[MOC] Ził 4906 Niebieski Ptak
: 2020-04-23, 22:08
Ził 4906
Od kiedy w Związku Radzieckim zaczęto intensywnie wykonywać loty na orbitę przy użyciu statków typu Sojuz zaistniała potrzeba opracowania specjalnego systemu odzyskiwania lądowników. Kapsuły z kosmonautami spadały bowiem nieraz w trudno dostępnych obszarach Kraju Rad. W tym celu opracowano w latach 60 tych XX w specjalny pojazd amfibię PEU-1 miał on jednak wiele niedociągnięć i szybko pojawiła się konieczność opracowania doskonalszej konstrukcji.
Na początku lat 70 tych do budowy odpowiedniej maszyny przystąpiono w moskiewskich zakładach Zil (zawod im Lichaczewa), tak powstał Ził 4906.
Nowy pojazd z założenia miał działać jako element systemu PEK 409 „Niebieski Ptak” w skład którego wchodziły dwie amfibie, jedna wyposażona w dźwig umożliwiający podjęcie lądownika a druga z kabiną do transportu kosmonautów. Chodziło o to aby pojazdy nie były zbyt duże i można je było transportować drogą lotniczą w okolice miejsca akcji.
Zbudowane były na lekkiej ramie aluminiowej zaś kadłub zrobiono z włókna szklanego, do napędu użyto standardowego silnika V8 o mocy 150 KM z Ziła 130. Całość powstała w układzie trzy osiowym z których pierwsza i trzecia były kierowane a napęd przenoszony był na wszystkie 6 kół. Zawieszenie było niezależne o niewielkim skoku oparte o drążki skrętne. Dodatkowo z tyłu znajdowały się dwie śruby napędowe i stery zapewniające napęd na wodzie. Bardzo ciekawy był układ przeniesienia napędu. Za silnikiem znajdowała się 5 biegowa skrzynia biegów, dalej specjalna skrzynia rozdzielcza która przenosiła moc na wały znajdujące się po bokach kadłuba napędzające poszczególne koła oraz wał obracający śrubami pędnymi.
Budując mój model postawiłem sobie za cel aby nie tylko wyglądał i działał podobnie do oryginału, ale przede wszystkim odwzorowywał ten właśnie skomplikowany układ napędu i zawieszenia. Dlatego napęd pochodzący z dwóch silników Control plus XL umieszczonych pod widlastą ósemką przenoszony jest do skrzyni rozdzielczej która napędza dwa wały po bokach kadłuba. Wały te napędzają wszystkie koła których zawieszenie jest niezależne na drążkach skrętnych.
Skrzynia rozdzielcza jest wyposażona w zdalnie sterowaną blokadę mechanizmu różnicowego. Dzięki czemu w trudnym terenie można spiąć napęd prawej i lewej strony pojazdu. Dodatkowy wał napędza śruby pędne. Układ skrętu porusza pierwszą i trzecią osią oraz sterami znajdującymi się za śrubami. Amfibia jest wyposażona w uruchamiany zdalnie kompresor z dwoma pompkami i zbiornikiem ciśnienia służący do poruszania czterema siłownikami podnoszącymi i wysuwającymi ramiona dźwigu. Zdalnie można obsługiwać również zwijarkę dźwigu. Pneumatyka i podpory boczne są obsługiwane manualnie.
Cały model skłąda się z podwozia i karoserii które łatwo można rozdzielić wyciągając ośki zabezpieczające, przewód pneumatyczny orez wtyczkę z kostki powerd up z tyłu
Łącznie mamy tu 6 silników
2x C+ XL do napędu
1x C+ L skręt
1x C+ L blokada dyfra
1x C+ L Kompresor
1x WEDO Medium zwijarka dżwigu
zasilane są z jednej kostki C+ umieszczonej z przodu i Jednej Powered UP z tyłu pojazdu
Model waży około 3 Kg i ma 72 cm długości jest w skali 1:12,5 i dość ładnie leży w planach z jednym wyjątkiem. Ze względu na rozmiary paneli technicowych musiałem nieco zwiększyć rozstaw osi z 18,5 cm do 19,5 cm ale na szczęście ten kompromis nie zniszczył proporcji modelu. Co do białego paska pomiędzy granatem i błękitem to występował on na różnych wysokościach w oryginalnych pojazdach więc i z tym się pogodziłem.
Mam nadzieję, że się podoba.
