Strona 1 z 2

[MOC] Jeep Willys

: 2021-07-29, 11:17
autor: Sariel
Obrazek

Dane techniczne:
Wymiary: dł. 44s / szer. 20s / wys. 24s
Waga: 1.45 kg
Napęd: na 4 koła dwoma silnikami C+ L z redukcją 3.89:1
Zawieszenie: kolebki
Silniki: 3 x C+ L

Wszystko przez Erica:

"Skoro już masz arsenał tych klocków może zrobisz małego łilisa na tych customowych kółkach 68mm?"


No i najpierw pomysł wydawał mi się nie do zrealizowania bo koła małe, a w ogóle z Willysem jest ten problem że oryginał ma bardzo, bardzo wąskie koła. No i wtedy przypomniałem sobie o klasykach: https://www.bricklink.com/v2/catalog/ca ... 739c01#T=C
A dalej to już wiecie sami jak jest, człowiek przymierza co mu się zmieści w przedniej osi na taką szerokość, a potem co w tylnej, a potem jaka wyjdzie odległość między osiami i co tam się zmieści, i zanim się człowiek obejrzy ma z grubsza gotowe podwozie: https://pasteboard.co/JYQyLKS.png

O oryginale nie będę się rozpisywał bo jest oklepany do bólu. Jeśli o model chodzi, chyba jedyną innowacją jest użycie C+ i gimnastyka przy upychaniu jego komponentów, a więc dwa silniki napędowe są pod maską, silnik do skrętu między fotelami, a hub udaje skrzynkę z tyłu i włącza się go kręcąc kołem zapasowym. Wersji Willysa są miliony i kusiło mnie kilka innych, stanęło ostatecznie na tym że to jest klasyczna a potem zamierzam przebudować ją na cudownie szaloną wersję SAS, którą można podsumować jako "obwieśmy się paliwem i amunicją i pędźmy przez pustynię strzelając do wszystkiego co się rusza a w ogóle to WINCYJ KARABINÓW!!!1111": https://silodrome.com/wp-content/upload ... -GPW-1.jpg

Tak więc w modelu żadnych przełomów czy wielkich wynalazków nie ma, sztuka polegała tu raczej na znalezieniu równowagi między wyglądem a funkcjami, prędkością a momentem, ale też dosłownie na wyważeniu modelu żeby nie leciał na pysk jak pewien oficjalny zestaw. Finalnie środek ciężkości wypada dokładnie pod siedzeniem foteli i większość masy jest z tyłu, no ale nie bardzo jest jak przesunąć huba do przodu. Gdyby zastąpić go czymś z lekkim ogniwkiem zamiast ciężkich baterii, byłoby znacznie lepiej.

Oczywiście nie ze wszystkiego jestem zadowolony, np. szyba przednia wygląda dość topornie i ma przerwę pod spodem bo ciemnozielonych klocków jest mało, a ciemnozielonych zawiasów prawie wcale. Ale udało mi się wstawić w nią panele trans-clear które wyglądałoby pewnie lepiej gdybym upolował jakieś nowe i nieporysowane, no ale przynajmniej było na co nakleić nalepkę udającą słupek centralny. Do tego kierownica jest stricte dekoracyjna, wstyd, wiem, ale ciężko podpiąć ją do mechanizmu skrętu kiedy ten mechanizm skrętu to silnik C+ L siedzący zaraz za przednią kolebką i połączony z nią dwoma kardanami między które już absolutnie nic więcej nie wejdzie.

