[MOC] Fiat 125p
: 2020-05-15, 11:46
Fiat 125p
Dane techniczne
Dł. 58s / szer. 23s / wys. 20s (46/20/15 cm)
Skala: 1:9,5
Waga: 2268g
Liczba części: 3066
Zasilanie: Buwizz / 8878 BB / 8881 BB
Kontrola za pomocą sbricka
2x L
2x servo
Funkcje
Jazda - 2 L
Skręt - servo
Zmiana biegów - servo
4-biegowa skrzynia biegów
Przednie niezależnie zawieszenie
Tylne pływające
Atrapa silnika R4
Działająca kierownica
Regulowane przednie siedzenia
Otwierane drzwi (przednie z zamkiem)
Otwierana pokrywa silnika (dźwignią ze środka)
Otwierany bagażnik
Zdejmowane nadwozie
Przednie i tylne światła LED
Dla jednych „Duży fiat”, dla innych „kanciak”, a chyba dla wszystkich motoryzacyjna legenda PRL-u. To nim porucznik Borewicz śmigał po warszawskich ulicach w pierwszych odcinkach serialu „07 zgłoś się”.
Na pomysł budowy Fiata 125p wpadłem jakoś na początku roku. Pracę rozpocząłem w marcu i po dwóch miesiącach model jest gotowy.
Za jazdę odpowiadają dwa silniki L, które napędzają czterobiegową skrzynię biegów. Skrzynię starałem się zrobić jak najniższą, żeby odwzorować w miarę realnie wnętrze. Pomijając zębatki ma wysokość 2 studów, dzięki zastosowaniu klocka z Chirona. Biegi są zmieniane przez servo, wykorzystując prosty stepper. Podczas jazdy sprawność zmiany biegów to około 80%, a na postoju 100%. Wynika to prawdopodobnie z oporów w trakcie jazdy. Najczęściej nie chce wskoczyć „trójka”, przerzucając z „dwójki”. Te biegi są po dwóch stronach skrzyni i prawdopodobnie z tego to wynika. Wymieniałem ośki w tym miejscu i smarowałem driving ringi, ale efekt był ten sam.
Przełożenia skrzyni biegów:
I 2,08:1
II 1,67:1
III 1,25:1
IV 0,8:1
Auto jeździ całkiem sprawnie, na czwartym biegu osiąga około 4km/h, przy zasilaniu przez buwizza w trybie ludicrous.
Za skręt odpowiada servo, które napędza też kierownicę.
To, co obrałem sobie za jeden z celów to zdejmowane nadwozie. Wymagało to trochę innej budowy podwozia i zupełnie innej nadwozia, niż zwykle. Najważniejsze było odpowiednie poprowadzenie przewodów z przodu auta (2xL, servo i światła) na tył, gdzie znajduje się sbrick. Wymagało to użycia dwóch przedłużek 20cm i 50cm, dlatego trochę kabli tam jest.
Pora na manualne funkcje. Fiat posiada przednie drzwi z zamkiem. Zamek jest podobnej konstrukcji, jak w moich wcześniejszych MOCach, działa dzięki gumce. Fotele są regulowane w chyba najprostszy sposób. Nie ma żadnych ślimaków czy listew zębatych, regulacja opiera się na dźwigni na środku auta, która porusza całym fotelem. Działa to podobnie do wahaczy w zawieszeniu. Po stronie pasażera znajduje się dźwignia do otwierania maski. Niestety po stronie kierowcy, z uwagi na kierownicę i przewody nie było na nią miejsca. Maska i bagażnik mają zawiasy, żeby nie spadały przez swoją masę.
Budując nadwozie najważniejsze było, żeby zapewnić mu odpowiednią sztywność, bo ma być oddzielnym elementem. Zapewnia ją dach, który (pierwszy raz w moim MOCu) pełni funkcję wzmacniania nadwozia, jak w prawdziwym samochodzie. Najwięcej „zabawy” było z odwzorowaniem linii nadwozia. Patrząc z góry na Fiata jest ona lekko zaokrąglona: zwęża się z przodu i z tyłu, a rozszerza na środku auta. Rozwiązałem to przez nie do końca "legalne" połączenie liftarma 15s pod kątem. Ramki drzwi też wymagały trochę „zachodu”. Starałem się użyć jak najmniej tych elementów, z uwagi na ich „zabójczą” cenę w kolorze czerwonym.
Ciekawostki:
1. Tłoki poruszają się w tej samej kolejności, co w prawdziwym silniku.
2. Filtr powietrza przy okazji rygluje nadwozie z podwoziem. Przekręcając go zwalnia się blokadę z przodu, a po usunięciu osiek z boku i z tyłu auta można zdjąć całe nadwozie.
