[MOC] Autobus Ikarus 260
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
[MOC] Autobus Ikarus 260
Autobus Ikarus 260
Tym razem zapraszam do obejrzenia modelu autobusu Ikarus 260.73. A raczej swobodnej interpretacji tego pojazdu. Różnych kombinacji "dwieściesześdziesiątki" było kilkadziesiąt - mój model to wersja z szerokimi drzwiami. Ostatnio ze zdziwieniem stwierdziłem, że na BrickShelfie są tylko dwa modele Ikarusa z Lego. Hmm...
Właściwości:
Wymiary modelu (w nawiasie wymiary oryginalnego pojazdu):
- szerokość - 8 studów (2,5 m)
- długość - 35 studów (11 m)
- wysokość – 11 i 1/3 studa, czy jak kto woli 9 1/3 bricka (3,1 m).
Poza tym:
- drzwi nie otwierane oraz nie wyjmowane. Teoretycznie można je zrobić tak, że wszystkie 3 będą wetknięte na wcisk bez żadnych połączeń ze ścianami i wówczas będzie można je wyjmować. Niestety przy zabawie (mam dwójkę dobrych testerów moich konstrukcji) miały wówczas tendencje do odpadania. Dziecioodporność to jednak ciągle podstawa.
- za to jest otwierany dach (jak zwykle) na całej długości pojazdu, minifigi muszą jakoś wsiadać.
- 15 standardowych siedzonek dla pasażerów + jedno dla kierowcy.
Taka mała dygresja. Prototyp tego modelu posiadał napęd odciągowy na obu osiach. Jednak podłoga przez to była za wysoko a minifigi na siedzonkach się nie mieściły i zahaczały głowami o dach, więc trzeba było z napędu zrezygnować. Natomiast przyznać trzeba, że przy tej skali dwa napędy pozwalają na całkiem niezłe osiągi.
Co i jak.
Technicznie konstrukcja jest dosyć prosta, wręcz można powiedzieć banalna, niewiele odbiegająca od moich poprzednich modeli. Podwozie z technic bricków, trochę SNOT'a na masce i z tyłu przy zderzaku (i oczywiście w drzwiach). W tej skali najbardziej brakuje odpowiedniej szyby na 8 studów szerokości (szerokości 1 lub 2). Dwa panele 1x4x3 są jakimś rozwiązaniem, ale ich wklęsłe ułożenie to IMO ostateczność. Misterzumbi - bądź człowiekiem - zaprojektuj jakikolwiek pojazd, który wymagałby szyby na 8 studów - zliii-tuuuuuj się nad naa-aaaa-miii. Rozwiązanie wybrane tutaj (szyba z City-Cornera + czarne-przezroczyste serki snot'em) fajnie wygląda w półmroku, kiedy nie widać szczegółów a jedynie zarys, kształt autobusu. Wtedy złudzenie obłej szyby jest dosyć wyraźne. W dzień jest trochę gorzej, serki są dość mocno oszlifowane widać więc nierówności tego "boczku", a poza tym pod serkami są czarne płytki co skutecznie likwiduje przezroczystość.
Z tyłu również jest ta sama szyba 6 studów, tym razem z żółtymi słupkami po bokach.
Wnętrze jest dość surowe. Kafle 4x4 na podłodze. Siedzonka leżą dodatkowo na jednej płytce „Round plate 2 x 2” każde. Nie ma o czym pisać.
Chyba jednym z najbardziej charakterystycznych elementów Ikarusa wyróżniającym go spośród innych autobusów jest zderzak z czarnymi kwadratowymi kawałkami gumy (często urwanymi). Wydaje mi się, że mój model dosyć wiernie to oddaje. Czy jest rozpoznawalny na pierwszy rzut oka – oceńcie sami.
Z celowych zmian względem oryginału należy wymienić dach. Powinien być niższy, mogłem zrobić płaskie boki z kafli mniej więcej taki, jak w [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=10358]wersji mini[/URL], ale wyszłoby prostokątne pudełko. Zaokrąglone bricki są bardzo eleganckie i dodają modelowi sympatycznego wyglądu. Co prawda Ikarusy nie wyglądały tak nowocześnie, ale jeżeli to miałby być model na makietę to powinien być również przyjemny dla oka.
