[WIP] KAMAZ 5320

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Maciej Drwięga
Posty: 1109
Rejestracja: 2004-08-08, 13:00
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: maciejd

 

[WIP] KAMAZ 5320

#1 Post autor: Maciej Drwięga »

Obrazek

No i zaczęło się. Nie tam jakiś super wypasiony Actros czy DAF, bo tym podniecają się wszyscy. Po nieplanowanej zabawie przy budowie Jelcza kontynuuję klimaty PRL. Dobrze by przecież było, aby Jelonek miał na co dźwigać (co będzie dźwigać, to inna sprawa). Zgodnie z tematem wątku, parą do 315stki będzie KAMAZ. Taki zwykły, czerwony z szarą skrzynią (tu ciekawostka, bardzo często skrzynie trójstronnego wywrotu były montowane takie same jak w wywrotkach Jelcz-Steyer), bez bajerów. Zamysł ma model ? Bardzo prosty. Utrzymana stylistyka dotychczasowych moich modeli, barwy typowe dla Kamazów jeżdżących po Polsce, czyli czerwona kabina z białą maskownicą chłodnicy (dzięki Adam za nawrócenie, "pomalowałem" na biało także panele świateł), ciemno-szara skrzynia podnoszona pneumatycznie (wreszcie się na coś przydadzą kupione 5 lat temu przezroczyste siłowniki starego typu), opuszczane burty boczne i tylna. Największą zagwozdkę mam z silnikiem. Oczywiście V8 (będzie ciemno-szaro-zielono-czarny), jednak pod kabiną jest bardzo mało miejsca i mam obawy co do pomieszczenia i jego i chłodnicy. Jakoś się może uda. Bardzo się cieszę natomiast z tego, że spora część bebechów "okołosilnikowych" wystaje za kabiną, co z chwytakiem powietrza pomalowanym w muchomorek nada charakteru pojazdowi - dość nudnemu przecież, bo co ciekawego może być w skrzyniowym Kamazie ?

Co już jest zrobione ? Niewiele i wiele:
- szkic kabiny mocno zaawansowany;
- kompletne podwozie z osiami, mostami i tym podobnymi bajerami.
Co jeszcze jest do zrobienia ?
- dach, wnętrze kabiny i tylna część błotnikow;
- silnik, chłodnica, filtr powietrza, rura wydechowa i takie tam bzdety;
- skrzynia;
- błotniki (a raczej chlapacze) przy tylnych osiach;
- uchwyty przy kabinie, stopnie, hak do przyczepy, haki przy przednim zderzaku, lusterka i jakieś detale jak łańcuchy, łopata wetknięta w róg skrzyni...

Fotki można znaleźć tutaj http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=304715 (jak już zostaną ocenzurowane).
(http://www.brickshelf.com/gallery/macie ... maz_01.jpg do *16.jpg)

Klocki są trochę zakurzone, model nie urodził się "dzisiaj" a nie wszystko powietrze w "szpraju" chciało wydmuchać. Następne zdjęcia będą po kąpieli w wannie :)
Ostatnio zmieniony 2008-03-02, 15:11 przez Maciej Drwięga, łącznie zmieniany 4 razy.
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2142
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
brickshelf: smyk

 

#2 Post autor: smyk »

No niby fajnie. Ale czy to zaokrąglenie schodzące do zderzaka nie czyni kabiny zbyt obłą?

No i te grille. Źle nie wyglądają, ale kamaz miał 3 piętra otworów wlotowych, a przez użycie grilla mam dwa razy tyle.

Ogólnie bardzo się podoba. Czekam na klamki!

Awatar użytkownika
Maciej Drwięga
Posty: 1109
Rejestracja: 2004-08-08, 13:00
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: maciejd

 

#3 Post autor: Maciej Drwięga »

