Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Automat bomowy
Autor Wiadomość
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5055
Skąd: Warszawa
  Wysłany: 2007-10-01, 11:12   [MOC] Automat bomowy

Kolejny MOC z cyklu "brzydka kupa zębatek dająca ciekawe możliwości" ;)

Automat bomowy



Co to robi:

Tak jak elementy skrzyni biegów w 8421, automat bomowy pozwala jednym silnikiem napędzać wyciągarkę i wysuwać / wsuwać bom. Różnica w tym, że automat jednocześnie synchronizuje ich pracę, oraz - co najważniejsze - obsługuje bom automatycznie.
Czyli: przy wysuwaniu najpierw bom wysuwa się jednocześnie z liną, po wysunięciu na maksimum bom się blokuje a wyciągarka działa dalej. Przy wsuwaniu natomiast działa sama wyciągarka do momentu kiedy lina się kończy i hak styka się z głowicą bomu. Wtedy bom zostaje odblokowany i wsuwa się razem z liną.

Jak to działa:



Zielonym kolorem oznaczyłem input do którego podłączamy silnik (najlepiej z oczywistych celów użyć worm screwa). Napęd trafia z niego na dyferencjał, który dzieli napęd pomiędzy zębatkę przesuwającą bom (boom extender) i wyciągarkę (hoist). Żeby dyferencjał działał prawidłowo, oba te mechanizmy muszą stawiać równy opór. Ponieważ wyciągarka stawia mniejszy opór, używamy przy niej hamulca ciernego (hoist friction brake) czyli tych jasnoniebieskich zębatek, z ktorych jedna siedzi na Axle Pin with Friction. Możemy regulować opór hamulca dobierając różne zębatki - w moim modelu z8 i z24 równoważyły opór boom extendera, jeśli opór ten jest większy można użyć np. dwóch z8.
Dalej napęd trafia na wyciągarkę. Zwracam uwagę że tak długo jak zwój liny na wyciągarce przypomina średnicą zębatkę użytą jako boom extender, lina i bom będą idealnie zsynchronizowane. Lina z wyciągarki idzie wzdłuż zielonej kreski do głowicy bomu:



Fragment bomu w kwadracie może mieć dowolną długość - automat działa tak samo niezależnie jak długi jest bom.
Wiemy już jak działa wyciągarka, teraz przyjrzyjmy się reszcie mechanizmu. Z drugiego końca dyferencjału napęd łańcuchem trafia do boom extendera, czyli zębatki przesuwającej bom. Kolorem żółtym oznaczyłem sekcję przesuwną bomu. Jak widać, na jej końcu mamy drugą zębatkę (boom extender blocker) osadzoną w Technic Brick 1 x 2 with Axlehole, tak żeby nie mogła się obracać. Dzięki temu kiedy bom wysunie się do końca, zazębia się ona z boom extenderem i blokuje go. Po poprawnym zazębieniu tych dwóch zebatek mechanizm wysuwania bomu przestaje działać i cały napęd z silnika trafia na wyciągarkę. O znaczeniu wielkości boom extendera dla synchronizacji liny z bomem pisałem wyżej, ale dodam że z tego co obserwuję im większe zębatki służą za boom extender i boom extender blocker, tym łatwiej się zazębiają i blokują.
Mamy więc bom zablokowany w maksymalnym wysunięciu i swobodnie pracującą wyciągarkę. Co zrobić żeby bom wsunąć z powrotem. Rozwiązanie jest banalne i wymaga odpowiedniej konstrukcji głowicy bomu:



Na głowicy najważniejsze są 2 halfbushe: rope driver na dole (żółty) i hook blocker na górze (szary), linę prowadzimy między nimi. Ten pierwszy się obraca, dzięki czemu opór liny nie ściska nam bomu. Ten drugi może się obracać lub nie, nie ma to żadnego znaczenia, ważne żeby po wciągnięciu całej liny stykał się z hakiem. W momencie kiedy się zetkną, wyciągarka wciągając linę zaczyna ciągnąć też bom. Powoduje to rozłączenie się boom extendera i boom extender blockera, dzięki czemu mechanizm przesuwania bomu znów zaczyna działać i wciąga bom.

