Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] SnowGroomer
Autor Wiadomość
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5090
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-02-01, 19:17   [MOC] SnowGroomer

SnowGroomer



Dane techniczne:
Waga: 3.9 kg
Wymiary: dł. 84s / szer. 30s / wys. 39s (z dźwigiem w pozycji transportowej)
Zawieszenie: pełne niezależne
Napęd: 2xPF XL z redukcją 2.78:1 przez podwójny subtraktor na tylne koła napinające
Pneumatyka: 2 obwody z 7 siłownikami, zawory pneumatyczne obu są zmotoryzowane, całość zasilana automatycznie z kompresora z airtankiem i włącznikiem ciśnieniowym
Inne: skręt, napęd kompresora, zawory pneumatyczne, mruganie światłami, trzysekcyjny dźwig z pełną swobodą obrotu, przechylany przedni lemiesz - wszystko napędzane 9-cioma PF Mediumami, ponad 6 metrów kabli, 7 siłowników i nieokreślona ilość przewodów pneumatycznych

To jest, wbrew pozorom, dość spontanicznie zbudowany MOC. Napatrzyłem się na zdalnie sterowane modele ratraków PistenBully, dopiero potem okazało się, że żeby oddać całą ich funkcjonalność potrzeba aż 11 silników.
Całego tego kloca napędzają 2 PF XLe przez podwójny subtraktor. Jest to tak naprawdę uproszczona wersja subtraktora, którego używałem wcześniej, o bardzo prostej zasadzie działania: napęd z każdego silnika przechodzi przez dyferencjał. Dyferencjały łączy silnik PF Medium, który może nimi obracać w tę samą stronę - w efekcie, tak jak w sumatorze, prędkość Mediuma dodaje się do jednego dyfra, a od drugiego odejmuje. Jedna z gąsienic zostaje przyspieszona, a druga przyhamowana, co pozwala na skręcanie po łuku.



To rozwiązanie dobrze się sprawdza, jak widać na filmie. Jego minusy to silnik PF Medium, który mimo dużej redukcji ledwie ma siłę skręcać ratrakiem w miejscu. Na to też jest rada, ponieważ oba PF XLe są podłączone pod jedno wyjście z wieżyczki IR, i jeden z nich potrzebuje po drodze switcha. Switch jest dostępny na kadłubie, można go przełączyć i wtedy oba silniki napędowe elegancko skręcają w miejscu.
Drugi minus to samo użycie dyferencjałów. Przy skrętach bywa, że jedna gąsienica napędza prawie całą masę ratraka, efekt jest taki że już trzy razy zmieliłem zębatki w dyfrach. Naprawa trwa w takim przypadku prawie pół godziny. Na pewno pomogłaby tu większa redukcja przed dyframi, a jeszcze bardziej mniejsza masa pojazdu.
Co do samych gąsienic i ich wyglądu, powiem krótko: wiem, że można ładniej i realistyczniej. Potrzebowałem czegoś, co będzie mocne, tanie, proste, i przyda mi się w kolejnych MOCach, nic lepszego niż belki 1x8 nie znalazłem. Jeździ się na nich o dziwo płynniej niż w przypadku mojego Abramsa z gołymi gąsienicami, natomiast przyczepność na gładkiej powierzchni jest gorsza. Na filmie widać podczas skrętów uślizg zewnętrznej gąsienicy. Kiedy robiłem jazdy próbne podwoziem ważącym poniżej 3 kilo, uślizg występował też przy jeździe na wprost i spowalniał cały pojazd.
System pneumatyczny sprowadza się do dwóch obwodów ze zmotoryzowanymi zaworami. Zasila go mocny kompresor (4 małe pompki + PF Medium) z airtankiem i wyłącznikiem ciśnieniowym. Wyłącznik jest zbudowany według starego pomysłu, na nowych częściach. Dawniej wyglądało to tak:



