[MOC] Wywrotka Liebherr T264
: 2021-08-28, 14:17
eric trax pisze:Będziesz rozbierał tą koparkę?
No i powstał. Jeśli jest koparka, do towarzystwa naturalnie najlepszym wyborem wydała się być wywrotka. Padło na Liebherra T264, ciężarówka nie z największych tego typu bo skala koparki i ciężarówki by się nie zgadzały.Naturalbornuser pisze:Koparki nie planuję rozbierać. Będą jakieś fotki w terenie (...) z innym sprzętem ziemnym jeśli taki powstanie.
Opierając się na oponach MIL-SPEC ZXL 2.2 (najlepsze jakie udało mi się znaleść pod względem wyglądu i rozmiaru) wyszło, że przy rozmiarach modelu T264 skale koparki i ciężarówki będą zbliżone a to chciałem osiągnąć.
Założenia to realistyczny wygląd, zdjęcia w plenerze i sprawne działanie.
Trochę danych technicznych:
Długość: 63s
Szerokość: 35s
Wysokość: 34s
Napęd: 1X PF XL
Skręt: 1x PF M
Unoszenie paki: 1x PF L
Opony: MIL-SPEC ZXL 2.2 o średnicy 132mm i szerokości 47mm
Masa całkowita: 5500g
Masa samych opon: 900g
Silniki zajęły miejsce w podwoziu a reszta ciężarówki posiada budowę stosunkowo "pustą" i pełną szczegółów np drabinki pomiędzy przednimi kołami, orurowanie, różne podpórki i wiązki przewodów, które starałem się oddać jak w oryginale.
Zdjęcia powstawały w niedziele, sobotnie popołudnie za to zeszło z łopatą i grabiami w ręku w ramach przygotowania kopalni odkrywkowej. Główne złoża na jakie natrafiłem to ciągnące się zielsko, które z trudem w końcu udało się usunąć a niedobitki dopiero przy obróbce zdjęć.
Chyba nie widać tego na zdjęciach ale model wygląda na żywo na bardzo duży, zwłaszcza przy koparce, która wygląda przy nim bardzo skromnie. Mimo rozmiarów, sporym problemem okazało się umiejscowienie baterii tak aby były jak najmniej widoczne.
Ostatecznie znalazły się w jedynym miejscu gdzie mogły się zmieścić czyli w obrębie chłodnicy i częściowo za nią, wyjmowane przez klapę koło kabiny kierowcy.
Spora część masy to paka. Moim założeniem było aby była całkowicie gładka i z zewnątrz i wewnątrz. Złożona jest z dwóch dużych kawałków - jeden dolny lity element zbudowany głównie z bricków
i drugi nachodzący na niego od góry element wysunięty nad kabinę z długimi biegnącymi w tył szerokimi na 3s górnymi krawędziami paki.
Jeśli chodzi o funkcje, są 3. Jazda, skręt i podnoszenie paki na siłownikach śrubowych. Masa całości wyszła znacznie większa niż przypuszczałem więc na dobre wyszła przekornie zrobiona duża redukcja w napędzie. Jeździ powoli ale sprawnie, opony od dołu uginają się pod ciężarem nawet z pustą paką (jak w prawdziwej załadowanej).
Budowa zajęła prawie 5 miesięcy a teraz czekam na opinie :)
Galeria Flickr
Galeria bickshelf
Naturalbornuser.pl