Forum LUGPol Strona Główna Forum LUGPol
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
8860 Auto Chassis
Autor Wiadomość
TruckeR 
Sabbath Bloody Sabbath


Wiek: 26
Dołączył: 03 Maj 2006
Wpisy: 852
Skąd: Układ Mendelejewa
Wysłany: 2008-05-11, 00:47   8860 Auto Chassis

ZESTAW: AUTO CHASSIS
NUMER: 8860
LICZBA CZĘŚCI: 662
ROK PRODUKCJI: 1980
CENY: 250-350ZŁ
SPIS: http://www.peeron.com/inv/sets/8860-1
GALERIA: http://www.brickshelf.com...ry.cgi?f=318015




Od powstania serii LEGO Technic minęło już przeszło 30 lat.. Pod jej skrzydłami wydawane były różne maszyny - traktory, ciężarówki, dźwigi, helikoptery. Jednak 'znakiem firmowym' tej serii stało się 5 Supercarów - ogromnych modeli samochodów osobowych, wyposażonych w działające zawieszenia, skrzynie biegów i silniki. Na LugPolu pojawiły się już recenzje wszystkich supersamochodów, z legendarnym już 853 włącznie, a 8448 doczekał się nawet dwóch recenzji. Zaraz, zaraz.. o czymś zapomnieliśmy. A gdzie 8860, drugi samochód wydany przez LEGO? Hmm.. no faktycznie, nie ma. Trzeba więc nadrobić tę lukę..

Zestaw ten nosi dumną nazwę Auto Chassis, wspaniały numer 8860 i wydany został niespełna 3 lata po premierze 853. Widać projektanci LEGO szybko wzięli się za poprawianie błędów 'starszego brata'



Jak sama nazwa wskazuje, mamy do czynienia jedynie z podwoziem samochodu. Tak samo zbudowany był jego wspomniany wyżej poprzednik – 853 PKW. Następne supersamochody miały już karoserię lub jej zarys. W konstrukcji aut zaszła jednak lekka zamiana - gdy 853 był modelem zwykłego rodzinnego samochodu, to następne zestawy (z 8860 włącznie) są już pojazdami sportowymi. Pewnie dlatego, żeby był pretekst do umieszczenia silnika z tyłu :-) . Ale nie uprzedzajmy wydarzeń. Zacznijmy standardowo, czyli..

PUDEŁKO:
No cóż, tego akurat nie mam, ale z wielu ustnych i pisemnych przekazów wiem, ze było duże, solidne, ze ścianami wzmacnianymi styropianem. Otwierana klapa była standardem, po jej otwarciu naszym oczom ukazywało się wnętrze pudełka z rozmaitymi częściami. Po wewnętrznej stronie klapy przedstawiony był model w różnych rzutach..

INSTRUKCJA:
W przypadku mojego egzemplarza to cudo również się nie zachowało. Skorzystałem więc z planów na stronie Brickfactory i model udało się zbudować bez większych problemów, sądzę jednak, ze złożyłbym go szybciej z papierową instrukcją. A to dlatego, że często nie widać w które miejsce przyczepić dane klocki, np. dotąd nie wiem gdzie założyć dwa czarne piny.. Poza tym jest w miarę dobra, nie zauważyłem jakichś błędów, czy niedociągnięć. Książeczka zawiera plany budowy podwozia samochodu oraz dragstera, jest też możliwość zmotoryzowania głównego modelu przy pomocy dwóch silników 4.5v.



KOLORYSTYKA:
Podobnie jak w 853, tutaj też występuje wiele kolorów, te są jednak dużo bardziej stonowane. Rama samochodu jest czarna, fotele czerwone, osprzęt silnika niebieski i szary. Całość prezentuje się całkiem ładnie, podobać się może niebiesko-czarny zderzak oraz szary zbiornik, najprawdopodobniej na paliwo.

MODEL:
Budowę zaczynamy od złożenia ruchomych foteli - za pomocą zębatek możemy regulować przesunięcie fotela oraz ruch oparcia - to rozwiązanie spotykane było jedynie w tym zestawie, w późniejszych autach nie stosowano podobnego systemu, a szkoda. Potem budujemy ramę, elementy skrzyni biegów, przednią oś (jest to pierwszy zestaw, w którym zastosowano zwrotnice Ackermanna) oraz silnik. Na budowę potrzebowałem około 2.5 godziny. Na uwagę zasługuje wiele podzespołów tego samochodu, opisze je po kolei.



