Strona 1 z 2

[MOC] Maz 5434 mk I

: 2009-06-02, 15:05
autor: Atros
Maz 5434 mk I

Obrazek

W związku z dodaniem moich trialówek do tematu [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=9261]OPISY NASZYCH CIĘŻARÓWEK[/URL] zdecydowałem się utworzyć temat z tym mocem. Jest to moja pierwsza praca publikowana na lugpolu.

Myślę, że dane techniczne są dość wymowne dla zainteresowanych, a dla ludzi mniej związanych z techniciem napiszę, że ciężarówka wygląda, jeździ, dobrze radzi sobie w terenie i jest bezawaryjna.

Dane techniczne
  • - wymiary pojazdu dł/szer/wys (mm): 495/195/238
    - rozstaw osi/kół (mm): 275/160
    - waga pojazdu (g): 2170
    - przelicznik: 534
    - silniki napędowe: 2 NXT
    - skręcanie: 1 NXT
    - napęd wyciągarki: z silników napędowych
    - przełożenie: 5:1
    - zawieszenie: 2 kolebki amortyzowane
    - atrapa silnika: V6
    - data ukończenia: 15.05.09
    - co osiągnął: 4 punkty na GPM2/2009 (miejsce 4/7)
Sterowanie

O ile konstrukcja trialówki jest konwencjonalna to sterowanie jest dość innowacyjne.
Odbywa się przez bluetooth z komórki dzięki własnoręcznie napisanym programom w javie - jeden na kostkę NXT, drugi na telefon. Klawiszologia wygląda następująco:

Obrazek

Na zdjęciu znajduje się także przykładowy ekran łączenia z kostką, komunikat "Nie znalazłem NXT" jest wynikiem wyłączonego klocka NXT, następnie go włączyłem i ponowiłem łączenie. Cały proces łączenia trwa około 18 sekund, nie da się go już raczej przyspieszyć. Połączenie jest stabilne, nie rozłącza się a zasięg to ok 50 metrów w terenie otwartym niezależnie od warunków atmosferycznych. Szybkość reakcji silników jest natychmiastowa. Uczestnicy zawodów mogli zobaczyć, że sprawuje się to nieźle.

Dodatkowe funkcje to:
  • - automatyczne centrowanie kół po naciśnięciu przycisku turkusowego (5 lub środkowy na padzie)
    - ograniczenie skrętu - jak koła skręcą się do zadanego kąta maksymalnego, silnik zatrzymuje się i można od tej pory skręcić tylko w stronę przeciwną lub wycentrować koła automatycznie
Szybkie podsumowanie

Z czego jestem zadowolony:
  • - proste sterowanie z telefonu
    - wytrzymałe mosty i zwrotnice pod małe koła 81,6x38
    - przeciwne kierunki obrotu osiek doprowadzających napęd do przedniego i tylnego mostu, dzięki temu ciężarówka nie przechyla się na boki przy jeździe
    - dobry prześwit
    - kabina - prosta a ładna, otwierane drzwi z obramowaniami "szyby"
Z czego jestem mniej zadowolony:
  • - słaby przelicznik
    - dość mała stabilność
Multimedia

Galeria Brickshelf

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bMY8BIxRQcQ[/youtube]

: 2009-06-02, 15:55
autor: V1
Plandeka na gumkę od majtek :)

Niezwykłe to co zrobiłeś. Mówię o wykorzystaniu NXT i sterowaniu przez telefon. Świetne.
Podczas sterowania nie ma opóźnień? Wciskasz przycisk w telefonie i samochód natychmiast reaguje?

: 2009-06-02, 15:59
autor: Fistach
V1 pisze:odczas sterowania nie ma opóźnień? Wciskasz przycisk w telefonie i samochód natychmiast reaguje
No przecież masz napisane:
Atr pisze: Szybkość reakcji silników jest natychmiastowa.
Pomysł na wykorzystanie NXT i telefonu do sterowania przedni. Chciałbym zobaczyć to na żywo :) Fajnie, że zasięg duży możesz siedzieć sterując ciężarówką.