smyk pisze:Ale czy to zaokrąglenie schodzące do zderzaka nie czyni kabiny zbyt obłą?
Nie, nie jest tak źle. Powiedzmy, że zaokrąglenie powinno być o 1 płytkę płytsze, ale to raczej nie do wykonania. Tutaj te łuczki 1x3 i serki doskonale się uzupełniają i chyba nie ma sensu na siłę szukać czegoś innego.
smyk pisze:No i te grille. Źle nie wyglądają, ale kamaz miał 3 piętra otworów wlotowych, a przez użycie grilla mam dwa razy tyle.
To jest tak, że cała atrapa powinna mieć 14 kropek a te kawałki, na których są światła osadzone, powinny mieć 3 kropki szerokości. Tak by było idealnie. Ale światła 2x2 o niebo prościej było zamontować tak jak są. Dodatkowo 4 kropki wysokości tej białej cześci maski wymusiły szerokość panela świateł na 4 a co za tym idzie chłodnicę na 12.
Kamaz ma 3 rzędy wlotów po 3 dziury w każdym z nich. Jeżeli chłodnica i tak już nieco zawężona ma 12, to wyciągając dwie kropki na separatorki dość trudno by było 10 podzielić bez reszty na 3 (to co poradziłem zrobić TT w jego kamazie do trialu to inna bajka i trochę inny cel - tam te dziury miały sugerować że to kamaz, tutaj ze to kamaz i tak bedzie wiadac, a chlodnica powinna być estetycza). Oczywiście mogę zrobić naklejki na płytki 1x4 i będzie jak malowany, ale ja nie lubię naklejek do takich celów używać....
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2142
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
brickshelf: smyk

 

#4 Post autor: smyk »

Maciej Drwięga pisze:
smyk pisze:No i te grille. Źle nie wyglądają, ale kamaz miał 3 piętra otworów wlotowych, a przez użycie grilla mam dwa razy tyle.
To jest tak, że cała atrapa powinna mieć 14 kropek a te kawałki, na których są światła osadzone, powinny mieć 3 kropki szerokości. Tak by było idealnie. Ale światła 2x2 o niebo prościej było zamontować tak jak są. Dodatkowo 4 kropki wysokości tej białej cześci maski wymusiły szerokość panela świateł na 4 a co za tym idzie chłodnicę na 12.
Kamaz ma 3 rzędy wlotów po 3 dziury w każdym z nich. Jeżeli chłodnica i tak już nieco zawężona ma 12, to wyciągając dwie kropki na separatorki dość trudno by było 10 podzielić bez reszty na 3 (to co poradziłem zrobić TT w jego kamazie do trialu to inna bajka i trochę inny cel - tam te dziury miały sugerować że to kamaz, tutaj ze to kamaz i tak bedzie wiadac, a chlodnica powinna być estetycza). Oczywiście mogę zrobić naklejki na płytki 1x4 i będzie jak malowany, ale ja nie lubię naklejek do takich celów używać....
Chodziło mi o układ pionowy (wertykalny), nie poziomy.
A więc wychodzi, na to, że zamiast 9 wlotów mamy 9*2*2 :)

I tak mi się podoba. Gdyby to nie był MT, to nawet by mi do głowy nie przyszło coś takiego zauważać.

Awatar użytkownika
Bobofrutx
Posty: 1014
Rejestracja: 2007-08-21, 21:26
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: Bobofrut

 

#5 Post autor: Bobofrutx »

[b]Maciej Drwięga[/b] pisze:Nie tam jakiś super wypasiony Actros czy DAF, bo tym podniecają się wszyscy
Nie wszyscy, ja na przykład nie ;P podniecam sie głównie starszymi ciężarówkami.

Coś z tą kabina jest nie tak :/ Ale ogólnie wygląda fajnie, czuć kamazem :] Te koła świetnie do niego pasują, nadają mu fajny klimat!
Dzień bez LEGO to stracony dzień ;P
DeszczyK
Sariel pisze:Na potęgę posępnego Longera, mocy przybywaj...

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2200
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

#6 Post autor: Kubrick »

Jakbym w Kielcach nie chcial sie odkleic od Kamaza, to chociaz mnie wyciagnijcie z kaluzy sliny, ktora sie pode mna utworzy, bo bede dlugo kontemplowal jak te drzwi sie otwieraja :) Patent jest bardzo ciekawy i byc moze go kiedys zglebie na tyle, zeby go zastosowac.
Co do atrapy: mnie nie razi, od razu widze co to jest i bez takich szczegolow jak ilosc dziur w maskownicy.
Macku, ale niestety wpakowales sie ostro, bo bede bardzo wyczulony na pewne elementy, ktore zapamietalem z kamaza wujka, ktorym to skutecznie zaslanial slonce pod oknami babci odpalajac go co rano ;) Tak, ze pilnuj tego co robisz :)
Pozostaje tylko nadzieja, ze do Kielc zdazysz to skonczyc i bedzie wszystko cacy.