Problemy:

- żeby boom extender i boom extender blocker łatwo się blokowały, trzeba je dokładnie zgrać, tak żeby zazębiały się w momencie maksymalnego wysunięcia. Jak wspomniałem, im większych zębatek użyjemy tym łatwiej się blokują.
- dyferencjał jest bardzo wrażliwy na różnice w oporach między mechanizmem wyciągarki i przesuwania bomu. To wymaga starannego wykonania łożyska bomu, tak żeby opory w nim były wszędzie równe, bo jeśli w jakimś miejscu opór wzrośnie, może się okazać że dyfer zacznie przekazywać cały napęd na wyciągarkę.
- samo odblokowywanie bomu jest mało eleganckie, wyciągarka musi go po prostu lekko szarpnąć żeby blokada się rozłączyła. Myślałem o innych rozwiązaniach typu zrobienie części głowicy bomu uginanej na amortyzatorze, ale jest to duże i skomplikowane a działa w praktyce tak samo albo gorzej.
- z racji użycia hamulca ciernego obsługa wyciągarki wymaga większej mocy niż w tradycyjnym bomie.
- nie wiem jak automat sprawdziłby się przy bomie mającym więcej niż 2 sekcje. Teoretycznie z wysuwaniem nie powinno być problemu, za to kłopotliwe mogłoby być zsuwanie takiego dość elastycznego bomu.

Może zdążę dziś sfilmować działający model w akcji, w każdym razie liczę że pomysł doczeka się zastosowań i być może ktoś go rozwinie :)

GALERIA | MODEL DO POBRANIA
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
Ostatnio zmieniony przez Sariel 2007-12-29, 14:27, w całości zmieniany 5 razy  
 
 
 
tonsilos 

Wiek: 27
Dołączył: 02 Wrz 2007
Wpisy: 36
Skąd: Przyszowa
Wysłany: 2007-10-01, 11:30   

No nieźle nieźle.... Na parę wad ale ogólnie to mi się bardzo podoba. Chciałbym zobaczyć jakiegoś moca z tym Bomem planujesz coś w tym kierunku??? Bardzo przydatne urządzonko.
Pozdrawiam 4 all
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-10-01, 11:33   

Planuję, zaprojektowałem automat właśnie na potrzeby tego MOCa, ale nie wiem czy koniec końców się zmieści (orbitalna skrzynia biegów do tej pory nigdzie mi się nie zmieściła :) ), więc wolałem opublikować go osobno.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Frax
[Usunięty]

Wysłany: 2007-10-01, 13:31   

Wygląda bardzo ciekawie :). Problem stałego oporu można by rozwiązać używając zębatki ze sprzęgłem, co oczywiście ma mnóstwo wad, ale aż tą jedną zaletę, że nie będzie miała znaczenia różnica oporów.
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-10-01, 22:54   

Obiecany film, pokazuje wszystko: wysuwanie, wsuwanie, moment odblokowywania się bomu i mój stolik z Ikei :)



Jak widać wszystko działa jak powinno, choć zaobserwowałem ze zdziwieniem że bom stawia większy opór przy wysuwaniu niż przy wsuwaniu. Dlatego nadal problemem jest czułość dyfra na takie różnice.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Emilus 
Adminus Emeritus


Wiek: 38
Dołączył: 26 Sie 2007
Wpisy: 1460
Skąd: Polska
Wysłany: 2007-10-02, 11:48   

Dyfer na tej samej zasadzie wykorzystuje z tego co się nie mylę automatyczna skrzynia biegów którą to widziałem na bricku...(chyba 3 biegi)
_________________
legotrucktrial.boo.pl | Regulamin LTTC 2012 | Terminarz LTTC i CC 2012
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-10-02, 11:50   

Mówisz o tej?
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Emilus 
Adminus Emeritus


Wiek: 38
Dołączył: 26 Sie 2007
Wpisy: 1460
Skąd: Polska
Wysłany: 2007-10-02, 12:02   

Cytat:
Mówisz o tej?

owszem
_________________
legotrucktrial.boo.pl | Regulamin LTTC 2012 | Terminarz LTTC i CC 2012
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-10-02, 12:05   

Faktycznie, na ile się orientuję zasada jest dość podobna. Zresztą trudno wykorzystać dyfer w zupełnie inny sposób :)
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,065 sekundy. Zapytań do SQL: 9