Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Mały żuraw samochodowy
Autor Wiadomość
SaperPL 


Dołączył: 30 Sty 2020
Wpisy: 244
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2021-02-13, 20:56   [MOC] Mały żuraw samochodowy

Witam ponownie

Chciałbym zaprezentować kolejny MOC w małej skali. Tym razem dźwig samochodowy - jeszcze tego tematu nie ruszałem, a chciałem zrobić kolejny model na bazie maszyny budowlanej, bo koparkę kołową którą robiłem jakiś czas temu ciepło wspominam :)



Model jest wirtualny, bo prototyp jest pstrokaty, ale zapewniam, że mechanika działa. W modelu 3d nie ma linki, bo jeszcze nie opanowałem tego elementu w studio na tyle, żeby móc zamocować ją sensownie tutaj.

Model 3d ma zrobione naklejki na częściach, które wyglądają jak nadruki, bo wyciąłem z nich tło ze względu na niezgadzający się odcień, ale mają to być naklejki z zestawu 42108.






Funkcje:

1) sterowanie na trzech z czterech osi, wszystkie koła skręcane o ten sam kąt (aczkolwiek ostatnia oś w przeciwnym kierunku), ze względu na brak miejsca. Gdybym nie doprowadził napędu do jeden z osi to powinienem być w stanie zrobić pierwszą oś z większym kątem skrętu

2) jedna z osi z napędem podłączonym przez dyferencjał zamocowanym w dosyć nietypowy sposób. Dyferencjał ma około 1mm luzu od podłogi, ale to dlatego żeby miał też luz względem osi przekazującej kierowanie skrętem tylnych kół. Dyferencjał musiał się znaleźć w modelu, bo był zauważalny opór przy skręcaniu a nie byłem skłonny zastosować tricku lego z podłączeniem tylko jednego koła jak w modelu Senna.



3) silnik "micro" v6 w środku kabiny:



4) Podnoszenie ramienia dźwigu o około 50 stopni przy użyciu dwóch małych siłowników za pośrednictwem pokrętła



5) wysuwanie ramienia dźwigu o tyle ile element 18940 pozwala. Zależało mi tutaj bardziej na wyglądzie ramienia i użyciu tego elementu właśnie zamiast budowania z liftarmów obudowy wysuwanego ramienia. Na ośce łączącej ślimaka wysuwającego ramie jest skonstruowane sprzęgło z dwóch pinów połączonych łącznikiem 62462

6) Wciągarka ma zabezpieczenie przed luźnym popuszczaniem linki przy użyciu pina - połowa bębna nałożona jest na oś którą obracamy bębnem, druga połowa siedzi na pinie zamocowanym w obudowie. Wystarcza to żeby na linie zawiesić duże kółko albo nawet dwa.



7) Prymitywne i niefunkcjonalne a jedynie estetyczne/zaznaczone podpory. Tutaj już kompletnie zabrakło miejsca na zrobienie czegoś sensownego, bo żeby to zrobić cały pojazd musiałby być znacznie dłuższy, a już wtedy ilość wysunięcia ramienia byłaby nadmiernie karykaturalna. Jest więc skromnie. Dodatkowo przednie podpory są niestety o jeden stud za bardzo z przodu, względem kabiny, ale to wciąż sprawa długości pojazdu.

Film prezentujący model:



Instrukcja rebrickable:

https://rebrickable.com/mocs/MOC-72143

Mam nadzieję że się spodoba i że ktoś się podejmie zbudowania :)
Ostatnio zmieniony przez SaperPL 2021-03-31, 17:28, w całości zmieniany 4 razy  
 
 
 
Bricksley 


Wiek: 29
Dołączył: 30 Mar 2005
Wpisy: 155
Skąd: Stalowa Wola
Wysłany: 2021-02-13, 21:33   

SaperPL napisał/a:
Jakbyście zauważyli na modelu albo poniższej liście elementów części które są nie do przyjęcia ze względu na ich dostępność to byłbym wdzięczny za taką informację. Studio zaznacza niedostępne kolory, ale ze sprawdzaniem czy coś jest trudno dostępne to już trzeba każdą część manualnie sprawdzać i oceniać czy mimo że już nie jest produkowana to jest jej dużo na rynku itp.

