Projekt 'Gaz Do Dechy'

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderator: Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5360
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

Projekt 'Gaz Do Dechy'

#1 Post autor: Sariel »

Chciałbym przedstawić pewną koncepcję, która mogłaby się przysłużyć wszystkim budowniczym pojazdów napędzanymi silnikami Lego.

Problem: istnieje bardzo duża ilość kombinacji silników / przełożeń / kół pozwalająca osiągnąć różne prędkości. Żeby dobrać kombinację odpowiednią dla naszego MOCa musimy polegać na własnym wyczuciu i doświadczeniu, bo nie ma tak naprawdę żadnego rzetelnego punktu odniesienia (są pomiary Philo, ale mało praktyczne).
Rozwiązanie: stworzenie listy tabel prędkości różnych silników z różnymi przełożeniami i różnymi kołami dla pojazdów o różnej wadze. Ponieważ efektywność silników jest stała dla każdej konstrukcji, jeśli się takie prędkości raz pomierzy i opublikuje, będą one służyć nam wszystkim.

Jak sobie wyobrażam takie tabele? Jako listę silników i różnych mas całkowitych pojazdu. Dla każdej kombinacji silnik/masa podane byłoby kilka przełożeń najczęściej stosowanych z danym silnikiem i prędkości z nich uzyskiwane. Jedna tabela odpowiadałaby jednemu typowi kół na które trafia napęd.

Jak takie tabele stworzyć? Tak naprawdę wystarczy prosty pojazd testowy (bez dyfra, bez zawieszki, bez skrętu) którego wagę, silniki, przełożenie i koła da się łatwo zmienić + prędkościomierz Lego. Prędkości byłyby mierzone na gładkiej podłodze, bo tak najczęściej jeździmy (NIE, ani mi się śni bawienie w pomiary pod kątem TrTr), i dla każdej kombinacji masy / silnika / przełożenia / kół byłaby wyciągana średnia prędkość z kilku testowych przejazdów. Kwestię równego zasilania przy wszystkich testach rozwiązałaby najprościej bateria 8878, a to z dwóch powodów: po pierwsze najprościej sprawdzić kiedy jest w pełni naładowana (wystarczy podpięcie zasilacza, przy tradycyjnym batboxie trzebaby wyciągać wszystkie baterie, wsadzać je w ładowarkę, a potem z powrotem do boxa) a po drugie dostarcza napięcia praktycznie identycznego jak zestaw sześciu akumulatorków AA, czyli chyba najpopularniejsze źródło zasilania.

Dlaczego o tym piszę? Dlatego że jestem w stanie sam wygenerować takie tabele dla wielu silników, ale nie dla wszystkich, stąd pomoc byłaby mile widziana - podobnie jak wszelkie uwagi dotyczące samego pomysłu. Oto jak chciałbym przeprowadzać pomiary:

- waga: co 0.25 kg w przedziale 0.5 do 2.5 kg (czyli tabela zaczyna się od pojazdu ważącego o.5 kg, potem 0.75 kg, 1 kg itd.)
- koła: jak najwięcej kół o średnicy od 3 do 10 studów, no na taki zakres pozwala prędkościomierz Lego
- przełożenia: powiedzmy do 4 takich, które najczęściej się stosuje z danym silnikiem, w tym przełożenie 1:1 tam gdzie to możliwe (zakładamy że olewamy takie przełożenia, które nie są w stanie ruszyć pojazdu z miejsca), przy czym warto uwzględnić też nowy dyfer z jego niestandardowym przełożeniem (stary można zasymulować zębatką z24)
- silniki: jestem w stanie dokonać pomiarów dla następujących zestawów napędowych:
- 2838
- 71427
- 2 x 71427
- RC
- 2 x RC
- PF Medium
- 2 x PF Medium
- 4 x PF Medium
- PF XL
- 2 x PF XL

Inne silniki które warto wziąć pod uwagę, a których nie mam to: micromotor 2986, 47154 i silnik NXT.
Co Wy na to?
Ostatnio zmieniony 2009-07-29, 09:25 przez Sariel, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Bricksley
Posty: 2447
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
HELF: KAROL4
: 97083384@N04

   

#2 Post autor: Bricksley »

Pomysł ambitny i z pewnoscią byłby przydatny szczególnie dla osób zaczynających przygodę z Technic.

