[MOC] Oshkosh MTVR 4x4
: 2008-04-18, 16:41
Kolejny Oshkosh w moim wykonaniu, tym razem jest to uniwersalna ciężarówka do transportu średnich ładunków w trudnym terenie. Dość powszechnie używana obecnie przez armię USA w Iraku i Afganistanie.
Jednak wersja którą zdecydowałem się zbudować 4x4 chyba nie zyskała akceptacji armii, gdyż nie doszukałem się informacji, czy jest ona przez kogokolwiek używana w większej ilości. bardzo popularna jest natomiast wersja 6x6 w wielu zabudowach - Cargo, cięgnik siodłowy, wrecker. Budując moją ciężarówkę musiałem wzorować się na zdjęciach i schematach różnych wersji 6x6. Do wersji 4x4 miałem dokładnie jeden rysunek z wymiarami i jedno niewyraźne zdjęcie :( . Na szczęście różnice między wersją 2 i 3 osiową są niewielkie, dotyczą tylko tyłu samochodu.
galeria - lepsze zdjęcia
zdjęcia oryginału
wymiary oryginału
Główne cechy mojej konstrukcji:
-całość oparta na silnikach PF i sterowaniu IR,
-koła 94.8 czyli duże koła z traktora 8284, z tyłu opony zamontowane na felgach z offroadera 8466
-napęd dwoma silnikami PF XL, każdy silnik napędza jedną oś i nie są ze sobą mechanicznie połączone, dodatkowo każdy z silników napędowych jest zasilany z osobnego pojemnika na baterie i przez osobny przekaźnik IR, za pomocą pilota można więc sterować napędem każdej z osi niezależnie,
-przeniesienie napędu z silników na mosty odbywa się za pomocą wałów giętkich (również mój patent, przynajmniej nigdie wcześniej tego nie widziałem) którym nadałem nazwę "kiełbasa", przełożenie 1:9, w całości odbywające się w mostach,
-skręt kół przedniej osi za pomocą silnika PF Medium poprzez przekładnię ślimakową umieszczoną w przednim moście (ślimak -> zębatka 40z) z mechanizmem kasującym luzy na przekładni ślimakowej mojego pomysłu
-zawieszenie niezależne wszystkich kół, koncepcja podobna jak w poprzednim Oshkoshu 8x8, odpowiada zawieszeniu w prawdziwym pojeździe MTVR
-atrapa sinika rzędowego 6-cylindrowego własnej konstrukcji, napędzana silnikiem PF Medium
-wciągarka umieszczona z przodu pojazdu, napędzana tym samym silnikiem co atrapa, załączanie wciągarki przez driving ring między chłodnicą a silnikiem, wciągarka może być szybko zdemontowana i zastąpiona zwykłym zderzakiem lub innym urządzeniem podwieszanym z przodu pojazdu i korzystającym z tego samego wyjścia mocy, jest wystarczająco mocna, by unieść wiszący pojazd,
-przepisowa paka na tyle pojazdu, można ją bardzo szybko zdemontować i zastąpić inną zabudową, burty paki otwierane na 3 strony, na tylnej burcie drabinka
-kabina posiadająca otwierane drzwi i pełne oszklenie (przód, szyby w drzwiach, szybka z tyłu) z dwoma siedzeniami, deską rozdzielczą z otwieranym schowkiem, itp. wyposażeniem, oczywiście są też schodki do kabiny, wycieraczki i lusterka (także w kabienie)
-za kabiną mamy komin, zamykaną skrzynkę z liną holowniczą, kominy oraz zestaw przekaźników IR (3 sztuki), a niżej dwa pojemniki na baterie udające zbiorniki paliwa, pojemniki można łatwo demontować usuwając dwie zawleczki - wtedy pojemniki same wypadają
-z tyłu ciężarówki umieściłem składany hak pozwalający na podłączenie przyczepy albo holowanie innych pojazdów, składany dlatego, aby nie psuć "kąta zejścia" pojazdu, zresztą w tym samym celu można demontować wciągarkę
Trochę wymiarów: długość 525/557mm(bez wciągarki/z wciągarką), szerokość 196mm, wysokość z kominem 290mm, masa ok. 3300g
Konstrukcja oparta zarówno na klasycznych belkach (technic bricki) jak i liftarmach. Z belek zdudowana jest rama pojazdu, natomiast mosty, kabina, maska w większości z liftarmów.