Tak na szybko to w sumie czarny bush (średnia obecna prawie 30 zł/szt) https://www.bricklink.com...=4265c#T=P&C=11 - spokojnie zamienić na żółty tudzież LBG. Hak wiadomo, do tanich nie należy od pewnego czasu.
_________________
Pozdrawiam, Bricksley :)
Ostatnio zmieniony przez Bricksley 2021-02-13, 21:34, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
SaperPL 


Dołączył: 30 Sty 2020
Wpisy: 244
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2021-02-13, 22:06   

Dzięki za zwrócenie uwagi na hak, nie spodziewałem się może aż tyle kosztować.

Niestety konstrukcja taka jak w dużym dźwigu raczej nie wchodzi w grę, pozostaje alternatywnie użyć małego, biednego haka z oczkiem na sznurek.
Ostatnio zmieniony przez SaperPL 2021-02-13, 22:10, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 31
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5319
Skąd: Lubin
Wysłany: 2021-02-13, 22:41   

Wizualnie wygląda fajnie, ale jak się człowie zagłębi w szczegóły, to kilka rzeczy można by zmienić.

Weź te zdjęcia wrzuć na Bricksafe, jak już będziesz mieć instrukcję, to Rebrickable z automatu je podpina.

SaperPL napisał/a:
bo jeszcze nie opanowałem tego elementu w studio na tyle, żeby móc zamocować ją sensownie tutaj.

Studio nie generuje linek.
SaperPL napisał/a:
Gdybym nie doprowadził napędu do jeden z osi to powinienem być w stanie zrobić pierwszą oś z większym kątem skrętu

Dlatego nie widzę sensu w pakowaniu do modelu na kołach o średnicy 4s dyferencjału o średnicy z28.
Silnik i tak masz tylko po to żeby coś się w kabinie ruszało, naprawdę nie robi większej różnicy czy jest napędzany z dwóch kół, czy z jednego.
A już różne kąty skrętu ułatwiły by zabawę.

SaperPL napisał/a:
Na ośce łączącej ślimaka wysuwającego ramie jest skonstruowane sprzęgło z dwóch pinów połączonych łącznikiem 62462


Raczej zbędny bajer :)
A co do kolorów, odpuść half bushe czarne, ich cena zabija.
https://www.bricklink.com...%5D#T=S&C=11&O={%22color%22:11,%22iconly%22:0}

Nie za dużo tych kogutów na dachu?
W tak małym modelu wyprowadziłbym skręt na tył podwozia.
_________________
m1longer.com
Ostatnio zmieniony przez JAREMA. 2021-02-16, 18:14, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
SaperPL 


Dołączył: 30 Sty 2020
Wpisy: 244
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2021-02-13, 23:27   

M_longer napisał/a:
Weź te zdjęcia wrzuć na Bricksafe, jak już będziesz mieć instrukcję, to Rebrickable z automatu je podpina.


Co mi daje to że to będzie na Bricksafe oprócz tego że z automatu to robi? Doświadczenia jakie mam z bricksafe są takie że jak ktoś na reddita wrzuca linka do tego to nie dość że wygląda to słabo jak chodzi o przeglądanie to jeszcze strasznie wolno ta strona działa. Jak wrzucam raz na jakiś czas to mogę poświęcić te pare minut na podpięcie grafik.

M_longer napisał/a:
Studio nie generuje linek.


Tak, ale są elementy giętkie, linki z punktami mocowania które można by jakoś ułożyć żeby chociaż render jako tako wyglądał, ale jest to albo niemożliwe do ułożenia sensownego w nie-prostoliniowe kawałki albo nie wiem jak zaczepiać poszczególne punkty takiego sznurka w tym żeby dalsze przesuwanie nie miało wpływu na to co przed chwilą zrobiłem.