Jeszcze słowo nt. kolorystyki. Tu nie za dużo dało się zrobić. Nadkola są dość wysokie, miejsca na żółty kolor pozostało niewiele. I również z tego powodu żółty i dość wysoki dach wygląda lepiej, dobrze kontrastuje z czerwonymi bokami. Misiek sugerował jeszcze żółte kołpaki, ale chyba srebrne są ładniejsze. Jak pisałem wersji autobusu było mnóstwo, malowań też. Patrząc na zdjęcia pojazdów w sieci wychodzi, że mój model powinien mieć czerwony zderzak. Oczywiście miałem i taką wersję, ale wówczas zderzak przestawał być w ogóle widoczny, więc ostatecznie został żółty.
Tu wersja z żółtym zderzakiem. A tu z czerwonym.
Dla porównania zdjęcie oryginału.
Do poczytania:
Artykuł ”Historia Ikarusów 260 w Warszawie”.
Szczegóły w serwisie ”Przeguboewiec”.
Galeria Flickr
Galeria BrickShelf jak tylko będzie możliwe załadowanie zdjęć...
Tym razem zapraszam do obejrzenia modelu autobusu Ikarus 260.73. A raczej swobodnej interpretacji tego pojazdu. Różnych kombinacji "dwieściesześdziesiątki" było kilkadziesiąt - mój model to wersja z szerokimi drzwiami. Ostatnio ze zdziwieniem stwierdziłem, że na BrickShelfie są tylko dwa modele Ikarusa z Lego. Hmm...
Właściwości:
Wymiary modelu (w nawiasie wymiary oryginalnego pojazdu):
- szerokość - 8 studów (2,5 m)
- długość - 35 studów (11 m)
- wysokość – 11 i 1/3 studa, czy jak kto woli 9 1/3 bricka (3,1 m).
Poza tym:
- drzwi nie otwierane oraz nie wyjmowane. Teoretycznie można je zrobić tak, że wszystkie 3 będą wetknięte na wcisk bez żadnych połączeń ze ścianami i wówczas będzie można je wyjmować. Niestety przy zabawie (mam dwójkę dobrych testerów moich konstrukcji) miały wówczas tendencje do odpadania. Dziecioodporność to jednak ciągle podstawa.
- za to jest otwierany dach (jak zwykle) na całej długości pojazdu, minifigi muszą jakoś wsiadać.
- 15 standardowych siedzonek dla pasażerów + jedno dla kierowcy.
Taka mała dygresja. Prototyp tego modelu posiadał napęd odciągowy na obu osiach. Jednak podłoga przez to była za wysoko a minifigi na siedzonkach się nie mieściły i zahaczały głowami o dach, więc trzeba było z napędu zrezygnować. Natomiast przyznać trzeba, że przy tej skali dwa napędy pozwalają na całkiem niezłe osiągi.
Co i jak.
Technicznie konstrukcja jest dosyć prosta, wręcz można powiedzieć banalna, niewiele odbiegająca od moich poprzednich modeli. Podwozie z technic bricków, trochę SNOT'a na masce i z tyłu przy zderzaku (i oczywiście w drzwiach). W tej skali najbardziej brakuje odpowiedniej szyby na 8 studów szerokości (szerokości 1 lub 2). Dwa panele 1x4x3 są jakimś rozwiązaniem, ale ich wklęsłe ułożenie to IMO ostateczność. Misterzumbi - bądź człowiekiem - zaprojektuj jakikolwiek pojazd, który wymagałby szyby na 8 studów - zliii-tuuuuuj się nad naa-aaaa-miii. Rozwiązanie wybrane tutaj (szyba z City-Cornera + czarne-przezroczyste serki snot'em) fajnie wygląda w półmroku, kiedy nie widać szczegółów a jedynie zarys, kształt autobusu. Wtedy złudzenie obłej szyby jest dosyć wyraźne. W dzień jest trochę gorzej, serki są dość mocno oszlifowane widać więc nierówności tego "boczku", a poza tym pod serkami są czarne płytki co skutecznie likwiduje przezroczystość.
