[MOC] Iveco EuroTrakker 8x4
: 2009-01-26, 21:10
Witam.
Pewnie niektórzy z was zauważyli że od kilku dni na BSie wisi folder ze zdjęciami z etapów budowy mojej wywrotki. Nie będzie już aktualizowany, bo zakończyłem prace :)
Więc... Może na początek trochę danych:
Napęd: PF XL z przełożeniem 5:1
Skręt kół: PF M z przełożeniem 9:1
Podnoszenie paki poprzez dwa duże siłowniki połączone z ramą ramieniem z liftarmów
Klapa paki podnoszona przez dwa małe siłowniki.
Wszystkie siłowniki podłączone do wspólnego zaworu, zasilanego pompką ręczną.
PFowe światła z przodu.
Całkowity czas budowy to ponad miesiąc. Trzy tygodnie zajęło mi zbudowanie podwozia które jest w stanie:
-skręcać
-jeździć
-podnosić pakę
Teoretycznie to aż zbyt dużo czasu jak na wbudowanie w model trzech funkcji, ale gdy weźmie się pod uwagę że cała wywrotka waży 3 kilogramy, a sama paka około 650 gramów, zaczyna się robić ciekawie.
Początkowo wywrotka miała być full IR. Na początku podwozie jeździło dzięki kolebkom zbudowanym na bazie nowych dyferencjałów 3L. I wszystko było fajnie, dopóki nie dałem na podwozie próbnej paki. 4 kolebki poprzeczne amortyzowane tylko od strony kabiny to był ZŁY pomysł. Efekt był taki, że paka kiwała się na prawo i na lewo podczas jazdy, w zależności od tego w jakim kierunku kręcił się silnik napędowy. Po tym nastąpiła zmiana koncepcji, stare dyfry + zamontowanie obu osi napędowych na wspólnej kolebce znacząco poprawiło stabilność całości. Przy wersji z dyframi 3L chciałem użyć PF XL podłączonego do jednego siłownika śrubowego do podnoszenia paki. Niestety, miałem bardzo mało miejsca, a kąt pod jakim musiał leżeć siłownik powodował że zamiast podnosić pakę wydawał z siebie dźwięki przeskakującego zabezpieczenia przeciw przeciążeniowego. No nic, mówi się trudno. Została pneumatyka. Po kilkunastu nieudanych wersjach mechanizmu miałem dość. I zacząłem przeglądać otomoto w celu znalezienia zdjęć wywrotek 8x4 wszelkiej maści. I znalazłem takiego bardzo fajnego MANa:
To było to. Okazało się że takie ramię bez problemu podnosi pakę mojej wywrotki. I idąc tym tropem przebudowałem pakę, dodając do niej tylną klapę podnoszoną pneumatycznie.
Potem było już z górki, PF M zamontowany między osiami pozwolił na zamontowanie atrapy V6 napędzanej przez silnik napędzający tylne osie (powinno być R6, ale V6 lepiej wygląda, choć i tak widać tylko 4 z 6 cylindrów...), ale ja się uparłem że działająca atrapa ma być.
Na gotowym podwoziu zbudowałem kabinę wzorowaną na Iveco Eurotrakkerze. Oryginał wygląda tak:
Po tym przydługim wstępie czas na zdjęcia:
Ogólnie:
Podnoszenie paki:
Pompka chowa się za maskownicą z tiles i płytek:
Kilka detali:
I film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8mKNi98C0F4[/youtube]
Uff... dziękuję za uwagę :)