UKŁAD SKRĘTNY:
Tak jak napisałem wcześniej, zachowuje zbieżność osi Ackermanna. Zbudowany jest w całkiem interesujący sposób – do jego konstrukcji użyto ośmiu obrotnic 2x2. Całość wzmocniona jest niezwykle solidnie, dzięki temu zlikwidowana została wada 853, w którym przednia oś rozpadała się nawet bez naszego udziału ;-). Ma to jednak swoje wady - tak zbudowana oś jest bardzo duża, wobec czego nie da się jej raczej zastosować w modelach ciężarówek 1:13. Poza tym zawieszenie to nie jest ruchome, a szkoda.

SKRZYNIA BIEGÓW:
Ta w przypadku 853 jak i 8860 nie jest do końca dopracowana. Pierwszy bieg może być użyty jedynie w przypadku zmotoryzowania auta, w praktyce jednak drugi bieg też jest bezużyteczny. Sensownie da się pojeździć tylko na trzecim przełożeniu, ponieważ na drugim zaczyna przeskakiwać zębatka z14 przy dyferencjale, czasem ta część lubi też odpadać. Kolejna wada, choć nieznaczna, jeśli jeździ się na trzecim biegu.

FOTELE:
Ten element 8860 zasługuje na wyjątkowe uznanie, w żadnym późniejszym supercarze nie można się było tak 'bawić' ustawieniami siedzeń. Za pomocą zębatek z boków foteli możemy zmieniać nachylenie oparć oraz przesuwać je. W 8865 były podobne możliwości, jednak oparcie regulowało się ręcznie, a nie zębatkami.

TYLNE ZAWIESZENIE:
W tym miejscu pojawiają się dwa elementy, których brakowało w 853 - działające tylne zawieszenie oraz dyferencjał. Tylne osie podwijają się w sposób podobny do tego, jaki można zaobserwować w ciężarówkach Tatra, zostało to osiągnięte jednak w zgoła inny sposób :-) Działa to dość twardo i za dobrze nie reaguje na przeszkody, zostało to w pełni dopracowane w 8865 - mimo to ważne, ze jest. Mamy tu też niejaką ciekawostkę - na pudełku modelu pojawiają się amortyzatory wykonane z luźnych sprężyn, zamocowanych na zwykłych osiach, natomiast w zestawie znajdują się produkowane do dzisiaj amortyzatory 6.5L. Drugim ciekawym elementem jest dyferencjał. Posiada 28 zębów pasujących do zębatek z14, które bardzo lubią przeskakiwać. Zastąpiony został w 1994 roku przez element stosowany do dzisiaj.

SILNIK:
Wszystkie trzy pierwsze samochody posiadały czterocylindrowe silniki, jednak każdy model miał inny układ cylindrów. PKW 853 miał R4, Test car V4, natomiast 8860 ma silnik w układzie boxer. Całość działa niezwykle sprawnie i gładko, w przeciwieństwie do 853 niemal bezgłośnie. Jednostka napędowa została też bardzo dokładnie odwzorowana - mamy żółty wiatrak, umieszczony nie na końcu wału silnika, a na górze, mamy też coś na kształt ścianki ogniowej lub chłodnicy. Na osobne zdanie zasługują ciekawe rurki, podłączone do 4 kranów, części już obecnie zabytkowych. Wygląda to naprawdę interesująco, w przeciwieństwie do dzisiejszych silników.



Podobnie do innych zestawów 'z epoki' 8860 zbudowany jest z użyciem czterech kół 24x43 z szarymi felgami. Dzięki temu wygląda bardzo ładnie i nie odcina się zbytnio od swojego starszego brata.

CIEKAWE CZĘŚCI:
- Cztery koła 24x43 z szarymi felgami
- Cztery cylindry starego typu
- Dużo czarnych płytek
- Cztery rurki, odmienne od obecnych pneumatycznych.
- Również cztery krany..
- Sześć wałów kardana.

