[MOC] Oshkosh MTVR 4x4
Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team
[MOC] Oshkosh MTVR 4x4
Kolejny Oshkosh w moim wykonaniu, tym razem jest to uniwersalna ciężarówka do transportu średnich ładunków w trudnym terenie. Dość powszechnie używana obecnie przez armię USA w Iraku i Afganistanie.
Jednak wersja którą zdecydowałem się zbudować 4x4 chyba nie zyskała akceptacji armii, gdyż nie doszukałem się informacji, czy jest ona przez kogokolwiek używana w większej ilości. bardzo popularna jest natomiast wersja 6x6 w wielu zabudowach - Cargo, cięgnik siodłowy, wrecker. Budując moją ciężarówkę musiałem wzorować się na zdjęciach i schematach różnych wersji 6x6. Do wersji 4x4 miałem dokładnie jeden rysunek z wymiarami i jedno niewyraźne zdjęcie :( . Na szczęście różnice między wersją 2 i 3 osiową są niewielkie, dotyczą tylko tyłu samochodu.
galeria - lepsze zdjęcia
zdjęcia oryginału
wymiary oryginału
Główne cechy mojej konstrukcji:
-całość oparta na silnikach PF i sterowaniu IR,
-koła 94.8 czyli duże koła z traktora 8284, z tyłu opony zamontowane na felgach z offroadera 8466
-napęd dwoma silnikami PF XL, każdy silnik napędza jedną oś i nie są ze sobą mechanicznie połączone, dodatkowo każdy z silników napędowych jest zasilany z osobnego pojemnika na baterie i przez osobny przekaźnik IR, za pomocą pilota można więc sterować napędem każdej z osi niezależnie,
-przeniesienie napędu z silników na mosty odbywa się za pomocą wałów giętkich (również mój patent, przynajmniej nigdie wcześniej tego nie widziałem) którym nadałem nazwę "kiełbasa", przełożenie 1:9, w całości odbywające się w mostach,
-skręt kół przedniej osi za pomocą silnika PF Medium poprzez przekładnię ślimakową umieszczoną w przednim moście (ślimak -> zębatka 40z) z mechanizmem kasującym luzy na przekładni ślimakowej mojego pomysłu
-zawieszenie niezależne wszystkich kół, koncepcja podobna jak w poprzednim Oshkoshu 8x8, odpowiada zawieszeniu w prawdziwym pojeździe MTVR
-atrapa sinika rzędowego 6-cylindrowego własnej konstrukcji, napędzana silnikiem PF Medium
-wciągarka umieszczona z przodu pojazdu, napędzana tym samym silnikiem co atrapa, załączanie wciągarki przez driving ring między chłodnicą a silnikiem, wciągarka może być szybko zdemontowana i zastąpiona zwykłym zderzakiem lub innym urządzeniem podwieszanym z przodu pojazdu i korzystającym z tego samego wyjścia mocy, jest wystarczająco mocna, by unieść wiszący pojazd,
-przepisowa paka na tyle pojazdu, można ją bardzo szybko zdemontować i zastąpić inną zabudową, burty paki otwierane na 3 strony, na tylnej burcie drabinka
-kabina posiadająca otwierane drzwi i pełne oszklenie (przód, szyby w drzwiach, szybka z tyłu) z dwoma siedzeniami, deską rozdzielczą z otwieranym schowkiem, itp. wyposażeniem, oczywiście są też schodki do kabiny, wycieraczki i lusterka (także w kabienie)
-za kabiną mamy komin, zamykaną skrzynkę z liną holowniczą, kominy oraz zestaw przekaźników IR (3 sztuki), a niżej dwa pojemniki na baterie udające zbiorniki paliwa, pojemniki można łatwo demontować usuwając dwie zawleczki - wtedy pojemniki same wypadają
-z tyłu ciężarówki umieściłem składany hak pozwalający na podłączenie przyczepy albo holowanie innych pojazdów, składany dlatego, aby nie psuć "kąta zejścia" pojazdu, zresztą w tym samym celu można demontować wciągarkę
Trochę wymiarów: długość 525/557mm(bez wciągarki/z wciągarką), szerokość 196mm, wysokość z kominem 290mm, masa ok. 3300g
Konstrukcja oparta zarówno na klasycznych belkach (technic bricki) jak i liftarmach. Z belek zdudowana jest rama pojazdu, natomiast mosty, kabina, maska w większości z liftarmów.
Filmik:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=URije4hEcGQ[/youtube]
Jednak wersja którą zdecydowałem się zbudować 4x4 chyba nie zyskała akceptacji armii, gdyż nie doszukałem się informacji, czy jest ona przez kogokolwiek używana w większej ilości. bardzo popularna jest natomiast wersja 6x6 w wielu zabudowach - Cargo, cięgnik siodłowy, wrecker. Budując moją ciężarówkę musiałem wzorować się na zdjęciach i schematach różnych wersji 6x6. Do wersji 4x4 miałem dokładnie jeden rysunek z wymiarami i jedno niewyraźne zdjęcie :( . Na szczęście różnice między wersją 2 i 3 osiową są niewielkie, dotyczą tylko tyłu samochodu.
