[MOC] 8466 Off Roader z napędem PF
: 2007-11-10, 17:19
Zupełnie spontaniczne dzieło. Oryginalny offroader stał u mnie na półce od kilku miesięcy, a wczoraj wieczorem postanowiłem wprawić mu napęd PF i sterowanie na podczerwień.
Filmik:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GAos5jasFUw[/youtube]
Założenie było takie, by zachować wygląd i funkcje oryginalnego modelu, ale napęd miał się odbywać przez duży silnik PF, a skręt przez mały silnik, wszystko sterowane pilotem. Skrzynia biegów zabudowana w tym pojezdzie miała być w pełni funkcjonalna, czyli pojazd miał mieć zdolność jazdy na każdym z 6 biegów (5+wsteczny). Już wcześniej podejmowałęm próby wstawienia do 8466 różnych różnistych silników, więc wiedziałem, że nie obejdzie się bez większych modyfikacji. A to dlatego , że 8466 jest stworzony tak, że wszystko działa ładnie, jeśli pchamy pojazd po podłodze i to koła napędzają atrapę silnika. Jeśli natomiast spróbujemy skierować moc odwrotnie, od silnika do kół, to okazuje się, że jest to prawie niemożliwe, bo napęd przenoszony jest zbyt bezpośrednio, prawie bez redukcji.
Przeto dokonałem następujących modyfikacji:
-silnik PF XL wstawiłem zaraz na wejściu do skrzyni biegów (zmieścił się między skrzynią a atrapą V8),
-zwiększyłem przełożenie o współczynnik x27 (3x3x3),
-zastąpiłem zębatki stożkowe knobami (te zębatki to największa słabość 8466),
-zlikwidowałem trzy mechanizmy różnicowe, nie dlatego, że były by najsłabszym ogniwem, ale po prostu zabierały miejsce tam, gdzie dokonywałem modyfikacji,
-delikatnie zmieniłem przełożenia w skrzyni biegów (żeby 1. bieg był bardziej "terenowy")
-skręt kół przednich realizowany jest przez mniejszy silnik PF, ze sprzęgłem jako zabezpieczeniem
-atrapa silnika V8 napędzana jest dodatkowym małym silnikiem PF (umieszczonym pod nią), tak było prościej:)
-dodałem trochę ozdobników no i przedewszystkim zmieniłem kolor na czerwony (chciałem pokazać wszystkim jak dużo mam czerwonych paneli)
Na filmie widać i słychać jak jeździ. na płaskim podłożu rusza bez zgrzytów z każdego biegu. Wjazd na przeszkodę - na filmie na 1. biegu, jako tako, choć co ciekawe, na wyższych biegach nie jest jakoś znacznie gorzej, nawet na najszybszym 5. można przejechać przez leżącą oponę z 8421 bez problemu. Przy trudniejszych przeszkodach zaczyna się strzelanie zębatek. Z pewnością można by to poprawić, ale mi się najzwyczajniej nie chce, bo wymagałoby to daleko posuniętych modyfikacji pojazdu.
Proszę nie posądzać mnie o wtórnośc/lenistwo/pójście na łatwiznę (bo użyłem gotowego modelu), w tytule wyraźnie zaznaczam, że jest to tylko modyfikacja, a nie autorska konstrukcja.
galeria - lepsze zdjęcia