Strona 1 z 2

[MOC] HotRod 4WD

: 2007-05-22, 21:30
autor: Sariel
Maj miesiącem HotRodów! :D Ale zapewniam że to mój ostatni w tym miesiącu ;)

HotRod 4WD

Obrazek
pkowalcz pisze:Hot Rod z Lego Technic to na tyle ciekawy (i niecodzienny) pomysł, że przydałoby się go choć trochę dopracować. (...) Mam nadzieję, że kiedyś zrobisz jego udoskonaloną wersję, w której już będą detale ;)
Mówisz i masz ;)

Dane techniczne:
Wymiary: dł. 43 cm, szer. 23 cm, wys. 16 cm
Masa: 1.55 kg
Zawieszenie: pełne niezależne
Napęd: 1 silnik RC przez dwubiegową skrzynię biegów na wszystkie koła
Silniki: 1 x RC, 1 x 2838

Zachciało mi się czegoś bardziej dopieszczonego na kołach od 8880, et voila :) Jak wygląda widać na zdjęciach, napiszę tylko co potrafi. Przede wszystkim zawieszenie - przerobiłem oryginalne zawieszenie 8880 poprawiając skok i promień skrętu, zmniejszając mocno mechanikę i stosując amortyzatory 6.5 L w takim ustawieniu że można je łatwo przestawić w jedną z trzech pozycji zwiększając ich kąt (na zdjęciach są pod najłagodniejszym), i oczywiście zastąpić twardszym z wielu rodzajów tych amortyzatorów. Osobiście lubię jak samochód łatwo 'kica', użyłem więc najbardziej miękkich - uczciwie przyznaję że po przekroczeniu półtora kilograma wagi mają tendencję do lekkiego osiadania pod ciężarem konstrukcji.
Oprócz tego mamy ruchomą atrapę silnika w układzie V12, pracującą kierownicę, pracującą dźwignię zmiany biegów, pracującą dźwignię hamulca ręcznego, otwierane drzwi, otwierany bagażnik, a w nim ciekawostkę pod tytułem hamulec pneumatyczny.
Po co hamulec? Po pierwsze mamy tu skrzynię biegów opartą na driving ringach, a więc z biegiem luźnym. Choćbyśmy nie wiem jak szybko zmieniali biegi, pewien moment luzu zawsze będzie, tymczasem hamulec pozwala spokojnie zmieniać biegi na wzniesieniach itp. Po drugie, od dawna uważałem to za ciekawe zagadnienie konstrukcyjne - w prawdziwych samochodach mamy klocki ścierne, w Lego trzeba trochę gimnastyki żeby nic nam się nie ścierało, łamało czy rysowało. Pomyślałem o szczękach z liftarmów zaciskanych (z dwóch stron, żeby wyeliminować poślizg) pneumatycznie na ogumionym kole pasowym, zamocowanym na napędzanej osi. Ten prościutki mechanizm okazał się działać zaskakująco dobrze - nie tylko jest w stanie utrzymać pojazd na wzniesieniu na luźnym biegu, ale również zatrzymać silnik RC który na niższym biegu działa tu z przełożeniem 432 : 1.
Ostatnim małym sukcesem jakim mogę się pochwalić jest zmieszczenie obu silników wewnątrz ramy - 2838 wisi pod atrapą silnika, milimerty nad przednim zawieszeniem, a RC przechodzi przez liftarmowy szkielet ramy wzmacniając go jednocześnie. Sama rama to szkielet z liftarmów obudowany i wypełniony belkami - szczególnie w rejonie skrzyni biegów to wypełnienie jest bardzo pancerne.
Zwracam też uwagę na sposób przeniesienia napędu na dyferencjały - pierwotnie chciałem użyć zębatki 32198, bo pozwalała zaoszczędzić krytyczną ilość miejsca, a dociśnięta z dwóch stron zębatkami 32270 nie przeskakiwała pod żadnym obciążeniem. Finalnie okazała się potrzebna większa redukcja przełożenia, zastąpiłem ją więc zębatką 6589, zmieniając przełożenie uzyskane w takim układzie z 6:5 na 2:1.
Ok, dość gadania pora na zdjęcia :)

Galeria zdjęć

I zdjęcia na zachętę:

Widok z góry:
Obrazek

Widok z boku:
Obrazek

Widok z przodu, widać że koła zachowują geometrię skrętną Ackermanna - wewnętrzne jest ostrzej skręcone:
Obrazek

Wnętrze kabiny z otwartymi drzwiami, widać całe oprzyrządowanie typu dźwignie, pedały itp:
Obrazek

