[MOC] Ciężarówka górnicza PAR 4XV3
: 2020-09-29, 01:07
Przedstawiam ciężarówkę górniczą o nazwie PAR (pneumatic automatic reduction) 4XV3. Inspiracją były maszyny takie jak CAT 797F, BELAZ 75710 i inne podobne im.
Dane techniczne:
Napęd: 2 Xl
Skręt: 1 m
Napęd kompresora: 1 m
Sterowanie zaworem pneumatycznym odpowiedzialnym za wysyp wywrotki oraz napełnianie akumulatora pneumatycznego: 9V old motor
Odbiornik podczerwieni: x2
Zasilanie: akumulator 8878
Waga: 4,2 kg
Długość: 47 cm
Szerokość: 33 cm
Wysokość: 23 cm
Światełka LED: x2
Ciężarówka wyposażona jest w napęd na 4 koła z centralnym dyferencjałem oraz w skrzynię biegów przełączaną automatycznie w momencie napotkania oporu. Do przełączania między dwoma biegami wykorzystałem moment obrotowy, który tworzą dwa silniki Xl podłączone szeregowo osadzone w kołysce. Dzięki temu podczas obciążenia mogę się obracać w pewnym zakresie. Są one połączone z przełącznikiem pneumatycznym.
Na zdjęciu powyżej widać, że w momencie braku obciążenia gumka recepturka utrzymuje zawór w pozycji wyjściowej, czyli biegu z mniejszym przełożeniem. W momencie jazdy do przodu i napotkaniu oporu kołyska obraca się w przeciwną stronę ruchu wskazówek zegara patrząc od frontu pojazdu i linka poprowadzona przez zblocze powoduje zmianę położenia zaworu oraz przekazanie ciśnienia do siłowników, które zmieniają bieg.
W przypadku redukcji na biegu wstecznym kołyska obraca się w przeciwną stronę, a za zmianę położenia zaworu odpowiada bezpośrednio łańcuszek.
Cały układ pneumatyczny zasilany jest kompresorem z automatycznym zaworem powodującym wyłączenie go przy odpowiednim ciśnieniu w układzie.
(Dodatkowym urozmaiceniem 2 z 4 wentylatorów są wprawiane w ruch. Jeden połączony jest z silnikiem od kompresora, natomiast drugi z mechanizmem skrętu przedniej osi.)
Układ może być również zasilany z wcześniej napełnionego akumulatora pneumatycznego, którego rolę pełni niebieski air tank zaślepiony z jednej strony.
Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest momentalne przełączenie biegu bez obawy na zblokowanie się kół zębatych. Jednak jest on efektywny do dwóch zmian, potem należy na chwilę przełączyć zawór na pozycję wysypu wywrotki, aby załączył się kompresor i ponownie przełączyć na pozycję napełniania akumulatora.
Zawieszenie pojazdu jest w pełni amortyzowane. Z przodu niezależny układ zawieszenia, natomiast z tyłu sztywny most przymocowany do obrotnic, które są amortyzowane.
Wysyp wywrotki:
Wnętrze kabiny:
W kabinie zainstalowane jest również światełko pulsujące w momencie przełączania przełącznika pneumatycznego z wykorzystaniem oświetlenia z zestawu 8480.
Z góry przepraszam jeżeli pojawiły się błędy edytorskie, ale jest to mój pierwszy post na forum.
Dane techniczne:
Napęd: 2 Xl
Skręt: 1 m
Napęd kompresora: 1 m
Sterowanie zaworem pneumatycznym odpowiedzialnym za wysyp wywrotki oraz napełnianie akumulatora pneumatycznego: 9V old motor
Odbiornik podczerwieni: x2
Zasilanie: akumulator 8878
Waga: 4,2 kg
Długość: 47 cm
Szerokość: 33 cm
Wysokość: 23 cm
Światełka LED: x2
Ciężarówka wyposażona jest w napęd na 4 koła z centralnym dyferencjałem oraz w skrzynię biegów przełączaną automatycznie w momencie napotkania oporu. Do przełączania między dwoma biegami wykorzystałem moment obrotowy, który tworzą dwa silniki Xl podłączone szeregowo osadzone w kołysce. Dzięki temu podczas obciążenia mogę się obracać w pewnym zakresie. Są one połączone z przełącznikiem pneumatycznym.
Na zdjęciu powyżej widać, że w momencie braku obciążenia gumka recepturka utrzymuje zawór w pozycji wyjściowej, czyli biegu z mniejszym przełożeniem. W momencie jazdy do przodu i napotkaniu oporu kołyska obraca się w przeciwną stronę ruchu wskazówek zegara patrząc od frontu pojazdu i linka poprowadzona przez zblocze powoduje zmianę położenia zaworu oraz przekazanie ciśnienia do siłowników, które zmieniają bieg.
W przypadku redukcji na biegu wstecznym kołyska obraca się w przeciwną stronę, a za zmianę położenia zaworu odpowiada bezpośrednio łańcuszek.
Cały układ pneumatyczny zasilany jest kompresorem z automatycznym zaworem powodującym wyłączenie go przy odpowiednim ciśnieniu w układzie.
(Dodatkowym urozmaiceniem 2 z 4 wentylatorów są wprawiane w ruch. Jeden połączony jest z silnikiem od kompresora, natomiast drugi z mechanizmem skrętu przedniej osi.)
Układ może być również zasilany z wcześniej napełnionego akumulatora pneumatycznego, którego rolę pełni niebieski air tank zaślepiony z jednej strony.
Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest momentalne przełączenie biegu bez obawy na zblokowanie się kół zębatych. Jednak jest on efektywny do dwóch zmian, potem należy na chwilę przełączyć zawór na pozycję wysypu wywrotki, aby załączył się kompresor i ponownie przełączyć na pozycję napełniania akumulatora.
Zawieszenie pojazdu jest w pełni amortyzowane. Z przodu niezależny układ zawieszenia, natomiast z tyłu sztywny most przymocowany do obrotnic, które są amortyzowane.
Wysyp wywrotki:
Wnętrze kabiny:
W kabinie zainstalowane jest również światełko pulsujące w momencie przełączania przełącznika pneumatycznego z wykorzystaniem oświetlenia z zestawu 8480.
Z góry przepraszam jeżeli pojawiły się błędy edytorskie, ale jest to mój pierwszy post na forum.