Strona 1 z 2

[MOC] GAZ 66

: 2008-07-02, 14:07
autor: smyk
Obrazek
GAZ 66 - drugie moje podejście (pierwsze miało miejsce w 2006 roku) do tej lekkiej ciężarówki terenowej z czasów sowieckich.
Założenia miałem takie:
1) estetyczny wygląd zewnętrzny i podobieństwo do oryginału;
2) łatwość serwisowania;
3) możliwie wierne odwzorowanie oryginalnego zawieszenia, czyli sztywnych mostów na resorach piórowych;
4) duża mobilność i dobry przelicznik dające szanse na nawiązanie rywalizacji z Wielką Inspiracją, czyli MTVR Duka.

Ad. 1
SNOT z dużą ilością zaokrągleń, proporcje z kilku blueprintów, które się niestety różniły między sobą. Całość jest trochę za wysoka z powodu zbyt grubych mostów (i tak bardzo cienkich na standardy lego truck trialu). Parę detali jest jeszcze do poprawienia.

Ad.2
Strzałem w dziesiątkę okazał się pałąk przeciwkapotażowy, który umożliwia bezstresowe układanie pojazdu na pleckach. Pałąk chroni także przy rolce ze zbocza. No i przy odrobinie ostrożności można go użyć jako nosidełka.
Innym ułatwieniem jest pół-luźne mocowanie modułu RC. Dzięki niemu przy ułożeniu „na pleckach” koło zapasowe robi jako stabilizująca stopka. Dodam jeszcze, że wymiana akumulatorów nie jest specjalnie uciążliwa.

Ad.3
Największe wyzwanie i prawdziwa frajda. Mosty nie są mocowane do ramy, spoczywają na resorach z giętkich osi i są stabilizowane we właściwej pozycji przez dwa wahacze i „kiełbasy Duka” doprowadzające napęd. Ku mojemu zdziwieniu działa to wybornie.

Ad.4
Dzień prawdy jeszcze nie nadszedł. Wydaje się, że GAZik ma sporą moc i prędkość, ale niestety jego niezawodność pozostawia sporo do życzenia. Wyjątkowo kłopotliwa okazuje się tylna kiełbasa, która lubi się rozpinać, zwłaszcza na podjazdach. Poza tym widoczna jest pewna tendencja do wieszania się na przeszkodach. Większe koła nie wchodzą w grę z powodu zbyt płytkich nadkoli. Zresztą obecne pasują do skali.

Co jeszcze?
Ciężarówka powstała względnie szybko. Miała nie powstawać w ogóle, bo miałem w planach T813. Co się odwlecze to nie uciecze.

GAZ dysponuje dwoma przełożeniami (nastawienia ręczne). Przełożenie szosowe jest dość szybkie.

Lusterka łatwo odpadają.

Drzwi kabiny są otwierane i wyposażone w pałąk usztywniający, dzięki czemu kabina nie traci sztywności.

wymiary
długość: 43,8 cm
szerokość: 19,2 cm
wysokość: 21,0 cm
rozstaw osi: 25,6 cm

kabina
długość: 12,5 cm
szerokość: 18,4 cm
wysokość: 12,7 cm

moc: 2,21 W
masa: ok. 1,7 kg
RTI: 720

Podziękowania dla Duka za inspirację, Macieja za dobre słowo, Sariela za kawałek dachu, oraz dla wszystkich niewymienionych, którzy w ten czy inny sposób pomogli w powstaniu tego modelu.

Re: GAZ 66

: 2008-07-02, 14:37
autor: Sariel
smyk pisze:Sariela za kawałek dachu
Ale uprzedzam, pamiętam które rysy są ze Stara ;)

: 2008-07-02, 14:55
autor: Misterzumbi
Ech Smylu, ciapnal bys go na zielono... Albo chociaż na niebiesko (bude, oczywiscie), bo czarny i zolty tak strasznie straszy tym Technicowym, "niemam innych klockow"... A szkoda, bo kabina na 93% udana...

: 2008-07-02, 15:06
autor: smyk
Misterzumbi pisze:Ech Smylu, ciapnal bys go na zielono... Albo chociaz na niebiesko (bude, oczywiscie), bo czarny i zolty tak strasznie straszy tym Technicowym, "niemam innych klockow"
Toż to zgodnie z prawdą - nie mam innych klocków. Zielone dopiero zbieram, więc może za dwa latka coś z tego będzie.
Misterzumbi pisze:A szkoda, bo kabina na 93% udana...
Nad detalami postaram się jeszcze popracować. Do poprawy są błotniki, zderzak, całe wnętrze, poręcze. Jak widać jest to kabina rozwojowa. Więc może uda mi się dociągnąć do 96% ;) Tak czy siak - niezły score, dzięki!

ps. Adamie, a Ty co konkretnie byś radził poprawiać w ramach tych 7%?