Otwieramy bagażnik i...:
Obrazek

...widzimy hamulec zwolniony...:
Obrazek

...i zaciśnięty:
Obrazek

Spód:
Obrazek

Zawieszenie w pracy, widać jak ustawione są amortyzatory, i że można je ustawić 'ostrzej':
Obrazek

Zbliżenie na detale atrapy silnika (zastrzegam - o budowie silników mam bardzo mgliste pojęcie):
Obrazek

PS. Specjalne podziękowanie dla Jonder_qinda bez którego uczynności zabrakłoby mi części do ukończenia karoserii :)

: 2007-05-22, 21:39
autor: pkowalcz
Jeeea!
Nie mówiłem, że warto spróbować? Nie mówiłem? No dobra, nie mówiłem, wyrażałem tylko pobożne życzenia... :D
Jak na Technica, wygląda baaardzo dobrze. Tylko ta karoseria jakaś beczkowata się wydaje. Ale co tam - i tak jest fajna.
A detale przy silniku - miodzio.
Tylko w ostatniej fotce nie dałeś kropki przed "jpg" i nie działa ;)
Ale hot rod jest ekstra.

Zaraz, zaraz, a gdzie film?! No nieee, filmu nie ma? Uuuuu... Muszę zobaczyć to cacko w akcji. Jamnika też :D

: 2007-05-22, 21:47
autor: Sariel
Nie ma i nie będzie, to jest dużo, dużo wolniejsze od Tumblerka (w końcu waży prawie 3 razy tyle) :P A jamnik... porozmawiam z jego agentem ;)
Kropka odzyskana, galeria po moderacji :)

: 2007-05-22, 22:14
autor: smyk
No proszę. Bardzo płodny ostatnio jesteś, MOC za MOCem, temat za temat, nie wypal się za szybko ;)

Hot Rod rob wrażenie. Może nie jest taki śliczniutki jak kruszynki Misterzumbiego, ale jest w pełni funkcjonalny. Podoba mi się miękkie, niskie zawieszenie, ciekawy jest ten hamulec no i zapewne skrzynia biegów, skoro nie tracisz zbyt wiele mocy. Generalnie zawieszenie i przełożenie jest już bardzo bliskie trtr, a mimo tego w tym nieco sportowym pojeździe nie wyglądają źle. Choć jestem ciekaw jak szybko jeździ.

Niezłe światła i atrapa (zwłaszcza wydech), ale czemu tylko jeden, centralnie ustawiony, fotel? I gdzie jest podłoga?

Maj miesiącem Hot Rodów!

PS. nie opisał byś gdzieś szerzej zagadnienia geometrii skrętnej Ackermanna?

: 2007-05-22, 22:25
autor: Sariel
smyk pisze:Generalnie zawieszenie i przełożenie jest już bardzo bliskie trtr, a mimo tego w tym nieco sportowym pojeździe nie wyglądają źle. Choć jestem ciekaw jak szybko jeździ.
Nie jest szybki, wydaje mi się że na skrzyniach z driving ringami straty są jednak większe niż na zwykłych niesynchronizowanych. Przełożenie - z mniejszym po prostu nie jeździ. Zawieszenie - specjalnie je opuściłem na potrzeby tego MOCa, pierwotna koncepcja która wala się po mojej galerii ma dużo większy prześwit.
Podłoga i fotel - khem, jak to powiedział Misterzumbi, "prz HotRodach wszystko jest możliwe" ;)
smyk pisze:PS. nie opisał byś gdzieś szerzej zagadnienia geometrii skrętnej Ackermanna?
Już to wstępnie zrobiłem - [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?p=32427#32427]o tutaj[/URL]. Dorzucę jeszcze link do artykułu w angielskiej Wikipedii, gdzie pokazano jak uzyskiwać zbieżność osi w tej geometrii. Dorzucam dwa schematy które powinny wyjaśnić zaletę Ackermanna:

Skręcanie równoległe - wewnętrzna opona ślizga się bokiem:
Obrazek

Skręcanie wg Ackermanna - opony skręcają pod różnymi kątami, nie ma poślizgów:
Obrazek

Jeśli wciąż chcesz żebym opisał zagadnienie szerzej, daj znać - zrobię to z przyjemnością :)

: 2007-05-22, 22:47
autor: smyk
Moja angielszczyzna jest w na poziomie radosnego zapomnienia, ale ogólnej orientacji nabrałem. Niemniej im więcej technicznych artykułów na forum, tym chyba lepiej. (Może fotka, jak to zrobiłeś w swoim Hot Rodzie?)

I pytanko? Będziesz budował trialówkę? Bo widzę, że byś mógł zbudować coś bardzo ciekawego i być może technicznie nowatorskiego.