Z tyłu również jest ta sama szyba 6 studów, tym razem z żółtymi słupkami po bokach.
Wnętrze jest dość surowe. Kafle 4x4 na podłodze. Siedzonka leżą dodatkowo na jednej płytce „Round plate 2 x 2” każde. Nie ma o czym pisać.
Chyba jednym z najbardziej charakterystycznych elementów Ikarusa wyróżniającym go spośród innych autobusów jest zderzak z czarnymi kwadratowymi kawałkami gumy (często urwanymi). Wydaje mi się, że mój model dosyć wiernie to oddaje. Czy jest rozpoznawalny na pierwszy rzut oka – oceńcie sami.
Z celowych zmian względem oryginału należy wymienić dach. Powinien być niższy, mogłem zrobić płaskie boki z kafli mniej więcej taki, jak w [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=10358]wersji mini[/URL], ale wyszłoby prostokątne pudełko. Zaokrąglone bricki są bardzo eleganckie i dodają modelowi sympatycznego wyglądu. Co prawda Ikarusy nie wyglądały tak nowocześnie, ale jeżeli to miałby być model na makietę to powinien być również przyjemny dla oka.
Jeszcze słowo nt. kolorystyki. Tu nie za dużo dało się zrobić. Nadkola są dość wysokie, miejsca na żółty kolor pozostało niewiele. I również z tego powodu żółty i dość wysoki dach wygląda lepiej, dobrze kontrastuje z czerwonymi bokami. Misiek sugerował jeszcze żółte kołpaki, ale chyba srebrne są ładniejsze. Jak pisałem wersji autobusu było mnóstwo, malowań też. Patrząc na zdjęcia pojazdów w sieci wychodzi, że mój model powinien mieć czerwony zderzak. Oczywiście miałem i taką wersję, ale wówczas zderzak przestawał być w ogóle widoczny, więc ostatecznie został żółty.
Tu wersja z żółtym zderzakiem. A tu z czerwonym.
Dla porównania zdjęcie oryginału.
Do poczytania:
Artykuł ”Historia Ikarusów 260 w Warszawie”.
Szczegóły w serwisie ”Przeguboewiec”.
Galeria Flickr
Galeria BrickShelf jak tylko będzie możliwe załadowanie zdjęć...
Przykro mi, ale zupełnie nie poznałem oryginału. Nie miałem najmniejszego pojęcia co to za autobus aż zobaczyłem zdjęcie prawdziwego i uwierzyłem na słowo.
Jak dla mnie większość nowoczesnych autobusów można odróżnić tylko po przodzie, no chyba że ktoś się na tym naprawdę dobrze zna. Tutaj przód w ogóle nie przypomina tego co powinien. Światła powinny być szerzej, nie ma tego charakterystycznego pasa na szybie, wycieraczki niszczą resztki wyglądu które jeszcze pozostały.
Druga sprawa to drzwi. Poszczególne skrzydła zlewają się ze sobą, w takie zmutowane T...
Spróbuj zrobić przód jeszcze raz, od podstaw. Poza tym co napisałem, można by pochylić przednią szybę, koniecznie naklejka na środku. Zderzak jednak czerwony. Jakbyś dał światła na czarnym tle i bardziej na zewnątrz, to byłby może lepiej widoczny.
Jak dla mnie większość nowoczesnych autobusów można odróżnić tylko po przodzie, no chyba że ktoś się na tym naprawdę dobrze zna. Tutaj przód w ogóle nie przypomina tego co powinien. Światła powinny być szerzej, nie ma tego charakterystycznego pasa na szybie, wycieraczki niszczą resztki wyglądu które jeszcze pozostały.
Druga sprawa to drzwi. Poszczególne skrzydła zlewają się ze sobą, w takie zmutowane T...
