Projekt 'Gaz Do Dechy'
: 2009-07-29, 09:23
Chciałbym przedstawić pewną koncepcję, która mogłaby się przysłużyć wszystkim budowniczym pojazdów napędzanymi silnikami Lego.
Problem: istnieje bardzo duża ilość kombinacji silników / przełożeń / kół pozwalająca osiągnąć różne prędkości. Żeby dobrać kombinację odpowiednią dla naszego MOCa musimy polegać na własnym wyczuciu i doświadczeniu, bo nie ma tak naprawdę żadnego rzetelnego punktu odniesienia (są pomiary Philo, ale mało praktyczne).
Rozwiązanie: stworzenie listy tabel prędkości różnych silników z różnymi przełożeniami i różnymi kołami dla pojazdów o różnej wadze. Ponieważ efektywność silników jest stała dla każdej konstrukcji, jeśli się takie prędkości raz pomierzy i opublikuje, będą one służyć nam wszystkim.
Jak sobie wyobrażam takie tabele? Jako listę silników i różnych mas całkowitych pojazdu. Dla każdej kombinacji silnik/masa podane byłoby kilka przełożeń najczęściej stosowanych z danym silnikiem i prędkości z nich uzyskiwane. Jedna tabela odpowiadałaby jednemu typowi kół na które trafia napęd.
Jak takie tabele stworzyć? Tak naprawdę wystarczy prosty pojazd testowy (bez dyfra, bez zawieszki, bez skrętu) którego wagę, silniki, przełożenie i koła da się łatwo zmienić + prędkościomierz Lego. Prędkości byłyby mierzone na gładkiej podłodze, bo tak najczęściej jeździmy (NIE, ani mi się śni bawienie w pomiary pod kątem TrTr), i dla każdej kombinacji masy / silnika / przełożenia / kół byłaby wyciągana średnia prędkość z kilku testowych przejazdów. Kwestię równego zasilania przy wszystkich testach rozwiązałaby najprościej bateria 8878, a to z dwóch powodów: po pierwsze najprościej sprawdzić kiedy jest w pełni naładowana (wystarczy podpięcie zasilacza, przy tradycyjnym batboxie trzebaby wyciągać wszystkie baterie, wsadzać je w ładowarkę, a potem z powrotem do boxa) a po drugie dostarcza napięcia praktycznie identycznego jak zestaw sześciu akumulatorków AA, czyli chyba najpopularniejsze źródło zasilania.
Dlaczego o tym piszę? Dlatego że jestem w stanie sam wygenerować takie tabele dla wielu silników, ale nie dla wszystkich, stąd pomoc byłaby mile widziana - podobnie jak wszelkie uwagi dotyczące samego pomysłu. Oto jak chciałbym przeprowadzać pomiary:
- waga: co 0.25 kg w przedziale 0.5 do 2.5 kg (czyli tabela zaczyna się od pojazdu ważącego o.5 kg, potem 0.75 kg, 1 kg itd.)
- koła: jak najwięcej kół o średnicy od 3 do 10 studów, no na taki zakres pozwala prędkościomierz Lego
- przełożenia: powiedzmy do 4 takich, które najczęściej się stosuje z danym silnikiem, w tym przełożenie 1:1 tam gdzie to możliwe (zakładamy że olewamy takie przełożenia, które nie są w stanie ruszyć pojazdu z miejsca), przy czym warto uwzględnić też nowy dyfer z jego niestandardowym przełożeniem (stary można zasymulować zębatką z24)
- silniki: jestem w stanie dokonać pomiarów dla następujących zestawów napędowych:
- 2838
- 71427
- 2 x 71427
- RC
- 2 x RC
- PF Medium
- 2 x PF Medium
- 4 x PF Medium
- PF XL
- 2 x PF XL
Inne silniki które warto wziąć pod uwagę, a których nie mam to: micromotor 2986, 47154 i silnik NXT.
Co Wy na to?
Problem: istnieje bardzo duża ilość kombinacji silników / przełożeń / kół pozwalająca osiągnąć różne prędkości. Żeby dobrać kombinację odpowiednią dla naszego MOCa musimy polegać na własnym wyczuciu i doświadczeniu, bo nie ma tak naprawdę żadnego rzetelnego punktu odniesienia (są pomiary Philo, ale mało praktyczne).
Rozwiązanie: stworzenie listy tabel prędkości różnych silników z różnymi przełożeniami i różnymi kołami dla pojazdów o różnej wadze. Ponieważ efektywność silników jest stała dla każdej konstrukcji, jeśli się takie prędkości raz pomierzy i opublikuje, będą one służyć nam wszystkim.
Jak sobie wyobrażam takie tabele? Jako listę silników i różnych mas całkowitych pojazdu. Dla każdej kombinacji silnik/masa podane byłoby kilka przełożeń najczęściej stosowanych z danym silnikiem i prędkości z nich uzyskiwane. Jedna tabela odpowiadałaby jednemu typowi kół na które trafia napęd.
Jak takie tabele stworzyć? Tak naprawdę wystarczy prosty pojazd testowy (bez dyfra, bez zawieszki, bez skrętu) którego wagę, silniki, przełożenie i koła da się łatwo zmienić + prędkościomierz Lego. Prędkości byłyby mierzone na gładkiej podłodze, bo tak najczęściej jeździmy (NIE, ani mi się śni bawienie w pomiary pod kątem TrTr), i dla każdej kombinacji masy / silnika / przełożenia / kół byłaby wyciągana średnia prędkość z kilku testowych przejazdów. Kwestię równego zasilania przy wszystkich testach rozwiązałaby najprościej bateria 8878, a to z dwóch powodów: po pierwsze najprościej sprawdzić kiedy jest w pełni naładowana (wystarczy podpięcie zasilacza, przy tradycyjnym batboxie trzebaby wyciągać wszystkie baterie, wsadzać je w ładowarkę, a potem z powrotem do boxa) a po drugie dostarcza napięcia praktycznie identycznego jak zestaw sześciu akumulatorków AA, czyli chyba najpopularniejsze źródło zasilania.
Dlaczego o tym piszę? Dlatego że jestem w stanie sam wygenerować takie tabele dla wielu silników, ale nie dla wszystkich, stąd pomoc byłaby mile widziana - podobnie jak wszelkie uwagi dotyczące samego pomysłu. Oto jak chciałbym przeprowadzać pomiary:
- waga: co 0.25 kg w przedziale 0.5 do 2.5 kg (czyli tabela zaczyna się od pojazdu ważącego o.5 kg, potem 0.75 kg, 1 kg itd.)
- koła: jak najwięcej kół o średnicy od 3 do 10 studów, no na taki zakres pozwala prędkościomierz Lego
- przełożenia: powiedzmy do 4 takich, które najczęściej się stosuje z danym silnikiem, w tym przełożenie 1:1 tam gdzie to możliwe (zakładamy że olewamy takie przełożenia, które nie są w stanie ruszyć pojazdu z miejsca), przy czym warto uwzględnić też nowy dyfer z jego niestandardowym przełożeniem (stary można zasymulować zębatką z24)
- silniki: jestem w stanie dokonać pomiarów dla następujących zestawów napędowych:
- 2838
- 71427
- 2 x 71427
- RC
- 2 x RC
- PF Medium
- 2 x PF Medium
- 4 x PF Medium
- PF XL
- 2 x PF XL
Inne silniki które warto wziąć pod uwagę, a których nie mam to: micromotor 2986, 47154 i silnik NXT.
Co Wy na to?