby osiągnąć wysokie obroty silnika przy niskiej prędkości jazdy
Istotne jest tutaj to, że zębatki przekazujące napęd z dyferencjału muszą być dobrze zamocowane na usztywnionej konstrukcji bo przy takim położeniu względem mniejszej zębatki wystarczy lekkie ugięcie i zęby przeskakują.
Cała wieża się obraca i można sterować pochyleniem armaty wraz z obrotem wieży z tyłu czołgu
Przełożenie sterowanie pochyleniem armaty jest trochę za małe więc będę musiał coś z tym zrobić
Wieża i komora silnika są otwierane. Wewnątrz wierzy jest sensownych rozmiarów wewnętrzna część armaty i cały kosz wieży (turret basket /fighting compartment) obraca się wewnątrz korpusu czołgu
Daje to w miarę realistyczny zakres wychylenia armaty poprzez rzeczywiste ograniczenia miejsca wewnątrz wieży
Otwarcie komory silnika pozwala obejrzeć główne mechanizmy wieży
To mocowanie mechanizmu obrotu wieży jest jednym ze słabych punktów całej konstrukcji i przerabiałem to chyba już z 10 razy i ciągle coś z nim jest nie tak bo trudno się zaczepić czymkolwiek na wprost wentylatora mając jednocześnie obok drążek sterujący nachyleniem armaty.
Korpus wieży składa się z takich segmentów:
Wewnątrz wygląda to tak:
Jak dojdę do miejsca gdzie będę całkiem zadowolony z konstrukcji to zacznę powoli robić model do instrukcji w stud.io.
Z przodu jest całkiem trochę miejsca więc może da się zamontować silniki, ale nie wiem czy zmieszczę aż cztery silniki z dwoma odbiornikami, nigdy tego nie robiłem.