Jest to pierwszy model, do którego zrobiłem instrukcje… Wymagało to trochę „zabawy” w stud.io i w LDcadzie. Można ją nabyć na rebrickable:
https://rebrickable.com/mocs/MOC-42230/ ... /fiat-125p
Tutaj kilka przykładowych stron:
Kilka dodatkowych zdjęć
Galeria
PF 125p gotowy. Czas na realizację nowych pomysłów... :)
Dane techniczne
Dł. 58s / szer. 23s / wys. 20s (46/20/15 cm)
Skala: 1:9,5
Waga: 2268g
Liczba części: 3066
Zasilanie: Buwizz / 8878 BB / 8881 BB
Kontrola za pomocą sbricka
2x L
2x servo
Funkcje
Jazda - 2 L
Skręt - servo
Zmiana biegów - servo
4-biegowa skrzynia biegów
Przednie niezależnie zawieszenie
Tylne pływające
Atrapa silnika R4
Działająca kierownica
Regulowane przednie siedzenia
Otwierane drzwi (przednie z zamkiem)
Otwierana pokrywa silnika (dźwignią ze środka)
Otwierany bagażnik
Zdejmowane nadwozie
Przednie i tylne światła LED
Dla jednych „Duży fiat”, dla innych „kanciak”, a chyba dla wszystkich motoryzacyjna legenda PRL-u. To nim porucznik Borewicz śmigał po warszawskich ulicach w pierwszych odcinkach serialu „07 zgłoś się”.
Na pomysł budowy Fiata 125p wpadłem jakoś na początku roku. Pracę rozpocząłem w marcu i po dwóch miesiącach model jest gotowy.
Za jazdę odpowiadają dwa silniki L, które napędzają czterobiegową skrzynię biegów. Skrzynię starałem się zrobić jak najniższą, żeby odwzorować w miarę realnie wnętrze. Pomijając zębatki ma wysokość 2 studów, dzięki zastosowaniu klocka z Chirona. Biegi są zmieniane przez servo, wykorzystując prosty stepper. Podczas jazdy sprawność zmiany biegów to około 80%, a na postoju 100%. Wynika to prawdopodobnie z oporów w trakcie jazdy. Najczęściej nie chce wskoczyć „trójka”, przerzucając z „dwójki”. Te biegi są po dwóch stronach skrzyni i prawdopodobnie z tego to wynika. Wymieniałem ośki w tym miejscu i smarowałem driving ringi, ale efekt był ten sam.
Przełożenia skrzyni biegów:
I 2,08:1
II 1,67:1
III 1,25:1
IV 0,8:1
Auto jeździ całkiem sprawnie, na czwartym biegu osiąga około 4km/h, przy zasilaniu przez buwizza w trybie ludicrous.
Za skręt odpowiada servo, które napędza też kierownicę.
To, co obrałem sobie za jeden z celów to zdejmowane nadwozie. Wymagało to trochę innej budowy podwozia i zupełnie innej nadwozia, niż zwykle. Najważniejsze było odpowiednie poprowadzenie przewodów z przodu auta (2xL, servo i światła) na tył, gdzie znajduje się sbrick. Wymagało to użycia dwóch przedłużek 20cm i 50cm, dlatego trochę kabli tam jest.
Pora na manualne funkcje. Fiat posiada przednie drzwi z zamkiem. Zamek jest podobnej konstrukcji, jak w moich wcześniejszych MOCach, działa dzięki gumce. Fotele są regulowane w chyba najprostszy sposób. Nie ma żadnych ślimaków czy listew zębatych, regulacja opiera się na dźwigni na środku auta, która porusza całym fotelem. Działa to podobnie do wahaczy w zawieszeniu. Po stronie pasażera znajduje się dźwignia do otwierania maski. Niestety po stronie kierowcy, z uwagi na kierownicę i przewody nie było na nią miejsca. Maska i bagażnik mają zawiasy, żeby nie spadały przez swoją masę.
Budując nadwozie najważniejsze było, żeby zapewnić mu odpowiednią sztywność, bo ma być oddzielnym elementem. Zapewnia ją dach, który (pierwszy raz w moim MOCu) pełni funkcję wzmacniania nadwozia, jak w prawdziwym samochodzie. Najwięcej „zabawy” było z odwzorowaniem linii nadwozia. Patrząc z góry na Fiata jest ona lekko zaokrąglona: zwęża się z przodu i z tyłu, a rozszerza na środku auta. Rozwiązałem to przez nie do końca "legalne" połączenie liftarma 15s pod kątem. Ramki drzwi też wymagały trochę „zachodu”. Starałem się użyć jak najmniej tych elementów, z uwagi na ich „zabójczą” cenę w kolorze czerwonym.
Ciekawostki:
1. Tłoki poruszają się w tej samej kolejności, co w prawdziwym silniku.
2. Filtr powietrza przy okazji rygluje nadwozie z podwoziem. Przekręcając go zwalnia się blokadę z przodu, a po usunięciu osiek z boku i z tyłu auta można zdjąć całe nadwozie.
Jest to pierwszy model, do którego zrobiłem instrukcje… Wymagało to trochę „zabawy” w stud.io i w LDcadzie. Można ją nabyć na rebrickable:
https://rebrickable.com/mocs/MOC-42230/ ... /fiat-125p
Tutaj kilka przykładowych stron:
Kilka dodatkowych zdjęć
Galeria
PF 125p gotowy. Czas na realizację nowych pomysłów... :)