Szkoda, że na spodzie taki misz masz kolorów ale kabina i plandeka bardzo mi się podoba.
Ciekawe umiejscowienie tego mega klocka NXT.

: 2009-06-02, 16:33
autor: smyk
No to fakt, kolego, że udało Ci wnieść do naszej skostniałej i zmurszałej społeczności powiew innowacji. Warto wielokrotnie podkreślić, że tak ciężarówka, jak i nowatorskie sterowanie są bezawaryjne i działają bardzo płynnie.

Co do estetyki to "ładny" nie wydaje mi się tu trafnym określeniem. Rzekłbym, że ciężaróweczka jest zgrabna i schludna. Bardzo zaawansowana technicznie, a jednocześnie prosta.

Do zobaczenia na zawodach 20 czerwca!

: 2009-06-02, 16:41
autor: TT
Ciężarówka bardzo fajna. Wygląda dużo lepiej od poprzedniej. Ciekaw jestem jak w rzeczywistości sobie radzi - z takim przelicznikiem 4 miejsce na GPM to dobry wynik, więc wnioskuje, że dobrze.

Użycie nxt ma swoje wady:
1. Masz tylko jedno źródło energii. Nie ma mowy o dublowaniu boxów itp. tzn. jest, ale to konieczność użycia drugiej cegły tak?
2. Lepiej odłączyć się z sieci podczas sterowania, bo ktoś może zadzwonić.
Ja mierze czas na GPS komórka. Na ostatnim GPS podczas przejazdu Miensona zadzwonił Smyk. Na szczęście sytuacja została opanowana :)

Oczywiście jest cała masa zalet: zasięg, użycie czujników, bardziej zaawansowane sterowanie niż tylko "przód-tył". Zamierzam się teraz wyposażyć w taki zestaw. Już mi chodzi po głowie zawieszenie całkowicie samopoziomujące, ale to kwestia sezonu 2011... :)

: 2009-06-02, 16:51
autor: smyk
TT pisze: Ja mierze czas na GPS komórka. Na ostatnim GPS podczas przejazdu Miensona zadzwonił Smyk. Na szczęście sytuacja została opanowana :)
O pogodę tylko chciałem zapytać ;P
TT pisze:Już mi chodzi po głowie zawieszenie całkowicie samopoziomujące, ale to kwestia sezonu 2011... :)
Też mi to od paru sezonów chodzi po głowie. Ale znając moje tempo, to raczej będziesz szybszy.

: 2009-06-02, 17:04
autor: Atros
TT pisze:Masz tylko jedno źródło energii
Ja na razie nie odczuwam potrzeby dublowania, ale jeśli zajdzie można zdublować kostki albo zakupić Infrared Link Sensor i możesz dołączyć do konfiguracji dodatkowe silniki i batboxy.
Dodatkowe silniki są szczególnie pożądane... :)
TT pisze:Lepiej odłączyć się z sieci podczas sterowania
tak właśnie robię, nie widzę problemu w odłączeniu od sieci na 3 minuty wyścigu :)
TT pisze:Ja mierze czas na GPS komórka
mam w planach mierzenie czasu przejazdu, długości trasy i innych statystyk przy użyciu właśnie NXT...
TT pisze:zawieszenie całkowicie samopoziomujące
to chyba chodzi każdemu po głowie kto jest zaznajomiony z możliwościami NXT. Jest to "tylko" kwestia zakupu Gyroscopic Sensor i poświęcenia jednego silnika NXT.

: 2009-06-02, 17:11
autor: RoGeR
ciężarówka ładna no i fajnie jeździ... no i wykorzystanie NXT... rewelacyjne...
mnie się marzy trialówka poprzez pfy + NXT do sterowania całym nadwoziem aby utrzymywało stałą wysokość od podłoża... ale aktualnie nie posiadam czujników odleglości które by mierzyły odległość od podłoża (seryjny czujnik nie widzi kątowo i niezbyt można go wykorzystać)

: 2009-06-02, 17:20
autor: TT
Atr pisze:to chyba chodzi każdemu po głowie kto jest zaznajomiony z możliwościami NXT. Jest to "tylko" kwestia zakupu Gyroscopic Sensor i poświęcenia jednego silnika NXT.
Oj nie koniecznie potrzebny jest gyroscopic sensor. Przy pomocy innych czujników można zrobić coś na jego podobieństwo. Np. czujnik odległości nxt - jest w standardzie prawda? Czy czujnik obrotów którego nie ma w standardzie w RCX 2.0.
Chociaż ja myślałem o jeszcze innym systemie...