P.S. Co z Tatra?
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Awatar użytkownika
Maciej Drwięga
Posty: 1109
Rejestracja: 2004-08-08, 13:00
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: maciejd

 

#7 Post autor: Maciej Drwięga »

Bobofrutx pisze:Coś z tą kabina jest nie tak :/
Możesz powiedzieć co, bo jestem ciekaw ?
Kubrick pisze:bede dlugo kontemplowal jak te drzwi sie otwieraja :)
Drzwi to bardzo prosty patent. Adam optował, aby go zrobić na łapkach robotów, ja użyłem cieńkich liftarmów 3L i flexów 3mm - sztywniejsza konstrukcja troszkę a drzwi nie będą lekkie :) Docelowo będą wystawały 1/3 płytki poza płaszczyznę karoserii tak jak w prawdziwym, jednak to kwestia tylko regulacji.
Kubrick pisze:P.S. Co z Tatra?
Mam kilka pomysłów, ale w Kielcach się nie pojawi na pewno. Pewnie w okolicach gwiazdki ją skończę.
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2200
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

#8 Post autor: Kubrick »

Maciej Drwięga pisze:Drzwi to bardzo prosty patent. Adam optował, aby go zrobić na łapkach robotów, ja użyłem cieńkich liftarmów 3L i flexów 3mm - sztywniejsza konstrukcja troszkę a drzwi nie będą lekkie
A jest szansa na jakies wyrazne zdjecie tego? Bo na tych, co sa, wszystko sie zlew a w jedna czern... :)
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Awatar użytkownika
Bobofrutx
Posty: 1014
Rejestracja: 2007-08-21, 21:26
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: Bobofrut

 

#9 Post autor: Bobofrutx »

Bobofrutx napisał/a:
Coś z tą kabina jest nie tak :/

Możesz powiedzieć co, bo jestem ciekaw ?
Wydaje mi się że dach jest troche zbyt wysoko, tak minimalnie.
Dzień bez LEGO to stracony dzień ;P
DeszczyK
Sariel pisze:Na potęgę posępnego Longera, mocy przybywaj...

Awatar użytkownika
Robson
Posty: 709
Rejestracja: 2006-08-31, 21:57
Lokalizacja: Łódź-Bałuty
brickshelf: robson1903
Kontakt:

 

#10 Post autor: Robson »

łaaa trochę moge się wypowiedzieć na temat tego modelu bo sam zacząłem go budować w tej skali ale jakoś sie znudziło ...
Rama oj Rama za mało detali ! Ona miała takie poprzeczne metalowe cUś jak to widać w mojej ramie o tu http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=258496 .
Oprócz tego ten przód oj trochę mi tez sie nie podoba to zaokrągleni ...
I do tego w złym stylu jest ta przednia kratka jak juz pisali.
Dalej, światła się zlewaja z tłem zrób może tak jak ja (otoczki czarne gumka czarna lub markerem:| ?)
Przedni zderzak dolny powinien być ciut wygięty ale to nie konieczność.
Te rzucające się w oczy uchwyty na kabinie przy drzwiach to do czego? Bo w oryginale nei widzę tego ?
Jeszcze mi tylko nie pasuje duża widoczna przerwa miedzy kabiną a zderzakiem.
Ogolnie model bardzo ładny. Czekam na zakończenie.
Pozdrawiam
Cb1100RR

Awatar użytkownika
Maciej Drwięga
Posty: 1109
Rejestracja: 2004-08-08, 13:00
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: maciejd

 

#11 Post autor: Maciej Drwięga »

Kubrick pisze:A jest szansa na jakies wyrazne zdjecie tego? Bo na tych, co sa, wszystko sie zlew a w jedna czern... :)
A widziałeś kiedyś aby ktoś pokazał jasne i wyraźne fotki takich zawiasów ? :) Podobne, tylko z zawiasów płytkowych, robią wszyscy - od Bosmana, przez Gaasedala a skończywszy na T&A. Dennis ostatnio zrobił dość delikatne, reszta robi takie klocki 2x2 wielkie pod deską rozdzielczą :)
SKończę wnętrze, zrobię zdjęcia.
Bobofrutx pisze:Wydaje mi się że dach jest troche zbyt wysoko, tak minimalnie.
Dach będzie wykończony a jego linia nad przednia szyba zejdzie o jedną płytkę w dół, także spokojnie. Muszę też pomyśleć jak wyoblić linię jego przedniej krawędzi :)

