[MOC] 6x6 Goliath, 1:13

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
TruckeR
Posty: 851
Rejestracja: 2006-05-03, 21:25
Lokalizacja: Układ Mendelejewa
brickshelf: Ciezarowkaz

 

[MOC] 6x6 Goliath, 1:13

#1 Post autor: TruckeR »

Dzień Dobry,
Czas przedstawić ostatni z trójki pojazdów, jakie pojadą do Kielc.
Obrazek
Jest to model ciężarówki 6x6 Goliath, wywodzącej się z pewnej zapomnianej już gry Insane. Mimo tego, ze Insane jest znakomita grą, nigdy nie zyskało wielkiej popularności, a szkoda - do wyboru mieliśmy wiele tras, samochodów i kilka ciekawych trybów gry. Ścigać się można było dżipami, pickupami, a nawet ciężarówkami! W tej grupie do wyboru były 3 auta: ciężarówka 4x4, bazowana na nowoczesnych pojazdach europejskich, 6x6 będący połączeniem amerykańskich terenówek z czasów powojennych i tatra 8x8. Mnie najbardziej przypadła do gustu ciężarówka 6x6, która wygląda tak:
Obrazek
Chciałem ją odwzorować z LEGO już w zeszłym roku, lecz nie miałem na tyle budulca.. I do pomysłu wróciłem w te wakacje ;-) Nad wieloma elementami myślałem dość długo, bo sama ciężarówka powstała w.. 3 dni.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Goliath 6x6 posiada cztery malowania, pierwsze, drugie, oraz czwarte ma kratową osłonę chłodnicy podobną do ciężarówki M923, natomiast trzecie malowanie wyróżnia się chromowanym przodem (na screenie powyżej). Ta wersja auta podoba mi się najbardziej, lecz z powodu braku zielonych klocków zdecydowałem się zbudować je w kolorze żółtym ;-) Zmian jest jednak ciut więcej. Brakuje pałąka ochronnego - nie miałem pomysłu jak go zbudować, a nie chciałem 'paprać' modelu czymś okropnym. Mamy tylko 1 zbiornik paliwa, zapomniałem też o chromowanych wstawkach u dołu grilla. Zamiast tego dobudowałem filtr powietrza, antenkę, dynks za kabiną do łapania powietrza, ostrzeżenie o łatwopalności na przednim zderzaku i parę mniejszych detali. No i sam model to tylko 6x4. Nie chciałem sobie utrudniać życia w czymś, co i tak (póki co) nie będzie napędzane.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Model posiada pełne pracujące zawieszenie. Przednia oś zawieszona jest jedynie na flexach, pełniących rolę resorów piórowych, natomiast tył to zwykła kolebka. Oprócz tego samochód posiada otwierane drzwi, podnoszoną maskę, działający silnik i oczywiście skręcane koła. Silnik starałem się maksymalnie udziwnić, bo w Insane i tak nie możemy go zobaczyć ;-) Zdecydowałem się użyć starych cylindrów, które działają tu całkiem znośnie. Kabina jest w pełni wyposażona, mamy kierownicę, dźwignię biegów, dwa pedały (automat ;-) ) i fotele z ruchomymi oparciami.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
I to właściwie chyba wszystko..? Jest to mój pierwszy tak dokładny model 1:13, poprzednie auta (back in black, dwa superlinery) były właściwie próbami przed czymś poważniejszym... Pierwszy, lecz na pewno nie ostatni ;->

Liczę na komentarze i krytykę.. Niemniej w tym modelu nie będę mógł za wiele zmienić, bo nie mam przy sobie większości potrzebnych klocków (sam technic). Kiedyś może dorobi się napędu (i może też na przednie koła?), o ile nie wpadnę na jakiś inny pomysł. I mam nadzieję, że nie narobię jakiegoś obciachu wystawiając go w Kielcach ;-P

Pozdrawiam!
Ostatnio zmieniony 2008-07-17, 11:25 przez TruckeR, łącznie zmieniany 2 razy.
Nobody wants him, they just turn their heads
Nobody helps him, now he has his revenge!

