[MOC] Satelitarna skrzynia biegów

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderator: Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5336
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

#16 Post autor: Sariel »

Wierzę że pomysł nie jest zły, tylko nad wykonaniem trzeba popracować. Tak jak to bywa z większością pomysłów :)

Awatar użytkownika
Hasky128
Posty: 122
Rejestracja: 2006-12-20, 23:25
Lokalizacja: Bydgoszcz
HELF: Hasky128

 

#17 Post autor: Hasky128 »

Pomysł jest znakomity, szczególnie dla osób takich jak ja, które nie mają specjalistycznych części do budowy skrzyni. Kiedyś zbudowałem 3 biegową skrzynię na zwykłych zębatkach - była większa niż... niż cokolwiek większego niż dwa pudełka na baterie:) Na dodatek strasznie się biegi zmieniało:/ A tu wszystko gładko, i z blokadą biegi nie wyskakują, tylko muszę dojść gdzie mi tak przyciera:/
...

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2104
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
HELF: smyk

 

#18 Post autor: smyk »

Też widzę potencjał tego pomysłu, tyle że zbudowanie efektywnej skrzyni biegów z lego graniczy z cudem. Bo co to za interes, że będę miał skrzynię biegów, skoro będę musiał mieć dodatkowy system odpowiedzialny za jej blokowanie/usztywnianie. W dodatku pojawia się problem precyzji w tymże dodatkowym systemie. Obawiam się, że bez silników NXT z czujnikiem obrotu może być bardzo ciężko wykonać tę skrzynię.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5336
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

#19 Post autor: Sariel »

Panowie, chyba mam rozwiązanie. Wypróbujcie to, jest sztywniejsze, nie trze tak, a zmiana wewnętrznych axli z czwórek na trójki eliminuje ich ocieranie się o belki.

Obrazek
Ostatnio zmieniony 2007-06-15, 05:22 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Hasky128
Posty: 122
Rejestracja: 2006-12-20, 23:25
Lokalizacja: Bydgoszcz
HELF: Hasky128

 

#20 Post autor: Hasky128 »

Sariel, widzę, że sen bardzo dobrze wpływa na Twoje myślenie:) Skrzynia działa teraz o niebo lepiej. Gratuluję jeszcze lepszego pomysłu. Jak na mnie to ta skrzynia może być MOCem miesiąca :D
...

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2104
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
HELF: smyk

 

#21 Post autor: smyk »

Hasky128 pisze: Skrzynia działa teraz o niebo lepiej. Gratuluję jeszcze lepszego pomysłu.
Nie podzielam entuzjazmu: modyfikacja nie rozwiązuje kluczowego dla mnie problemu odginających się axli z zewnętrznymi zębatkami (input/output), a dodatkowo utrudnia mocowanie obustronnej obudowy.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5336
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

#22 Post autor: Sariel »

Na obustronne mocowanie obudowy mam juz pewien pomysl, a input i output wystarczy dobrze osadzic - przeciez axle nie musza przechodzic tylko przez pokazana belke. Zamocuj dobrze ich drugie konce o powinny byc wystarczajaco stabilne.

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2104
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
HELF: smyk

 

#23 Post autor: smyk »

Już to częściowo rozwiązałem, ale musiałem użyć większych zębatek (szkoda, że nie mam jeszcze dwóch z20). Axle poprowadziłem na przestrzał. Teraz dwubiegowa skrzynia zajmuje 12x10x8 :)

To czerwone to wajcha zmiany biegu, przez nią przechodzi oś blokująca.
Załączniki
gearbox-002.jpg
gearbox-001.jpg
Ostatnio zmieniony 2007-06-15, 08:10 przez smyk, łącznie zmieniany 4 razy.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5336
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

#24 Post autor: Sariel »

Hm. Ja to rozrysowałem w MLCadzie:

Obrazek

Zielony - input, czerwony - output, niebieska oś zmienia biegi. Użycie axli trójek z wypustkami pozwala dodać od ich strony trzecie koło pasowe i w ten sposób zamocować skrzynię z obu stron:

Obrazek
Ostatnio zmieniony 2007-06-15, 08:44 przez Sariel, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2104
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
HELF: smyk

 

#25 Post autor: smyk »

He he, jak na wypustkach zamocujesz trzecie koło pasowe, to zębatki na tych axlach sie nie będą kręcić. Już tak wczoraj próbowałem robić i się w czoło musiałem walnąć. Już lepiej instalować zwykłe axle '4 i na nich osadzić dwa koła pasowe i do nich montować resztę obudowy. Ale to chyba i tak będzie niepraktyczne.

A te wszystkie rysunki w MlCadzie to ładnie wyglądają, ale o kant bani je potłuc, bo nie oddają problemów z utrzymaniem tych zębatek w jednej linii.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5336
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

#26 Post autor: Sariel »

Smyku, żeby trzymać skrzynię w jednej linii wystarczy podłączyć do jej osi dowolny silnik i ograniczyć pozycje skrajne - choćby wsadzając na oś to: Obrazek i dodając pod spodem dwa bushe na których się zatrzyma.

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2104
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
HELF: smyk

 

#27 Post autor: smyk »

Sariel pisze:Smyku, żeby trzymać skrzynię w jednej linii wystarczy podłączyć do jej osi dowolny silnik i ograniczyć pozycje skrajne - choćby wsadzając na oś to: Obrazek i dodając pod spodem dwa bushe na których się zatrzyma.
Sposób, który podajesz: na 5% się uda, na 5% załatwi silnik, na 90% połamie którąś z części ograniczających. Ale i tak pewnie wypróbuję.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5336
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

#28 Post autor: Sariel »

Magia przekładni pasowej albo Obrazek się kłania. Myślę że dałoby się to też załatwić pneumatyką jeśli dobrze dograć skrajne ułożenia siłownika. Próbuj próbuj, dobre pomysły trzeba ulepszać :)
Ostatnio zmieniony 2007-06-15, 09:19 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
pixel
Posty: 285
Rejestracja: 2006-06-05, 13:43
Lokalizacja: wawa
HELF: pixel

 

#29 Post autor: pixel »

a czemu ma zalatwic silnik
czemu ma cos polamac
no co T smyku?
mowisz jakbys nigdy w trtr nie bral udzialu :)

Sariel
mi sie nie podoba 1 rzecz
walki wejsciowe i wyjsciowe sa podparte daleko od przekladni
he he daleko - 1 stud ale...
to jedyna rzec ktora mnie martwi

edit2:
chyba rozwiazanie smyka czesciowo zlatwia sprawe
coraz bardziej mi sie to podoba
Ostatnio zmieniony 2007-06-15, 09:27 przez pixel, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5336
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

#30 Post autor: Sariel »

Chyba najlepiej zrobić tak jak to rozwiązał Smyk - zamiast z8 dać z24, wtedy wałki będą dalej od skrzyni i da się je puścić na przestrzał.

ODPOWIEDZ