M_longer napisał/a:
Dlatego nie widzę sensu w pakowaniu do modelu na kołach o średnicy 4s dyferencjału o średnicy z28.
Silnik i tak masz tylko po to żeby coś się w kabinie ruszało, naprawdę nie robi większej różnicy czy jest napędzany z dwóch kół, czy z jednego.
A już różne kąty skrętu ułatwiły by zabawę.


Tutaj się akurat nie zgodzę - skręt nie robi oporów w prototypie i nie widzę potrzeby komplikowania mechanizmu. Co więcej robiłem podobną rzecz (różny kąt skrętu kół) przy modelu RC transportera opancerzonego, który wrzuciłem jakiś czas temu na youtube'a i niestety luzy na zębatkach powodują, że te różnice kąta skrętu są często niewielkie i ledwie zauważalne. Wydaje mi się że chcąc zrobić to na porządnie to jednak trzeba trochę więcej miejsca na to. A napędzanie jednym kołem jak da się wcisnąć dyferencjał mnie strasznie boli.

M_longer napisał/a:
Raczej zbędny bajer :)

W sumie racja, bez silnika który może się przyciąć/przesadzić i rozsadzić taki mechanizm to tak.

M_longer napisał/a:
A co do kolorów, odpuść half bushe czarne, ich cena zabija.
https://www.bricklink.com...%5D#T=S&C=11&O={%22color%22:11,%22iconly%22:0}

Tak zrobię. Pytanie co z hakiem?

W prototypie mam ten mały z oczkiem na sznurek ale przydałoby się żeby to trochę ważyło. Założyć że jak ktoś nie ma to jako fallback wrzucić info o alternatywnym małym haku? Nie bardzo mam pomysł na jakąś sensowną konstrukcję z techników która by tu pasowała, może systemowe klocki coś mają użytecznego?

M_longer napisał/a:
Nie za dużo tych kogutów na dachu?

może? Nie wiem, może rzeczywiście się pozbędę tych czterech małych.

M_longer napisał/a:
W tak małym modelu wyprowadziłbym skręt na tył podwozia.

To jest dość ciekawa uwaga w tym przypadku, bo sterowanie pokrętłem z przodu jest bardzo dziwne, bo trzeba właściwie prowadzić rękę przed pojazdem tam gdzie on skręci, ale sterowanie z tyłu wydaje mi się jeszcze bardziej dziwne, choć nie próbowałem nigdy. Akurat tutaj będę miał to prawie za darmo bez większych rewolucji, przy czym pytanie brzmi czy pokrętło powinno być wystawione na zewnątrz/wystawać z tyłu czy wpuszczone w obrys pojazdu? W tym drugim przypadku będzie to oznaczało rezygnację z długiej belki u góry i naklejki na niej a niekoniecznie będzie to ergonomiczne.

Dzięki za uwagi.
Ostatnio zmieniony przez JAREMA. 2021-02-16, 18:15, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
BONBINI 


Wiek: 44
Dołączył: 22 Kwi 2014
Wpisy: 318
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2021-04-02, 12:57   

Od pewnego czasu przyglądam się Twoim "mikro" modelom i chylę czoła. Wyspecjalizowałeś się w dość karkołomnych modelach ze względu na ich rozmiar. Dlatego brawa za umiejętność miniaturyzacji. Twój żuraw jest estetyczny i bardzo mi się podoba. Może mógłby być troczę węższy, 7-8s w tej skali. Z dyfrem to może faktycznie lekka przesada, ja bym zrobił raczej napęd z jednej osi. Wtedy mając miejsce przemyślałbym skręt każda oś o inny kąt.
Ze skrętem sam walczyłem w swoim małym LTM 1350. Jak wiemy w Lego części liftowych do tego zadania jest mało więc postanowiłem skręt zrobić parzyście z bricków, a resztę nieparzyście, bo szerokość mojego żurawia ma być 11s według skali. To tak jakby próbować łączyć mechanikę kwantową z teorią względności ;-) Skręt wyszedł super bo zawraca prawie w miejscu, ale połączyć obie techniki to już potrzebny doktorat lub chociaż praktyka.
_________________
W budowie: Liebherr LTM 1500-8.1 Pozdrawiam.
 