Antek
Posty: 82
Rejestracja: 2007-07-19, 14:56
Lokalizacja: Sieradz

#2 Post autor: Antek »

Powiem szczerze, że swojego czasu byłem wielkim fanem tej gry i właśnie tą ciężarówką uwielbiałem jeździć. Moim zdaniem genialnie odwzorowałeś pojazd a największe wrażenie robi na mnie silnik, nie wiem czemu.
Gratuluję ;)

Awatar użytkownika
Maciej Drwięga
Posty: 1109
Rejestracja: 2004-08-08, 13:00
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: maciejd

 

#3 Post autor: Maciej Drwięga »

Względna cisza w temacie - pewnie dlatego, że kolega galerię na BS dał wcześniej a cała dyskusja przewaliła się przez IRC. No bo chyba nie dlatego, że pojazdy do zadań specjalnych będą się kojarzyć tylko i wyłącznie z cukierokowo pomarańczowymi Magnum i żółtymi Scaniami R :) ?
Wzorowałeś się na pojeździe z gry, ale Faun Goliath to pojazdy do ciężkich transportów ponadgabarytowych (raczej pszczół luzem albo styropianu nie wożą). Nie jest produkowany w większych seriach (jak to jest np. w przypadku Kenwortha serii C), co nie znaczy, że nie jest klasą samą w sobie.
Podoba mi się, że zadbałeś o spartański charakter pojazdu. Nie ma tu zbędnych bajerów, wywieszek, obwieszek, świecidełek i tym podobnych. Udało ci się przenieść fajne proporcje całości i zachowałeś zwartą i muskularną sylwetkę oryginału co zdecydowanie dodaje uroku. Jedna rura wydechowa, jedna trąba na dachu. Klasyka sama w sobie.
Nie jestem jedynie pewien, czy warto było iść w kierunku pracującego - przynajmniej przedniego - zawieszenia. Przedni most wyszedł przez to dość topornie a tak naprawdę nie wnosi to nic szczególnego - trochę na siłę. Lepiej by było pokazać pióra wymodelowane z płytek 1xIleś.
Troszkę się poczepiam, sam się prosiłeś ;) Rozumiem, że dokumentacja jest raczej mizerna, bo nawet jeśli udaje się coś znaleźć, to zwykle jest to Faun Goliath 8x8 który jest zupełnie innym pojazdem. Pofantazjujmy jednak trochę :)
Mamy ciężarówkę 6x6 o wysokim zawieszeniu. Pierwsze co zwykle rzuca się w oczy, to potężny most i dyfer widoczny na przedniej osi, także mocowanie piasty koła czy to krzyżakowe czy kulowe. Jest to bardzo charakterystyczny element i fajnie by go było uwypuklić tutaj. Nie mówię o budowaniu pracującego i zabudowanego mostu, ale chociaż wymodelować go z sklocków warto, bo to ciekawa i klimatyczna część.
Takie samochody zwykle mają dość rozbudowany układ powietrzny, więc gdzieś przy ramie bardzo by się przydała bateria zbiorników powietrza - to równoważyło by zbiornik paliwa po drugiej stronie ramy i dodało realizmu. Dobrze że zbiornik nie jest duży, realistyczne podejście - takie pojazdy nie muszą jechać kilku tysięcy km bez tankowania. 250 czy 300 litrów to w sam raz :)