Galeria
https://bricksafe.com/pages/samolot/zil-4906
Od kiedy w Związku Radzieckim zaczęto intensywnie wykonywać loty na orbitę przy użyciu statków typu Sojuz zaistniała potrzeba opracowania specjalnego systemu odzyskiwania lądowników. Kapsuły z kosmonautami spadały bowiem nieraz w trudno dostępnych obszarach Kraju Rad. W tym celu opracowano w latach 60 tych XX w specjalny pojazd amfibię PEU-1 miał on jednak wiele niedociągnięć i szybko pojawiła się konieczność opracowania doskonalszej konstrukcji.
Na początku lat 70 tych do budowy odpowiedniej maszyny przystąpiono w moskiewskich zakładach Zil (zawod im Lichaczewa), tak powstał Ził 4906.
Nowy pojazd z założenia miał działać jako element systemu PEK 409 „Niebieski Ptak” w skład którego wchodziły dwie amfibie, jedna wyposażona w dźwig umożliwiający podjęcie lądownika a druga z kabiną do transportu kosmonautów. Chodziło o to aby pojazdy nie były zbyt duże i można je było transportować drogą lotniczą w okolice miejsca akcji.
Zbudowane były na lekkiej ramie aluminiowej zaś kadłub zrobiono z włókna szklanego, do napędu użyto standardowego silnika V8 o mocy 150 KM z Ziła 130. Całość powstała w układzie trzy osiowym z których pierwsza i trzecia były kierowane a napęd przenoszony był na wszystkie 6 kół. Zawieszenie było niezależne o niewielkim skoku oparte o drążki skrętne. Dodatkowo z tyłu znajdowały się dwie śruby napędowe i stery zapewniające napęd na wodzie. Bardzo ciekawy był układ przeniesienia napędu. Za silnikiem znajdowała się 5 biegowa skrzynia biegów, dalej specjalna skrzynia rozdzielcza która przenosiła moc na wały znajdujące się po bokach kadłuba napędzające poszczególne koła oraz wał obracający śrubami pędnymi.
Budując mój model postawiłem sobie za cel aby nie tylko wyglądał i działał podobnie do oryginału, ale przede wszystkim odwzorowywał ten właśnie skomplikowany układ napędu i zawieszenia. Dlatego napęd pochodzący z dwóch silników Control plus XL umieszczonych pod widlastą ósemką przenoszony jest do skrzyni rozdzielczej która napędza dwa wały po bokach kadłuba. Wały te napędzają wszystkie koła których zawieszenie jest niezależne na drążkach skrętnych.
Skrzynia rozdzielcza jest wyposażona w zdalnie sterowaną blokadę mechanizmu różnicowego. Dzięki czemu w trudnym terenie można spiąć napęd prawej i lewej strony pojazdu. Dodatkowy wał napędza śruby pędne. Układ skrętu porusza pierwszą i trzecią osią oraz sterami znajdującymi się za śrubami. Amfibia jest wyposażona w uruchamiany zdalnie kompresor z dwoma pompkami i zbiornikiem ciśnienia służący do poruszania czterema siłownikami podnoszącymi i wysuwającymi ramiona dźwigu. Zdalnie można obsługiwać również zwijarkę dźwigu. Pneumatyka i podpory boczne są obsługiwane manualnie.
Cały model skłąda się z podwozia i karoserii które łatwo można rozdzielić wyciągając ośki zabezpieczające, przewód pneumatyczny orez wtyczkę z kostki powerd up z tyłu
Łącznie mamy tu 6 silników
2x C+ XL do napędu
1x C+ L skręt
1x C+ L blokada dyfra
1x C+ L Kompresor
1x WEDO Medium zwijarka dżwigu
zasilane są z jednej kostki C+ umieszczonej z przodu i Jednej Powered UP z tyłu pojazdu
Model waży około 3 Kg i ma 72 cm długości jest w skali 1:12,5 i dość ładnie leży w planach z jednym wyjątkiem. Ze względu na rozmiary paneli technicowych musiałem nieco zwiększyć rozstaw osi z 18,5 cm do 19,5 cm ale na szczęście ten kompromis nie zniszczył proporcji modelu. Co do białego paska pomiędzy granatem i błękitem to występował on na różnych wysokościach w oryginalnych pojazdach więc i z tym się pogodziłem.
Mam nadzieję, że się podoba.
Galeria
https://bricksafe.com/pages/samolot/zil-4906