[MOC] Ball Collector
: 2020-06-14, 23:10
Wstęp
Wracam po długiej nieobecności i bez zwłoki zapraszam na rundę lub dwie nowej, zręcznościowo-logicznej gry Ball Collector. Polski tytuł tej gry brzmiałby następująco: Zbieracz piłek, ale skoro mnóstwo gier komputerowych ma tytuły nietłumaczone, moja również, a udawać nie będę, że wygląd i sposób grania wzoruje się na prostych grach komputerowych.
Historia
W 2034 roku ludzkość zniknęła w niewyjaśnionych okolicznościach, zostawiając po sobie mnóstwo materiału radioaktywnego pochowanego w przedziwnych schowkach. Jedni powiadali, że stała za tym organizacja chowająca się za symbolem pomarańczowego krzyża. Inni mówili, że tę organizację przejął ktoś znacznie potężniejszy i wykorzystał do niecnych celów. Tylko jeden fakt zgadzał się w pełnej rozciągłości: jedyne działające roboty – samojezdne pojazdy 42065X zostały zaprogramowane do zbierania radioaktywnych kul i przewożenia ich w oddalone i zabezpieczone miejsce.
Bohater
Bohaterem rozgrywki, którym steruje się za pomocą pilota IR, jest pojazd 42065X, zmodyfikowana wersja zestawu 42065 zachowująca oryginalne malowanie, jedynie zyskująca możliwość przewożenia materiału radioaktywnego. W ramach rozgrywki należy zebrać cały materiał radioaktywny schowany na planszy i przywieźć na miejsce startu. Ostatnie zdjęcie jest oczywiście poglądowe, w trakcie jednej planszy zbiera się dużo mniej materiału radioaktywnego niż pokazano.
Plansza
Plansza składa się z 16 pól tworzących kwadrat o boku 4. Każde pole poza startowym jest oznaczone żółtym malowaniem, pole startowe wyróżnia się malowaniem limonkowym. Niektóre pola mają wyżłobione w podłodze prowadnice pozwalające na transport skrzyni po określonych trajektoriach. Zdecydowałem się na dwie skrzynie i układ prowadnic widoczny na głównym zdjęciu.
Na każdej planszy znajduje się co najmniej jedna szafa ze schowkami zawierającymi materiał radioaktywny. Do planszy tej wielkości przygotowałem dwie takie szafy i najczęściej używam ich obu.
Plansza może zostać uzupełniona o:
* jednokierunkowe przejścia stojące na granicy pól. Oznakowanie przejść odwołuje się do sygnalizacji świetlnej:
mam przygotowane trzy takie przejścia;
* sprzężone obrotowe bramki stojące na rogach pól; sprzężenie polega na tym, że obrót jednej bramki wywołuje jednoczesny, identyczny obrót drugiej z nich:
mam przygotowane dwie pary bramek, bramki jednej pary mają po jednym ramieniu, bramki drugiej pary mają po dwa ramiona układające się w kąt o mierze 180 stopni. Mechanizm do obrotu bramek tkwi pod podłogą.
Skrzyń nie da się przepchnąć przez jednokierunkowe przejścia ze względu na rozmiar skrzyń. Skrzyniami nie popycha się bramek obrotowych ze względu na klarowność gry (patrz zasady).
W ramach rozgrywki obowiązują następujące reguły gry:
1. Pusty pojazd 42065X ustawiasz na polu startowym (oznaczonym limonkowym malowaniem), pojazd jest skierowany w dół planszy.
2. Pojazd jest obsługiwany wyłącznie za pomocą pilota.
3. Celem gry jest zebranie wszystkich radioaktywnych odpadów do pojemnika pojazdu 42065X i po zebraniu wszystkich stawienie się z nimi na polu startowym.
4. Odpady radioaktywne znajdują się w schowkach szaf rozstawionych na polach planszy.
5. W przypadku planszy zawierającej skrzynie należy dochować staranności, aby na każdym polu stała co najwyżej jedna skrzynia. Skrzynie przesuwa się wzdłuż prowadnic.
6. W przypadku planszy zawierającej jednokierunkowe przejścia stojące na granicy pól należy w ustalaniu strategii uwzględnić możliwość przechodzenia tylko w jedną stronę (przez zieloną część).
