[MOC] GAZ 34

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: ManiekManiak, omen, BJ, Blaha, Atros, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 843
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
HELF: blaha

 

[MOC] GAZ 34

#1 Post autor: Blaha »

Witam,
Pragnę zaprezentować GAZa 34 - trialówkę, którą startuję w tym roku w zawodach LTTC.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Jest to radziecka ciężarówka w układzie 6x6x2. Zbudowałem ją w skali 1:12.5. Za napęd odpowiadają 3 silniki XL - jeden znajduje się nad przednim mostem, a dwa pozostałe zabudowane są w tylnym sztywnym tandemie i pracują razem napędzając cztery tylne koła. Skrzyni biegów nie znaleziono. Przełożenie całkowite wynosi 1:2 - trialówka jest dość szybka, co w zamyśle miało rekompensować jej słaby przelicznik (niska masa ~1700g oraz niewielka długość modelu 465mm). Za skręt odpowiada silnik L. Zasilanie to dwa LiPo Lego. Sterowanie poprzez SBrick-Smartfon-Pad PS4.
Budowa trialówki jest dość prosta i kompaktowa. Generalnie stawiałem na prostotę i sprawdzone rozwiązania. Nie ma może jakichś wybitnych zdolności terenowych, ale GAZem całkiem przyjemnie jeździło mi się w sezonie 2021.
GAZ pomyka na poniższych filmikach z tegorocznych zawodów - polecam obejrzeć!
LTTC 2/2021
LTTC 5/2021

Awatar użytkownika
Aleksander Spyra
VIP
Posty: 199
Rejestracja: 2013-08-20, 18:41
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
: aka Zozoleon

#2 Post autor: Aleksander Spyra »

Prezentacja krótka jak model :) A myślę że zasuguje na dokładniejszy opis, bo technologicznie jest naprawdę wielki.
Zaczynając od przełożenia - 1:2 to 1/3 szybciej niż większość konkurencji. I niesie to ze sobą różne konsekwencje - od nerwów z prowadzenia do radosnego skakania po kamieniach :) Zaskakujące jest że mimo tak długiego przełożenia to brak trakcji częściej przeszkadzał niż brak mocy. Możnaby się spodziewać że większa prędkość odbije się na ilości kar - a myślę że zawsze była poniżej przeciętnej. Na pewno opanowanie kierowcy i wąskość tej maszyny mają tutaj dużo znaczenia. Jeśli chodzi o długość to wydaje mi się, że Gaz jest krzywdzony przez przelicznik nieproporcjonalnie do zysku - na długich podjazdach czy progach miał dużo gorzej, niż standardowe 6x6. Tylny tandem daje radę, dobrze pracuje, może z za małym skokiem na mój gust ale każdy ma inny przepis na wygraną :)
Jestem ciekaw co z doświadczeniem z tego roku pokażesz w przyszłym sezonie!

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 799
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Atrx
Kontakt:

 

#3 Post autor: Atros »

Najszybciej jeżdżąca ciężarówka w stawce. Jak rusza ze startu to zawsze się dziwiłem jak żwawo to robi.
Z wyglądu ascetyczna ale widać jaki jest to model - mi się podoba taki styl budowania.
Tak jak pisze Zozoleon przydałyby się jakieś zdjęcia bebechów, zawsze to miło popatrzeć a czasem coś można nawet podpatrzeć :)

Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 843
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
HELF: blaha

 

#4 Post autor: Blaha »

Panowie - dzięki za spostrzeżenia.
Jazda GAZem jest dość specyficzna, bo maszyna jest szybka i żwawa, łatwo o karę czy rolkę - nie nad wszystkim ma się taką kontrolę jakby się chciało. Do tego niska masa nie pomaga i czasem brakuje trakcji.
Budowa też jest specyficzna (zdjęcia pozwoliłem sobie podkraść od Atrosa;).
Tylny tandem to taki monolit - jest ciężki, brak wykrzyżu. Jest tam mocno namotane brickami i liftami - jak będę rozbierał to wrzucę lepsze foty. Mieszczą się w nim dwa XLe i cały układ napędowy: od drugiej osi, kolejno z40-z20-z28-z20-z40. Nie ma zwolnic, para z20-z40 daje przełożenie 1:2 na koła. Było trochę modyfikowane zawieszenie tandemu do ramy - na początku była oś 16L, ale została zastąpiona przez amortyzatory 6.5L.
Sama rama jest oparta o technicbricki i wzmocnienie z liftów czy ramek - jest dość sztywna. Batboxy LiPo trzymają się na takich plejtach z pinami i nigdy nie odpadły myk

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Przednie zwolnice mają przełożenie 1:2 w oparciu o koła zębate z12-z24. W moście knoby - silnik XL postawiony pionowo do góry. Oś koła przesunięta o studa do przodu. Cały most wleczony a w zasadzie pchany, amortyzowany szarymi amorkami 6.5L - czyli bez szaleństw. Wydaje mi się, że kolebka lepiej by współgrała z tym tylnym tandemem. Kąt skrętu dla mnie zadowalający.
Obrazek
To tyle ode mnie na dziś :)

Awatar użytkownika
Cieślu
VIP
Posty: 1247
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
HELF: cieslu12
: 60299289@N07
: Cieslu

   

Re: [MOC] GAZ 34

#5 Post autor: Cieślu »

Jedna z moich ulubionych maszyn. Minimalistyczna, ale jednocześnie bardzo dobrze oddaje oryginał. W prowadzeniu chyba trochę nerwowa, ale to kwestia małej masy i przełożenia.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2122
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
HELF: smyk

 

Re: [MOC] GAZ 34

#6 Post autor: smyk »

GPM '07#2 | '08#2 | '09#5 | '10#3 | '11#4
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9

Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 843
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
HELF: blaha

 

Re: [MOC] GAZ 34

#7 Post autor: Blaha »

Smyku w końcu się upubliczniła galeria. Cieszę się, ale nie przypominam sobie żeby mi taki nochal wystawał ;p

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2122
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
HELF: smyk

 

Re: [MOC] GAZ 34

#8 Post autor: smyk »

No nie mówię, że jest taki super jak Twoja wersja, po prostu kolejna adaptacja Gaza 34.
GPM '07#2 | '08#2 | '09#5 | '10#3 | '11#4
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9

Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 843
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
HELF: blaha

 

Re: [MOC] GAZ 34

#9 Post autor: Blaha »

Ale może będzie bardziej super, na to liczę :)

ODPOWIEDZ