W temacie kolorów, żeby Eric poczuł się winny to podejrzewam że zbudowanie takiego drugiego Jeepa w ciemnozielonym się nie uda bo nikt nie znajdzie tylu klocków na BL. Dla przykładu ciemnozielone grille 1x2 których na masce jest 18, są nie do dostania w EU w liczbie większej niż 6 per sklep, a jeden dowcipny Węgier sprzedaje ich 12 w cenie prawie stówy za sztukę, więc żeby je skompletować musiałem ograbić całe Allegro z zestawu 41574 który zawiera ich cztery. Do tego dodajmy konieczność użycia wedge plate 2x2 w wersji lewej: https://www.bricklink.com/v2/catalog/ca ... =24299#T=C który to klocek jest tak nieosiągalny że przyznaję się, użyłem w końcu plejta DBG przykrytego ciemnozieloną nalepką w widocznej części (na dzień dzisiejszy są 4 takie klocki na BL, z tego dwa w Australii a jeden w Niemczech za prawie 150 PLN).

Jeśli chodzi o osiągi w terenie, nie chciałem budować kolejnego crawlera który wjedzie na wszystko ale za tydzień, chciałem raczej uzyskać coś co przypominałoby wesoło pomykającego sobie Jeepa, stąd dość nieduża redukcja i łączny moment nieco ponad 34 N.cm. To wystarcza żeby wjeżdżać na rampy z nachyleniem do 18 stopni i żeby latać po trawie, piasku i niedużych wertepach. Generalnie na przeszkodę do połowy wysokości koła Jeep jednym kołem wjedzie, jak dwoma naraz to już hub odcina zasilanie. Redukcję da się zwiększyć bo w napędzie są dwie z16 które można zastąpić z12 i z20, zwiększając łączne przełożenie do 6.48:1. Natomiast mankamentem pozostaje użycie kardanów wale napędowym, i jednego zdarzyło mi się już ukręcić.

I tyle. A, do modelu kupić można instrukcję, i tutaj podziękowanie dla M_Longera bo ja wymiękłem przy jej tworzeniu, ale wiem że nikt nie będzie chciał więc nie linkuję :)

Galeria

Fotki:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

I film:

Re: Jeep Willys

: 2021-07-29, 12:03
autor: dmac
Piękny łazik. Przepadam za tym kolorem, ale to subiektywne, zaś obiektywnie trzeba powiedzieć, że odwzorowanie jest świetne i sprawność też na odpowiednim poziomie.
Stare, dobre gumy 24x43 przypominają zaś, jak fajnie byłoby mieć więcej opon o realistycznych proporcjach, zamiast wszechobecnych balonowo-traktorowych.
Ukłony od doktora Jonesa za naklejkę na skrzyni ;) .

: 2021-07-29, 13:41
autor: syzygy
Sariel pisze:nie chciałem budować kolejnego crawlera który wjedzie na wszystko ale za tydzień, chciałem raczej uzyskać coś co przypominałoby wesoło pomykającego sobie Jeepa
I bardzo dobrze, wygląda na filmikach, że moment dobrałeś idealnie. Świetny model :)

: 2021-07-29, 14:04
autor: M_longer
Sariel pisze:ale wiem że nikt nie będzie chciał więc nie linkuję :)
E tam, tu jest, o:

https://rebrickable.com/mocs/MOC-83359/ ... s/#details

: 2021-07-29, 15:26
autor: syzygy
Tanio ;) Ale zdrożała chyba o jedno euro od rana - dostałem powiadomienie ;) Jakbym miał control plusa, to bym brał.

: 2021-07-30, 09:00
autor: Jellyeater
Jak go zobaczyłem na Flickr to od razu wszedłem na forum by zobaczyć jak jeździ. Wymiata aż miło.

Bardzo mi się podoba saperka.

: 2021-07-30, 09:19
autor: legosamigos
O, i takie zawieszenie powinno być w nowym Zetrosie :D Fajnie, że zrobiłeś instrukcje do JW, gorzej z tymi kołami. Wg mnie troszkę za duża jest szczelina między przednią maską a tą przednią szybą, ale to taki drobny szczegół

: 2021-07-30, 09:23
autor: Sariel
legosamigos pisze:Wg mnie troszkę za duża jest szczelina między przednią maską a tą przednią szybą, ale to taki drobny szczegół
Jest zdecydowanie za duża ale w dark greenie nie ma żadnych klocków którymi można to zredukować.

