[MOC] GAZ 66
: 2008-07-02, 14:07
GAZ 66 - drugie moje podejście (pierwsze miało miejsce w 2006 roku) do tej lekkiej ciężarówki terenowej z czasów sowieckich.
Założenia miałem takie:
1) estetyczny wygląd zewnętrzny i podobieństwo do oryginału;
2) łatwość serwisowania;
3) możliwie wierne odwzorowanie oryginalnego zawieszenia, czyli sztywnych mostów na resorach piórowych;
4) duża mobilność i dobry przelicznik dające szanse na nawiązanie rywalizacji z Wielką Inspiracją, czyli MTVR Duka.
Ad. 1
SNOT z dużą ilością zaokrągleń, proporcje z kilku blueprintów, które się niestety różniły między sobą. Całość jest trochę za wysoka z powodu zbyt grubych mostów (i tak bardzo cienkich na standardy lego truck trialu). Parę detali jest jeszcze do poprawienia.
Ad.2
Strzałem w dziesiątkę okazał się pałąk przeciwkapotażowy, który umożliwia bezstresowe układanie pojazdu na pleckach. Pałąk chroni także przy rolce ze zbocza. No i przy odrobinie ostrożności można go użyć jako nosidełka.
Innym ułatwieniem jest pół-luźne mocowanie modułu RC. Dzięki niemu przy ułożeniu „na pleckach” koło zapasowe robi jako stabilizująca stopka. Dodam jeszcze, że wymiana akumulatorów nie jest specjalnie uciążliwa.
Ad.3
Największe wyzwanie i prawdziwa frajda. Mosty nie są mocowane do ramy, spoczywają na resorach z giętkich osi i są stabilizowane we właściwej pozycji przez dwa wahacze i „kiełbasy Duka” doprowadzające napęd. Ku mojemu zdziwieniu działa to wybornie.
Ad.4
Dzień prawdy jeszcze nie nadszedł. Wydaje się, że GAZik ma sporą moc i prędkość, ale niestety jego niezawodność pozostawia sporo do życzenia. Wyjątkowo kłopotliwa okazuje się tylna kiełbasa, która lubi się rozpinać, zwłaszcza na podjazdach. Poza tym widoczna jest pewna tendencja do wieszania się na przeszkodach. Większe koła nie wchodzą w grę z powodu zbyt płytkich nadkoli. Zresztą obecne pasują do skali.
Co jeszcze?
Ciężarówka powstała względnie szybko. Miała nie powstawać w ogóle, bo miałem w planach T813. Co się odwlecze to nie uciecze.
GAZ dysponuje dwoma przełożeniami (nastawienia ręczne). Przełożenie szosowe jest dość szybkie.
Lusterka łatwo odpadają.
Drzwi kabiny są otwierane i wyposażone w pałąk usztywniający, dzięki czemu kabina nie traci sztywności.
wymiary
długość: 43,8 cm
szerokość: 19,2 cm
wysokość: 21,0 cm
rozstaw osi: 25,6 cm
kabina
długość: 12,5 cm
szerokość: 18,4 cm
wysokość: 12,7 cm
moc: 2,21 W
masa: ok. 1,7 kg
RTI: 720
Podziękowania dla Duka za inspirację, Macieja za dobre słowo, Sariela za kawałek dachu, oraz dla wszystkich niewymienionych, którzy w ten czy inny sposób pomogli w powstaniu tego modelu.