Filmik:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=URije4hEcGQ[/youtube]
Jednak wersja którą zdecydowałem się zbudować 4x4 chyba nie zyskała akceptacji armii, gdyż nie doszukałem się informacji, czy jest ona przez kogokolwiek używana w większej ilości. bardzo popularna jest natomiast wersja 6x6 w wielu zabudowach - Cargo, cięgnik siodłowy, wrecker. Budując moją ciężarówkę musiałem wzorować się na zdjęciach i schematach różnych wersji 6x6. Do wersji 4x4 miałem dokładnie jeden rysunek z wymiarami i jedno niewyraźne zdjęcie :( . Na szczęście różnice między wersją 2 i 3 osiową są niewielkie, dotyczą tylko tyłu samochodu.
galeria - lepsze zdjęcia
zdjęcia oryginału
wymiary oryginału
Główne cechy mojej konstrukcji:
-całość oparta na silnikach PF i sterowaniu IR,
-koła 94.8 czyli duże koła z traktora 8284, z tyłu opony zamontowane na felgach z offroadera 8466
-napęd dwoma silnikami PF XL, każdy silnik napędza jedną oś i nie są ze sobą mechanicznie połączone, dodatkowo każdy z silników napędowych jest zasilany z osobnego pojemnika na baterie i przez osobny przekaźnik IR, za pomocą pilota można więc sterować napędem każdej z osi niezależnie,
-przeniesienie napędu z silników na mosty odbywa się za pomocą wałów giętkich (również mój patent, przynajmniej nigdie wcześniej tego nie widziałem) którym nadałem nazwę "kiełbasa", przełożenie 1:9, w całości odbywające się w mostach,
-skręt kół przedniej osi za pomocą silnika PF Medium poprzez przekładnię ślimakową umieszczoną w przednim moście (ślimak -> zębatka 40z) z mechanizmem kasującym luzy na przekładni ślimakowej mojego pomysłu
-zawieszenie niezależne wszystkich kół, koncepcja podobna jak w poprzednim Oshkoshu 8x8, odpowiada zawieszeniu w prawdziwym pojeździe MTVR
-atrapa sinika rzędowego 6-cylindrowego własnej konstrukcji, napędzana silnikiem PF Medium
-wciągarka umieszczona z przodu pojazdu, napędzana tym samym silnikiem co atrapa, załączanie wciągarki przez driving ring między chłodnicą a silnikiem, wciągarka może być szybko zdemontowana i zastąpiona zwykłym zderzakiem lub innym urządzeniem podwieszanym z przodu pojazdu i korzystającym z tego samego wyjścia mocy, jest wystarczająco mocna, by unieść wiszący pojazd,
-przepisowa paka na tyle pojazdu, można ją bardzo szybko zdemontować i zastąpić inną zabudową, burty paki otwierane na 3 strony, na tylnej burcie drabinka
-kabina posiadająca otwierane drzwi i pełne oszklenie (przód, szyby w drzwiach, szybka z tyłu) z dwoma siedzeniami, deską rozdzielczą z otwieranym schowkiem, itp. wyposażeniem, oczywiście są też schodki do kabiny, wycieraczki i lusterka (także w kabienie)
-za kabiną mamy komin, zamykaną skrzynkę z liną holowniczą, kominy oraz zestaw przekaźników IR (3 sztuki), a niżej dwa pojemniki na baterie udające zbiorniki paliwa, pojemniki można łatwo demontować usuwając dwie zawleczki - wtedy pojemniki same wypadają
-z tyłu ciężarówki umieściłem składany hak pozwalający na podłączenie przyczepy albo holowanie innych pojazdów, składany dlatego, aby nie psuć "kąta zejścia" pojazdu, zresztą w tym samym celu można demontować wciągarkę
Trochę wymiarów: długość 525/557mm(bez wciągarki/z wciągarką), szerokość 196mm, wysokość z kominem 290mm, masa ok. 3300g
Konstrukcja oparta zarówno na klasycznych belkach (technic bricki) jak i liftarmach. Z belek zdudowana jest rama pojazdu, natomiast mosty, kabina, maska w większości z liftarmów.
Filmik:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=URije4hEcGQ[/youtube]