[MOC] MAZ 537K
: 2008-07-26, 19:13
Przedstawiam Wam (nareszcie!) produkt Mińskich Zakładów Motoryzacyjnych czyli MAZ-537K w skali bliżej nieokreślonej. Model rodził się w ciężkich bólach przez ponad 3 miesiące ze wględu na permanentny brak czasu. Ale oto jest. Prezentuje się mniej więcej tak jak oryginał. Mniej więcej - dlatego, że choć starałem się zachować skalę i proporcje to tylko jeden wymiar nie został ściśle zachowany - wysokość. To dlatego, że założeniem było zbudowanie ciężarowki mobilnej w trudnym terenie a tymczasem oryginalny MAZ ma bardzo mały prześwit między oponami a nadkolami. Stąd żeby uzyskać jakąś rozsądną pracę zawieszenia musiałem zadecydować - albo wierność oryginałowi, albo budujemy MAZa na sterydach. Wybrałem to drugie bo wierność oryginałowi zostawiam Model Teamowcom. Ja i tak nie mam odpowiednich klocków żeby odwzrować drobne detale nadwozia.
Budując wzorowałem się na zdjęciach i rysunkach, które można znaleźć tutaj:
http://bart300872.republika.pl/maz-537/maz-537.html
http://www.primeportal.net/trucks/egor_ ... php?Page=1
http://www.military-today.com/trucks/maz_537.htm
Mój MAZ występuje w wersji K - towarowej ze skrzynią. Oryginał ma zaraz za silnikiem duże pudło kryjące wyciągarkę i jej napęd. U mnie wyciągarki niestety nie ma a w tym miejscu mieści sie zasobnik z bateriami, który nawet ma w miarę odpowiednie w tej skali wymiary więc może imitować skrzynię wyciągarki.
W tylnej części kabiny (a właściwie w przedziale silnikowym) kryje się silnik napędu skrętu kół . Odbiornik podczerwieni jest częścią zbiorników paliwa. Główny silnik napędu to drugi średni silnik PF umieszczony pod skrzynią z tyłu. Miałem w planach wsadzenie tam silnika PF XL ale po pierwszych przymiarkach okazało się, że albo będzie silnik XL albo sztywniejsze zamocowanie tylnego mostu więc stanęło na tym drugim.
Nad pierwszą tylną osią kryje się jeszcze dwustopniowa skrzynia biegów. Pierwszy bieg to bezpośrednie przełożenie z silnika PF a drugi to redukcja 3:1. Sterowanie skrzynią odbywa się za pomocą drążka z czerwoną końcówką , którą widać z tyłu pojazdu.
Model posiada zawieszenie kolebkowe wszystkich kół . Dwie przednie osie mają kolebki poprzeczne a tylne kolebki wzdłużne. I w tym miejscu chciałbym powiedzieć, że przednie kolebki to jedyny element tego pojazdu z których jestem tak naprawdę zadowolony. Udało mi się zbudować bardzo małe, sztywne i co najważniejsze tutaj - niskie, kolebki z pełnym przeniesieniem napędu i sterowaniem. Ale reszta wygląda już gorzej...
Mój MAZ jeździ choć słabo, ale ze skręcaniem na gładkiej powierzchni ma problemy szczególnie gdy skręcimy przednie koła do maksimum. To dlatego, że 8 kół generuje już naprawdę ogromne opory, pojazd jest względnie ciężki (battery box) a nie ma dyferencjałów (i tak nie ma ich gdzie wcisnąć) więc koła po prostu nie mają się jak ślizgać. Stąd nie jestem do końca zadowolony z mobilności tej konstrukcji. Demonem prędkości nie jest. Filmiku nie będzie bo ślamazarnością tego pojazdu się chwalić nie będe. Nic ciekawego.
Następnym projektem będzie coś dużo lżejszego - prawdopodobnie 4x4 albo może jakiś spychacz czy koparka bo parę dni temu dostałem wreszcie 8294 Excavator więc trzeba będzie wypróbować nowe siłowniki śrubowe.
Inne zdjęcia: 1 2
Galeria tutaj: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=332651
Budując wzorowałem się na zdjęciach i rysunkach, które można znaleźć tutaj:
http://bart300872.republika.pl/maz-537/maz-537.html
http://www.primeportal.net/trucks/egor_ ... php?Page=1
http://www.military-today.com/trucks/maz_537.htm
Mój MAZ występuje w wersji K - towarowej ze skrzynią. Oryginał ma zaraz za silnikiem duże pudło kryjące wyciągarkę i jej napęd. U mnie wyciągarki niestety nie ma a w tym miejscu mieści sie zasobnik z bateriami, który nawet ma w miarę odpowiednie w tej skali wymiary więc może imitować skrzynię wyciągarki.
W tylnej części kabiny (a właściwie w przedziale silnikowym) kryje się silnik napędu skrętu kół . Odbiornik podczerwieni jest częścią zbiorników paliwa. Główny silnik napędu to drugi średni silnik PF umieszczony pod skrzynią z tyłu. Miałem w planach wsadzenie tam silnika PF XL ale po pierwszych przymiarkach okazało się, że albo będzie silnik XL albo sztywniejsze zamocowanie tylnego mostu więc stanęło na tym drugim.
Nad pierwszą tylną osią kryje się jeszcze dwustopniowa skrzynia biegów. Pierwszy bieg to bezpośrednie przełożenie z silnika PF a drugi to redukcja 3:1. Sterowanie skrzynią odbywa się za pomocą drążka z czerwoną końcówką , którą widać z tyłu pojazdu.
Model posiada zawieszenie kolebkowe wszystkich kół . Dwie przednie osie mają kolebki poprzeczne a tylne kolebki wzdłużne. I w tym miejscu chciałbym powiedzieć, że przednie kolebki to jedyny element tego pojazdu z których jestem tak naprawdę zadowolony. Udało mi się zbudować bardzo małe, sztywne i co najważniejsze tutaj - niskie, kolebki z pełnym przeniesieniem napędu i sterowaniem. Ale reszta wygląda już gorzej...
Mój MAZ jeździ choć słabo, ale ze skręcaniem na gładkiej powierzchni ma problemy szczególnie gdy skręcimy przednie koła do maksimum. To dlatego, że 8 kół generuje już naprawdę ogromne opory, pojazd jest względnie ciężki (battery box) a nie ma dyferencjałów (i tak nie ma ich gdzie wcisnąć) więc koła po prostu nie mają się jak ślizgać. Stąd nie jestem do końca zadowolony z mobilności tej konstrukcji. Demonem prędkości nie jest. Filmiku nie będzie bo ślamazarnością tego pojazdu się chwalić nie będe. Nic ciekawego.
Następnym projektem będzie coś dużo lżejszego - prawdopodobnie 4x4 albo może jakiś spychacz czy koparka bo parę dni temu dostałem wreszcie 8294 Excavator więc trzeba będzie wypróbować nowe siłowniki śrubowe.
Inne zdjęcia: 1 2
Galeria tutaj: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=332651