Strona 4 z 5

: 2007-06-15, 14:00
autor: Sariel
Wariant z silniczkiem, już prościej nie umiem. Możliwe że zębatka ze sprzęgłem przy silniku pozwalałaby skrzyni się obracać przy dużym obciążeniu, nie wiem, trzebaby sprawdzić. Pokazałbym z pneumatyką, ale brakuje mi siłowników w MLCadzie. Jest tyle możliwości, wystarczy pokombinować. Ja w każdym razie mam tę skrzynię rozplanowaną i nie zawacham się jej użyć :P Może nie w TrTr, bo tam chcę wypróbować inną, ale w zwykłych MOCach jak najbardziej.

Obrazek

: 2007-06-15, 14:57
autor: pixel
Sariel,
wbrew pozorom mi nie trzeba jak temu od breloczka
ja C swietnie rozumiem

wydawalo mi sie ze chodzi "nam" (he he juz sie podlaczylem)
zeby skrzynia byla mala i dobra
(chyba ze jeszcze ma byc tania)
silnik duzy i zly ciezki brzydki i wymaga rzadkich kabelkow :)
wodzik ladny zgrabny i... do skrzyni biegow :)
a wiec jesli ktos nie ma wodzika to nie buduje z wodzikiem
dobra bo faktycznie pomyslisz ze nie qmam

no to jeszcze 1 sprawa
smyk mowi ze z12 i z20 - podoba mi sie to
polozylbym nacisk na to rozwiazanie bo z24 na z8 ciezko krecic (ciezej niz z20 na z12)
pamietam co mowiles o axlu przez srodek ale...
moze trzebaby sprobowac przesunac cos w pionie (bo narazie wszystko lezy na plasko)
tak tylko podsuwam bo nie mam mozliwosci budowac

: 2007-06-15, 15:00
autor: Sariel
pixel pisze:polozylbym nacisk na to rozwiazanie bo z24 na z8 ciezko krecic (ciezej niz z20 na z12)
Sorry za łopatologię.
Z20 i z12 jak sam wiesz drastycznie skomplikują konstrukcję. Poza tym przy ich użyciu różnica między jednym a drugim biegiem będzie niewielka, wolałbym żeby była większa. Wsadzę to na żywo do jakiegoś MOCa i wypraktykuję czy z8 i z24, czy może jednak nie.

: 2007-06-15, 15:18
autor: smyk
pixel pisze: smyk mowi ze z12 i z20 - podoba mi sie to
polozylbym nacisk na to rozwiazanie bo z24 na z8 ciezko krecic (ciezej niz z20 na z12)
pamietam co mowiles o axlu przez srodek ale...
moze trzebaby sprobowac przesunac cos w pionie (bo narazie wszystko lezy na plasko)
proponuję Wam spróbować zbudować tę skrzynię w oparciu o dwa duże koła pasowe. Ja mam niestety tylko jedno, więc nie wypróbuję, ale będzie więcej miejsca i axel się zmieści i większe zębatki.

Sariel pisze:Z20 i z12 jak sam wiesz drastycznie skomplikują konstrukcję. Poza tym przy ich użyciu różnica między jednym a drugim biegiem będzie niewielka, wolałbym żeby była większa. .
Twój błąd tym razem. Zmiana biegu z 1:3 na 3:1 to daje dziewięciokrotne coś tam. Zdecydowanie za dużo. Przy koncepcji z12 i z20 mamy redukcję 0,6 i 1,4. Powiedz jaka skrzynia biegów ma tak duży zakres?

: 2007-06-15, 15:41
autor: pixel
no to jak tak jedziemy to ja proponuje 4 biegi
czyli 2 takie skrzynie obrocone o 90 stopni (ustawione szeregowo z racji zajmowanego miejsca)
jedna 24:8 druga 20:12

bedzie i wilk syty i wilk syty :)

: 2007-06-15, 16:06
autor: Saabotaz
Poszukajcie czegos na temat "przekładnia gitarowa", prościej i z tego co się domyslam z obrazków to zasada działania ta sama

: 2007-06-15, 16:16
autor: Sariel
smyk pisze:Zmiana biegu z 1:3 na 3:1 to daje dziewięciokrotne coś tam. Zdecydowanie za dużo.
Teoretycznie, w praktyce jeśli jeszcze przed lub za skrzynią masz jakąś redukcję, a jeśli mówimy o TrTr to masz, ta różnica nie jest aż tak odczuwalna. Musiałbyś mieć układ silnik - skrzynia - koła bez niczego pomiędzy żeby różnica była dziewięciokrotna.
Ja się upieram przy z8/z24, Ty eksperymentuj z z12/z20, zobaczymy co nam wyjdzie :)

: 2007-06-15, 16:29
autor: smyk
Sariel pisze:
smyk pisze:Zmiana biegu z 1:3 na 3:1 to daje dziewięciokrotne coś tam. Zdecydowanie za dużo.
Teoretycznie, w praktyce jeśli jeszcze przed lub za skrzynią masz jakąś redukcję, a jeśli mówimy o TrTr to masz, ta różnica nie jest aż tak odczuwalna. Musiałbyś mieć układ silnik - skrzynia - koła bez niczego pomiędzy żeby różnica była dziewięciokrotna.
Cokolwiek mam oprócz tego, mnożę to lub dzielę przez dziewięć. to Dużo.

Na przykładzie MANa: mam przełożenie 1:72, z proponowaną przez Ciebie skrzynią byłoby to 1:24 i 1:216. Uważasz, że to nieodczuwalna różnica?

: 2007-06-16, 07:16
autor: Sariel
Zapraszam do obejrzenia filmu z działającą skrzynią - widać jak działa napędzana silnikiem 47154 i przełączana silnikiem 2838 za pomocą ślimacznicy. Specjalnie dla pixela pokazałem działanie przy napędzaniu w jedną i drugą stronę ;) Co więcej, żeby nie zasłaniać skrzyni zamocowałem ją tylko z jednej strony, a mimo to działa idealnie. Mam nadzieję że to uciszy malkontentów, i może Robson zobaczy zastosowanie :)

: 2007-06-16, 07:21
autor: smyk
Rozumiem, że ręcznie włączasz/wyłączasz silnik sterujący skrzynią i musisz ją widzieć?

Jadę w świat, ogólnie jest dobrze, moja wersja też jako tako działa :)

: 2007-06-16, 07:25
autor: Sariel
smyk pisze:Rozumiem, że ręcznie włączasz/wyłączasz silnik sterujący skrzynią i musisz ją widzieć?
Prosiłem go, ale sam nie chciał się włączać. Nie muszę jej widzieć, odsłoniłem ją na potrzeby filmu :P

: 2007-06-16, 12:35
autor: Pietruch
Bardzo ładnie pracuje, szkoda że moja z niewiadomych przyczyn ciężko chodzi. :/

Musiałem trochę ją zmodyfikować, a mianowicie - tam gdzie między kołami pasowymi jest duża i mała zębatka, musiałem dać po małym buszu z każdej strony. Bez tego duża zębatka ociera i krzywo pracuje. !

: 2007-06-16, 12:40
autor: Sariel
A próbujesz na aktualnej, usztywnionej wersji skrzyni?

Obrazek

: 2007-06-16, 12:44
autor: Pietruch
Tak, a najlepsze jest to gdy napęd z dużej zębatki idzie na małą chodzi super ( tak jak na rysunku powyżej, napęd na ośkę zieloną ), a gdy jest odwrotnie opór jest ogromny. !

: 2007-06-16, 12:51
autor: Sariel
A to rzeczywiście dziwne. Zupełnie odwrotnie niżby się wydawało na logikę.