Przedstawiam moją trialowkę, którą przejeżdziłem cały sezon 2022 - AM General M35A2
Wersja v4 na rajdzie nr 6 w sezonie 2022
Pierwowzór
Blueprint używany do określenia wymiarów
Pierwszy raz na rajdzie LTTC trialówka pojawiła się na sam koniec poprzedniego sezonu, ale od tamtego czasu przeszła kilka modyfikacji. Pomysł i koncepcja nie zmieniły się od początku i zakładały umieszczenie obu silników w tylnym tandemie, który będzie połączony z przednim mostem długim łącznikiem z liftarmów. Łącznik ten miał być sztywno połączony z przednim mostem oraz wahliwie połączony z tandemem. Ponieważ jest w nim również poprowadzony wał napędowy do przedniego mostu, zatem wymagany był jeden przegub w miejscu wahliwego połączenia z tandemem, natomiast z przodu liczyłem na same odkształcenia plastiku. Konstrukcję przegubu stanowi łącznik trójramienny który przenosi siły na 3 piny umieszone w kole pasowym. Wątpię bym był pierwszym który wpadł na taki pomysł, ale nie spotkałem się jak dotychczas z takim rozwiązaniem. Przegub nie pozwala na zbyt dużą wartość kąta pomiędzy sprzęganymi osiami, ale w miejscu, w którym go użyłem, spełnia on swoje zadanie i co najważniejsze jest bezawaryjny oraz zajmuje mało miejsca (przynajmniej w stosunku do megakardanów).
Konstrukcja przegubu
Mocowanie przegubu na połączeniu tylnego tandemu i łącznika z przednim mostem
W wersji v1 podwozie było połączone z nadwoziem za pomocą dwóch cięgien z liftów 15 przymocowanych do tylnego tandemu, ale powodowało to, że przedni most miał tendencje do obkręcania się wokół kół, jako że jedynym elementem przenoszącym jego moment obrotowy z kół na resztę konstrukcji był długi łącznik łączący go z tandemem, który z założenia miał być elastyczny. Sam tandem miał w sobie skrzynię biegów i dwa przełożenia (1:3,75 i 1:2,4) ale powodowało to, że środek ciężkości był przesunięty zbyt w tył i były problemy na podjazdach.
Wersja v1 z widocznymi 2 Xlami napędowymi oraz jednym silnikiem M, służącym do zmiany biegów, zdjęcie z rajdu nr 5 z 2021
Wersja v1 z widocznymi cięgnami z liftarmów 15, przymocowanymi do tylnego tandemu, zdjęcie z rajdu nr 5 z 2021
Z tego powodu od początku tego sezonu, czyli wersji v2, przedni most stał się kolebką przymocowaną do nadwozia, a tylny tandem zamiast łączyć się jak wcześniej cięgnami z nadwoziem teraz był połączony tym długim łącznikiem z przednią kolebką i w takiej konfiguracji całość pracowała znacznie lepiej.
Wersja v2 bez cięgien przymocowanych do tylnego tandemu, zdjęcie z rajdu nr 1 z 2022
Również od początku tego sezonu zdecydowałem się usunąć skrzynię biegów i całość jeździła na jednym przełożeniu 1:3, co poprawiło wyważenie. W kwietniu w wersji v2 silniki były ustawione wzdłużnie, a od maja w wersji v3 już poprzecznie, co ograniczyło opory w całym układzie napędowym i jeszcze bardziej zmniejszyło masę w tylnej części pojazdu. Minusem takiego rozwiązania są zwiększone opory przy przenoszeniu momentu na przedni most (gdyż po drodze mamy aż dwie kątowe przekładnie knobowe), ale mniejsze opory na drugiej i trzeciej osi, gdzie nie ma żadnych przekładni kątowych. Z tego powodu auto lubi wjeżdżać pod górę tylko przodem, ale to najczęstszy przypadek na rajdach.
Podwozie wersji v4 z Xlami napędowymi ustawionymi poprzecznie
Za skręt przez większość czasu, w wersjach v1 - v3 odpowiadał silnik L, który był umieszczony nad przednim mostem, pod maską.
Silnik L, odpowiadający z skręt w wersjach v1 - v3
Na 5 i 6 rajd, aby obniżyć oraz przenieść środek ciężkości jeszcze bardziej w przód zdecydowałem się przebudować cały most. Przez zastosowanie felg z Defendera oraz specjalnych zwrotnic, które chowają zwolnice w feldze, punkt obrotu zwrotnic mógł być przeniesiony bardziej na zewnątrz. Dzięki temu między zwrotnicami udało mi się wcisnąć dwie Mki do skrętu, ale w tym momencie odległość między osiami zwrotnic była nieparzysta, co przysporzyło mnóstwo kombinowania ze skutecznym spięciem całości i używania wielu łączników półstudowych. Zamiast przyjemnej odległości między osiami zwrotnic jak 10 lub 12 studów (które bez problemu spina się jednym liftarmem 11 lub 13) odległość w moim moście wynosi 13 studów, które musiały być połączone poprzez użycie connectorów z przymocowanymi do nich liftarmami 6. Mimo wysokiego poziomu skomplikowania, most jest wyjątkowo sztywny, zwarty i pozwolił na skuteczne obniżenie środka ciężkości oraz dociążenie przedniej osi. Wbrew pozorom dostanie się do zabudowanych knobów i reszty zębatek nie jest bardziej czasochłonne niż w standardowych mostach.