: 2007-05-23, 07:11
autor: Sariel
Pisałem to rejestrując się, pisałem to w TrTr - tak, będę budował trialówkę, najprawdopodobniej Kamaza 49252 (dopóki ktoś mi nie powie że jest nieregulaminowy). Ale jeszcze nie zaczynam, bo mam w planach kilka MOCów przed nią. Przypuszczalnie w wakacje już coś pokażę. OK, skrobnę wyczerpujący artykuł o geometrii Ackermanna.

: 2007-05-23, 08:40
autor: Jerac
Oż kurde... zwykle modele z Technic nie robią na mnie dużego wrażenia (może dlatego że ich nie buduję?), ale ten jest wyjątkowy. Przede wszystkim, poza ogromną funkcjonalnością którą ciężko mi ocenić a która na pewno jest "ach", model jest ładny. Parę rzeczy bym jednak zmienił:

-2 fotele! To jest obowiązkowe wg mnie, albo jeśli chcesz koniecznie jeden, to zastosować klasyczną prostokątną (w widoku z góry) karoserię
-Ten płotek na dole atrapy chłodnicy jest be
-I wydech (zakładam że te dłuugie rurki po 3 z każdej strony to wydech) taki trochę... długi?

Brawa. Należą się brawa!

: 2007-05-23, 09:04
autor: Sariel
Jerac pisze:-2 fotele! To jest obowiązkowe wg mnie, albo jeśli chcesz koniecznie jeden, to zastosować klasyczną prostokątną (w widoku z góry) karoserię
To nie karoseria jest problemem, tylko położenie skrzyni biegów - jeśli dodam dwa fotele obok siebie, jeden pasażer będzie miał dźwignię zmiany biegów w nodze. A niestety nie da się przesunąć skrzyni biegów bez poszerzenia ramy, ergo - wolałem ograniczyć się do jednego fotela. Powiedzmy że to jest HotRod dla kierowców z dużą nadwagą ;)
Jerac pisze:-Ten płotek na dole atrapy chłodnicy jest be
Jest be, niestety nie bardzo mam czym 'pokryć' chłodnicę. Z racji jej konstrukcji pewnie najlepiej wyglądałaby gaza rozciągnięta na ramie, ale to nie jest część Lego. Być może sprawdziłaby się ta część:

Obrazek

Ale niestety nie byłem w stanie jej zdobyć.
Jerac pisze:-I wydech (zakładam że te dłuugie rurki po 3 z każdej strony to wydech) taki trochę... długi?
To jest wydech, ale primo jestem ortodoksem i nie chciałem przycinać oryginalnych rurek, secudno widziałem już śliczny model HotRoda z wydechem zbliżonej długości:

Obrazek

Zresztą krótsze rurki nie dałyby się tak zgiąć, z tymi też było trudno :) Bardzo dziękuję za tak pozytywną opinię.

: 2007-05-23, 11:03
autor: Jerac
No tak, ale w modelu który pokazałeś rurki wychodzą w dół, a u Ciebie prostopadle w bok. Co do atrapy - nie musisz jej w ogóle pokrywać, względnie jednolita czerń bez płotka będzie dobrze wyglądać.

||
|| Będą głosy... :>
\/

: 2007-05-23, 11:21
autor: Sariel
Spróbuję ją wyrzucić. HotRod jest już zgłoszony na MOC miesiąca, więc zamiast braw mogą być głosy ;)

: 2007-05-23, 11:34
autor: Pietruch
Kolejny piękny Hot Rod. Funkcji to on ma aż za dużo. :)
Wydech pierwsza klasa.
Podoba mi się ten hamulec pneumatyczny, takie urozmaicenie.
Ogólna bryła jest dobra, a myślałeś może o podłodze. Bo te dziury obok fotela nie pasują.
Ta zmiana powinna bardzo dobrze wpłynąć na ogólny wygląd.
Silnik... V12... Super detale - bomba. :)
Nie wiem czy mówić.... No ale ja też buduję Hot Roda... ;)

PS. Coś smutny ten jamniczek. ;)

: 2007-05-23, 17:03
autor: Sariel
Miał być jamnik, więc proszę - dwie czarne bestie :D

Obrazek
Obrazek

Teraz już tylko demontaż i budowa następnego dźwigu :)

: 2007-05-23, 18:32
autor: pkowalcz
Jakiś smutny ten jamnik - chyba się już nauczył, że Lego oznacza bieganie :D

: 2007-05-23, 19:24
autor: Bricksley
Według mnie pojazd jest troche za duży do kół z 8880. Wydaje mi się, że jest trochę za wysoki, no i kabina mogłaby być bardziej prosta, bo wygląda jak z zestawu 8440. Za to podoba mi się, że jest funkcjonalny, co w Technic jest najważniejsze :)