A co z silnikiem 43362 ?
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5360
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

#3 Post autor: Sariel »

Jego też nie mam :)

Awatar użytkownika
Bricksley
Posty: 2447
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
HELF: KAROL4
: 97083384@N04

   

#4 Post autor: Bricksley »

Sariel pisze:Jego też nie mam :)
A ja za to nie mam prędkościomierza :D
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 797
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Atrx
Kontakt:

 

#5 Post autor: Atros »

ja też nie mam licznika

ale za to mam pomysł na dokładniejszy pomiar prędkości:
doczepić do pojazdu piąte kółko (stałe dla wszystkich rodzajów kół) i do niego doczepić licznik.
Dzięki temu wyeliminuje się błędy (przynajmniej względem siebie) średnic kół.

Pomysł fajny, ciekawie będzie porównać wszystkie silniki w praktyce a nie tylko teorii.

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5398
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
HELF: M-longer
: m_longer
: Longer
Kontakt:

   

#6 Post autor: M_longer »

Karol pisze:A ja za to nie mam prędkościomierza :D
A ja ani prędkościomierza, ani aku Lego. Hmm, Sariel w sumie to kto oprócz Ciebie ma to aku?

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5360
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

#7 Post autor: Sariel »

Chyba tylko ja mam. Podoba mi się pomysł Atr. W sumie możnaby to nawet mierzyć na którymś z przednich kół, bez doczepiania piątego. I odpada problem kół o średnicy >10 studów.
Silnik NXT da się podpiąć pod system PF jakąś przejściówką?
Zrobiłem jeszcze na szybko listę kół które mogę sam przetestować:

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

W mniejsze koła bym raczej nie szedł, trudno będzie ich użyć z silnikiem wielkości np. PF XLa bez dużych przeróbek pojazdu testowego.
Ostatnio zmieniony 2009-07-29, 11:31 przez Sariel, łącznie zmieniany 5 razy.

Awatar użytkownika
Bricksley
Posty: 2447
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
HELF: KAROL4
: 97083384@N04

   

#8 Post autor: Bricksley »

M_longer pisze:Karol napisał/a:
A ja za to nie mam prędkościomierza :D

A ja ani prędkościomierza, ani aku Lego. Hmm, Sariel w sumie to kto oprócz Ciebie ma to aku?
No ja aku tez nie mam.
Pozdrawiam :)

Bocian
Posty: 26
Rejestracja: 2008-11-13, 11:11
Lokalizacja: Kraków
HELF: bocian
: Bocian

 

#9 Post autor: Bocian »

Silnik NXT da się podpiąć pod system PF jakąś przejściówką?
Tak, da się. Trzeba użyć dwóch przejściówek. Najpierw NXT/RCX, potem RCX/PF.

Awatar użytkownika
solic
Posty: 377
Rejestracja: 2008-02-18, 11:52
Lokalizacja: Zabrze
HELF: solic

 

#10 Post autor: solic »

Bardzo podoba mi się pomysł, chętnie wezmę udział w tym przedsięwzięciu. Posiadam licznik, prawie wszystkie z wymienionych przez Sariela koła (z wyjątkiem tych z 8448) i prawie wszystkie silniki (z wyjątkiem przeźroczystego 47154 i NXT). Niestety nie mam akku 8878:(

Micromotor możemy sobie darować, bo wątpię żeby ruszył nawet pojazd o masie 0,75kg na kołach 30,4.