Spróbuj zrobić przód jeszcze raz, od podstaw. Poza tym co napisałem, można by pochylić przednią szybę, koniecznie naklejka na środku. Zderzak jednak czerwony. Jakbyś dał światła na czarnym tle i bardziej na zewnątrz, to byłby może lepiej widoczny.
- Ciamek
- VIP
- Posty: 2787
- Rejestracja: 2004-06-24, 23:08
- Lokalizacja: Wrocław
- brickshelf: Piglet
- Kontakt:
-
A ja myślałem, że to jakiś "nowoczesny" autobus. Nie pasowała mi tylko nazwa - Ikarus nowoczesny? A potem patrzę na dół, faktycznie to miał być stary Ikarus : o)
Więc ja niestety też nie poznałem : o(
Ale wcześniej pomyślałem sobie, że to będzie bardzo fajny autobus do KZ. Więc jako autobus jest fajny, ale jako Ikarus to trochę niepodobny.
Ma za niskie burty w stosunku do szyb. Dach jest za gruby - może go zrobić z serków?
Przód opisał Jerac.
Zamiast tych "łamanych" droid armów użyłbym tych rączek kosmicznych starego typu.
Więc ja niestety też nie poznałem : o(
Ale wcześniej pomyślałem sobie, że to będzie bardzo fajny autobus do KZ. Więc jako autobus jest fajny, ale jako Ikarus to trochę niepodobny.
Ma za niskie burty w stosunku do szyb. Dach jest za gruby - może go zrobić z serków?
Przód opisał Jerac.
Zamiast tych "łamanych" droid armów użyłbym tych rączek kosmicznych starego typu.
Zdrufko, Ciamek
- TruckeR
- Posty: 851
- Rejestracja: 2006-05-03, 21:25
- Lokalizacja: Układ Mendelejewa
- brickshelf: Ciezarowkaz
-
No ja akurat poznałem co to, ale i tak mam zastrzeżenia ;P Dach jest zbyt gruby i zbyt zaokrąglony (jak pamiętam, to ikarusy miały praktycznie całkiem płaski, ale ryflowany), szyba musi być koniecznie przedzielona a reflektory są umieszczone zbyt wąsko (choć to akurat wygląda całkiem fajnie). Tylna szyba jest zbyt wysoka, no i koniecznie trzeba dać klosz z trzema lampami z tyłu. Brakuje mi w nim jeszcze nonszalancko wykrzywionych lusterek..
Nobody wants him, they just turn their heads
Nobody helps him, now he has his revenge!
Nobody helps him, now he has his revenge!
No widzisz, więcej skupiłem sie na prawidłowych proporcjach niż na wykończeniu przodu/maski.Jerac pisze:Przykro mi, ale zupełnie nie poznałem oryginału
Chciałem w stosunkow prosty sposób zmieścić się w 4 studach.Jerac pisze:Druga sprawa to drzwi
Taki był cel, zbudować coś pasującego do KZ.Ciamek pisze:to będzie bardzo fajny autobus do KZ
Wysokość 3 bricki rzeczywiście trochę za duże, a 2 z kolei za mało. Gdyby dach był bardziej płaski - miałbym więcej miejsca na żółty bok.Ciamek pisze:Ma za niskie burty w stosunku do szyb
Taki długi rząd jasnych serków nie wygląda za dobrze, sprawdzałem, za dużo szczelin. Serki szeorokości 4 (chyba jeszcze takich nie robią) byłyby natomiast do przyjęcia.Ciamek pisze:Dach jest za gruby - może go zrobić z serków?
Czy możesz podać numer tej części?Ciamek pisze:Zamiast tych "łamanych" droid armów użyłbym tych rączek kosmicznych starego typu.
Też miałem szerzej, ale całość wyglądała trochę jak przód kolejki SKM.TruckeR pisze:reflektory są umieszczone zbyt wąsko
i dlatego tak zostało.TruckeR pisze:choć to akurat wygląda całkiem fajnie
Uff, dużo propozycji; widzę, że wersja przegubowa będzie dość mocno zmodyfikowana...
