[MOC] Ładowarka

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Emilus
Adminus Emeritus
Posty: 1460
Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
Lokalizacja: Polska
brickshelf: Emilus
Kontakt:

 

[MOC] Ładowarka

#1 Post autor: Emilus »

Witam wszystkich klubowiczów

To jest moje najnowsze dzieło http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=272213
W ładowarce są dwa silniki. Jeden poprzez przekładnię ślimakową napędza wszystkie cztery koła (przełożenie 1: 24 ), natomiast drugi poprzez przekładnię (przełożenie 3 : 5)
napędza kompresor (dwie pompki) oraz atrapę silnika R4.
Centralny zawias pozwala na zmianę położenia kątowego przedniej osi względem tylnej więc cztery koła mają styk z gruntem (do wzniesień ~40 mm).
Skręt, unoszenie tramienia i ruch łyżką realizowane są za pomocą pneumatyki (w sumie 5 siłowników).

Proszę o opinie

wczoraj dodałem zbiorniki powietrza, ale to nie jest dobre rozwiązanie z racji znacznie większej "bezwładności" całego układu pneumatycznego - opóźnienie ruchów siłowników jest znaczne. Pomogło by dodanie drugiej pary pompek wkompresorze ale nie mam ich więcej (jeszcze :-) ). Z braku airtanka wykorzystuję stare siłowniki...
sami oceńcie:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=273632

tytułem sprostowania
Nie, tu się nie zgadzam. Ilość pompek nie ma znaczenia, bezwładność i tak będzie występowała, gdyż zbiornik powietrza tworzy bufor, który opóźnia: uruchomienie kompresora (jeśli w obwodzie jest zawór ciśnieniowy); wzrost ciśnienia (jeśli masz instalację bez zaworu) - przez co reakcja układu jest spóźniona
to nie do końca tak. Instalacja w tej ładowarce jest bez zaworu. Piszesz tu o buforze. ok ale większa ilość pompek z 2 na 4 szybciej będzie wytwarzała nadciśnienie w układzie (teoretycznie dwa razy szybciej ) w związku z tym bezwładność będzie (teoretycznie) dwa razy mniejsza (przy nie zmienionej długości przewodów powietrznych).

Mosty nie są kruche w rzeczywistości. Przy próbach pokonywania ekstremalnych przeszkód połamało zębatkę w centralnym dyferku (środkową kątową).

Estetyka - rzecz gustu
Ostatnio zmieniony 2007-12-29, 14:30 przez Emilus, łącznie zmieniany 5 razy.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#2 Post autor: Sariel »

Bardzo fajny MOC, szkoda że zdjęcia nie są lepsze. Widziałem na BS parę dni temu i zastanawiałem się czyje to :) Podoba mi się konstrukcja łyżki, jest awangardowa, no i kształt kabiny od razu kojarzy się z maszynami budowlanymi.

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

#3 Post autor: Żbik »

Emilus pisze:wczoraj dodałem zbiorniki powietrza, ale to nie jest dobre rozwiązanie z racji znacznie większej "bezwładności" całego układu pneumatycznego - opóźnienie ruchów siłowników jest znaczne
Jest dokładnie jak piszesz, pisałem o tym zjawisku tu na forum kilka razy.
Emilus pisze:Pomogło by dodanie drugiej pary pompek wkompresorze
Nie, tu się nie zgadzam. Ilość pompek nie ma znaczenia, bezwładność i tak będzie występowała, gdyż zbiornik powietrza tworzy bufor, który opóźnia: uruchomienie kompresora (jeśli w obwodzie jest zawór ciśnieniowy); wzrost ciśnienia (jeśli masz instalację bez zaworu) - przez co reakcja układu jest spóźniona.

Jako autor modelu ładowarki kołowej odniosę się krytycznie do Twojego dzieła, dobrze?

1. Zasadniczo-pobieżnie konstrukcja wydaje mi się wątła - mocowanie siłowników w mechanizmie skrętu na "ośkę 3 z końcówką", to trochę słabe rozwiązanie.
2. Ramię "dynda" na osi oddalonej od punktów styku siłowników z ramieniem o 1,5 studa - kiepsko.
3. Przeniesienie napędu w mostach jest słabe - przy nieco większym oporze zacznie przeskakiwać, gdyż "zębatka koronowa" jest bardzo giętka.
4. Popracuj nad estetyką tego pojazdu (chyba, że ambicją jest tylko funkcjonalność)...

ODPOWIEDZ