Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Amerykański ciągnik z naczepą
Autor Wiadomość
SaperPL 

Wiek: 31
Dołączył: 30 Sty 2020
Wpisy: 151
Skąd: Nowy Sącz/Kraków
Wysłany: 2020-05-01, 14:30   [MOC] Amerykański ciągnik z naczepą

Witam

Chciałbym zaprezentować swój ciągnik siodłowy z naczepą, zrobiony w małej skali przy użyciu technic'ów studless (z wyjątkiem lusterek i świateł).





Do zrobienia modelu zainspirował mnie model ciężarówki z dźwigiem Kralla - wcześniej nie wiedziałem ze są tak małe elementy do układu kierowniczego w lego technic :)

Początkowym celem projektu było sprawdzenie możliwości/wariantów napędzania i sterowania ciągnikiem z naczepy w tak małej skali, ale po tych (nie do końca udanych) próbach doszedłem do wniosku że warto dokończyć model bo bryła ciągnika wyszła dosyć zgrabnie. Wątek WIP projektu znajdziecie w kuźni :)



Większość dominujących elementów kabiny jest zrobionych przy użyciu łukowych paneli.



Wnętrze kabiny ma kierownicę, dźwignię skrzyni biegów, fotele i coś na kształt zegarów lub wentylacji na desce rozdzielczej.



Kabina sypialna kryje w sobie serwo PF i kontroler sbrick z możliwością przypięcia dodatkowych dwóch silników dla funkcji przyczepy lub jakichś dodatkowych mechanizmów samej ciężarówki.



Model napędzany jest silnikiem XL zamocowanym wewnątrz ramy podwozia, niestety ta pozycja przy tym rozmiarze powoduje, że ciężarówka ma dosyć mały prześwit.



Miejsce montażu dyferencjału wynika z faktu że dyferencjał ma bardzo zbliżoną średnicę do kół i chciałem uniknąć zaczepiania nim o podłoże.



Bateria znajduje się w naczepie i myślę że jest dosyć ładnie wkomponowana w jej bryłę.



Naczepa ma też opuszczaną rampę sterowaną jednym silnikiem z drugą sekcją rampy podnoszoną za pomocą linek lego technic.



Siodło nie jest zrobione jakoś ładnie ze względu na to że muszę przez nie przełożyć dwa kable PF, więc po prostu użyłem dużej obrotnicy do tego celu.

Zmontowałem też prototypowo model alternatywny bez naczepy gdzie bateria jest w miejscu siodła.




Z pierwotnych założeń i pomysłów nie przetrwało przekazywanie napędu i sterowania przez siodło z przyczepy - o ile dało się to zrobić, to sterowanie wymagało wysokiej zamkniętej naczepy a ilość zębatek przekazujących napęd powodowała że przy każdej nagłej zmianie kierunku jazdy wszystkie zębatki szczękały z względu na luz wynikający z użycia sprzęgła do przekazywania napędu wokół osi sterującej kołami.

Oprócz tego istotne założenia które nie przetrwały to użycie paneli łukowych/foteli technic jako przednich nadkoli, bo było to bardzo niekoszerne i powodowało wiele naprężeń w konstrukcji ze względu na to że punkty montażowe nijak nie pasują do siatki pinów rozmieszczonych co jeden stud, oraz (drugie założenie) nie udało mi się skonstruować wciągarki która miałaby ładnie zabudowany silnik w środku naczepy jednocześnie bez znacznego jej wydłużania.

Dzięki za uwagę i mam nadzieję że się komuś spodoba :)
Ostatnio zmieniony przez SaperPL 2020-05-12, 14:11, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Krall 


Wiek: 20
Dołączył: 07 Wrz 2018
Wpisy: 65
Skąd: Trzciana k. Rzeszowa
Wysłany: 2020-05-01, 15:40   

Podoba mi się. Widać duży postęp w poziomie prezentacji pracy względem Shermana.
Widzę że dobrze idzie ci modelowanie za pomocą paneli technic.
Osobiście uważam że naczepie nie zaszkodziłoby gdyby ją troszkę wydłużyć, wtedy też z pewnością zmieściłbyś wyciągarkę.
_________________
~Tej nocy, idziemy budować!
 
 
 
SaperPL 

Wiek: 31
Dołączył: 30 Sty 2020
Wpisy: 151
Skąd: Nowy Sącz/Kraków
Wysłany: 2020-05-01, 17:05   

Krall napisał/a:
Osobiście uważam że naczepie nie zaszkodziłoby gdyby ją troszkę wydłużyć, wtedy też z pewnością zmieściłbyś wyciągarkę.


Problem wciągarki jest taki, że gdybym silnik zainstalował w poprzek naczepy przed baterią, to miałbym problem z przypinaniem kabli do baterii oraz wypinaniem baterii, ale wtedy to byłoby tylko przedłużenie naczepy troszkę, bo i kierunek osi też byłby odpowiedni dla orientacji wciągarki.

Gdybym silnik wciągarki zainstalował wzdłużnie w naczepie, tak jak silnik od rampy, to musiałbym przedłużyć naczepę znacząco o jakieś 8~10 studów żeby zmieścić drugi silnik, przejść osią ponad baterią i zrobić zmianę kierunku osi pod szpulę wciągarki.

Możliwe że udałoby się zaoszczędzić trochę miejsca gdybym silnik od rampy przesunął bardziej do tyłu i jakimś cudem zmieścił się z zębatką która ma sprzęgło w takiej konfiguracji a jednocześnie nie tarł silnikiem o podłogę.

Wydaje mi się też że aktualne proporcje naczepy są optymalne/naturalne i też nie chciałem jej robić zbyt długiej.

No i już jestem na etapie że tą przyczepę rozbierałem tyle razy że mam ochotę zająć się kolejnym projektem :D
Ostatnio zmieniony przez SaperPL 2020-05-01, 17:07, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
SaperPL 

Wiek: 31
Dołączył: 30 Sty 2020
Wpisy: 151
Skąd: Nowy Sącz/Kraków
Wysłany: 2020-10-05, 17:59   

Odświeżyłem sobie model ciężarówki żeby sprawdzić czy upchnę Technic Hub w kabinie sypialnej:

Ostatnio zmieniony przez SaperPL 2020-10-05, 17:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 13