[MOC] Tatra T815
: 2009-07-19, 20:34
Chciałbym przedstawić swoją ciężarówkę zbudowaną do zawodów trtr. Jest to Tatra T815 8x8.
Zdjęcie autorstwa Bobofrutxa
Na początek trochę danych technicznych:
Skala: ~1:13
Napęd: 2 silniki PF XL z redukcją 1:8.33
Skręt: silnik RC
Zawieszenie pełne niezależne, pływające półosie
Atrapa silnika V8 napędzana z dwóch pierwszych osi
Przednie światła PF włączane wajchą koło kierownicy
Podnoszona kabina
Rozstaw osi 1 i 2: 15s
Rozstaw osi 2 i 3: 29s
Rozstaw osi 3 i 4: 14s
Szerokość: 25s
Masa: 3750g
Tatrę zacząłem budować w zeszłe wakacje. Wybrałem ją, ponieważ zawieszenie kolebkowe nie podobało mi się, a o pływających mostach nie myslałem. Na początku miała to być 813 6x6 na kołach 81.6 i dwóch wałach napędowych. Później zdobyłem dodatkowe 2 kola więc miało być 8x8. A jak 8x8 to zmieniłem model na T815, z dwóch powodów: miało mniejszą i ładniejszą kabinę oraz większy rozstaw osi 2 i 3, w sam raz na bboxy. Później kupiłem koła 94.8 i na nich powstawał obecny model (z jednym wałem).
W czasie budowy natknąłem się na szereg trudności. Pierwszą byl napęd w skrętnych osiach. Knoby odpadały, przy tym typie zawieszenia nie dałoby rady ich obudować zachowując rozsądny prześwit, zwolnice także odpadają, musiałyby być podwójne, ale wtedy szerokość byłaby dużo za duża. Kardanów nie chciałem używać, jestem pewien, że nie wytrzymałyby bez zwolnic. Zbudowałem zatem autorski przegub, pokazywałem go na ircu pod nazwą WunderKardan. Działał średnio dobrze, miał spore luzy i przy skręcie koła >40st wybuchał. Niedługo po tym kupiłem 8880 i użyłem zwrotnic i felg z niego. By opony 94.8 nie ocierały za bardzo o cięgno, między felgę i oponę 94.8 włożyłem oponę 81.6 a oponę 94.8 założyłem trochę węziej od wewnętrznej strony. Bez dodatkowej opony w środku było to ciut zbyt niestabilne. Drugi problem, doprowadzenie napędu do osi. Na początku silniki były między osiami 2 i 3, redukcja tuż za nimi. Główny wał się ślicznie skręcał, zatem silniki poszły do góry, a redukcja między osie 1 i 2 oraz 3 i 4. Wymagało to przeniesienia skrętu przed pierwszą oś oraz za drugą. Tak powstałe podwozie nawet jeździło, jest nawet filmik:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZWvP5kbp6g4[/youtube]
Jednak po dobudowaniu kabiny, paki i reszty dupereli knoby przestały działać jak trzeba, umieszczone za redukcją 1:8.33 skakały, mimo obudowania. Parę dni przed wczorajszymi zawodami musiałem to poprawić, umieściłem z8 i crowny z24 (zwykłe z24 ocierały) w wahaczach. z8 zabezpieczyłem plasterkami ribbed hose (w jednym wahaczu jednak plasterek okazał się zbyt cienki przez co wczoraj, na pierwszym odcinku potrzebny był serwis). Ostatecznie jednak ze skuteczności przeniesienia napędu jestem zadowolony.
Kolejny problem: skręt. Zrobiony na cięgnach, jednak przy tym typie zawieszenie krytyczne jest ich umieszczenie. Powinny pracować w tej samej płaszczyźnie co wahacze, gdy będą za wysoko lub za nisko zbieżność kół będzie zmieniała się wraz ruchem zawieszenia. Musiałem także przedłużyc o 1s zwrotnice z 8880, ponieważ okazały za krótkie, przez co cięgna były ustawione zbyt wzdłużnie i przy obciążeniu koła nie chciały skręcać. Ostatecznie zbieżność trochę kuleje, ale skręt działa dobrze.
Zawieszenie
Starałem się oddać wiernie oryginalne zawieszenie Tatry. Mamy zatem jeden wał napędowy (właściwie to jeden z wyciętym środkiem) i lewe półosie przesunięte względem prawych. Z przodu za amortyzację odpowiadają długie, żółte amortyzatory (po 2 na koło), z tyłu, amorki z 8880 (też 2 na koło).
Kabina jest unoszona, pod nią widać atrapę silnika, podłączoną kardanami do napędu. W kabinie jest kierownica, dźwignia do włączania świateł (sam switch PF jest ukryty), dwa fotele (z 8880) i wajcha zmiany biegów (także z 8880).
Ogólnie z ciężarówki jestem zadowolony, na GPS 2009 #3 była 5/11, wygląd i proporcje też są okej (jak dla mnie).
Galeria będzie tutaj: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=392890
Direct linki: http://www.brickshelf.com/gallery/Fiolk ... atra/1.jpg (od 1 do 17)
Ponadto Tatrę widać na paru zdjęciach z wyścigu.
Filmiku nie mam, ale jak jeździ można zobaczyć na filmikach: Kubricka, Fastera, czy [url=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?p=113414]Ciamka[/url]
Jeśli ktoś przeczytał całość to dziękuję.
