Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] 8 Wheeler
Autor Wiadomość
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5090
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-09-12, 07:21   [MOC] 8 Wheeler

Wpadły mi ostatnio w oko śliczne wywrotki 8x4 Scanii, a poza tym miałem ochotę zbudować coś w miarę prostego żeby przetestować jakie warunki konstrukcyjne zapewnia mi nowe mieszkanie ;)

8 Wheeler



Dane techniczne:
Waga: 1.88 kg
Wymiary: dł. 61s, szer. 20s, wys. 25s
Zawieszenie: pełne kolebkowe z amortyzatorami na osi 3 i 4
Napęd: 1 silnik RC na trzecią i czwartą oś
Skręcanie: 1 silnik 71427 osią pierwszą i drugą z różnym promieniem skrętu dla uzyskania zbieżności osi
Pneumatyka: 2 duże cylindry podnoszące pakę z wbudowanym kompresorem napędzanym silnikiem 47154 i pompką ręczną do cięższych ładunków
Inne: otwierane drzwi, działająca kierownica

Wywrotka wyszła większa i cięższa niż przewidywałem - napędzający ją silnik RC potrzebuje świeżutkich baterii żeby dawać sobie radę. Dla fanów MT pewnie słabo przypomina to ciężarówkę ;) ale muszę się pochwalić że bardzo starannie pilnowałem ogólnych proporcji pojazdu. Tak wygląda model Scanii który był moją główną inspiracją:



Zachowałem z niego rozstaw osi (między osiami 1 i 2 większy niż między osiami 3 i 4, a między osiami 2 i 3 szerokości dodatkowej osi) i proporcje nadwozia (paka nad trzema osiami, kabina częściowo ale nie do końca nad pierwszą). Natomiast z racji dużego skoku zawieszenia nadwozie zaczyna się dość wysoko.
Układ napędowy jest prosty, zwarty i bardzo wytrzymały. Silnik RC przez ślimaki napędza dwie identyczne kolebki, pomiędzy którymi zmieściły się amortyzatory zapewniające stabilność całego pojazdu. Przeniesienie napędu w kolebkach odbywa się po przeciwnych stronach, tak żeby wał napędowy nie przechylał podwozia.



Układ skrętny to znów dwa identyczne mosty kolebkowe, będące nieco mniejszą, lżejszą i sztywniejszą wersją mostu jaki zastosowałem w swoim pamiętnym dźwigu 6x4x2 :) Tak wygląda konstrukcja jednego mostu - niebieski to oś po której się wacha, ciemnoszary to struktura nośna (nie zaznaczałem gdzie są w niej piny, bo to chyba oczywiste), jasnoszary to części ruchome, a czerwonym kolorem zaznaczyłem maglownicę. Mimo tak prostej budowy most jest bardzo wytrzymały.



Zbieżność osi wyznaczyłem metodą Jennifer Clark, która ma na koncie ciężarówkę o identycznym układzie jezdnym:



Żeby wszystko pomieścić, musiałem zmieścić mechanizm przekazywania skrętu pomiędzy mostami obróconymi do siebie tą samą stroną. Oznacza to, że trzeba było nie tylko skręcać nimi z różnym przełożeniem, ale i w różnych kierunkach. Rozwiązałem to w ten sposób: zielony kolor to zębatka przenosząca skręt z silnika 71427, przezroczysty pomarańczowy to struktura mostów, w środku widać jak przeniesiony jest skręt:



Tak powstałe zawieszenie jest wytrzymałe, w miarę nieduże i daje bardzo dobry promień skrętu oraz doskonały skok, z pewnością grubo przesadzony jak na ten typ ciężarówki:



Między przednim a tylnym zawieszeniem zmieścił się jeszcze mały kompresor z silnikiem 47154. Ponieważ kompresor nie wyrabia się z cięższymi ładunkami, dodałem do niego pompkę ręczną z tyłu kabiny. Podniesienie nią paki nie stanowi problemu, mimo że paka jest naprawdę duża i dość ciężka - ma powierzchnię 18x38 przy dnie i pochłonęła morze czarnych płytek.