Tutaj jedna uwaga (która pewnie przyprawi o zawał miłośników blueprintów i kalkulatora) - nie jest ważne, czy masz do tego dokumentację czy nie. Pojazdy ciężarowe są mocno konfigurowalne. Takie rzeczy jak zbiorniki paliwa, filtry, zbiorniki powietrza, odbiorniki mocy, pompy hydrauliczne czy podciśnieniowe, skrzynki narzędziowe i wszystko co montowane jest do ramy można zwykle sobie przesuwać wedle upodobań i do konkretnych zastosowań. Wiadome jest też, że wiele elementów jest powtarzalne, występuje w każdym pojeździe i - co więcej - produkowana jest względnie przez te same firmy :) Nic by się nie stało, jeśli uzbrojenie ramy wziął byś z dowolnej innej ciężarówki o podobnym zastosowniu :) Byle by się to kupy trzymalo :)
Silnik. Jeżeli pojazd budowany jest na zamówienie i w dodatku krótkoseryjnie, to mizerna szansa, że producent będzie miał swój silnik - najnormalniej się to nie kalkuluje nijak. To będzie coś produkowane masowo, więc tu także można sobie pozwolić na troszkę fantazji. Przewozy balastowe to moc około 450 lub więcej koni. V8 to mało i zbyt BANALNIE (V8 to może mieć Scania R albo Kamaz). Bierzemy albo wypasiony wielkolitrażowy silnik R6 jak Cummins N14 albo klasykę gatunku czyli Detroit Diesel V12 i wrzucamy biturbo. Przy tak krótkiej masce poświęcanie 12 kropek komory silnika na same cylindry to trudna sprawa, ale może warto ? Jeśli nie, CAT 3408 (V8) jest dość zgrabny i także należy do tych "twardszych" silników. Zawsze wtedy można sobie walnąć na zderzaku "powered by CAT" i niemowlę wie co chciałeś powiedzieć :)
Piszę o silniku, bo to co tam masz przypomina R3 :) To znaczy jeśli już robisz silnik, to wszelkie rury, przewody, wężyki i tym podobne powinny jasno sugerować z jakim układem mamy do czynienia. To co widać sugeruje mi, że mamy pompę paliwa i trzy przewody idące do wtryskiwaczy. OK. Goliath napędzany trzema cylindrami ? :) TT lubi małe wyżyłowane silniki, ale ja zdecydowanie widzę tam jakiegoś potwora zamieniającego ropę i powietrze na wulkan czarnego dymu. 3 gary mogą napędzać kompresor układu hamulcowego ;)
Wróćmy na chwilę do podwozia i ramy. Trzeba zadbać, aby układ walów napędowych (nawet jeśli to tylko atrapy) był możliwie prawdziwy. Pojazdy 6x6 są wysoko zawieszone nie dlatego, że to wypas ale dlatego, że oprócz skoku zawieszenia trzeba zapewnić przeniesienie napędu. Zwykle silnik wisi nad przednią osią. Mamy więc sytuację, gdzie za silnikiem jest skrzynia biegów, ze skrzyni wychodzi wał napędowy do skrzynki rozdzielczej i z niej wychodzi wał do tylnych mostów jak i do przedniego (przednich). To wymaga miejsca i zazwyczaj część wału przedniego "schodzi w dół". U Ciebie idzie do góry co wygląda dość nienaturalnie. Co więcej, klocki sugerujące skrzynkę rozdzielczą są w miejscu gdzie kończyć się powinna skrzynia biegów. Technicznie trudne do ogarnięcia.
Kabina. Rozumiem, że tutaj troszkę samowolki, ale drobne uwagi. Brak ścianki ogniowej, technic bricki na podłodze... Rozumiem zamysł, bo sam tak kiedyś kombinowałem.