U mnie stary pole reverser ustąpił miejsca switchowi PF, reszta praktycznie bez zmian (choć użyłem dwóch małych siłowników zamiast jednego, z uwagi na dużo większy opór stawiany przez nowy przełącznik). Na takie rozwiązanie zdecydowałem się, bo 1) potrzebowałem wysokiego ciśnienia natychmiast, żeby nie czekać aż kompresor do niego dojdzie, i 2) bo można do tego podłączyć dowolną liczbę dowolnie rozbudowanych obwodów. Muszę powiedzieć, że bawienie się tak zasilaną pneumatyką to niesamowicie fajne wrażenie. Kompresor zachowuje się w pełni automatycznie, sam odpala kiedy ciśnienie w airtanku spada, sam się wyłącza kiedy airtank znów jest pełen. Widać to dokładnie na filmie, od siebie dodam że przefajnym uczuciem było obserwować jak nawet z pełnym airtankiem kompresor sam co jakiś czas uzupełnia straty ciśnienia wywołane mikronieszczelnościami w całym układzie.
W sumie pneumatyka to 7 dużych siłowników, 2 małe, 2 zawory, 4 pompki i 18 trójników. Ilości przewodów pneumatycznych nie podejmuję się zmierzyć, ale pewnie jest miejsza niż te 6 metrów kabli.



Pierwszy obwód pneumatyczny obsługuje tylną tackę wygładzającą. Jest to bardzo prosty mechanizm, jeden siłownik opuszcza i podnosi całą tackę, dwa kolejne opuszczają i podnoszą jej skrzydła. Tacka jest zawieszona na amortyzatorach, które dociskają ją do ziemi pod takim kątem, na jaki pozwala kształt gruntu. W przypadku podłogi, przód opuszczanej tacki jest uniesiony nad nią, co jest dokładnie efektem do jakiego zmierzałem (ona ma w końcu zagarniać śnieg pod siebie, a nie go przecinać).
Drugi obwód kontroluje podniesienie i boczne skrzydła przedniego lemiesza. Lemiesz jest zbudowany typowo jak w ratrakach PistenBully, tzn. jest szeroki, niski i ma pionową powierzchnię z większym nachyleniem na górze. Na jego krawędziach znajduje się para migających czerwonych świateł, a silnik PF Medium pod kabiną pozwala na przechylanie lemiesza w prawo lub lewo, niezależnie od jego aktualnej wysokości.



Kolejnym elementem jest dźwig za kabiną, w układzie typowego dźwigu HDS, tzn. trzy sekcje w tym dwie podnoszone, pełen obrót i hak. Nieskończoną swobodę obrotu zapewniają mu dwa silniki zamontowane w pierwszej, pionowej sekcji, dzięki czemu przez jego obrotnicę przechodzą tylko dwa kable i nic więcej. Oczywiście w praktyce po iluś obrotach zaczną się problemy ze splątaniem tychże kabli, no ale umówmy się że to dźwig, nie karuzela.
Wielkość i wygląd dźwigu wyznacza w głównej mierze jego pierwsza, pionowa sekcja. Wielkość - bo jest tak kompaktowa jak to było możliwe, miejsce w niej jest wykorzystane co do pół studa, a jej szerokość ogranicza bliskość battery boxa przy którym musi się zmieścić wykonując pełen obrót. Wygląd - właśnie z uwagi na tę ciasnotę. Bardzo chętnie zmontowałbym piękny HDS z gładkich bricków, z wymyślnymi skosami i zaokrągleniami, ale prawie całe dostępne miejsce zajęła struktura nośna z liftarmów. Z tego względu podarowałem sobie bricki, i poprzestałem na kombinacji liftarmów i paneli. Może nie być piękna, ale jej wygląd wydaje mi się przynajmniej realistyczny.
Druga sekcja dźwigu ma zakres ruchu 90 stopni, trzecia 85 stopni. Przekazanie napędu na drugą sekcją odbywa się przez przegub kardana, co pociąga za sobą zasadniczy problem - trzecią sekcją nie da się operować przy mocno opuszczonej drugiej. Jest to niewygodne, ale testowałem też wersję z zębatkami double bevel zamiast kardana, i miała ona znacznie mniejszy udźwig (ok. 50 gramów). W wersji z kardanem problemy zaczynają się dopiero przy 180 gramach (obrotnica robi się niestabilna), na filmie widać jak dźwig podnosi 50-gramową kratownicę i nawet się przy tym nie ugina.