PODSUMOWANIE:
Model ten z pewnością wart jest uznania. Nie brak mu wad, widać jednak ogromny postęp w stosunku do 853. Całość zbudowana jest w sposób wytrzymały i solidny, dzięki czemu powinno wytrzymać godziny intensywnej zabawy - zestaw ten jest bardzo bawialny. Pewnie dlatego produkowany był aż przez 7 lat..



PLUSY:
- Dużo ciekawych elementów - czarne płytki, 14 Technic Bricków 1x16
- Cztery koła 24x43 ;-)
- Bardzo bawialny.
- Idealne źródło części.
- Wspaniała baza do przeróbek
- Ładna kolorystyka

MINUSY:
- Znów niedopracowana skrzynia biegów :-)
- Przeskakująca z14 przy dyferencjale
- Twarde tylne zawieszenie

Zestaw raczej rzadko spotykany i dość drogi, ale jak komuś trafi się możliwość to niech kupuje - na pewno nie będzie zawiedziony, niezależnie czy kupuje to na części, do zabawy, czy na wystawkę.

_________________
Nobody wants him, they just turn their heads
Nobody helps him, now he has his revenge!
Ostatnio zmieniony przez nori 2008-10-01, 13:09, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
 
V1 
VIP


Wiek: 44
Dołączył: 07 Kwi 2007
Wpisy: 2506
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-05-11, 02:02   

Zrywasz bez bandyto!
_________________
\/1 ______________
 
 
 
Kubrick 
VIP
Volkswageniarz


Wiek: 29
Dołączył: 19 Maj 2006
Wpisy: 1826
Skąd: KrakóVW
Wysłany: 2008-05-11, 16:19   

TruckeR napisał/a:
Twarde tylne zawieszenie
Skoro to jest woz sportowy, to ma takie byc :P Widziales kiedys,zeby ktos do szybkiej jazdy zmiekczal zawias? ;)
TruckeR napisał/a:
Tylne osie podwijają się w sposób podobny do tego, jaki można zaobserwować w ciężarówkach Tatra, zostało to osiągnięte jednak w zgoła inny sposób :-)
Dobra, nie sciamniaj juz, po prostu napisz,ze dziala to jak w Maluchu ;]

Super,ze napisales taka recke, na pewno bardzo przyblizy to ten model, ktory jest bardzo ciekawa pozycja w historii serii technic.
_________________
Cieślu napisał/a:
kup volvo nie bądź janusz

Cieślu napisał/a:
Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

 
 
 
TruckeR 
Sabbath Bloody Sabbath


Wiek: 26
Dołączył: 03 Maj 2006
Wpisy: 852
Skąd: Układ Mendelejewa
Wysłany: 2008-05-11, 18:10   

V1 napisał/a:
Zrywasz bez bandyto!


Nie ja. Mój dziadek :-P

Kubrick napisał/a:
Skoro to jest woz sportowy, to ma takie byc :P Widziales kiedys,zeby ktos do szybkiej jazdy zmiekczal zawias? ;)


OK, ale to powinno jakoś reagować na przeszkody. W praktyce koła można jako tako wygiąc jedynie rękami, a nie najeżdżając na jakąkolwiek przeszkodę. Po prostu geometria zawiasu jest trochę skaszaniona i tyle.

Kubrick napisał/a:
Dobra, nie sciamniaj juz, po prostu napisz,ze dziala to jak w Maluchu ;]


To działa jak w maluchu. Teraz ok? :-P

Kubrick napisał/a:
Super,ze napisales taka recke, na pewno bardzo przyblizy to ten model, ktory jest bardzo ciekawa pozycja w historii serii technic.


Dzięki.
_________________
Nobody wants him, they just turn their heads
Nobody helps him, now he has his revenge!
 
 
 
 
Kubrick 
VIP
Volkswageniarz


Wiek: 29
Dołączył: 19 Maj 2006
Wpisy: 1826
Skąd: KrakóVW
Wysłany: 2008-05-11, 18:16   

A swoja droga, to nie wiedzialem,ze te fotele sa tak funkcjonalne, wiec chyba bede musial sie tym patentem kiedys pobawic przy okazji ktoregos MOCa ;]
_________________
Cieślu napisał/a:
kup volvo nie bądź janusz

Cieślu napisał/a:
Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

 
 
 
TruckeR 
Sabbath Bloody Sabbath


Wiek: 26
Dołączył: 03 Maj 2006
Wpisy: 852
Skąd: Układ Mendelejewa
Wysłany: 2008-05-14, 09:23   

Dzięki za komentarze. Tak, fotele są bardzo fajne, dużo lepsze niż w 8865 ;-) Moze ktoś jeszcze coś napisze? Czułbym się zaszczycony, ekhm.
_________________
Nobody wants him, they just turn their heads
Nobody helps him, now he has his revenge!
 
