Strona 1 z 1

[MOC] Silniki gwiazdowe

: 2007-11-01, 23:25
autor: V1
Dzień dobry!

Przedstawiam silniki gwiazdowe w paru najpopularniejszych konfiguracjach.
Nie są to modele konkretnych silników, lecz raczej odwzorowanie układu cylindrów.

R5 - taki jak M11 w Po-2, czy UT-2:
Obrazek

R7 - np. Armstrong Siddeley Genet Major (np. RWD-6), bodajże TS-8 Bies też miał silnik 7-cylindrowy:
Obrazek

R9, jak bardzo popularny również w Polsce międzywojenny silnik Wright Whirlwind (z bardziej znanych - RWD-9, Ryan NYP Lindbergha), czy AI-14 m.in. z Wilgi:
Obrazek

R18 - najpopularniejszy silnik w tym układzie to chyba Pratt&Whitney R2800 (P-47, F4U, wiele innych samolotów II wojny)
Obrazek

(R14 nie ma bo już miałem dosyć :)

Jednak zrobiłem też 7x2, czyli R14:
Obrazek
Pierwsze co mi przychodzi do głowy w tym układzie, to rodzina francuskich silników Gnome-Rhone (GR-14), stosowanych szeroko na całym świecie, m.in. w Polsce (np. PZL P.24).

I kolejny dodatek :)
R28 - największa liczba cylindrów w silniku gwiazdowym (seryjnym, bo podobno w okresie międzywojennym była też prototypowa gwiazda 9x4, ale nie widziałem żadnego zdjęcia). Było ich kilka. Najpopularniejszy to gigantyczny Pratt&Whitney R-4360. Silnik ten był stosowany w kilku samolotach powojennych, m.in. w ostatnich wersjach Corsaira, czyli w Goodyear F2G. Ale nie zdążyły wejść do użycia bojowego. Jeśli nie wystarczy że był 'BARDZO DUŻY', to może tak: 70 litrów pojemności i 4 tysiące KM :)
Obrazek

: 2007-11-01, 23:33
autor: martinbb
Tak sobie oglądam, patrzę, podziwiam - śliczne! Normalnie odlot ;)
R5 mi najbardziej przypadła do gustu ;)

: 2007-11-01, 23:50
autor: M_longer
Świetne. :)
Najbardziej podoba mi się R7

(Czy do powstania tych silników nie przyczynił się Fokker Dr. I, Hippotama?)

: 2007-11-02, 02:48
autor: Hippotam
Piekne! Nie wyobrażałem sobie jak mozna to zrobić - teraz już wiem. Sprytne!

: 2007-11-02, 10:01
autor: Misterzumbi
Super sa nie powiem. Brakuje reszty samolotow, ale miales budowac Komarka...

: 2007-11-02, 22:09
autor: V1
Mały update - R14, który był o tyle kłopotliwy w montażu, że jedna gumka przeplata się pod popychaczami tylnej gwiazdy.

Do pełni szczęścia została trójka i ..... absolutny gigant - 28-cylindrowy R4360 (podobno Niemcy też zaczęli robić coś takiego) w układzie poczwórnej gwiazdy (największa liczba cylindrów w silniku lotniczym, ok. 3000KM mocy, ale samoloty z nim nie zdążyły wziąć udziału w wojnie), na którego jakoś na razie nie mam ochoty :)

M_longer - jasne że tak, jak zobaczyłem ósemkę w DrI Hippo, to zacząłem kombinować jak zrobić realny, nieparzysty podział. Poza tym lotnictwo jest bliskie memu sercu.

Misterzumbi - Komar może będzie, a może i nie będzie, jak na niego patrzę to zupełnie nie wiem jak się za to zabrać.

: 2007-11-02, 23:25
autor: szww
piekne projekty :) swietnie ci wyszly,
moze Hippotam wstawi do swojego fokkera ta slodka dziewiatke :))

a propos dziewiatki, czy ona tez jest oparta na "gumkowym" patencie ? bo wyglada na bardziej skomplikowany projekt

: 2007-11-02, 23:35
autor: V1
Zgadza się, cylindry dziewiątki ("technic handle" na krótkim pinie nałożonym na "bar 1L w. clip") są poprzyczepiane promieniście do malutkiej oponki nałożonej na bush 1/2.

Przy okazji budowania tegoż dokonałem pewnego odkrycia :)
Przyczepiając popychacze zaworów (czyli ludzikowe łapki) do "bar 1L", niektóre nie chciały się trzymać pod odpowiednim kątem, po prostu odskakiwały. Po bliższym przyjrzeniu się, okazało się, że są 2 rodzaje tego klocka:
Obrazek
Węższe się tutaj nie nadają, bo łapki się ich zbyt słabo trzymają.

: 2007-11-03, 01:08
autor: martinbb
Toś mnie waść pan zaskoczył tymi Bar 1.5L with clip, nawet nie wiedziałem...

: 2007-11-03, 01:19
autor: M_longer
martinbb pisze:Toś mnie waść pan zaskoczył tymi Bar 1.5L with clip, nawet nie wiedziałem...
Nawet Peeron nie wie ;)
http://www.peeron.com/inv/parts/x1156
O węższej wersji nie ma nic.
V1, a może jesteś posiadaczem unikatów? :)

: 2007-11-03, 02:20
autor: V1
E tam co za unikat :) inna rzecz że szersza wersja jest popularniejsza, na kilkadziesiąt tych części w różnych kolorach mam tylko kilka ciemnoszarych w wąskiej wersji, prawdopodobnie pochodzą z komendy ze świecącym ludzikiem.
Wysłałem 10 dni temu maila do peerona, ale chyba nie są zainteresowani tak drobnymi różnicami.

: 2007-11-06, 13:33
autor: Sariel
Nawet nie wiesz jak bardzo bym chciał mieć czas i warunki do trzaskania tak dobrych zdjęć <wzdycha>. Niestety, póki co tylko Nikon Coolpix do fotek i komórka do filmów, a za studio robi parapet...
Może zaczniesz odpłatnie robić sesje MOCom choćby na terenie stolicy? Sporo chętnych by się znalazło ;)

: 2007-11-08, 16:20
autor: V1
Dodałem R28.

Największa liczba cylindrów w seryjnym silniku gwiazdowym. Najpopularniejszy to gigantyczny Pratt&Whitney R-4360. Był stosowany w kilku samolotach powojennych, m.in. w ostatnich wersjach Corsaira, czyli w Goodyear F2G. Ale nie zdążyły wejść do użycia bojowego.
Jeśli nie wystarczy 'BARDZO DUŻY', to może tak: 70 litrów pojemności i 4000 KM :)

Obrazek

: 2007-11-08, 16:41
autor: M_longer
V1 pisze:bo podobno w okresie międzywojennym była też prototypowa gwiazda 9x4, ale nie widziałem żadnego zdjęciał
Nawet nie pytam się czy zrobiłbyś go, bo to jest raczej bardziej niż pewne ;)
Silnik jest jak napisałeś 'BARDZO DUŻY'
Może w takim razie zrobisz jakiś 'BARDZO DUŻY' samolot z którymś z twoich silników? :)

: 2007-11-08, 17:52
autor: Bobofrutx
Ten ostatni silnik R28 to jakis potwór ;) 4000 KM, 70 litrów pojemności, masakra ile to pali?? :D Podoba mi śię scenka z udziałem R28, widać że ten koleś to weteran wojenny :)