galeria - lepsze zdjęcia
zdjęcia oryginału
wymiary oryginału
Główne cechy mojej konstrukcji:
-całość oparta na silnikach PF i sterowaniu IR,
-koła 94.8 czyli duże koła z traktora 8284, z tyłu opony zamontowane na felgach z offroadera 8466
-napęd dwoma silnikami PF XL, każdy silnik napędza jedną oś i nie są ze sobą mechanicznie połączone, dodatkowo każdy z silników napędowych jest zasilany z osobnego pojemnika na baterie i przez osobny przekaźnik IR, za pomocą pilota można więc sterować napędem każdej z osi niezależnie,
-przeniesienie napędu z silników na mosty odbywa się za pomocą wałów giętkich (również mój patent, przynajmniej nigdie wcześniej tego nie widziałem) którym nadałem nazwę "kiełbasa", przełożenie 1:9, w całości odbywające się w mostach,
-skręt kół przedniej osi za pomocą silnika PF Medium poprzez przekładnię ślimakową umieszczoną w przednim moście (ślimak -> zębatka 40z) z mechanizmem kasującym luzy na przekładni ślimakowej mojego pomysłu
-zawieszenie niezależne wszystkich kół, koncepcja podobna jak w poprzednim Oshkoshu 8x8, odpowiada zawieszeniu w prawdziwym pojeździe MTVR
-atrapa sinika rzędowego 6-cylindrowego własnej konstrukcji, napędzana silnikiem PF Medium
-wciągarka umieszczona z przodu pojazdu, napędzana tym samym silnikiem co atrapa, załączanie wciągarki przez driving ring między chłodnicą a silnikiem, wciągarka może być szybko zdemontowana i zastąpiona zwykłym zderzakiem lub innym urządzeniem podwieszanym z przodu pojazdu i korzystającym z tego samego wyjścia mocy, jest wystarczająco mocna, by unieść wiszący pojazd,
-przepisowa paka na tyle pojazdu, można ją bardzo szybko zdemontować i zastąpić inną zabudową, burty paki otwierane na 3 strony, na tylnej burcie drabinka
-kabina posiadająca otwierane drzwi i pełne oszklenie (przód, szyby w drzwiach, szybka z tyłu) z dwoma siedzeniami, deską rozdzielczą z otwieranym schowkiem, itp. wyposażeniem, oczywiście są też schodki do kabiny, wycieraczki i lusterka (także w kabienie)
-za kabiną mamy komin, zamykaną skrzynkę z liną holowniczą, kominy oraz zestaw przekaźników IR (3 sztuki), a niżej dwa pojemniki na baterie udające zbiorniki paliwa, pojemniki można łatwo demontować usuwając dwie zawleczki - wtedy pojemniki same wypadają
-z tyłu ciężarówki umieściłem składany hak pozwalający na podłączenie przyczepy albo holowanie innych pojazdów, składany dlatego, aby nie psuć "kąta zejścia" pojazdu, zresztą w tym samym celu można demontować wciągarkę
Trochę wymiarów: długość 525/557mm(bez wciągarki/z wciągarką), szerokość 196mm, wysokość z kominem 290mm, masa ok. 3300g
Konstrukcja oparta zarówno na klasycznych belkach (technic bricki) jak i liftarmach. Z belek zdudowana jest rama pojazdu, natomiast mosty, kabina, maska w większości z liftarmów.
Filmik:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=URije4hEcGQ[/youtube]
Ostatnio zmieniony 2008-04-18, 21:47 przez Duke, łącznie zmieniany 2 razy.
Jasny gwint! Ale kolega dolozyl do pieca. Chyba mamy przyszlego zwyciezce w truck trial. Nawet jesli nie wygra zadnych zawodow to juz wygral wygladem i nowatorskimi rozwiazaniami technicznymi ("kielbasa" rzadzi!). Wyglada pancernie, jest piekny, mozliwosc sterowania osobno przednia i tylna osia zasluguje na pochwale, a do tego jeszcze takie smaczki jak wysuwany hak, ciekawie zbudowana atrapa silnika, oszklenie kabiny, itp.
Czekam na wyniki z zawodow.
Czekam na wyniki z zawodow.
- ImpreSariO
- Posty: 608
- Rejestracja: 2007-02-24, 19:50
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
-
Cudo!!! ;D Ale ty to wiesz ;P Pomimo 3,3 kg wagi nieźle sobie radzi, widzę że ma duży zapas mocy (moc jest w nim silna xD). I te pancerne wały masakra 0.o A tam z tyłu jest wysuwany hak, o lol xD ach ta dbałość o szczegóły. Szkoda że mnie w wawie jutro niebedzie xD
SZACUN!
SZACUN!
Dzień bez LEGO to stracony dzień ;P
DeszczyK
DeszczyK
Sariel pisze:Na potęgę posępnego Longera, mocy przybywaj...
- TruckeR
- Posty: 851
- Rejestracja: 2006-05-03, 21:25
- Lokalizacja: Układ Mendelejewa
- brickshelf: Ciezarowkaz
-
Ooo matko.. Już silniki RC miały być początkiem dla MT na torze trialowym, ale to.. Chylę czoła. Przecież to monstrum ma ponad 3kg i jest takie żwawe..? Nic się nie rozlatuje przy takiej predkości? No cóż. Widzę, że czas inwestować w PFy.
Nobody wants him, they just turn their heads
Nobody helps him, now he has his revenge!
Nobody helps him, now he has his revenge!