 
 
 
Emilus 
Adminus Emeritus


Wiek: 36
Dołączył: 26 Sie 2007
Wpisy: 1443
Skąd: Polska
Wysłany: 2008-05-14, 14:38   

Ja napiszę, więc czuj się zaszczycony (szkoda że nie napisałeś jeszcze co mam napisać:))

Model ciekawy i fajny a i rec. niczego sobie.
_________________
legotrucktrial.boo.pl | Regulamin LTTC 2012 | Terminarz LTTC i CC 2012
 
 
 
stpman 
Model Team


Wiek: 27
Dołączył: 15 Wrz 2007
Wpisy: 461
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2008-05-20, 12:52   

Ja napiszę;] Uwielbiam serię Super Carów i każdy model z tej serii powoduje, że serce bije mi szybciej. 8860 pomimo sędziwego wieku nadal wygląda atrakcyjnie i myślę, że zabawa nim dostarcza wiele frajdy zwłaszcza starszym lego maniakom;p Trzeba przyznać, że te fotele robią wrażenie, dlatego głęboko ubolewam nad faktem, iż obecnie LEGO zaniechało całkowicie tego rozwiązania.
Co do recenzji to bardzo miła, przyjemnie się czyta. Jak mam się już czepiać to powiem, że brakuje mi zdjęć z etapów składania;p <żart>
_________________
Ride Your Way!
 
 
 
 
LvR 


Wiek: 32
Dołączył: 29 Wrz 2009
Wpisy: 63
Skąd: k/Zielona Góra
Wysłany: 2010-03-20, 19:28   

Zaryzykuje odkopanie dodając fotki oryginalnej rozszerzonej instrukcji oraz pudełka które przeszły przez moje ręce.


Instrukcja ma dodatkowe kartki na początku i końcu które pokazują inne modele Lego i jakiś tekst.
Prawy dolny róg dodatkowych stron które są z przodu instrukcji jest obcięty co pozwala na szybkie znalezienie właściwej instrukcji modelu.


Galeria Instrukcji



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pudełko zostało wykonane dużo bardziej starannie i masywnie w porównaniu do dzisiejszych wyrobów, zostało wyłożone styropianem (spód oraz boki) o grubości około 20mm.
Sam karton też jest grubszy i sztywniejszy niż w nowszych modelach typu 8865 lub 8880.

Można tutaj zaobserwować ciekawą rzecz, stare modele Lego Technic (nie wiem jak inne serie) miały dobrze zrobione kartony które miały właściwą pojemność do ilości klocków, teraz mamy pudełka z bloku technicznego przynajmniej dwa razy za duże.
Chodzi tu najprawdopodobniej o przyciągnięcie uwagi wzrokowej do produktu kierując się zasadą im większe tym pewnie lepsze...

Galeria Pudełka

 
 
 
 
Misterzumbi 
Zasłużony


Wiek: 35
Dołączył: 20 Cze 2006
Wpisy: 1446
Skąd: z piekła
Wysłany: 2010-03-20, 20:30   

Najwieksza ciekawostka dla Polakow powinen byc fakt ze toto zostalo pokazane w programie Sonda w pod koniec lat 80tych... Do dzis pamietam.
_________________
Maciej Drwięga napisał/a:
czas naświetlania zdjęcia nie ma wpływu na przezroczystość Jeraca.


kris kelvin napisał/a:
Boże chroń Lugpol.
 
 
 
TruckeR 
Sabbath Bloody Sabbath


Wiek: 26
Dołączył: 03 Maj 2006
Wpisy: 852
Skąd: Układ Mendelejewa
Wysłany: 2010-03-20, 23:12   

Dzięki za uzupełnienie. To jest b. fajny zestaw, do dziś go nie rozłożyłem, bo mi było szkoda ;)
_________________
Nobody wants him, they just turn their heads
Nobody helps him, now he has his revenge!
 
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 11