[MOC] Hellbender
: 2009-03-24, 22:21
Na pewno niejeden z nas ma jeszcze inne hobby poza Lego, np. moim są gry, a szczególnie Unreal Tournament 3. Nie wdając się w szczegóły napiszę że nic tak nie odpręża po ciężkim dniu jak partyjka vCTF (czyli Capture The Flag z dostępnymi pojazdami) w drużynie znajomych. W którymś momencie nastąpiło połączenie dwóch pasji, i w jego wyniku zbudowałem model mojego ulubionego pojazdu z gry:
Hellbender
Dane techniczne:
Waga: 2.35 kg
Wymiary: dł. 46s / szer. 29s / wys. 30s
Napęd: na 4 koła silnikiem PF XL z redukcją 2.33:1
Zawieszenie: przód - niezależne / tył - oś pływająca
Inne: skręt PF Medium, pneumatyczna blokada tylnego dyferencjału sterowana autozaworem z PF Medium, przednia i tylna wieżyczka obracane PF Medium
Na pewno nie jest to model w 100% wierny, bo oryginał jest dość trudny do zbudowania, ale myślę że rozsądnie łączy wierny wygląd z funkcjonalnością. Żeby nie być gołosłownym:
Jak model wygląda, każdy widzi. Starałem się możliwe wiernie oddać przede wszystkim sylwetkę i najważniejsze szczegóły, co nie było łatwe - np. dłuższy czas kombinowałem nad kształtem lufy tylnego działa. Model nie jest również jednorodny kolorystycznie głównie z braku dostatecznej ilości czarnych serków - z tego powodu obie wieżyczki są częściowo ciemnoszare.
Technicznie Hellbender to przede wszystkim sprawdzian podwozia: niezależnego na komponentach z 8297 z przodu, oraz osi pływającej o konstrukcji jakiej użyłem już w SandRailu z tyłu. Oś pływająca ma tutaj tę przewagę, że nie wymaga kardanów i daje miejsce na zastosowanie blokady dyferencjału. Żeby nie komplikować konstrukcji osi oraz nie zakłócać pracy tylnego zawieszenia, blokada aktywowana jest pneumatycznie za pomocą autozaworu i dwupompkowego kompresora w kadłubie. Za pośrednika służą miękkie przewody pneumatyczne, poprowadzone do tylnej osi symetrycznie.
Kompresor i autozawór napędza PF Medium, a kolejny PF Medium obraca jednocześnie przednią i tylną wieżyczką (obie mają pełen zakres obrotu). Łącznie z silnikiem skrętu daje to w sumie 4 silniki, całość zasilana z dwóch battery boxów - nie z powodu jakiegoś wielkiego poboru energii, ale dlatego że optymalne okazało się ulokowanie bboxa z boku kadłuba, konieczny był więc drugi który by go równoważył. Działo na tylnej wieżyczce można manualnie podnosić.
Model nigdy nie miał jeździć tak dobrze jak trialówka, zresztą w kadłubie brakowało miejsca na większą redukcję (głównym problemem było krótkie podwozie). Finalnie jeździ dość słabo - radzi sobie na podłodze, ale już na prostych przeszkodach dość często dochodzi do przeskakiwania zębatek na dyfrach. Z tyłu problem leży po stronie zawieszenia - blokada dyferencjału trochę osłabia jego umocowanie, a i sama oś mogłaby pewnie być sztywniejsza. Z przodu problemem jest brak miejsca właśnie, który nie pozwolił połączyć przedniego i tylnego zawieszenia jednym, wspólnym, solidnie osadzonym wałem napędowym. Zamiast tego za przednim zawieszeniem znajduje się mechanizm skrętu, a napęd doprowadzony jest w dość skomplikowany sposób z przodu. Zawieszenie budowałem z myślą że jeśli się sprawdzi, to użyję go w przyszłości w TrTr, i teraz widzę że konieczne będzie dłuższe podwozie oraz całkowicie przebudowana tylna oś żeby tak się stało.
Galeria
Przykładowe fotki:
Film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=E5UAcMMKtco[/youtube]
Hellbender
Dane techniczne:
Waga: 2.35 kg
Wymiary: dł. 46s / szer. 29s / wys. 30s
Napęd: na 4 koła silnikiem PF XL z redukcją 2.33:1
Zawieszenie: przód - niezależne / tył - oś pływająca
Inne: skręt PF Medium, pneumatyczna blokada tylnego dyferencjału sterowana autozaworem z PF Medium, przednia i tylna wieżyczka obracane PF Medium
Na pewno nie jest to model w 100% wierny, bo oryginał jest dość trudny do zbudowania, ale myślę że rozsądnie łączy wierny wygląd z funkcjonalnością. Żeby nie być gołosłownym:
Jak model wygląda, każdy widzi. Starałem się możliwe wiernie oddać przede wszystkim sylwetkę i najważniejsze szczegóły, co nie było łatwe - np. dłuższy czas kombinowałem nad kształtem lufy tylnego działa. Model nie jest również jednorodny kolorystycznie głównie z braku dostatecznej ilości czarnych serków - z tego powodu obie wieżyczki są częściowo ciemnoszare.
Technicznie Hellbender to przede wszystkim sprawdzian podwozia: niezależnego na komponentach z 8297 z przodu, oraz osi pływającej o konstrukcji jakiej użyłem już w SandRailu z tyłu. Oś pływająca ma tutaj tę przewagę, że nie wymaga kardanów i daje miejsce na zastosowanie blokady dyferencjału. Żeby nie komplikować konstrukcji osi oraz nie zakłócać pracy tylnego zawieszenia, blokada aktywowana jest pneumatycznie za pomocą autozaworu i dwupompkowego kompresora w kadłubie. Za pośrednika służą miękkie przewody pneumatyczne, poprowadzone do tylnej osi symetrycznie.
Kompresor i autozawór napędza PF Medium, a kolejny PF Medium obraca jednocześnie przednią i tylną wieżyczką (obie mają pełen zakres obrotu). Łącznie z silnikiem skrętu daje to w sumie 4 silniki, całość zasilana z dwóch battery boxów - nie z powodu jakiegoś wielkiego poboru energii, ale dlatego że optymalne okazało się ulokowanie bboxa z boku kadłuba, konieczny był więc drugi który by go równoważył. Działo na tylnej wieżyczce można manualnie podnosić.
Model nigdy nie miał jeździć tak dobrze jak trialówka, zresztą w kadłubie brakowało miejsca na większą redukcję (głównym problemem było krótkie podwozie). Finalnie jeździ dość słabo - radzi sobie na podłodze, ale już na prostych przeszkodach dość często dochodzi do przeskakiwania zębatek na dyfrach. Z tyłu problem leży po stronie zawieszenia - blokada dyferencjału trochę osłabia jego umocowanie, a i sama oś mogłaby pewnie być sztywniejsza. Z przodu problemem jest brak miejsca właśnie, który nie pozwolił połączyć przedniego i tylnego zawieszenia jednym, wspólnym, solidnie osadzonym wałem napędowym. Zamiast tego za przednim zawieszeniem znajduje się mechanizm skrętu, a napęd doprowadzony jest w dość skomplikowany sposób z przodu. Zawieszenie budowałem z myślą że jeśli się sprawdzi, to użyję go w przyszłości w TrTr, i teraz widzę że konieczne będzie dłuższe podwozie oraz całkowicie przebudowana tylna oś żeby tak się stało.
Galeria
Przykładowe fotki:
Film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=E5UAcMMKtco[/youtube]