Z pozostałych rzeczy mamy tu światła, w tym dwie pary mrugające. Tak jak w moim Tow Trucku, efekt mrugania daje switch poruszany przez mimośród silnikiem PF Medium. Całość zasilają dwa battery boxy w tyle kabiny, z których jeden zasila silniki napędowe, silnik skrętny, i światła na dachu, a pozostały resztę.
Postaram się zrobić i opisać dokładne zdjęcia bebechów ratraka na etapie demontażu. Tak będzie szybciej niż gdybym miał rysować te wszystkie gumki i kompresorki w MLCadzie. Uprzedzam też pytanie - nie, nie zamierzam testować ratraka w śniegu, po pierwsze dlatego że śniegu nigdzie w okolicy nie mam, po drugie z uwagi na wspomniane trzykrotne już zmielenie zębatek w dyfrach w napędzie. Wyciąganie dyfrów z samego środka pancernego, mocno zabudowanego kadłuba jest naprawdę mało pasjonujące.

Galeria

Przykładowe fotki:



I film. Dość długi, ale cóż - jaki MOC, taki film:

_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 30
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5135
Skąd: Lubin
Wysłany: 2009-02-01, 19:19   

Ekhm...

Sariel, co prawda płeć się nie zgodzi, ale trudno mi znaleźć lepszy komentarz:



:D
_________________
m1longer.com
 
 
 
Kubrick 
VIP
Volkswageniarz


Wiek: 32
Dołączył: 19 Maj 2006
Wpisy: 2029
Skąd: KrakóVW
Wysłany: 2009-02-01, 19:24   

M_longer, zgorszylem sie xD
Sariel napisał/a:
efekt mrugania daje switch poruszany przez mimośród silnikiem PF Medium
chrzanie wszystko inne. Chce tylko ten mechanizm zobaczyc, bo byc moze w przyszlosci wyladuje w ktoryms moim MOCu, bo chce zrobic elegancko migajace awaryjne ;]
_________________
Cieślu napisał/a:
kup volvo nie bądź janusz
Cieślu napisał/a:
Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 30
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5135
Skąd: Lubin
Wysłany: 2009-02-01, 19:30   

Kubrick napisał/a:
M_longer, zgorszylem sie xD

A ja niby co mam powiedzieć? :D
Sariel zaczął...
http://www.00453005_00000...opic.php?t=7935
_________________
m1longer.com
 
 
 
Grand
[Usunięty]

Wysłany: 2009-02-01, 19:31   

Kubrick napisał/a:
chrzanie wszystko inne. Chce tylko ten mechanizm zobaczyc, bo byc moze w przyszlosci wyladuje w ktoryms moim MOCu, bo chce zrobic elegancko migajace awaryjne ;]


W trialówce? :-P

Sariel stworzyłeś prawdziwy kombajn, tyle funkcji w jednym modelu jeszcze nie widziałem. Podoba mi się. Nie jest też cały czarny, robisz postępy. ;-)
 
 
 
Kubrick 
VIP
Volkswageniarz


Wiek: 32
Dołączył: 19 Maj 2006
Wpisy: 2029
Skąd: KrakóVW
Wysłany: 2009-02-01, 19:35   

Grand napisał/a:
W trialówce? :-P
Bo wiesz, ja buduje, ale nie zawsze trialowki :P
Grand napisał/a:
Nie jest też cały czarny
Ciezko by bylo, zeby ratrak byl czarny, to juz by bylo przegiecie, jakby nie byl czerwony (O Jezu, pochwalilem wlasnie czerwien, ajk wole zolty i zielony xD)
_________________
Cieślu napisał/a:
kup volvo nie bądź janusz
Cieślu napisał/a:
Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Ostatnio zmieniony przez Kubrick 2009-02-01, 19:35, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5090
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-02-01, 19:35   

Dałem trochę czerwonego, żeby wziąć Longera pod włos ;)
Kubruck, jak ściągnę z niego nadwozie to ten mechanizm też sfotografuję, jakoś w tygodniu. Ale jest naprawdę prosty.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
rh
[Usunięty]