Robson1903, ogólnie nie zgadzam się z Twoimi uwagami. Popatrz jeszcze raz na fotki i blueprinty, będziesz wiedział dlaczego coś jest tak a nie inaczej. Proszę nie porównuj także swojej ramy do mojej bo na Twoich fotkach:
- rama jest zdecydowanie za szeroka, powinna mieć 8 kropek szerokości z tyłu, ma 10;
- tylne mosty przypominają beczki a nie mosty kamaza (http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=2552812);
- tandem tylnych kół powinien być zupełnie inaczej zawieszony (http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=2552810) - on się trzyma pod ramą, ty zaspawałeś resory na górze;
- pióra z tyłu nie dotykają ramy normalnie, u CIebie dotykają;
- zapomniałeś o stabilizatorach z tyłu, ale to normalne, bo nie zmieścisz ich ze względu na karykaturalnie wielkie mosty;
- zbiorniki powietrza (http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=2552807) mają chyba inny kształt niż powinny, na pewno nie powinny wyglądać jak tuba;
- masz lekką schizę co do wału napędowego - między mostami robisz go z round bricków 2x2 ale do skrzyni biegów wychodzi już ośka o 2 razy mniejszej średnicy - gdzie proporcje, gdzie sens ?
- zgięcia ramy masz w złych miejscach;
- zbiornik paliwa i wszystko co przyczepiasz do ramy powinno być równoległe do osi pojazdu, nie do ramy, u Ciebie jest koślawo;
- rura do filtra powietrza powinna być 1,5 - 2 razy grubsza i nie wchodzić gdzieś pod silnik, tylko do turbiny której u Ciebie nie ma... Jest za to anormalnie wielki klocek za silnikiem, nie wiem co znaczący;
- filtr jest montowany do ramy, Ty przyczepiłeś go na odwal się do zbiornika paliwa jedną płytką od spodu, może nikt nie zauważy...
- rura wydechowa grubsza od wału i od doprowadzenia powietrza ? Wolne żarty. Do tłumika idzie coś 2x2 ale spod zbiornika paliwa wystaje coś 1x1... Pomijam układ tłumika i rur wlotowych/wylotowych, bo to nie tak powinno być zorganizowane; można to olać, bo nawet Dennis z silnika rurę wydechową robi z antenek i round bricków 1x1 ale końcówka tej rury jest już o średnicy 2 kropek; wygląda jednak przezabawnie;
- http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=2552809 - zdradzisz dlaczego silnik kończy się w połowie głębokości ramy, skoro miska olejowa powinna być tuż nad przednim zawieszeniem ? Ja Ci powiem dlaczego, bo drążek skrętu powinien być pod piórem resorów, nie nad... gdyby był nad, to jak by ten resor miał się uginać ? po protu nie masz pojęcia jak to powinno wyglądać, choć zdjęcia były Ci pokazywane przy okazji Kamaza w mniejszej skali...
- co robią te czarne główki od ludzików przy przednim zawieszeniu ? :) Oprócz tego, że koślawo pilnują aby się nie zawaliło ? :)
- zapewne modelu nie skończyłeś, bo gdybyś nad tak przerośniętym i tak wysoko osadzonym silnikiem miał zbudować kabinę mieszcząc także chłodnicę pod nią, to wyszła by skala 1:8 - 1:15, żalezy czego... po prostu zgubiłeś się z proporcjami;
- co to jest ten radar biały nad silnikiem ?
- rzeczy takie jak kształt skrzyni biegów, wielkość pudła na akumulatory, wielkość hamulcowych zbiorniczków kumulacyjnych przy tylnych bębnach (bębnach tych, których nie ma, zbiorniczki to te okrągłe klocki 1x1) po prostu pominę.

Ogólnie wszystkie pytania są retoryczne (żeby nie było niedomówień - nie chcę abyś na nie mi odpowiadał). W ramach wymiany uwag mocno sugeruję, aby budowanie detali nie odbywało się na zasadzie naćkania bzdetów bez ładu, składu i przemyślanej konstrukcji.