- M_longer
- VIP
- Posty: 5429
- Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
- Lokalizacja: Lubin
- brickshelf: M-longer
- Kontakt:
-
To?maciejer pisze:Czy możesz podać numer tej części?
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=4735
Nexus 7 pisze:Problem jest taki ze wyszlo Ci za ladnie
mat pisze:Oglądając zdjęcia pomyślałem, że bardzo ładny nowoczesny autobus
Dobrze, że się chociaż podoba :)Astrzalkowski pisze:Udało Ci się zrobić bardzo ładny i bawialny (przynajmniej tak sądzę) model
Rdzę ostatnio Jerac robił w swojej cężarówce. Jest to ciekawy pomysł, nie powiem. Przypomniało mi się, jak mój szef projektu kiedyś zbudował model lokomotywy (technologia "troszkę" inna niż nasza). Tam też po wykonaniu modelu też trzeba było go odpowiednio pobrudzić, żeby wyglądał naturalnie.Mikolaj pisze:Dach płaski + na dole trochę brudu, rdzy (dkRed, ciemnoszary) i będzie ekstra
Dobry model sam powinien się obronić, niezależnie od tego co wystawiają koledzy. Ale nie każdy model musi być (i często nie będzie) lepszy od poprzedniego.Astrzalkowski pisze:niestety popełniłeś jeden bardzo znaczący błąd, mianowicie wystawiłeś go za późno
Trochę dyskutowaliśmy o tym na naszej ostaniej, trójmiejskiej Integracji. Oczywiście każdy się stara jak może, ale nie każdy ma odpowiednie możliwości i/lub umiejętności, pomysł itp. I nie było by dobrze, gdzyby "słabsze" modele nie były prezentowane wyłącznie z tego powodu, że ktoś wcześniej zrobił już lepszy, bo to zabije forum (no, może nie zabije, ale na pewno trochę poddusi).
Ja akurat wiedziałem, że Nexus w weekend wystawi autobus, mój model stał prawie gotowy od 2 tygodni, ale fotografowanie zaplanowałem akurat w ostatnią sobotę z rana (bo o tej porze mam po prostu w domu najlepsze warunki oświetlenia) i tak wyszło.
Jak pisałem to nic, mam w planach jeszcze 3 prezentacje w tym roku (i nadzieję, że zdążę - ostatnia przesyłka z USA szła bite 3 tygodnie).Astrzalkowski pisze:Teraz po wystawieniu "Ogórka" Nexusa ciężko będzie za autobus zebrać pozytywne noty
Obyś był dobrym prorokiem, wreszcie coś w autobusach ruszyło!Astrzalkowski pisze:Może grudzień będzie miesiącem autobusów
Dosyć swobodna interpretacja Ikarusa KROPKA
Ciężko rozpoznać o jaki model chodzi KROPKA
Chyba przez użytą skalę trudno oddać szczegóły oryginału KROPKA
Ciężko rozpoznać o jaki model chodzi KROPKA
Chyba przez użytą skalę trudno oddać szczegóły oryginału KROPKA
Ostatnio zmieniony 2010-05-11, 14:40 przez axel, łącznie zmieniany 1 raz.
Dotarły juz żółte skosy 2x4, więc można było poeksperymentować.
Zmiany:
- dodałem czarny pas pod dachem.
- na dachu zmieniłem zaokrąglone bricki na zaokrąglone skosy 2x4. Ogólnie pojazd jest o jedną płytkę niższy.
- dach trochę bardziej wykafelkowałem.
- zmieniłem wycieraczki na flexy.
- zmieniłem drzwi (na razie tylko przednie). Czy teraz są lepsze?
Maciek
Zmiany:
- dodałem czarny pas pod dachem.
- na dachu zmieniłem zaokrąglone bricki na zaokrąglone skosy 2x4. Ogólnie pojazd jest o jedną płytkę niższy.
- dach trochę bardziej wykafelkowałem.
- zmieniłem wycieraczki na flexy.
- zmieniłem drzwi (na razie tylko przednie). Czy teraz są lepsze?
Maciek