Strona 1 z 2

[MOC] 10-biegowa skrzynia biegów

: 2007-10-25, 11:25
autor: Sariel
Odkąd tylko przerobiłem 4-biegową skrzynię biegów Erika Leppena, myślałem czy da się ją rozbudować o więcej biegów. Myślałem, myślałem, i wymyśliłem :)

10-biegowa skrzynia biegów:

Obrazek

Zdecydowałem się na 10 biegów, ale można ich uzyskać nawet 16 i więcej, bo jeśli się przyjrzycie, zauważycie że skrzynia składa się z powtórzeń tego samego segmentu. Wersja 10-biegowa oferuje różnicę przełożeń od 81:1 do 1:7.72 (biegi od 7 wzwyż mają efekt overdrive czyli przyspieszenia), z kolejnymi biegami ten zakres rośnie, np. dla 12 biegów mielibyśmy różnicę od 243:1 do 1:12.86. Rośnie jednak także opór jaki generuje skrzynia, dlatego spada jej efektywność i dlatego poprzestałem na 10 biegach. Nie wspomnę że w większej wersji trzebaby osadzić wodzik na axlu 32 :)
Opublikowałem dwa modele skrzyni do MLCada: wersja jak powyżej tutaj, oraz wersja ograniczona do samej mechaniki, bez elementów podtrzymujących typu belki itp tutaj. Przygotowałem też listę części dla drugiej wersji tutaj.
Na razie nie będę budował działającego modelu bo brakuje mi 1 extension driving ringa, nie wiem więc jaki opór generuje skrzynia. Ale nie przypuszczam żeby nie dała się zastosować z nowymi silnikami :) Jeśli ktoś ją zbuduje - mam nadzieję, że podzieli się wrażeniami. I, jeśli nie macie nic przeciwko, wrzucę skrzynię do listy przykładów w artykule o skrzyniach w naszej Wiki :)

Galeria skrzyni

Poniżej schematy kolejnych biegów - czerwony to input, zielony to output, niebieskim zaznaczyłem zębatki przekazujące napęd na danym biegu. Przełożenia dla kolejnych biegów:

1 = 81:1
2 = 48.6:1
3 = 27:1
4 = 16.2:1
5 = 3.24:1
6 = 1.94:1
7 = 1:1.54
8 = 1:2.57
9 = 1:4.63
10 = 1:7.72

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

: 2007-10-25, 11:40
autor: Shadow
Niezłe ustrojstwo, ale zajmuje bardzo dużo miejsca wersja XL, ale wynalazek bardzo fajny, a teraz czekam na wersję S. Czy sama skrzynia stwarza duże opory podczas pracy? Koniec końców to sporo zębatek, może kupisz d-ringa i wypróbujesz? :)

: 2007-10-25, 11:45
autor: Sariel
Nie wiem jaki dokładnie opór generuje "dziesiątka", przerabiałem "czwórkę" Erika i opór stawiała niewielki, choć wyczuwalny. Driving ringów mam dość, brakuje mi extension driving ringa. Może komuś kto posiada dwa zechce się zbudować tego kloca :) Co do miejsca, myślę że jak na 10 biegów zajmuje go dopuszczalną ilość, weź pod uwagę że najbardziej rozbudowana skrzynia jaką do tej pory znaleźliśmy na BSie miała 7 biegów i była niewiele mniejsza.

: 2007-10-25, 12:04
autor: Shadow
To fakt, ale ja sam narazie stosowałem w swoich MOC-ach 3 lub 2-biegowe, raz pokusiłem się o 4 i szybko ją zamieniłem na poczciwą 3. Ale jesli ktoś pokusi się o takie rozwiązanie z 10 to chylę czoło, bo samo jej zastosowanie to małe wyzwanie.

: 2007-10-25, 12:37
autor: Duke
Gratuluję cierpliwości, a skrzynia oferuje bardzo szerokie spektrum przełożeń, więc może zastanówmy się, gdzie mogłaby się przydać?

: 2007-10-25, 12:41
autor: Sariel
Jedyne co przychodzi mi do głowy to jakiś pojazd holowniczy dysponujący naprawdę dużą mocą, wtedy skrzynia pozwoliłaby skuteczniej ją wykorzystać. Prawdę mówiąc mam w planach taki pojazd i pierwotnie chciałem w nim zastosować połączone skrzynie 4- i 6-biegową, uzyskując 24 przełożenia. Ale jak się dorobię drugiego extension driving ringa to kto wie...

Edit: przypadkiem extensiony są właśnie na Allegro po 8 zeta za sztukę. W takim razie może faktycznie zbuduję taką skrzynię :)

: 2007-10-25, 15:46
autor: tonsilos
Muszę przyznać że całekiem niezła jestem ciekaw jak będzie się spisywać w jakimś dużym pojeździe typu autobus itp. Bardzo mi się podoba oby tak dalej!!!!

: 2007-10-25, 15:49
autor: mienso123
Przepraszam za moja niewiedze ale nie mam pojęcia co to za części

Obrazek

: 2007-10-25, 15:56
autor: Sariel
Zgadza się, to są 2 sztuki Transmission Driving Ring Extension.

Obrazek

Akurat 2 powinny być jeszcze do dostania na Allegro, gdyby ktoś szukał. Ale już przy rozbudowie skrzyni do 12 biegów będą potrzebne następne dwa.

: 2007-10-26, 15:53
autor: mienso123
Sariel pisze:to są 2 sztuki Transmission Driving Ring Extension
dzięki, pierwszy raz to widzę na oczy =]

: 2007-11-05, 20:31
autor: Sariel
Dokonałem niezbędnych zakupów i przedstawiam działający model skrzyni. Działa bez problemu, i ku mojemu zaskoczeniu nie stawia specjalnie dużego oporu - dopiero na 3 najwyższych biegach jest on mocno wyczuwalny, ale tam zamiast redukcji mamy akcelerację więc to uzasadnione. Opór ogólny jest znacznie mniejszy niż spodziewałem się po skrzyni zawierającej 26 (słownie: dwadzieścia sześć) zębatek.

Tak wygląda:

Obrazek

A tak działa: (przepraszam za kiepską jakość)

[youtube]http://youtube.com/watch?v=npyJV2oJ35k[/youtube]

: 2007-11-05, 20:40
autor: V1
Co za potwór.... Żeby to zastosować to widzę tylko NXT, RCX czy jak mu tam, i zaprogramować żeby wraz ze wzrostem prędkości obrotowej kół zmieniał dwoma silniczkami i jakąś suwnicą bieg. To by się rozpędzało do setki!

: 2007-11-05, 20:42
autor: Sariel
Hehehe... dwa extension driving ringi więcej i zbuduję szesnastkę :D

: 2007-11-05, 21:19
autor: Robson
Sariel pisze:Hehehe... dwa extension driving ringi więcej i zbuduję szesnastkę :D
Zbuduj i 100 biegową, ale pytanie po co? Dla mnie do niczego nie przydatne... może taka do 6 to w jakimś dźwigu ale ile to miejsca zajmuje ehh

: 2007-11-06, 09:13
autor: Sariel
W realnych maszynach zdarzają się skrzynie biegów mające ponad 30 przełożeń. Wykorzystanie 10-biegowej w naszych MOCach jest tylko kwestią wyobraźni, sam mam pewien pomysł który może zdążę zrealizować jeszcze w tym roku.