 
 
SaperPL 


Dołączył: 30 Sty 2020
Wpisy: 244
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2021-04-02, 14:45   

Dzięki za ciepłe słowa, cieszę się że się podoba.

BONBINI napisał/a:
Może mógłby być troczę węższy, 7-8s w tej skali.

Tutaj jest sprawa elementów na których jest zaczepione sterowanie - robiąc węższą oś, na 9s razem z kołami zamiast 11s to musiałbym zastąpić pas zębaty który ma od razu mocowania na piny konstrukcją złożoną z większej ilości elementów albo sterować bezpośrednio liftarmem 1x2 zamiast zębatką przesuwać pas zębaty.

Wolę to rozwiązanie, bo sterowanie jest liniowe i przyjemne, oraz nie ma takich ograniczeń ze skrętem. Co do elementów trzymających sterowanie to nie da się ich wężej zmontować a konstrukcja na zwykłych liftarmach iłączniku pinowym "H" nie ma przesunięcia o 0.5s które jest bardzo przydatne przy sterowaniu w tych małych pojazdach bo oszczędza miejsce w nadkolach. Co do tej ostatniej rzeczy to muszę się jednak przestawić na używanie zwykłych elementów bo ludzie zgłaszają że są one trudno dostępne a nie da się ich łatwo zastąpić w takiej małej konstrukcji.

BONBINI napisał/a:
Z dyfrem to może faktycznie lekka przesada, ja bym zrobił raczej napęd z jednej osi.


Strasznie mnie boli zrobienie napędu z jednego koła, a jednak nawet przy tak małym modelu sztywna oś daje opory przy skręcaniu. Tutaj ciekawostka jest taka, że mój GoKart z wydrukowanymi zwrotnicami na drukarce 3D nie miał tego problemu tak odczuwanego na przedniej osi, tylko nie jestem pewien czy to ze względu na luzy na poszczególnych elementach (przeguby, mocowanie zwrotnic), czy raczej z geometrii skrętu powodującej że to tylna oś robi większy opór, ale to będę musiał zbadać dokładniej.

Przy okazji - dziwię się że nikt jeszcze nie zwrócił uwagi na gumkę :)
 
 
 
tomaq 

Wiek: 37
Dołączył: 23 Wrz 2012
Wpisy: 81
Skąd: Lubenia k.Rzeszowa
Wysłany: 2021-04-02, 20:19   

SaperPL napisał/a:
Przy okazji - dziwię się że nikt jeszcze nie zwrócił uwagi na gumkę :)


Przeglądam właśnie instrukcję - za budowanie zabiorę się jak mi koła dotrą bo nie mam nic z takich małych - i właśnie się zastanawiam , czemu służy ta gumka pod 3 osią? brakło dystansu mniejszego niż połówka lifta? Przy składaniu pewnie to widać lepiej :)
 
 
 
SaperPL 


Dołączył: 30 Sty 2020
Wpisy: 244
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2021-04-03, 00:15   

Ta cała dziwna konstrukcja trzymająca dyfer jest właśnie dlatego żeby zmieścił się między podłogą a osią sterowania. I dlatego żeby precyzyjnie ustawić oś tak żeby była odpowiednim położeniu względem pozostałych osi użyłem tam gumki jako dystansu. Bez tego albo ta oś będzie miała luzy względem podłoża albo ostatnia oś nie będzie dotykać podłoża. Próbowałem różnych konfiguracji elementów ale nic lepszego nie wymyśliłem, a taki dystans po prostu działa, nie potrzeba super precyzji w tym miejscu, ale chodzi w przybliżeniu o grubość gumki.
 