Wysłany: 2009-02-01, 19:36   

M_longer, masz rację :D chociaż faktycznie płeć się nie zgadza.
A poza tym .. hm, co by tu powiedzieć, to jedna z najciekawszych, moim zdaniem, Twoich prac. Ilość silników, świateł itp co prawda przeraża, ale widać, że wszystko tu ma zastosowanie, jest wypchane i wykorzystane do granic możliwości. Przyznaję, że szczególnie patent z czujnikiem ciśnieniowym mi się podoba. Świetny pomysł.
I muszę przyznać, że nawet z wyglądu to jest dość ładne, nawet jeśli czarne (ale co poradzić, że prawdziwe też czarne). Swoją drogą to jest model idealny dla ludzi, którzy chcą poznawać ciekawsze rozwiązania - ich tu nieźle napchałeś :) Dlatego też wręcz nie mogę się doczekać szczegółowych zdjęć z rozbiórki.
Ostatnio zmieniony przez rh 2009-02-01, 19:36, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 30
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5135
Skąd: Lubin
Wysłany: 2009-02-01, 19:37   

Sariel napisał/a:
Dałem trochę czerwonego, żeby wziąć Longera pod włos ;)

Hmm... za mało czerwonego. Rób Unimoga w wersji full red ;)
Kubrick napisał/a:
O Jezu, pochwalilem wlasnie czerwien

Jesteś na dobrej drodze...
_________________
m1longer.com
 
 
 
rh
[Usunięty]

Wysłany: 2009-02-01, 19:39   

M_longer napisał/a:
Hmm... za mało czerwonego.

Akurat tego czerwonego tu jest w sam raz ;)
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5090
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-02-01, 19:39   

rh napisał/a:
Swoją drogą to jest model idealny dla ludzi, którzy chcą poznawać ciekawsze rozwiązania - ich tu nieźle napchałeś :)


Jak ktoś napisał na YT - ale nie lata ;)
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
rh
[Usunięty]

Wysłany: 2009-02-01, 19:41   

Sariel napisał/a:
Jak ktoś napisał na YT - ale nie lata ;)

Tylko co on miałby w powietrzu robić? Zbierać śnieg nim zdąży spaść na ziemię po to by usypać go w innym miejscu? :) dobra, koniec OT :)

PS: Nie wiem, czy nie lepsze by było nie "kto da więcej?" a "kto w ogóle ma więcej? " :) ale inna sprawa, użyć takiej ilości silników sensownie - szacunek :)
 
 
 
Kubrick 
VIP
Volkswageniarz


Wiek: 32
Dołączył: 19 Maj 2006
Wpisy: 2029
Skąd: KrakóVW
Wysłany: 2009-02-01, 19:43   

rh napisał/a:
Nie wiem, czy nie lepsze by było nie "kto da więcej?" a "kto w ogóle ma więcej? "
Spoko luz, przy aktualnej dostepnosci PFow, dojscie do 11 sztuk to nie taka wielka sztuka ;] Problemem jest tylko znalezc dla nich zastosowanie, a w tym MOCu sie to udalo.
Swoja droga, to ja z moimi 5 PFami zaczynam miec kompleksy, ale od czego mamy Alledrogo ;)
_________________
Cieślu napisał/a:
kup volvo nie bądź janusz
Cieślu napisał/a:
Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

 
 
 
Pietruch 


Wiek: 29
Dołączył: 25 Gru 2004
Wpisy: 1379
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-02-01, 19:49   

Masakra, ale elektryki w takim niedużym klocku. :) Wielki szacunek Sariel. Jednak przezwyciężyłeś lęk i dałeś trochę czerwonego. Podoba mi się kontrola pneumatyki za pomocą światełek. SUPER.
_________________
Pozdrawiam,
Maciej
 
 
 
Emilus 
Adminus Emeritus


Wiek: 39
Dołączył: 26 Sie 2007
Wpisy: 1460
Skąd: Polska
Wysłany: 2009-02-01, 19:59   

Piękny i b. funkcjonalny. Brawo!

To o przesadzie, to wiem skąd, ale o czerwonym napisie, to chyba bo się napatrzyłeś na kolor tego ratraka...

Powiedzmy tak, miałeś troche czerwonych klocków, paneli itp. i nie zawachałeś się ich użyć:-)

Naprawdę super moc. gratki!
_________________
legotrucktrial.boo.pl | Regulamin LTTC 2012 | Terminarz LTTC i CC 2012
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,062 sekundy. Zapytań do SQL: 9