Kiedy bierzemy się za projektowanie ramy, takie rzeczy jak wytyczenie jej szerokości, uwzględnienie zawieszenia, odstępów między nim a ramą, ramą a kołami, wytyczenie punktów zgięć, uwzględnienie poprzeczek i ich funkcji to totalne podstawy.
Po czymś takim można się zastanawiać na jak dokładne oddanie mostów nas stać: ile mamy miejsca na nie, na ile solidnie musimy je zamontować, żeby po podniesieniu modelu nie odpadły, czy możemy sobie pozwolić na punkty montażowe tak jak w prawdziwym, czy to za mało jest zdecydowanie i nam się rozleci, będziemy więc musieli się posiłkować dodatkowymi. Masz o 25% więcej miejsca w swojej ramie a nawet nie pokusiłeś się o zrobienie odrobinę mostów jak należy, bo o tym, że nie są one symetryczne w Kamazach nie wspomnę.
Potem jest silnik, który także trzeba przemyśleć. Tu nie chodzi o to, aby nawalić kłębowisko rurek i antenek i im większy bajzel tym prawdziwiej (dowalenie tych dwóch klocków-skosów za silnikiem w modelu Robsona definitywnie o takiej metodyce świadczy). Przede wszystkim trzeba sprawdzić, jak dużo miejsca będziemy mieli pod kabiną. Już tutaj warto - budując przednie zawieszenie - zapewnić sobie możliwie dużo miejsca na silnik, bo z klocków buduje się troszkę inaczej niż z blachy. Poprzeczka przedniej osi możliwie w dół to podstawa. Na tym samym poziomie drążek skrętu. Boczna ścianka tunelu silnika w kabinie będzie zapewne miała grubość 1/24 całej ciężarówki, czyli w rzeczywistości ponad 10 cm. Czyli 2 - 3 razy więcej, niż ma naprawdę z wyciszeniem, brudem i kocykiem w kratkę. Takie ścianki są dwie, więc niemal 10% szerokości pojazdu leci nam w kosmos. 2 kropki straty to 1/5, co mamy na silnik w ogóle. To po prostu zabiera nam miejsce i nie ma się co łudzić, że ciężarówka "w skali" będzie idealnie w skali. Może jej proporcje, ale nie detale. Ma wyglądać proporcjonalnie.
Kiedy już wiemy, jak będzie wyglądała rama i ile mamy miejsca, można myśleć o kabinie. Skalowana z uwzględnieniem wielkości kół w modelu, założonej jego szerokości (zwykle 24 kropki). Trzeba pamiętać, że to nie jest tak, że wszystkie ciężarówki, nawet w obrębie tej samej marki i modelu, mają takie same koła. Są różne rozmiary i felg i ogumienia. Warto o tym pamiętać przy analizowaniu zdjęć, bo to jest kluczowe przy skalowaniu proporcji. Różnice mogą być nawet 20%. Nikt nie będzie mierzył, że drzwi mają tyle i tyle cm, co w skali da tyle i tyle i dokładnei tyle ma, skoro model wygląda karykaturalnie.

Proszę więc Robsonie, abyś nie wrzucał kolejnego kija w mrowisko, tylko przejrzał zdjęcia i pokusił się o chwilę refleksji i weryfikacji z oryginałem, zanim coś napiszesz.

Oczywiście przyznaję się do chłodnicy, to zrobiłem całkiem świadomie. Światła mają szare tło i chyba je zostatwię, tak samo jak zostawiłem w Jelczu...
Ostatnio zmieniony 2008-03-03, 09:28 przez Maciej Drwięga, łącznie zmieniany 1 raz.
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#12 Post autor: Sariel »

Rany boskie Maciek... co za fart że nigdy nie strzeliło mi do głowy pchać swojego trialowego Kamaza do MT :)

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2142
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
brickshelf: smyk

 

#13 Post autor: smyk »

Sariel pisze:Rany boskie Maciek... co za fart że nigdy nie strzeliło mi do głowy pchać swojego trialowego Kamaza do MT :)
A od kiedy trialówka może być MT? Można się najwyżej pokusić o pewne elementy, na ogół zewnętrzne, bo bebechy muszą być zwarte i jeżdżące.

A odpowiedź Macieja bardzo mi się podoba i sobie ją skopiuję. Taki poradnik dla początkujących jak budować ciężarówki w skali 1:13. Niezwykle przydatna sprawa.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#14 Post autor: Sariel »

No wiesz, Star Maćka pewnie spokojnie dałby radę w MT.

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2142
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
brickshelf: smyk

 

#15 Post autor: smyk »

Sariel pisze:No wiesz, Star Maćka pewnie spokojnie dałby radę w MT.
Jelcz i Star - dwie konstrukcje jednego autora - a zupełnie różne kategorie. Prawda Maćku?

Zablokowany