Działająca kierownica to już poniekąd tradycja firmy ;) do tego dochodzą otwierane drzwi. Mam nadzieję że pomimo prostoty wywrotka nie zostanie zgnojona - zbudowałem ją głównie dla przyjemności i jak zawsze sprawdzenia pewnych rozwiązań. Smyku, mój Kamaz przeżył jej budowę bez szkód i na pewno będzie jeździł na najbliższej edycji GP :)
Będę wdzięczny za komentarze, to mój pierwszy nowy MOC od pewnego czasu.

Galeria

Zdjęcia na zachętę:

_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
Ostatnio zmieniony przez Sariel 2007-12-29, 14:28, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Żbik 
Administrator
Radość tworzenia :)


Wiek: 41
Dołączył: 06 Cze 2006
Wpisy: 2708
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2007-09-12, 07:41   

"No ładne cacko!" ;)

Podoba mi się Twoja praca. Lekko Technic'owo pokraczny ale jest w nim też coś co nadaje mu ogłady :) Zarzuć filmy z jazdy po tych przeszkodach i z wysypywania paki, proszę.

Te wywrotki Scani bardzo mi się podobają i może kiedyś także spróbuję taką zbudować, tyle że 8x8.
_________________
"As nigdy nie odmawia w słusznej sprawie!" :)

ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
 
 
 
 
Emilus 
Adminus Emeritus


Wiek: 39
Dołączył: 26 Sie 2007
Wpisy: 1460
Skąd: Polska
Wysłany: 2007-09-12, 09:48   

Ciekawa i fajna... Muszę chyba wystartować z konstrukcjami z liftarmów :-)

Kiedyś budowannie było prostsze, mniej części i w ogóle............;-)
_________________
legotrucktrial.boo.pl | Regulamin LTTC 2012 | Terminarz LTTC i CC 2012
 
 
 
adie
[Usunięty]

Wysłany: 2007-09-12, 10:02   

Dobra, jest fajnie zaprojektowana od strony techniczno-merytorycznej z zachowaniem proporcji ale coś mnie tak trochę razi. Może to dziwne połączenie MT z Technicsem. Mówiąc wprost wygląda trochę jak modernized star 266. Ale to zależy bo to opinia estety jest.
 
 
 
Duke 


Wiek: 39
Dołączył: 17 Lis 2005
Wpisy: 247
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-09-12, 10:27   

Proste ale skuteczne, wygląda dobrze, sporo funcji. Wszystko ładnie upchnięte. Nawet zawieszenie jest. Jakbyś jeszcze dał napęd na przednich osiach to byłaby full wypas:)
Czy ten układ zawieszenia jaki zostosowałeś na przednich osiach ma tę wadę, że podczas wahania się mostów zmienia się kąt skręcenia zwrotnic kół?
_________________

 
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5090
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-09-12, 11:26   

Duke napisał/a:
Czy ten układ zawieszenia jaki zostosowałeś na przednich osiach ma tę wadę, że podczas wahania się mostów zmienia się kąt skręcenia zwrotnic kół?


Jest taki efekt, zależny od przełożenia zębatek w środku mostów, ale jest on praktycznie niezauważalny. Tam gdzie zębatki przed maglownicą mają przełożenie 1:1 koła skręcają się o taki kąt o jaki waha się most, a tam gdzie przełożenie wynosi 5:3 o jego 2/3 - więc są to wartości rzędu kilku-kilkunastu stopni.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
smyk 
VIP


Wiek: 35
Dołączył: 14 Mar 2006
Wpisy: 2060
Skąd: Warszawa-Ochota
Wysłany: 2007-09-12, 11:28   

Świetna ciężarówka, wspaniała paka, kompaktowe rozwiązania techniczne, zachowane proporcje. Tylko kabina obrzydliwa. Poza nią wszystko super.