Jeżeli chcesz podsumowanie, to model zdecydowanie rozwojowy o bardzo mocnych podstawach. Jeżeli planujesz do dopieszczać, to urealnienie silnika i układu napędowego to podstawa, potem zawieszenie. Kabina jest OK i kiedy już dopieścisz te rzeczy, będziesz wiedział co ewentualnie można zrobić inaczej.

Zdecydowanie przywieź model do Kielc, mam nadzieję że będzie kilka chwil żeby mu się przyjrzeć i obgadać na żywo. Buduj dalej :)
Ostatnio zmieniony 2008-07-15, 22:57 przez Maciej Drwięga, łącznie zmieniany 1 raz.
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.

Awatar użytkownika
TruckeR
Posty: 851
Rejestracja: 2006-05-03, 21:25
Lokalizacja: Układ Mendelejewa
brickshelf: Ciezarowkaz

 

#4 Post autor: TruckeR »

Maciej Drwięga pisze:Względna cisza w temacie - pewnie dlatego, że kolega galerię na BS dał wcześniej a cała dyskusja przewaliła się przez IRC.
Bo ja wiem.. Raczej niepopularny temat, takie ciężarówki pojawiają się bardziej w dziale Truck Trial ;-)
Maciej Drwięga pisze:Podoba mi się, że zadbałeś o spartański charakter pojazdu. Nie ma tu zbędnych bajerów, wywieszek, obwieszek, świecidełek i tym podobnych. Udało ci się przenieść fajne proporcje całości i zachowałeś zwartą i muskularną sylwetkę oryginału co zdecydowanie dodaje uroku. Jedna rura wydechowa, jedna trąba na dachu. Klasyka sama w sobie.
Dziękuję. Brak wywieszek/świecidełek/napisów spowodowany jest raczej moją niechęcią do robienia naklejek.. A poza tym od wypieszczonych i błyszczących wozów zdecydowanie ciekawsze są pordzewiałe graty ;-]
Maciej Drwięga pisze:Nie jestem jedynie pewien, czy warto było iść w kierunku pracującego - przynajmniej przedniego - zawieszenia. Przedni most wyszedł przez to dość topornie a tak naprawdę nie wnosi to nic szczególnego - trochę na siłę. Lepiej by było pokazać pióra wymodelowane z płytek 1xIleś.
Tak, ale to trzeba zrobić dość solidnie. Boję się trochę budować przednie zawieszenie w taki sposób jak w Twoich modelach - nie chcę, aby się to nie rozpadało, najlepiej, żeby zachowało jakieś resztki bawialności. Pierwotnie chciałem mu dać w ogóle inne zawieszenie, ale się nie udało. Za to tylna kolebka jest dla mnie dość ważna, bo jak wysokości nie będą się zgadzały to całość będzie się 'zabawnie' wyginać..
Maciej Drwięga pisze:Piszę o silniku, bo to co tam masz przypomina R3 :) To znaczy jeśli już robisz silnik, to wszelkie rury, przewody, wężyki i tym podobne powinny jasno sugerować z jakim układem mamy do czynienia. To co widać sugeruje mi, że mamy pompę paliwa i trzy przewody idące do wtryskiwaczy. OK. Goliath napędzany trzema cylindrami ? :) TT lubi małe wyżyłowane silniki, ale ja zdecydowanie widzę tam jakiegoś potwora zamieniającego ropę i powietrze na wulkan czarnego dymu. 3 gary mogą napędzać kompresor układu hamulcowego ;)
Silnik to akurat była czysta fantazja. Nie miałem pomysłu jak obudować te 'nowe' cylindry, więc dałem stare kostki 2x2 i dodałem trochę detali, żeby to wyglądało w miarę realistycznie - ale w przyszłości ten element ulegnie zmianie :-)
Maciej Drwięga pisze:akie samochody zwykle mają dość rozbudowany układ powietrzny, więc gdzieś przy ramie bardzo by się przydała bateria zbiorników powietrza - to równoważyło by zbiornik paliwa po drugiej stronie ramy i dodało realizmu.
O, mam przy sobie jakieś okrągłe 2x2, więc to może uda się naprawić ;-P
Maciej Drwięga pisze:Nic by się nie stało, jeśli uzbrojenie ramy wziął byś z dowolnej innej ciężarówki o podobnym zastosowniu :)
Rama była budowana na zasadzie 'byle solidnie'. Dzięki temu samochód można bezpiecznie przenosić, bez ryzyka, że coś mu odpadnie. Można go złapać nawet za kabiną (przy kółku do skrętu i rurze wydechowej) i nie powinno mu się nic stać.
Maciej Drwięga pisze: Jeżeli chcesz podsumowanie, to model zdecydowanie rozwojowy o bardzo mocnych podstawach. Jeżeli planujesz do dopieszczać, to urealnienie silnika i układu napędowego to podstawa, potem zawieszenie. Kabina jest OK i kiedy już dopieścisz te rzeczy, będziesz wiedział co ewentualnie można zrobić inaczej.
Dzięki za obszerny komentarz! ;-) Ale przeżywam jakiś nawrót pomysłów sprzed roku.. Znowu mi się zachciało Tatry T813 6x6 w wersji balastowej.. :-p
Astrzalkowski pisze:Powiem szczerze, że swojego czasu byłem wielkim fanem tej gry i właśnie tą ciężarówką uwielbiałem jeździć. Moim zdaniem genialnie odwzorowałeś pojazd a największe wrażenie robi na mnie silnik, nie wiem czemu.
Gratuluję ;)
A ja wciąż w to gram ;-) Dzięki. Silnik robi wrażenie, bo wzorowałem się na tych maszynach z dawnego Technica (8860, 8889), one były fajne ;-)

Pozdrawiam!
Ostatnio zmieniony 2008-07-16, 10:08 przez TruckeR, łącznie zmieniany 1 raz.
Nobody wants him, they just turn their heads
Nobody helps him, now he has his revenge!