 
 
Krall 


Wiek: 20
Dołączył: 07 Wrz 2018
Wpisy: 71
Skąd: Trzciana k. Rzeszowa
Wysłany: 2021-04-03, 15:49   

W pierwszej kolejności gratuluję wpisu na TLCB.

Mnie model przypomina dość mocno oficjalny zestaw z zeszłego roku choć przebija go zarówno estetyką jak i funkcjonalnością.

Mam jednak kilka zastrzeżeń co do niektórych fragmentów modelu. Zastanawia mnie na przykład czy nie byłoby dobrym pomysłem umieszczenie atrapy silnika wyżej za kabiną? Takie rozwiązanie było zaprezentowane w 42009, nie wiem na ile jest realistyczne jednak myślę że w kabinie lepiej prezentowałyby się fotele ;) Swoją drogą realizacja samego mechanizmu ruchomych tłoków bardzo mi się spodobała.

Druga uwaga wiąże się z ramieniem żurawia, wydaje mi się że zastosowanie gotowego elementu nie było najlepszym pomysłem i byłbyś w stanie dużo ładnej wymodelować je za pomocą liftarm'ów i klocków systemowych. Nie wspominając o tym że model zyskałby na zakresie wysuwu ramienia. Wtedy też mógłbyś pokusić się o wydłużenie całej konstrukcji i upchanie funkcjonalnych podpór.

Pomimo tych drobnych uwag model zdecydowanie mi się podoba :)
_________________
~Tej nocy, idziemy budować!
 
 
 
SaperPL 


Dołączył: 30 Sty 2020
Wpisy: 244
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2021-04-03, 16:47   

Krall napisał/a:
W pierwszej kolejności gratuluję wpisu na TLCB.

Dzięki za info, nawet nie wiedziałem, powinienem częściej zaglądać :)

Krall napisał/a:
Mnie model przypomina dość mocno oficjalny zestaw z zeszłego roku choć przebija go zarówno estetyką jak i funkcjonalnością.

Jak rozumiem mówisz o 42108 z którego wziąłem naklejki? Tak wzorowałem się na takim dźwigu.

Krall napisał/a:
Zastanawia mnie na przykład czy nie byłoby dobrym pomysłem umieszczenie atrapy silnika wyżej za kabiną?


Możliwe że przy drugim podejściu do modelu tak właśnie bym zrobił. Sterowanie za pomocą pokręteł na górze jest dziwne i jednak lepiej sprawdza się to pokrętło z tyłu. I tak, jest to bardziej realistyczne. Miałem też prototyp który w bardzo fajny sposób łączył ten korbowód z elementów kwiatkowych z czerwoną zębatką z16 żeby właśnie zrobić skok w dół o 2L dla osi.

Powinno być to w miarę wykonalne, ale nie wiem czy szybko wrócę do tematu dźwigu.

Co do foteli - tak, zastanawiałem się nad nimi, ale gdybym zrobił nawet dwa oparcia w kabinie z przodu to wypadałoby coś wrzucić do kabiny operatora dźwigu a tutaj już mi brakowało punktów zaczepienia.

Krall napisał/a:
Druga uwaga wiąże się z ramieniem żurawia, wydaje mi się że zastosowanie gotowego elementu nie było najlepszym pomysłem i byłbyś w stanie dużo ładnej wymodelować je za pomocą liftarm'ów i klocków systemowych. Nie wspominając o tym że model zyskałby na zakresie wysuwu ramienia. Wtedy też mógłbyś pokusić się o wydłużenie całej konstrukcji i upchanie funkcjonalnych podpór.