Zdjęcie autorstwa Bobofrutxa
Na początek trochę danych technicznych:
Skala: ~1:13
Napęd: 2 silniki PF XL z redukcją 1:8.33
Skręt: silnik RC
Zawieszenie pełne niezależne, pływające półosie
Atrapa silnika V8 napędzana z dwóch pierwszych osi
Przednie światła PF włączane wajchą koło kierownicy
Podnoszona kabina
Rozstaw osi 1 i 2: 15s
Rozstaw osi 2 i 3: 29s
Rozstaw osi 3 i 4: 14s
Szerokość: 25s
Masa: 3750g
Tatrę zacząłem budować w zeszłe wakacje. Wybrałem ją, ponieważ zawieszenie kolebkowe nie podobało mi się, a o pływających mostach nie myslałem. Na początku miała to być 813 6x6 na kołach 81.6 i dwóch wałach napędowych. Później zdobyłem dodatkowe 2 kola więc miało być 8x8. A jak 8x8 to zmieniłem model na T815, z dwóch powodów: miało mniejszą i ładniejszą kabinę oraz większy rozstaw osi 2 i 3, w sam raz na bboxy. Później kupiłem koła 94.8 i na nich powstawał obecny model (z jednym wałem).
W czasie budowy natknąłem się na szereg trudności. Pierwszą byl napęd w skrętnych osiach. Knoby odpadały, przy tym typie zawieszenia nie dałoby rady ich obudować zachowując rozsądny prześwit, zwolnice także odpadają, musiałyby być podwójne, ale wtedy szerokość byłaby dużo za duża. Kardanów nie chciałem używać, jestem pewien, że nie wytrzymałyby bez zwolnic. Zbudowałem zatem autorski przegub, pokazywałem go na ircu pod nazwą WunderKardan. Działał średnio dobrze, miał spore luzy i przy skręcie koła >40st wybuchał. Niedługo po tym kupiłem 8880 i użyłem zwrotnic i felg z niego. By opony 94.8 nie ocierały za bardzo o cięgno, między felgę i oponę 94.8 włożyłem oponę 81.6 a oponę 94.8 założyłem trochę węziej od wewnętrznej strony. Bez dodatkowej opony w środku było to ciut zbyt niestabilne. Drugi problem, doprowadzenie napędu do osi. Na początku silniki były między osiami 2 i 3, redukcja tuż za nimi. Główny wał się ślicznie skręcał, zatem silniki poszły do góry, a redukcja między osie 1 i 2 oraz 3 i 4. Wymagało to przeniesienia skrętu przed pierwszą oś oraz za drugą. Tak powstałe podwozie nawet jeździło, jest nawet filmik:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZWvP5kbp6g4[/youtube]
Jednak po dobudowaniu kabiny, paki i reszty dupereli knoby przestały działać jak trzeba, umieszczone za redukcją 1:8.33 skakały, mimo obudowania. Parę dni przed wczorajszymi zawodami musiałem to poprawić, umieściłem z8 i crowny z24 (zwykłe z24 ocierały) w wahaczach. z8 zabezpieczyłem plasterkami ribbed hose (w jednym wahaczu jednak plasterek okazał się zbyt cienki przez co wczoraj, na pierwszym odcinku potrzebny był serwis). Ostatecznie jednak ze skuteczności przeniesienia napędu jestem zadowolony.
Kolejny problem: skręt. Zrobiony na cięgnach, jednak przy tym typie zawieszenie krytyczne jest ich umieszczenie. Powinny pracować w tej samej płaszczyźnie co wahacze, gdy będą za wysoko lub za nisko zbieżność kół będzie zmieniała się wraz ruchem zawieszenia. Musiałem także przedłużyc o 1s zwrotnice z 8880, ponieważ okazały za krótkie, przez co cięgna były ustawione zbyt wzdłużnie i przy obciążeniu koła nie chciały skręcać. Ostatecznie zbieżność trochę kuleje, ale skręt działa dobrze.
Zawieszenie
Starałem się oddać wiernie oryginalne zawieszenie Tatry. Mamy zatem jeden wał napędowy (właściwie to jeden z wyciętym środkiem) i lewe półosie przesunięte względem prawych. Z przodu za amortyzację odpowiadają długie, żółte amortyzatory (po 2 na koło), z tyłu, amorki z 8880 (też 2 na koło).
Kabina jest unoszona, pod nią widać atrapę silnika, podłączoną kardanami do napędu. W kabinie jest kierownica, dźwignia do włączania świateł (sam switch PF jest ukryty), dwa fotele (z 8880) i wajcha zmiany biegów (także z 8880).
Ogólnie z ciężarówki jestem zadowolony, na GPS 2009 #3 była 5/11, wygląd i proporcje też są okej (jak dla mnie).
Galeria będzie tutaj: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=392890
Direct linki: http://www.brickshelf.com/gallery/Fiolk ... atra/1.jpg (od 1 do 17)
Ponadto Tatrę widać na paru zdjęciach z wyścigu.
Filmiku nie mam, ale jak jeździ można zobaczyć na filmikach: Kubricka, Fastera, czy [url=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?p=113414]Ciamka[/url]
Jeśli ktoś przeczytał całość to dziękuję.