Re: Jeep Willys

: 2021-07-30, 10:42
autor: eric trax
Sariel pisze: zanim się człowiek obejrzy ma z grubsza gotowe podwozie: https://pasteboard.co/JYQyLKS.png
To jest najgorsze co się może wydarzyć, bo daje złudzenie, że budowa sprawnie pójdzie :D

Sariel pisze: Wszystko przez Erica:
eric trax pisze:Skoro już masz arsenał tych klocków może zrobisz małego łilisa na tych customowych kółkach 68mm?
Przyjmuje podziękowania i ciesze się, że dzięki mnie powstał tak piękny model.

Mam pewne zastrzeżenia jak szpara pod szybą jednak jak na dostępność elementów w tym dość świeżym kolorze wyszło idealnie. Dzięki, że uwzględniłeś moją uwagę co do nakrycia Technic Huba bardzo mi się podoba :D

Cieszy mnie też, że model bardzo sprawnie jeździ po bezdrożach. Spodziewałem się raczej czegoś co na słowo honoru pojedzie po dłoni położonej na stole.

: 2021-07-30, 18:22
autor: SaperPL
eric trax pisze:Cieszy mnie też, że model bardzo sprawnie jeździ po bezdrożach. Spodziewałem się raczej czegoś co na słowo honoru pojedzie po dłoni położonej na stole.
Widać jest wzajemne zaufanie wśród ekspertów :D

A model bardzo ładny. Budowałbym ale przeraża mnie kompletowanie tych części.

Czy dobrze rozumiem, że jeśli oś jest poziomo (w domyślnej/środkowej pozycji) to obydwa amortyzatory są lekko ugięte przez to? Czy może jednak jest tu jakiś trick który pozwala na to żeby pociągnąć za amortyzator jak po przeciwnej stronie jest naciskany?

: 2021-07-30, 21:46
autor: Sariel
Oba amory są lekko ugięte, tak, ale jest fajny trick pozwalający pociągnąć za w pełni rozprostowany amor, a znajdziesz go w instrukcji zestawu 42122.

: 2021-07-30, 23:05
autor: SaperPL
Sariel pisze:Oba amory są lekko ugięte, tak, ale jest fajny trick pozwalający pociągnąć za w pełni rozprostowany amor, a znajdziesz go w instrukcji zestawu 42122.
Dzięki za informacje. Sprytny trick, kombinowałem że może jakoś odwrotnie to się robi ale wtedy by to dyndało przy kołach.

: 2021-07-31, 19:46
autor: eric trax
SaperPL pisze:
eric trax pisze:Cieszy mnie też, że model bardzo sprawnie jeździ po bezdrożach. Spodziewałem się raczej czegoś co na słowo honoru pojedzie po dłoni położonej na stole.
Widać jest wzajemne zaufanie wśród ekspertów :D
Raczej nazwałbym to zaufaniem do C+ :D

: 2021-07-31, 21:03
autor: Atros
Lubię te opisy powstawania i perypetie poszukiwania klocka za 150 zł. Model ładny, rozpoznawalny i fajnie jeździ. Po zmianie przełożenia w terenie powinien już dawać radę o ile ten kardan by wytrzymał.

: 2021-08-02, 08:44
autor: Skylark90
Atros pisze:o ile ten kardan by wytrzymał
W tym wypadku herezja w postaci metalowego universal joint aka cardana wchodzi chyba w grę, na rzecz osiągów.

Model piękny, choć jak dla mnie za dużo systemu, ale wiem, że tu nie o technic chodziło, co o odwzorowanie oryginału ;) techniczne "mięsko" bardzo smaczne, choć schowane ;) Bardzo podoba mi się obudowa huba C+ i te stare koła, a oprócz tego taki detalik jak stare half-bush z zebątką, dzięki której można było je łączyć i robić bush <3