[MOC] Koparka linowa przedsiębierna EO-4111B
: 2008-09-04, 13:27
Witam, dziewczęta i chłopcy.
Kto był w Kielcach albo uważnie oglądał zdjęcia z imprezy, ten już zna ten model, ale dla potomności oraz osób niezorientowanych - publikuję.
Najważniejsza rzecz: jesteśmy w kategorii Model Team, a nie Technic, bo tak mi kazał Maciek D. :) A miał wiele do gadania, bo to On jest autorem karoserii. Krótko mówiąc: to, co czarne i hałasuje, jest moje, a to, co czerwone i wygląda ślicznie, jest Jego.
A teraz już tekst z karteczki, której zabrakło przy modelu w Kielcach:
Koparka linowa przedsiębierna EO-4111B
Maciej Drwięga (karoseria) i Maciej Szymański (mechanika)
Popularna w latach siedemdziesiątych XX w. koparka gąsienicowa, produkowana w Kowrowskiej Fabryce Koparek w ZSRR (wg starej nomenklatury w latach 1967-68 nazywana E-652B i produkowana również, od kwietnia 1970 r., w Donieckiej Fabryce Koparek). Masa z ramieniem przedsiębiernym: 21,2 t. Pojemność naczynia urabiającego: 0,65 m3. Wysokość maksymalna: 7,9 m.
Model wykonany w typowej dla dużych konstrukcji Lego skali 1:13. Zawiera 7 silników elektrycznych sterowanych podczerwienią, zapewniających wierne odwzorowanie wszystkich funkcji prawdziwej koparki linowej: jazdy, skręcania, obrotu wieży (nieograniczonego), poruszania ramieniem i regulacji jego długości oraz otwierania klapy naczynia. Przesuwne drzwi kabiny i przedziału maszynowego kryją starannie odwzorowane wnętrze, między innymi z atrapą silnika spalinowego
Dodam, że model waży ponad 4 kg i nie wiem, z ilu części się składa. Rozwiązania techniczne są zasadniczo wierne oryginałowi (jak choćby przekazywanie napędu na tylne koła za pomocą łańcuchów - mój ulubiony detal :) ); wyjątkiem są łańcuchy widoczne po bokach ramienia, a służące do regulacji długości tegoż ramienia - powinny być ukryte we wnętrzu, ale cóż - to tylko klocki :) . Drobną różnicę można też dostrzec w mechanizmie klapy w łyżce: w oryginale skobel zasuwany był sprężyną umieszczoną na ramieniu, w modelu mamy gumkę umieszczoną pod klapą.
Galeria znajduje się tutaj: https://www.flickr.com/photos/dmaclego/ ... 1856236437
Poniżej: filmiki ukazujące pracę modelu. Pierwszy nie wymaga komentarza, na drugim zwróćcie uwagę na łychę w górnym położeniu: zadziała mechanizm otwierania klapy. W położeniu dolnym zadziała ponownie, zamykając skobel klapy.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=z16aCQVnuc0[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=m8v6izz4cLo[/youtube]
Kto był w Kielcach albo uważnie oglądał zdjęcia z imprezy, ten już zna ten model, ale dla potomności oraz osób niezorientowanych - publikuję.
Najważniejsza rzecz: jesteśmy w kategorii Model Team, a nie Technic, bo tak mi kazał Maciek D. :) A miał wiele do gadania, bo to On jest autorem karoserii. Krótko mówiąc: to, co czarne i hałasuje, jest moje, a to, co czerwone i wygląda ślicznie, jest Jego.
A teraz już tekst z karteczki, której zabrakło przy modelu w Kielcach:
Koparka linowa przedsiębierna EO-4111B
Maciej Drwięga (karoseria) i Maciej Szymański (mechanika)
Popularna w latach siedemdziesiątych XX w. koparka gąsienicowa, produkowana w Kowrowskiej Fabryce Koparek w ZSRR (wg starej nomenklatury w latach 1967-68 nazywana E-652B i produkowana również, od kwietnia 1970 r., w Donieckiej Fabryce Koparek). Masa z ramieniem przedsiębiernym: 21,2 t. Pojemność naczynia urabiającego: 0,65 m3. Wysokość maksymalna: 7,9 m.
Model wykonany w typowej dla dużych konstrukcji Lego skali 1:13. Zawiera 7 silników elektrycznych sterowanych podczerwienią, zapewniających wierne odwzorowanie wszystkich funkcji prawdziwej koparki linowej: jazdy, skręcania, obrotu wieży (nieograniczonego), poruszania ramieniem i regulacji jego długości oraz otwierania klapy naczynia. Przesuwne drzwi kabiny i przedziału maszynowego kryją starannie odwzorowane wnętrze, między innymi z atrapą silnika spalinowego
Dodam, że model waży ponad 4 kg i nie wiem, z ilu części się składa. Rozwiązania techniczne są zasadniczo wierne oryginałowi (jak choćby przekazywanie napędu na tylne koła za pomocą łańcuchów - mój ulubiony detal :) ); wyjątkiem są łańcuchy widoczne po bokach ramienia, a służące do regulacji długości tegoż ramienia - powinny być ukryte we wnętrzu, ale cóż - to tylko klocki :) . Drobną różnicę można też dostrzec w mechanizmie klapy w łyżce: w oryginale skobel zasuwany był sprężyną umieszczoną na ramieniu, w modelu mamy gumkę umieszczoną pod klapą.
Galeria znajduje się tutaj: https://www.flickr.com/photos/dmaclego/ ... 1856236437
Poniżej: filmiki ukazujące pracę modelu. Pierwszy nie wymaga komentarza, na drugim zwróćcie uwagę na łychę w górnym położeniu: zadziała mechanizm otwierania klapy. W położeniu dolnym zadziała ponownie, zamykając skobel klapy.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=z16aCQVnuc0[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=m8v6izz4cLo[/youtube]