Mam jeszcze taki pomysł, żeby mniej więcej zachować porównywalne warunki pomiarów to dla każdej konfiguracji silnik + przełożenie można podpiąć na chwilę licznik zamiast koła i na luzie i sprawdzić rpm. I np. przyjąć założenie, że wartość poniżej +/-10% od wartości teoretycznej (obliczonej na podstawie prędkości obrotowej silnika wg strony philo x przełożenie) daje względnie porównywalne warunki pomiarów. Pozwoli to na wyeliminowanie zajechanych silników, a także wyeliminuje przypadkowe błędy, chociażby spowodowane zbyt mocnym zaciśnięciem zębatek itp. Może to też coś powiedzieć o zasilaniu, znaczy stanie naładowania akumulatorów.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5360
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

#11 Post autor: Sariel »

A w batboxie używasz akumulatorków AA?

Zacząłem już składać warstwę prezentacyjną tabel, wrzuconą na roboczo tutaj: http://sariel.pl/tools/speedcharts/
Na razie nie ma tam żadnych sprawdzonych danych, jest tylko przygotowany układ tabel, ogólny wygląd (mam nadzieję że czytelny) i zaszyte pewne mechanizmy które będą odpowiadać za wypluwanie tabel. W ten weekend mam nadzieję znaleźć czas na zrobienie testów z silnikami PF Medium i PF XL w różnych konfiguracjach dla być może nawet 12 różnych typów kół. Zobaczę, na ile sprawnie będzie to iść.
Ostatnio zmieniony 2009-07-30, 20:46 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.

Fistach

#12 Post autor: Fistach »

Podejrzewam, że micromotor miałbym problem z pojazdem o masie równej Batboxowiaco dopiero batbox + koła.

A co do tematu - to ja sam zaczynam przygodę z technic i szczerze powiedziawszy nie potrzebuję takich tabel. Najwyżej pojazd będzie jeździł nieco wolniej / szybciej niż chciałem.
Ostatnio zmieniony 2009-07-30, 20:46 przez Fistach, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
solic
Posty: 377
Rejestracja: 2008-02-18, 11:52
Lokalizacja: Zabrze
HELF: solic

 

#13 Post autor: solic »

Sariel pisze:A w batboxie używasz akumulatorków AA?
Tak jest, wiec teoretycznie napięcie jest takie samo jak przy 8878.

Proponuję na początku ograniczyć sie do kilku max kilkunastu przełożeń, wybrać jakieś proste konfiguracje zębatek. Z czasem możnaby tabele uzupełniać.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5360
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

#14 Post autor: Sariel »

Nie myślałem więcej niż o 3-4 przełożeniach dla każdej kombinacji silnik/koła/waga. Więcej chyba nie ma sensu, bo roboty z tym będzie mnóstwo, niestandardowe przełożenia skomplikują pojazd testowy, a skorzystają z tego ze dwie osoby raz do roku. Ja nie mam ambicji stworzenia tabel które przewidzą wszystkie możliwe przypadki, wystarczy kilka najczęstszych :)
Edit: zrobiłem pierwsze testy. Niestety, zabiera to obłędne ilości czasu dlatego testowałem tylko jeden silnik z jednym przełożeniem z 9-cioma rodzajami kół i dwoma wariantami ciężaru. Już wychodzą ciekawe rzeczy, np. różnice między kołami z 8880 i kołami z Jumping Gianta, któe teoretycznie mają tę samą średnicę:
http://sariel.pl/tools/speedcharts/

Fistach

#15 Post autor: Fistach »

Jakim cudem wychodzi przy mniejszej masie że na jednych kołach pojazd jedzie szybciej od drugich (to jeszcze jest OK chociaż i tak różnica spora. BTW ciekawi mnie jakie są momenty bezwładności kół) a przy większej masie tam gdzie było wolniej jest szybciej?
Ostatnio zmieniony 2009-08-02, 17:47 przez Fistach, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