Strona 1 z 1

[MOC] Skidder!

: 2008-08-24, 23:47
autor: M_longer
Obrazek

Witam.
Oto Skidder.
Czyli moja pierwsza działająca konstrukcja składająca się w 99% z liftarmów ;)
Jestem zadowolony z funkcjonalności, ale z wyglądu już nie bardzo... no cóż, następnym razem będzie lepiej... I chyba ŻÓŁTO :>
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Początkowo Skidder miał być full IR, ale życie szybko zweryfikowało ten ambitny plan (głównie chodzi o skalę: mimo użycia jednych z największych kół, sam pojazd jakiś ogromny nie jest. Wszystko dlatego że w rzeczywistości skiddery poruszają sie na bardzo dużych kołach, a to pociągnęło wymiary modelu w dół. Dodatkowo musiałbym zakupić z jakieś dwa dodatkowe PF M i jedną wieżę IR... no nic, może będzie wydanie drugie, poprawione? ;) )
Skończyło się na podwoziu napędzanym PF XL, ze skrętem realizowanym za pośrednictwem PF M i czterema obwodami pneumatycznymi.
Śliczny makaron :>
Obrazek
Jak pewnie zauważyliście wyżej na skidderze nie ma zamontowanego boxa. Pomyślałem że skoro i tak będzie jeździł na smyczy to nie ma sensu próbować na siłę upchnąć go w nadwoziu.
Przy okazji zrobiłem chyba najbardziej niedorzeczne sterowanie IR :>
Obrazek
Przynajmniej nie występuje u mnie problem z zasięgiem ;)

Teraz czas powiedzieć o funkcjonalności, która była tu priorytetem. Tak pracuje rzeczywisty skidder:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cLFqRP3- ... re=related[/youtube]

A tak mój:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sAm3AHywuDY[/youtube]
I żeby nie było, czerwone istnieją ;)
Mój jest wzorowany na maszynie firmy Prentice:
Obrazek

Więc tak:
Skidder jest maszyną przystosowaną do zrywki drewna. 'Moja' wersja ma ramię łamane, występują też odmiany tego pojazdu z ramieniem sztywnym lub wyciągarką, która zastępuje ramię z chwytakiem.

Starałem się odwzorować zakres pracy ramienia najlepiej jak tylko można przy wykorzystaniu siłowników Lego, które w porównaniu do rzeczywistych są niestety krótsze... Chyba nawet nieźle wyszło? ;)

Obrazek Obrazek Obrazek

Chwytak jest niestety niezbyt podobny do oryginału, ale jak widać na filmiku wyżej radzi sobie całkiem nieźle z łapaniem 'kłód' :)

Obrazek Obrazek

Przedni lemiesz w rzeczywistości może być opuszczony nieco poniżej poziomu gruntu, w moim modelu opuszcza się nieco wyżej (raz: zakres pracy małych siłowników jest niestety dość ograniczony, dwa: przy zabawie lemiesz tylko niepotrzebnie szorowałby po podłodze...)
Obrazek Obrazek Obrazek

Teraz podwozie i napęd:
Tak jak w oryginale, zawieszenie kolebkowe występuje tylko z przodu:
Obrazek Obrazek Obrazek

Najwięcej czasu zabrało mi zbudowanie podwozia które jest sztywne i pozwala na zachowanie wymiarów oryginału (stąd m.in. w przedniej kolebce z16, pozwoliły na cofnięcie osi do tyłu oraz zdublowane z24. Robią jednocześnie za redukcję i łącznik osi napędowej :) )

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

I koniec.
Czekam na opinie :)

: 2008-08-25, 01:15
autor: rh
Przyznaję, że bardzo mi się podoba. Ciekawy pomysł, bo jak by nie patrzeć, pojazdy przystosowane do prac leśnych nie są zbyt częstym tematem prac z LEGO (może następnym razem weźmiesz harvestera na warsztat? :) ).
Zdecydowanym plusem jest funkcjonalność - po pierwszym obejrzeniu filmiku z pracy prawdziwego, następnie obejrzałem z pracy Twojego - i jest wszystko ok (jak na mój gust). A i sama konstrukcja z liftarmów wydaje się być ciekawa.
Jedyne co może bardziej drażnić to cała pajęczynka wężyków pneumatycznych na wierzchu (ale jak to schować w czymś, co w gruncie rzeczy jest niewielkie?).

: 2008-08-25, 05:48
autor: Emilus
Bardzo fajny pojazd (uwielbiam takie), bardzo fajne wykonanie.
Szkoda że tyle tego makaronu, ale wiem że przy tej skali i takiej ilości pneumatyki to nieuniknione.

Już widzę oczyma wyobraźni twego następnego na aktywatorach linowych, full IR, koła od 8466, ech...