7. Przechodzenie przez sprzężone obrotowe bramki stojące na rogach pól należy wykonywać w taki sposób, aby obie bramki miały swobodny ruch w tę samą stronę, a po ukończeniu interakcji z bramką, żeby obie bramki były ułożone w ten sam sposób równolegle lub prostopadle do boków planszy i żeby ułożenie wynikało z przejścia przez nie.
Mechanizmy
Ta konstrukcja z serią LEGO Technic ma wspólny tylko budulec, nie znajdziesz tu skomplikowanych mechanizmów. Jedynym faktycznym mechanizmem jest sprzężenie obrotu bramek znajdujące się pod podłogą. Serce mechanizmu stanowi steper bazujący na tym z Bugatti: Z niego za pomocą knobów rozprowadzony jest w różne strony obrót z przeskokiem o kąt prosty. Taki mechanizm występuje trzykrotnie, więc trzeba wiedzieć, w które wierzchołki pól należy włożyć bramki, aby zostały sprzęgnięte. Jeden z nich wygląda następująco: Podczas rozprowadzania mechanizmu pod podłogą spotkałem się z koniecznością sztywnego połączenia dwóch osiek jak za pomocą zwykłego łącznika, przy czym jedna z nich miała być obrócona wzdłuż osi obrotu o kąt 45 stopni względem drugiej, połączenie wykonałem następująco: i użyłem w innym sprzęgnięciu niż pokazane.
Na zakończenie
Gra została przygotowana i zaprojektowana pod kątem wystaw, w założeniach ma dostarczać kilkuminutowej rozrywki dużej liczbie osób. Zobaczymy, jak się spisze, próby do filmu wypadły obiecująco – rozgrywka wygląda na wymagającą, potrzebna jest dokładność przy zbieraniu piłek (tylko co piątą próbę przejścia planszy kończyłem sukcesem – mam jeszcze obszerny materiał filmowy na wpadki podczas gry), przy trudniejszych planszach trzeba ponadto zaplanować całą trasę. Mam przygotowane 80 plansz o różnym poziomie trudności z numeracją zgodną z zaprezentowaną na filmie, każda seria ośmiu plansz ma tak samo ustawione jednokierunkowe przejścia i sprzężone bramki: więc będę mógł bardzo szybko ustawić każdą z ośmiu plansz danej serii. Oczywiście plansz można wymyślać dużo więcej, zdaję sobie z tego sprawę. Tymczasem zapraszam do dyskusji.
GALERIA (wszystkie użyte zdjęcia są dużej rozdzielczości): klik
Wracam po długiej nieobecności i bez zwłoki zapraszam na rundę lub dwie nowej, zręcznościowo-logicznej gry Ball Collector. Polski tytuł tej gry brzmiałby następująco: Zbieracz piłek, ale skoro mnóstwo gier komputerowych ma tytuły nietłumaczone, moja również, a udawać nie będę, że wygląd i sposób grania wzoruje się na prostych grach komputerowych.
Historia
W 2034 roku ludzkość zniknęła w niewyjaśnionych okolicznościach, zostawiając po sobie mnóstwo materiału radioaktywnego pochowanego w przedziwnych schowkach. Jedni powiadali, że stała za tym organizacja chowająca się za symbolem pomarańczowego krzyża. Inni mówili, że tę organizację przejął ktoś znacznie potężniejszy i wykorzystał do niecnych celów. Tylko jeden fakt zgadzał się w pełnej rozciągłości: jedyne działające roboty – samojezdne pojazdy 42065X zostały zaprogramowane do zbierania radioaktywnych kul i przewożenia ich w oddalone i zabezpieczone miejsce.
Bohater
Bohaterem rozgrywki, którym steruje się za pomocą pilota IR, jest pojazd 42065X, zmodyfikowana wersja zestawu 42065 zachowująca oryginalne malowanie, jedynie zyskująca możliwość przewożenia materiału radioaktywnego. W ramach rozgrywki należy zebrać cały materiał radioaktywny schowany na planszy i przywieźć na miejsce startu. Ostatnie zdjęcie jest oczywiście poglądowe, w trakcie jednej planszy zbiera się dużo mniej materiału radioaktywnego niż pokazano.
Plansza
Plansza składa się z 16 pól tworzących kwadrat o boku 4. Każde pole poza startowym jest oznaczone żółtym malowaniem, pole startowe wyróżnia się malowaniem limonkowym. Niektóre pola mają wyżłobione w podłodze prowadnice pozwalające na transport skrzyni po określonych trajektoriach. Zdecydowałem się na dwie skrzynie i układ prowadnic widoczny na głównym zdjęciu.