Chciałem użyć tego gotowego elementu właśnie dlatego że ma on taki dźwigowy kształt. To raczej sprawa tego co jest za nim, czyli konstrukcji z liftarmów powoduje że nie do końca wygląda to tak zgrabnie jakby się tego chciało. Gdybym miał robić ramie dźwigu z paneli i liftarmów to chcąc je zrobić jakoś spójnie z resztą modelu musiałbym to zrobić panelami łukowymi i efekt miałby 4 study szerokości, a wtedy trochę skomplikowałaby się sprawa rozmiaru i położenia kabiny operatora, przynajmniej tak mi się zdaje.

Gdybym miał coś zmieniać to możliwe że kombinowałbym z przesunięciem obrotnicy do przodu tak żeby jeszcze bardziej skrócić ramie dźwigu żeby ten gotowy element był prawie wszystkim co jest w tym ramieniu i wtedy wydłużyłbym przeciwwagę z tyłu. Taki dźwig byłby bardziej w stylu "super deformed".

Na pewno moim celem było zrobienie modelu w zdecydowanej większości z technikowych elementów.

Ale rzeczywiście jak będę miał pomysł jak fajnie zrobić ramie dźwigu tak żeby miało większy zasięg a żeby nie zrobiło się zbyt grube to odgrzebie temat. I wtedy pewnie przeniosę silnik w odpowiednie miejsce.

Krall napisał/a:
Pomimo tych drobnych uwag model zdecydowanie mi się podoba :)

To mnie bardzo cieszy - dzięki :)

EDIT: MajklSpajkl zbudował mój dźwig w wersji czerwonej i wygląda to całkiem nieźle





Ostatnio zmieniony przez SaperPL 2021-04-04, 14:24, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
BONBINI 


Wiek: 44
Dołączył: 22 Kwi 2014
Wpisy: 318
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2021-04-05, 23:24   

SaperPL, wspaniale wcisnąłeś obrotnicę na ostatnią osią. Teraz wiem dlaczego w obrotnicy są po wewnętrznej stronie odcinki niewyoblone - żebyś mógł wcisnąć tam swoją zębatkę 12z do listwy zębatej od skrętu :-D
_________________
W budowie: Liebherr LTM 1500-8.1 Pozdrawiam.
 
 
 
SaperPL 


Dołączył: 30 Sty 2020
Wpisy: 244
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2021-04-05, 23:41   

BONBINI napisał/a:
SaperPL, wspaniale wcisnąłeś obrotnicę na ostatnią osią. Teraz wiem dlaczego w obrotnicy są po wewnętrznej stronie odcinki niewyoblone - żebyś mógł wcisnąć tam swoją zębatkę 12z do listwy zębatej od skrętu :-D


Nie wiem czy to pochwała czy sarkazm bo wiem że to miejsce jest dość trudne do złożenia szczególnie że musisz poprawnie ustawić zębatkę względem listwy zębatej do skrętu.

Wydaje mi się że docelowo te płaskie powierzchnie służą do takich zabaw jak tutaj:



Żeby można było przekazać jakiś napęd dodatkowo przez środek obrotnicy. Ktoś mi zwracał uwagę że chyba koparka na gąsienicach z RC PF miała takie przekazanie napędu z wieży do gąsienic.

Dobrze rozumiem że składasz model ? :)
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 31
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5319
Skąd: Lubin
Wysłany: 2021-04-05, 23:58   

SaperPL napisał/a:
Ktoś mi zwracał uwagę że chyba koparka na gąsienicach z RC PF miała takie przekazanie napędu z wieży do gąsienic.

8043, 8258, 42070.
_________________
m1longer.com
 
 
 
BONBINI 


Wiek: 44
Dołączył: 22 Kwi 2014
Wpisy: 318
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2021-04-06, 00:15   

SaperPL napisał/a:
Nie wiem czy to pochwała czy sarkazm

To była pochwała, bo fajnie to dopasowałeś.
_________________
W budowie: Liebherr LTM 1500-8.1 Pozdrawiam.
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,055 sekundy. Zapytań do SQL: 15