Przedni most wersji v4
Prowadzenie pojazdu jest teraz przyjemne i przewidywalne, środek ciężkości znajduje się zaraz za końcem kabiny i wydaje mi się że jest to blisko naszego optimum - na podjazdach auto się fajnie wspina, a na płaskim skutecznie skręca.
Zasilanie we wszystkich wersjach odbywało się przez moduł RC, zasilany 6 akumulatorkami AA. Antena umyślnie jest odgięta za kabinę, gdyż gdyby wychodziła poprzez dziurę w dachu, to istniałoby ryzyko, że przy rolce mogłaby zostać uszkodzona. W obecnej konfiguracji ma ona miejsce, tak by uginać się pod mniejszymi, akceptowanymi kątami.
Auto pozwoliło mi cieszyć się 4 zwycięstwami w rajdach LTTC w sezonie 2022 oraz zapewniło mi zwycięstwo w klasyfikacji generalnej.
Dane techniczne:
Napęd: 2 x XL
Skręt: 1 x L (wersje v1, v2, v3)/ 2 x M (wersja v4)
Przełożenia: 1:3,75 i 1:2,4 (wersja v1) / 1:3 (wersje v2, v3, v4)
Masa: 2160g (v1), 1993g (v2), 1970g (v3), 2033g (v4)
Długość modelu (od przedniego zderzaka do osi kół ostatniej osi): 440mm
Wysokość modelu: 216 mm
Rozstawy osi modelu 1-2: 264 mm i 2-3:104 mm.
Szerokość kabiny modelu (bez lusterek): 184 mm
Wysokość kabiny modelu: 120 mm
Długość kabiny modelu: 208 mm
Średnica opon modelu: 98 mm
Poszczególne wersje można oglądać na zdjęciach z rajdów nr 5/2021 oraz wszystkich rajdów z sezonu 2022.
W mojej galerii również znajduje się parę zdjęć:
https://bricksafe.com/pages/Kamyk
Wersje v1 można obejrzeć na filmie z rajdu nr 5 z sezonu 2021 (chociaż głównie jak się wywraca :P).
Wersję v4 można obejrzeć na filmie z rajdu nr 5 z sezonu 2022.
Na koniec chcę podziękować wszystkich zawodnikom za kolejny sezon, a szczególne podziękowania, za udostępnienie swoich zdjęć oraz filmików z rajdów, które wykorzystałem w tej prezentacji, kieruję do:
Adriana "Blahy"
Aleksandra "Zozoleona"
Jakuba "Atrosa"
[MOC] AM General M35A2
Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team
- Kubrick
- VIP
- Posty: 2200
- Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
- Lokalizacja: KrakóVW
- brickshelf: Kubrick
- Kontakt:
-
Re: [MOC] AM General M35A2
Naprawdę dobrze przemyślana, dopracowana i zabójczo skuteczna maszyna. Układ napędowy początkowo wydawał mi się szalony, ale pokazałeś, że nieszablonowe myślenie w trialu sprawdza się doskonale. Przedni most zbudowany parzyście na liftarmach to kolejny przykład, że pójście pod prąd jest dobrym kierunkiem. Liczę na to, że kolejny sezon zaliczysz przynajmniej równie dobrą maszyną, bo w tym pozamiatałeś i zwycięstwo było w pełni zasłużone.
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>
- Blaha
- VIP
- Posty: 876
- Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- brickshelf: blaha
-
Re: [MOC] AM General M35A2
Kamil, nie będę się rozpisywał, bo wystarczy wspaniały wynik tegorocznego sezonu - czyli Twoje bezapelacyjne zwycięstwo! Gratulacje. Konstrukcja jest bardzo przemyślana i zoptymalizowana. Tylny tandem ciekawy i pomysłowy z tym wyprowadzeniem napędu do przodu, a przedni most w najnowszej odsłonie to już majstersztyk - podziwiam i chyba będę kopiował ;p Do tego przesunięcie bazy RC maksymalnie do przodu, aby zadbać o rozłożenie masy. Nie można zapomnieć o opanowaniu fury i dobrym kierowaniu - to przepis na sukces, co CI się udało w tym sezonie. Brawo!
Re: [MOC] AM General M35A2
Bardzo dobre, skuteczne auto. Jedyne, czego mi w nim brakowało to lepszej pracy zawieszenia, 3 biegowego automatu i dwustrefowej klimatyzacji ;)
GPM '07#2 | '08#2 | '09#5 | '10#3 | '11#4
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9
Re: [MOC] AM General M35A2
Dzięki wielkie za wszystkie komentarze ;)
Rzeczywiście, skok zawieszenia nie jest jakiś piorunujący, ale w tylnym tandemie ciężko go zwiększyć gdyż przegub łączący go z przednim mostem nie zniósłby większego kąta. Z przodu natomiast w pierwszej wersji kolebki był pojedynczy twardy amortyzator na koło, ale auto wtedy było wywrotne. Zwiększyłem dlatego twardość i dołożyłem drugi twardy amorek, ale odbyło się to kosztem zmniejszonego wykrzyżu osi.
Rzeczywiście, skok zawieszenia nie jest jakiś piorunujący, ale w tylnym tandemie ciężko go zwiększyć gdyż przegub łączący go z przednim mostem nie zniósłby większego kąta. Z przodu natomiast w pierwszej wersji kolebki był pojedynczy twardy amortyzator na koło, ale auto wtedy było wywrotne. Zwiększyłem dlatego twardość i dołożyłem drugi twardy amorek, ale odbyło się to kosztem zmniejszonego wykrzyżu osi.