Bardzo się cieszę, że już budujesz w nowym mieszkaniu :) Kabina do Kamaza gotowa? Bo dwa razy tym samym prototypem nie puszczę :mrgreen:
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5090
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-09-12, 11:38   

Kamaza przebudowałem od zera, kabina jeszcze powstaje. Z poprzedniego prototypu zostały tylko koła :P
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
tonsilos 

Wiek: 27
Dołączył: 01 Wrz 2007
Wpisy: 36
Skąd: Przyszowa
Wysłany: 2007-09-12, 14:35   

No niezły wozik. Bardzo interesuje mnie podwozie. Jeśli będziesz rozbirą to zrób parę fotek samemu podwoziu oki??? szczególnie z przodu. Widać nowe mieszkanie dobrze na ciebie działa i się rozwijasz hehe.
Pozdrawiam
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5090
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-09-12, 14:37   

tonsilos napisał/a:
Bardzo interesuje mnie podwozie. Jeśli będziesz rozbirą to zrób parę fotek samemu podwoziu oki???


Zrobiłem fotki od spodu i pokazałem w opisie dokładne schematy mostów, myślałem że to wystarczy.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Bricksley 


Wiek: 27
Dołączył: 29 Mar 2005
Wpisy: 117
Skąd: Stalowa Wola

Wysłany: 2007-09-12, 15:47   

Podoba mi się zawieszenie, niby proste a tyle możliwości, chętnie zobaczę je w akcji. Co do siłowników to wydaje mi się, że lepiej byłoby gdyby były zamontowane tak jak w 8421 czyli w rzędzie. A nad wyglądem jeszcze popracuj :)
_________________
Pozdrawiam, Bricksley :)
 
 
 
MATIIX
[Usunięty]

Wysłany: 2007-09-12, 18:33   

Bardzo fajna wywrotka ale umieszczenie siłowników mi się nie podoba, w tej pozycji muszą pokonać największe obciążenie. Powinno być tak jak poniżej:
 
 
 
tonsilos 

Wiek: 27
Dołączył: 01 Wrz 2007
Wpisy: 36
Skąd: Przyszowa
Wysłany: 2007-09-12, 18:57   

Sariel napisał/a:
tonsilos napisał/a:
Bardzo interesuje mnie podwozie. Jeśli będziesz rozbirą to zrób parę fotek samemu podwoziu oki???


Zrobiłem fotki od spodu i pokazałem w opisie dokładne schematy mostów, myślałem że to wystarczy.


Jako początkujący chciałbym widzieć wszystko od dołu i od góry. Sczematy to nie wszystko. dopieor się przyuczam i chciałbym poznać tą maszynę z każdej możliwej strony
 
 
 
Żbik 
Administrator
Radość tworzenia :)


Wiek: 41
Dołączył: 06 Cze 2006
Wpisy: 2708
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2007-09-12, 19:46   

MATIIX napisał/a:
Powinno być tak jak poniżej


A czy kolega widział kiedyś siłowniki Lego?? Teleskopowych jeszcze nie produkują ;)
_________________
"As nigdy nie odmawia w słusznej sprawie!" :)

ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
 
 
 
 
V1 
VIP


Wiek: 46
Dołączył: 07 Kwi 2007
Wpisy: 2526
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-09-12, 20:50   

Wygląda na porządny technic. Geometrycznie i mechanicznie świetna, opis i rysunki jakie zrobiłeś są zawodowe.
Z bliska nie podoba mi się kabina, w szczególności dach. Jest zbyt topornie wyciosana, na dachu jest bałagan. Mógłbyś postarać się o drobiazgi, jak np. drabinka przy skrzyni ładunkowej, coś ciekawego na przedniej ścianie kabiny, czy zróżnicowanie obręczy kół.
Z oryginałem ma wprawdzie niewiele wspólnego, ale w niczym to nie przeszkadza.
Jeszcze raz napiszę - to solidny kawałek technica.

Cytat:
a czerwonym kolorem zaznaczyłem maglownicę.

Nie! Maglownica to listwa (często zębata) łącząca oba koła skrętne - tutaj akurat bezzębna - ta, którą ten czerwony element przesuwa!
_________________
\/1 ______________
Ostatnio zmieniony przez V1 2007-09-12, 20:52, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,061 sekundy. Zapytań do SQL: 9