: 2008-07-02, 15:22
autor: Pietruch
Piękny Gaz Smyku. Bardzo ładne tylne błotniki, podoba mi się ta gładka kabina, bardzo fajne przejście z żółtego do czarnego z przodu kabiny - mówię tutaj o tych wedge plate. Fajny wlot powietrza na dachu oraz światła. Oj będzie na co popatrzeć 5 Lipca. ;)

Jeżeli chodzi o podwozie, muszę się dokładniej przyjrzeć. :)

: 2008-07-02, 15:40
autor: Kubrick
Podobaja mi sie te jego przestraszone oczy ;]
A jak ze sztywnoscia zawieszenia? Bardzo miekkie jest? Ja bym dla wlasnego komfortu psychicznego jeszcze dowalil mu tam po 2 miekkie amorki na most, zeby to lepiej chodzilo.
Ale musze przyznac, ze model zapowiada sie fajnie :D Zainspirowal mnie ten palak, chyba pomysle nad takim do stara, bo czesto musze nurkowac pod podwoziem, wiec byloby to spore ulatwienie.
Cholera! Smyku, przegiales, przez Ciebie nie zdaze do Kielc holownikia zrobic, bo bede meczyl stara, zeby byl ladniejszy xD

: 2008-07-02, 16:21
autor: smyk
Kubrick pisze:A jak ze sztywnoscia zawieszenia? Bardzo miekkie jest? Ja bym dla wlasnego komfortu psychicznego jeszcze dowalil mu tam po 2 miekkie amorki na most, zeby to lepiej chodzilo.
Ale gorzej z amorami by chodziło. Mniejszy skok by był. A teraz jest naprawdę dobrze. Nie za miękko, wszystko wybiera, w miarę stabilnie.

Jeszcze mały filmik z pierwszej jazdy. Trochę problemów się uwidoczniło.
Z góry uprzedzę, że filmik jest sporo przyspieszony, proszę się nie sugerować tymi prędkościami ;)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6of7AMpsWQY[/youtube]

: 2008-07-02, 16:27
autor: Kubrick
Co mu sie dzialo,ze tak spieprzal do tylu? Napedy sie cos rozpinaly, czy mu wsteczny dawales?

: 2008-07-02, 16:32
autor: smyk
Kubrick pisze:Co mu sie dzialo,ze tak spieprzal do tylu? Napedy sie cos rozpinaly, czy mu wsteczny dawales?
Patrz Ad. 4, zdanie trzecie :)

: 2008-07-02, 16:39
autor: Kubrick
I to az tak ostry efekt daje? A co z przodem, nic nei trzyma przedni most w takiej sytuacji, nie shamowuje go?

: 2008-07-02, 16:57
autor: TruckeR
No, ładny, ładny. Tylko czy kabina nie jest trochę za krótka? I jak ze stabilnością? Będzie się wywracał, czy też Krakskomanem Roku zostanie ktoś inny ? :-P

A co do filmiku, to obejrzałem go wcześniej bezpośrednio na YT i dziwiłem się czemu Twoje auto jest aż tak szybkie ;-P

: 2008-07-02, 17:55
autor: smyk
Kubrick pisze:I to az tak ostry efekt daje? A co z przodem, nic nei trzyma przedni most w takiej sytuacji, nie shamowuje go?
To zależy od:
a) nachylenia stoku - im bardziej stromo, tym szybszy zjazd;
b) skręcenia kół - im bardziej skręcone koła, tym większe opory w układzie napędowym i wolniejszy zjazd.
Ale efekt jest natychmiastowy, tylko modlić się, by z tyłu nic nie jechało.
TruckeR pisze:No, ładny, ładny. Tylko czy kabina nie jest trochę za krótka?
Wg planów, na podstawie których budowałem - nie. Kabina nie jest za krótka. Natomiast GAZik jest trochę podwyższony (odstęp między kołami a błotnikiem), co może dawać optyczny efekt skrócenia.
TruckeR pisze:I jak ze stabilnością? Będzie się wywracał, czy też Krakskomanem Roku zostanie ktoś inny ? :-P
W kwestii stabilności, to średnia krajowa. Nie jest tak stabilny jak (!)TGA, ale najgorzej też nie jest. Niemniej będę nad tym pracował, bo lubię jeździć czymś przewidywalnym.

: 2008-07-02, 19:30
autor: Duke
No sie postarałeś. i to tak szybko. Estetycznie bez zarzutów, zawieszenie ciekawe, ale czy kołom nie zdarza się obcierać o błotniki (zwłaszcza z przodu?). Widze że coś zmieniłeś w przednim moście (taki śmieszny bioniclowy element widać). pałąk to bardzo fajny pomysł, trzeba skopiować:)

: 2008-07-02, 19:58
autor: Kubrick
Duke pisze:pałąk to bardzo fajny pomysł, trzeba skopiować
Ja juz skopiowalem :] Przyznaje sie tutaj, zanim mnie ktos zamorduje ;) Pierwsze testy podobnego palaka w starze wypadly pomyslnie i musze przyznac, ze smyk sie postaral w koncu o fajny patent, ktory nie tylko wyglada rasowo, ale poprawia bezpieczenstwo modelu :D

: 2008-07-03, 09:42
autor: Emilus
Ciekawy model, ciekawe mosty, ciekawy wygląd, ciekawy pałąk (choć to rozwiązanie znane od dekad), ale nieciekawe koło zapasowe - pewnie nie miałeś piątego co?