Awatar użytkownika
Maciej Drwięga
Posty: 1109
Rejestracja: 2004-08-08, 13:00
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: maciejd

 

#5 Post autor: Maciej Drwięga »

Zdecydowanie zrobisz jak uważasz. Większośś pojazdów w tej skali nie jest poprawiana i udoskonalana tylko powstaje kolejny posiadający te same wady i względnie na tym samym poziomie zaawansowania model. To akurat nowością nie jest.
Sęk jest w tym, aby powódź pomysłów zamienić w coś udanego od początku do końca a nie taką samą powódź przeciętnych konstrukcji.
Ostatnio zmieniony 2008-07-16, 11:35 przez Maciej Drwięga, łącznie zmieniany 1 raz.
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.

Awatar użytkownika
TruckeR
Posty: 851
Rejestracja: 2006-05-03, 21:25
Lokalizacja: Układ Mendelejewa
brickshelf: Ciezarowkaz

 

#6 Post autor: TruckeR »

Do T813 robiłem już kilka podejść, jedno trialowe, jedno minifigowe, jedno w ok. 1:18 a jeszcze inne w 1:26. Efekt podejśca 1:18 widać na tym czymś, a trialowe nie było wiele lepsze....

Niemniej, postaram się coś poprawić w Goliacie jak dostanę się do większej ilości klocków ;-)
Ostatnio zmieniony 2008-07-16, 16:13 przez TruckeR, łącznie zmieniany 1 raz.
Nobody wants him, they just turn their heads
Nobody helps him, now he has his revenge!

spacelord
Posty: 951
Rejestracja: 2007-06-21, 16:23
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: spacelord
Kontakt:

 

#7 Post autor: spacelord »

ale tekstu żeście naprodukowali...
Model fajny i dopracowany, taki w 'Twoim stylu', gdybym nie wiedział kto jest autorem, to właśnie Ciebie bym obstawiał :)
No i flexów brak ;) (chyba że źle widzę..)
Pewnie moje nieznające się oko dostrzega nie to co trzeba, ale przyczepa mi się nie podoba (bo kabina bardzo ładna) - czy nie istnieją ciężarówki które mają z tyło coś ciekawszego niż 'płaska przestrzeń'?, choćby po bokach coś wyższego, itp...

Awatar użytkownika
TruckeR
Posty: 851
Rejestracja: 2006-05-03, 21:25
Lokalizacja: Układ Mendelejewa
brickshelf: Ciezarowkaz

 

#8 Post autor: TruckeR »

spacelord pisze:No i flexów brak ;) (chyba że źle widzę..)
Źle widzisz :-) Flexy znajdują się w przednim zawieszeniu i podtrzymują całą ciężarówkę ;-]
spacelord pisze:Pewnie moje nieznające się oko dostrzega nie to co trzeba, ale przyczepa mi się nie podoba (bo kabina bardzo ładna) - czy nie istnieją ciężarówki które mają z tyło coś ciekawszego niż 'płaska przestrzeń'?, choćby po bokach coś wyższego, itp...
Co ja Ci na to poradzę, oryginał też tak ma (tzn. on miał jeszcze pałąk, ale nie wiedziałem jak go zbudować..). Akurat tył w tym aucie jest bardzo prosty - trialowa paka, pałąk, trzy lampy i zderzak.. I co tu ciekawszego wymyślić? :-P

Dzięki za komentarz ;-)
Nobody wants him, they just turn their heads
Nobody helps him, now he has his revenge!

spacelord
Posty: 951
Rejestracja: 2007-06-21, 16:23
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: spacelord
Kontakt:

 

#9 Post autor: spacelord »

TruckeR pisze:Źle widzisz :-) Flexy znajdują się w przednim zawieszeniu i podtrzymują całą ciężarówkę ;-]
no fakt... ale to dlatego że tam w ogóle nie szukałem flexów (teraz sobie przypomniałem że na TrTr takie coś stosowałeś)... lusterka i wycieraczki obejrzałem tak dokładnie jak tylko mogłem z tych zdjęć... ale galerii nie ma (bo kliknięcie na obrazek główny nie działa)
TruckeR pisze:I co tu ciekawszego wymyślić? :-P
kosmiczną ciężarówkę? ;)

ODPOWIEDZ