Strona 1 z 5
[MOC] Satelitarna skrzynia biegów
: 2007-06-14, 20:29
autor: Sariel
Nie wiem czy ktoś już nie wpadł na takie rozwiązanie, bo jest tak proste - jeśli tak, to nie widziałem. Przyszedł mi do głowy pomysł na malutką dwubiegową skrzynię biegów, którą przełącza się obracając oś na której siedzi o 180 stopni. Nie wiem czy tak właśnie wygląda definicja skrzyni satelitarnej, ale nie miałem lepszego pomysłu na nazwę
Oprócz tego że jest mała, oferuje bardzo wysoką efektywność (bo na dobrą sprawę nie ma w niej żadnych 'martwych' zębatek) i nie ma w niej problemu synchronizacji. Pomyślałem że taka skrzynia może zainteresować kilku z Was. Jeśli powielam czyjś pomysł to pardon, pójdę do kąta.
: 2007-06-14, 20:40
autor: TT
Bardzo fajny prosty pomysł. Gratulacje.
ps. raczej planetarna niż satelitarna?
a może kosmiczna?...
: 2007-06-14, 21:15
autor: V1
YEAH!
Fantastyczne! Trzeba tylko to przetestować pod obciążeniem, ale i tak pomysł jest świetny!
(Co do terminologii - raczej bym się przychylał, że "satelitarna". "Planetarna" raczej by wskazywało na obecność zębatki z wewnętrznym uzębieniem.)
: 2007-06-14, 21:19
autor: smyk
Genialne! Jak do tej pory najpoważniejszy kandydat na MOC czerwca. Szacun!
: 2007-06-14, 21:24
autor: Sariel
smyk pisze:Jak do tej pory najpoważniejszy kandydat na MOC czerwca.
Nie, bo nie ciągnie 10 kilo
Co do sprawności pod obciążeniem, wszystko zależy od tego na ile sztywna jest skrzynia. Można dodać więcej kół pasowych i przedłużyć osie, daje to niezłe wyniki. Choć nie dałbym głowy czy wytrzyma to trudy TrTr
: 2007-06-14, 21:26
autor: Pietruch
Super. Jutro sobie to przetestuje w TruckTrialu, jeżeli się sprawdzi to z chęcią wykorzystam ten pomysł. Oczywiście za Twoją zgodą.
Sariel pisze:Choć nie dałbym głowy czy wytrzyma to trudy TrTr
Zobaczymy...
: 2007-06-14, 21:27
autor: Sariel
Jeśli pokażesz jak ją usztywniłeś żeby wytrzymała ekstremalne obciążenia TrTr to masz moje błogosławieństwo
A poważniej - po to pokazuję żebyście korzystali. No i może ktoś mój pomysł ulepszy.
: 2007-06-14, 21:30
autor: Pietruch
Coś się wymyśli.
Nad ulepszeniem się zastanawiam, ale czy do TrTr potrzeba więcej biegów, moim zdaniem NIE. Teraz tylko muszę pomyśleć nad wzmocnieniem i zamontowaniem tej skrzyneczki w ciężarówce - nie będzie to łatwe zadanie.
: 2007-06-14, 21:31
autor: Sariel
Jeśli trzeba więcej to ta skrzyneczka ma to do siebie że można łatwo zamontować kilka obok siebie. Chociaż czy to ma sens w praktyce...
: 2007-06-14, 21:35
autor: Scaner
Ładna, choć pod obciążeniem to pewnie biegi same się przełączają.
Co będzie następne? Może wykombinujesz malutki dyferencjał torsena albo coś?
: 2007-06-14, 21:36
autor: Pietruch
Nie, wystarcz bardzo prosta blokada i po kłopocie.
Mówiąc dokładnie, ośka ( jedna lub dwie ) wchodząca w krążki i zamocowana gdzieś na stałe.
: 2007-06-14, 21:46
autor: Hasky128
Zbudowałem przed chwilą kopię. U mnie przy przełożeniu na wyższe obroty/ mniejszą moc, są takie opory, że ledwo mogę palcami ośke przekręcić:/
Zastanawiam się czy to wina moich starych zębatek, osiek i belek czy coś źle zrobiłem.
: 2007-06-14, 21:49
autor: Pietruch
Konstrukcja ( podstawa ) skrzyni musi być solidna i nie może się poruszać.
: 2007-06-14, 21:49
autor: Sariel
Spróbuj zrobić luzy między zębatkami w środku skrzyni, tymi które siedzą na wspólnych osiach. Skrzynia nie może być ściśnięta, zębatki powinny być w takich odległościach jakby siedziały normalnie między belkami.
: 2007-06-14, 22:21
autor: smyk
Też sobie zbudowałem i stanąłem przed podobnym problemem co Hasky. A zastosowałem z20 i z12. Chyba będzie konieczny jakiś dodatkowy osprzęt typu blokada i pancerna obudowa. Czyli już o zastosowaniu w trtr możemy zapomnieć. Szkoda, bo miałem piękną wizję.