Strona 1 z 1

[IDEA] 2 speed direction sensitive gearbox

: 2008-05-15, 19:05
autor: Sariel
Obrazek

Tym razem dwubiegowa skrzynia, którą można nazwać półautomatyczną - ten sam silnik który ją napędza, kontroluje także zmianę biegów. Dzięki prostemu mechanizmowi zapadki, kiedy zmienia się kierunek obrotów silnika, skrzynia zmienia bieg. To komplikuje sprawę używania biegu wstecznego, ale za to zdecydowanie upraszcza zmianę biegów. Skrzynia nie wymaga synchronizacji, ponieważ układ zębatek jest identyczny jak w mojej wcześniejszej skrzyni orbitalnej, tzn. są w stanie zasprzęglić się w każdym momencie.

Bieg 1 / Bieg 2
Bieg 1 / Bieg 2

Trick potrzebny żeby zapadka działała prawidłowo, to wytworzenie na niej pewnego oporu, koniecznego do jej poruszania. Można to zrobić na dwa sposoby: albo zastosować akcelerację między zębatkami na samej zapadce, albo osadzić górną zębatkę, czyli idlera przekazującego napęd, na niebieskim axle pinie, który wygeneruje nam potrzebny opór. Osobiście podpisuję się pod drugim rozwiązaniem.
Czas zmiany biegów w skrzyni jest mniejszy dla szybszych silników. Podejrzewam że przy dużych oporach, a więc np. w trialówkach, w skrzyni mogą jednak wystąpić problemy z prawidłowym zasprzęglaniem.

Obrazek

Galeria

I film:

[youtube]http://youtube.com/watch?v=uhn8V9zESs8[/youtube]

: 2008-05-15, 19:53
autor: trubal
Dobre to jest! ja co prawda w technicu nie siedzę, ale zawsze podziwiam Twoje pomysły!
Rozumiem że ta zębatka zmienia swoje położenie dzięku ruchowi tej dolnej zębatki w jedną lub drugą stronę?
I szczerze mówiąc nie widzę jak ta ruchoma zębatka jest zamocowana...

EDIT:
ahh już kumam, ona nie jest do niczego przyczepiona axlami, tylko luźno "leży" na dolnej zębatce a do bricka 1x4 jest przyczepiona pinami na tym elemencie do łączenia wałów korbowych tak?

: 2008-05-15, 19:54
autor: intech
Skrzynia dobra do wykorzystania w jakimś małym autku, bo w trtr raczej się nie sprawdzi. Funkcjonuje naprawde dobrze, w każdym bądź razie na filmie ;)

P.S. Masz źle podpisane zdjęcia. Na zdjęciu z pierwszym biegiem podczas pracy masz podpis gear 2 i odwrotnie. Chyba, że tak miało być...

(Aha, gdyby komuś się śpieszyło to zdjęcia są od 6575 do 6582, tam wyraźnie wszytsko widać)

: 2008-05-15, 20:27
autor: Sariel
trubal, górna zębatka na zapadce jest przypięta do liftarma 1x3 niebieskim axle pinem, niczym więcej. o Tak:


Obrazek

intech, masz rację, źle podpisałem zdjęcia.

: 2008-05-15, 23:21
autor: trubal
aa to jest liftarm, ok:)

: 2008-05-15, 23:23
autor: bartek_mi
skrzynia ciekawa ale powiedz czy nie przeskakuja zeby przy wiekszym oporze?

: 2008-05-16, 00:08
autor: Frax
Raczej nie mogą, chyba zębatki kręcą się w takim kierunku, że ta zasprzęglająca jest cały czas wciskana i jednocześnie sama się wciąga pod zębatkę z którą się zazębia. A jeżeli tak nie jest, to taki efekt można osiągnąć przez podniesienie górnych zębatek, tak żeby środkowa (ta zasprzęglająca) wchodziła trochę pod nie.

: 2008-05-16, 06:29
autor: Emilus
Frax pisze:Raczej nie mogą, chyba zębatki kręcą się w takim kierunku, że ta zasprzęglająca jest cały czas wciskana i jednocześnie sama się wciąga pod zębatkę z którą się zazębia.
Przyjdź na rajd TrTr a zobaczysz, co mogą robić obciążone zębatki, z wyginaniem niepodpartego odcina 3 study na ośce włącznie...

: 2008-05-16, 07:55
autor: Sariel
Frax ma rację co do działania zapadki, natomiast nie testowałem jej działania pod jakimś ekstremalnym obciążeniem, zgadzam się z Emilusem że przy obciążeniach rodem z TrTr pewnie byłby kłopoty, tzn. najprawdopodobniej nie dałoby się prawidłowo zasprzęglić.