Mam w domu RCX 2.0, ale nigdy tego nie używałem, bo nie mam do tego podczerwieni. Poza tym kiepskie czujniki to ma... W sensie, że zbierają mało informacji z otoczenia. Ale może jednak odkurzę stare graty?...

smyk pisze:O pogodę tylko chciałem zapytać ;P
Na pewno :> Chciałeś zaburzyć pomiar czasu mojego przejazdu :)

: 2009-06-02, 17:30
autor: Lomero
TT pisze:1. Masz tylko jedno źródło energii. Nie ma mowy o dublowaniu boxów itp. tzn. jest, ale to konieczność użycia drugiej cegły tak?
Z mojego doświadczenia wynika, że NXT "daje dużo większy prąd" niż pojedyńczy batbox, wiec nie trzeba wcale ich dublować.

: 2009-06-02, 18:37
autor: Kubrick
V1 pisze:Niezwykłe to co zrobiłeś. Mówię o wykorzystaniu NXT i sterowaniu przez telefon.
A jakby tak ktos zadzwonil w trakcie jazdy? To jest ksiazkowy przyklad, ze rozmowa przez telefon w trakcie prowadzenia samochodu jest co najmniej niewskazana ;]

: 2009-06-02, 18:45
autor: Pietruch
Kubrick pisze:A jakby tak ktos zadzwonil w trakcie jazdy? To jest ksiazkowy przyklad, ze rozmowa przez telefon w trakcie prowadzenia samochodu jest co najmniej niewskazana ;]
To natychmiast prokurator i kilka lat więzienia. :P

: 2009-06-02, 18:56
autor: Atros
Kubrick pisze:A jakby tak ktos zadzwonil w trakcie jazdy? To jest ksiazkowy przyklad, ze rozmowa przez telefon w trakcie prowadzenia samochodu jest co najmniej niewskazana ;]
dokonujesz wtedy wyboru pigułki:
  • - niebieska - anulujesz rozmowę, wracasz do programu i sterujesz dalej
    - czerwona - przyjmujesz rozmowę, trialówka wyjeżdża na ostatniej odebranej komendzie (przeważnie do przodu) z matrixa ;)
ale jest na to sposób: ustawiam telefon na tryb offline i cieszę się spokojną jazdą :)

: 2009-06-02, 19:06
autor: Ramzes
Wreszcie ciężarówka z tak cholernie słabym przelicznikiem jak mój Ural.
Wreszcie ciężarówka z plandeką materiałową!
Wreszcie ktoś na moim poziomie!
Wreszcie... :)
A tak poważnie, to kawał dobrej roboty, wykorzystanie NTX daje nowe możliwości, ciekawe jak jest z mocą, czy te 2 ntx'y są lepsze od 2 xli - będzie trzeba to sprawdzić
Sterowanie przez bluetoth, to przydatna sprawa, zwłaszcza kiedy słonko cholernei świeci, a przy użyciu telefonu to już zupełny odjazd.
Co do samego pojazdu to wygląda dobrze, ma wszystko to co powinna mieć triałowka.
Nie pozostaje mi nic innego jak życzyć Ci powodzenia na zawodach:)
pozdrawiam

: 2009-06-03, 10:07
autor: glock45
Hej Atr,

Wystawisz kod gdzieś publicznie ? Zależy mi na pilocie :) Chciałbym dopisać wirtualny joystik z wykorzystaniem jsr 179 ( m. in. sensor orientacji ). W sumie to można wykorzystać ten sensor do zdalnego poziomowania :]