Generalnie super! - minus za brak widocznych minusów no i nie ma TUZa :)

: 2008-08-25, 06:49
autor: Sariel
Wielki szacunek M_longer, sam mam w planach tę maszynę, studiowałem dość dokładnie jej funkcjonalność i wiem jak trudno ją odwzorować, np. sams geometria ruchu ramienia może przyprawić o ból głowy. Dzięki Twojej konstrukcji już wiem, że będę musiał użyć większych kół żeby wszystko zmieścić, no i zweryfikowałeś moje pojęcie o tym, gdzie właściwie jest przód skiddera :)
Gratuluję superfunkcjonalnego MOCa, mam nadzieję że przygoda z liftarmami była zachęcająca.

: 2008-08-25, 08:06
autor: M_longer
rh pisze:Jedyne co może bardziej drażnić to cała pajęczynka wężyków pneumatycznych na wierzchu (ale jak to schować w czymś, co w gruncie rzeczy jest niewielkie?).
Ta pajęczynka jest nawet odpowiedzialna za symboliczną budowę kabiny ;)
Emilus pisze:Już widzę oczyma wyobraźni twego następnego na aktywatorach linowych, full IR, koła od 8466, ech...
Widzę że myślimy podobnie :)
Sariel pisze:Gratuluję superfunkcjonalnego MOCa, mam nadzieję że przygoda z liftarmami była zachęcająca.
Była. Jedzie do mnie 8421, więc chyba na jednym modelu liftarmowym się nie skończy ;)

Dzięki :)

: 2008-08-25, 09:18
autor: Ramzes
I teraz widac jak duzo mozna upchnąć budując z lifarmów:)
A tak poważnie to bardzo Fajny Mocyk. Sprawdzałeś ile może przepchać albo podnieść?
pozdrawiam

: 2008-08-25, 10:24
autor: SeezSQ
bardzo podoba mi się rozwiązanie z tym panelem sterowania :D obuduj jeszcze kompresor i palcem nie będziesz musiał kiwnąć ;]

: 2008-08-25, 10:35
autor: M_longer
Ramzes pisze:Sprawdzałeś ile może przepchać albo podnieść?
pozdrawiam
Jest w stanie przepchnąć dość dużego buta, mojego, rozmiar 47 ;)
Próby przepchnięcia taboretu skończyły się przeskakiwaniem zębatek... Ale to w końcu nie jest spychacz ;)
SeezSQ pisze:obuduj jeszcze kompresor i palcem nie będziesz musiał kiwnąć ;]
Trzeba by kiwnąć przy obsłudze zaworów :>
A jedynym powodem dla którego nie ma tu kompresora jest to że... skończyły mi się trójniki :(
Ale już niedługo będę miał o kilka więcej, więc luz ;)

: 2008-08-25, 11:37
autor: Bricksley
Skidder, hmm myślałem o czymś innym :P

Co do modelu to bardzo ładnie funkcjonuje. Sprawdzałeś może jak jeżdzi bo trudniejszym terenia (tak jak w realu)? Kolor czerwony nawet pasuje, pozatym zielony raczej ciężko byłoby zrobić. Co do tych nieorginalnych przewodów, to chociaż w samej maszynie mogłeś zastosować oryginalne grafitowe. Chyba tyle masz?

: 2008-08-25, 12:11
autor: M_longer
Karol pisze:Sprawdzałeś może jak jeżdzi bo trudniejszym terenia (tak jak w realu)?
Nie. i raczej już nie sprawdzę, bo nie ma już połowy podwozia ;)
Karol pisze:Co do tych nieorginalnych przewodów, to chociaż w samej maszynie mogłeś zastosować oryginalne grafitowe. Chyba tyle masz?
Ekhm...
Że tak powiem:
Dla mnie to czy przewody są oryginalne lub nieoryginalne nie ma znaczenia. A do tego projektu poszły wszystkie moje oryginalne przewody + większość przewodu paliwowego.
Ewentualnie dokupię jeszcze przewodu paliwowego i wszystko będzie przezroczyste :P

: 2008-08-26, 15:28
autor: Bartex0805
No proszę i pojawiła się maszyna prosto z lasu i to w jakim stylu nadjechała. Według mnie co do estetyki jest bardzo dobrze nie mam zastrzeżeń. Funkcjonalność może nie jest taka jak w oryginalne ale jest bardzo bliska oryginału. Małe siłowniki są rzadko wykorzystywane jednak ty się na nie pokusiłeś gratuluje odwagi przy budowie tej maszyny.

: 2008-08-26, 15:54
autor: M_longer
Bartex0805 pisze:No proszę i pojawiła się maszyna prosto z lasu i to w jakim stylu nadjechała.
Zdaje się że nadjedzie więcej... ;)
Bartex0805 pisze:Małe siłowniki są rzadko wykorzystywane jednak ty się na nie pokusiłeś gratuluje odwagi przy budowie tej maszyny.
Hmm, może dlatego że nie są precyzyjne?
Musiałem użyć małych siłowników, ponieważ na duże nie było miejsca :/