Na każdej planszy znajduje się co najmniej jedna szafa ze schowkami zawierającymi materiał radioaktywny. Do planszy tej wielkości przygotowałem dwie takie szafy i najczęściej używam ich obu.
* jednokierunkowe przejścia stojące na granicy pól. Oznakowanie przejść odwołuje się do sygnalizacji świetlnej:
* sprzężone obrotowe bramki stojące na rogach pól; sprzężenie polega na tym, że obrót jednej bramki wywołuje jednoczesny, identyczny obrót drugiej z nich:
Skrzyń nie da się przepchnąć przez jednokierunkowe przejścia ze względu na rozmiar skrzyń. Skrzyniami nie popycha się bramek obrotowych ze względu na klarowność gry (patrz zasady).
Zasady gry
W ramach rozgrywki obowiązują następujące reguły gry:
1. Pusty pojazd 42065X ustawiasz na polu startowym (oznaczonym limonkowym malowaniem), pojazd jest skierowany w dół planszy.
2. Pojazd jest obsługiwany wyłącznie za pomocą pilota.
3. Celem gry jest zebranie wszystkich radioaktywnych odpadów do pojemnika pojazdu 42065X i po zebraniu wszystkich stawienie się z nimi na polu startowym.
4. Odpady radioaktywne znajdują się w schowkach szaf rozstawionych na polach planszy.
5. W przypadku planszy zawierającej skrzynie należy dochować staranności, aby na każdym polu stała co najwyżej jedna skrzynia. Skrzynie przesuwa się wzdłuż prowadnic.
6. W przypadku planszy zawierającej jednokierunkowe przejścia stojące na granicy pól należy w ustalaniu strategii uwzględnić możliwość przechodzenia tylko w jedną stronę (przez zieloną część).
7. Przechodzenie przez sprzężone obrotowe bramki stojące na rogach pól należy wykonywać w taki sposób, aby obie bramki miały swobodny ruch w tę samą stronę, a po ukończeniu interakcji z bramką, żeby obie bramki były ułożone w ten sam sposób równolegle lub prostopadle do boków planszy i żeby ułożenie wynikało z przejścia przez nie.
Mechanizmy
Ta konstrukcja z serią LEGO Technic ma wspólny tylko budulec, nie znajdziesz tu skomplikowanych mechanizmów. Jedynym faktycznym mechanizmem jest sprzężenie obrotu bramek znajdujące się pod podłogą. Serce mechanizmu stanowi steper bazujący na tym z Bugatti: Z niego za pomocą knobów rozprowadzony jest w różne strony obrót z przeskokiem o kąt prosty. Taki mechanizm występuje trzykrotnie, więc trzeba wiedzieć, w które wierzchołki pól należy włożyć bramki, aby zostały sprzęgnięte. Jeden z nich wygląda następująco: Podczas rozprowadzania mechanizmu pod podłogą spotkałem się z koniecznością sztywnego połączenia dwóch osiek jak za pomocą zwykłego łącznika, przy czym jedna z nich miała być obrócona wzdłuż osi obrotu o kąt 45 stopni względem drugiej, połączenie wykonałem następująco: i użyłem w innym sprzęgnięciu niż pokazane.
Na zakończenie
Gra została przygotowana i zaprojektowana pod kątem wystaw, w założeniach ma dostarczać kilkuminutowej rozrywki dużej liczbie osób. Zobaczymy, jak się spisze, próby do filmu wypadły obiecująco – rozgrywka wygląda na wymagającą, potrzebna jest dokładność przy zbieraniu piłek (tylko co piątą próbę przejścia planszy kończyłem sukcesem – mam jeszcze obszerny materiał filmowy na wpadki podczas gry), przy trudniejszych planszach trzeba ponadto zaplanować całą trasę. Mam przygotowane 80 plansz o różnym poziomie trudności z numeracją zgodną z zaprezentowaną na filmie, każda seria ośmiu plansz ma tak samo ustawione jednokierunkowe przejścia i sprzężone bramki: więc będę mógł bardzo szybko ustawić każdą z ośmiu plansz danej serii. Oczywiście plansz można wymyślać dużo więcej, zdaję sobie z tego sprawę. Tymczasem zapraszam do dyskusji.
GALERIA (wszystkie użyte zdjęcia są dużej rozdzielczości): klik