Baza instrukcji LTTC

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, BJ, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Aleksander Spyra
Posty: 196
Rejestracja: 2013-08-20, 18:41
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
: aka Zozoleon

Baza instrukcji LTTC

#1 Post autor: Aleksander Spyra »

Hej!
Na ostatnich rajdach pojawił się pomysł udostępniania instrukcji krytycznych podzespołów trialówek. Często przyglądamy się pojazdom innych zawodników, ale kiedy przychodzi czas budowania - nie wszystko da się spamiętać albo odtworzyć ze zdjęć. Zamiast zaczynać zawsze od początku - może warto wziąć sprawdzoną konstrukcję i zaadoptować na własne potrzeby. Z takiego zbioru instrukcji na pewno zadowolone będą też nowe osoby.
Robienie instrukcji w stud.io jest zadziwiająco łatwe i idzie na tyle szybko, że powienienem być w stanie na bieżąco dodawać nowe rozwiązania.

Obrazek
Most skrętny #1
Autor oryginału: Atros
Zmodyfikowany przez: Zozoleon
Rodzaj zawieszenia: Pływające na ośkach 12
Silniki napędowe: PF XL
Przełożenie napędu: 3:1 (w tym 3:1 w zwolnicach)
Silnik skrętu: PF L
Szerokość w felgach: 202mm (25s)
Waga (bez silników): 152g
Kompatybilne opony: Tamiya CC01, 94.8x44R (Balony), 94.3x38R (Unimog), 107x44R (Claas)

Link do folderu z instrukcją, modelem, renderami

Ten most ukazał się na przełomie 2018 i 2019 roku, chodź jego pierwsze wersje z silnikiem NXT pochodzą jeszcze z 2016 roku. W oczy od razu rzuca się nietypowa geometria - środkowa część mostu zawierająca układ skrętny i napędowy ułożona jest pod kątem 37 stopni. Taka budowa zapewnia bardzo dobre kąty natarcia i zejścia mostu – silnik napędowy nie wystaje za obrys kół a listwa skrętu nie zawadza przy najazdach na progi. Most używa jednoelementowych zwolnic.

Plusy:
• Bardzo dobre kąty natarcia i zejścia
• Proste przeniesienie napędu – tylko para knobów
• Łatwy demontaż silników i zwolnic

Minusy:
• Dość delikatna i skomplikowana konstrukcja (ale nie awaryjna!)
• Bardzo szybkie przełożenie skrętu (i jego mała siła)
• Trudny montaż do ramy: należy mocno zabiezpieczyć ośki i dodać cięgna lub punkt obrotu z przodu

Obrazek
Most skrętny #2
Autor oryginału: Blaha
Zmodyfikowany przez: Zozoleon
Rodzaj zawieszenia: Kolebka na ośkach 12
Silniki napędowe: PF XL
Przełożenie napędu: 3:1 lub 2.14:1 (w tym 3:1 w zwolnicach)
Silnik skrętu: w ramie (dowolny)
Szerokość w felgach: 202mm (25s)
Waga (bez silników): 136g
Kompatybilne opony: Tamiya CC01, 94.8x44R (Balony), 94.3x38R (Unimog), 107x44R (Claas)

Link do folderu z instrukcją, modelem, renderami

Tegoroczna (2021) nowość. Mimo że już kilka lat temu widzieliśmy silniki montowane poprzecznie w przednich osiach, to dzięki ramce 7x11 budowa takiego mostu została krytycznie uproszczona. Większą wydajność wynikającą z braku knobów docenią szczególnie osoby, które wybiorą szybsze przełożenie. Wytrzymałość i sprawność tej konstrukcji w terenie potwierdzą testy na kolejnych zawodach. Most używa jednoelementowych zwolnic.

Plusy:
• Bardzo dobry kąt natarcia
• Bardzo proste przeniesienie napędu – tylko para kół zębatych
• Łatwy demontaż zwolnic

Minusy:
• Dość skomplikowany proces budowy, trudna wymiana silnika
• Moment obrotowy silnika skrętu wpływa na pracę zawieszenia
• Ramka i resory mogą w skrajnych sytuacjach kolidować z oponami, szczególnie 107x44R
Ostatnio zmieniony 2021-09-16, 00:30 przez Aleksander Spyra, łącznie zmieniany 11 razy.

Tech
Posty: 10
Rejestracja: 2021-10-25, 09:48
Lokalizacja: Caerphilly, UK
HELF: Proszę uzupełnić

 

#2 Post autor: Tech »

Swietny temat!

Dziekuje bardzo, na pewno bede korzystal.

@Atros - czy Twoj most opublikowany wyzej rozni sie czyms od tego z instrukcji video na Twoim kanale?

Awatar użytkownika
Aleksander Spyra
Posty: 196
Rejestracja: 2013-08-20, 18:41
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
: aka Zozoleon

#3 Post autor: Aleksander Spyra »

Tech pisze:@Atros - czy Twoj most opublikowany wyzej rozni sie czyms od tego z instrukcji video na Twoim kanale?
W moście są trzy różnice - w powyższej wersji rama skrętu jest o studa krótsza, co wiązało się z przesunięciem listwy - geometria skrętu jest trochę inna. Dodane zostało też dodatkowe mocowanie silnika, bo w oryginale trzymał się na dwóch pinach. Na koniec dodana jest jeszcze poprzeczna belka między górnymi mocowaniami zwolnic, która ma uniemożliwić rozczepienie mostu w skrajnych sytuacjach ;)

Mimo to oba mosty powinny się tak samo dobrze spisywać.

Awatar użytkownika
Skylark90
Posty: 392
Rejestracja: 2021-01-26, 17:25
Lokalizacja: Kraków
HELF: Proszę uzupełnić
: 191992712@N03

   

#4 Post autor: Skylark90 »

Zozoleon pisze:W moście są trzy różnice - w powyższej wersji rama skrętu jest o studa krótsza, co wiązało się z przesunięciem listwy - geometria skrętu jest trochę inna. Dodane zostało też dodatkowe mocowanie silnika, bo w oryginale trzymał się na dwóch pinach. Na koniec dodana jest jeszcze poprzeczna belka między górnymi mocowaniami zwolnic, która ma uniemożliwić rozczepienie mostu w skrajnych sytuacjach ;)
@Tech i w pi$du i wylądował :P i cały misterny plan też w pi$du :P będziesz poprawiał czy zostawiasz tak jak masz? A mówiłem wcześniej - zarejestruj się na Lugpol, tak byś wiedział, że jest update zanim zacząłes budować ;)

Tech
Posty: 10
Rejestracja: 2021-10-25, 09:48
Lokalizacja: Caerphilly, UK
HELF: Proszę uzupełnić

 

#5 Post autor: Tech »

Skylark90 pisze: @Tech i w pi$du i wylądował :P i cały misterny plan też w pi$du :P będziesz poprawiał czy zostawiasz tak jak masz? A mówiłem wcześniej - zarejestruj się na Lugpol, tak byś wiedział, że jest update zanim zacząłes budować ;)
Most lezy rozebrany, weic moge go poprawic bez wiekszych problemow.

ODPOWIEDZ