[WIP] Alvis Stalwart

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
m4rc1n
Posty: 369
Rejestracja: 2009-09-17, 15:28
Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
brickshelf: m4rc1n

 

[WIP] Alvis Stalwart

#1 Post autor: m4rc1n »

Mniej więcej pod koniec roku akademickiego zachciało mi się trialówki. Widziałem dzieło Sariela, i doszedłem do wniosku, że tego typu układ osi, tzn 3 osie, ze stosunkowo jednakowym rozstawem osi, całkiem przyzwoicie sprawdzi się w TrTr. Szukałem różnych tego typu ciężarówek, ale nie za dobrze mi to szło, więc postanowiłem zrobić swoją wersję Alvisa. I tutaj zaczyna się moja przygoda z tą, liczącą około 50 lat, brytyjską konstrukcją.

Naoglądałem się zdjęć, poczytałem trochę i doszedłem do wniosku, że anglicy wypuścili dość dziwną amfibię, ale o samej ciężarówce może popiszę więcej, przy okazji prezentowania gotowego pojazdu.

Dane pojazdu:
-skala: ok 1:12
-długość: 66 st
-szerokość: 27 st
-wysokość: ok 26 st
-rozstaw osi: 1.-2.: 16 st, 2.-3.: 16 st.
-napęd: 2x XL
-przełożenie: 6:1
-skrzynia biegów: brak
-zasilanie: 2X bbox (każdy zasila jednego XL)
-skręt: dwie pierwsze osie, każda o innym kącie skrętu, silnik: 1x M
-zawieszenie: niezależne, projektu Atr-a.

Zdjęcia (przepraszam za jakość, były robione trochę późno...):
Całokształt:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Przekazanie napędu:
Obrazek Obrazek Obrazek

Mechanizm skrętu:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Jak widać na załączonych obrazkach, konstrukcja jest dość prosta, lecz co chwilę mam z nią problemy. Wykorzystałem wahacze z Volvo Atra (sprawują się bardzo dobrze), i obudowałem, tworząc ramę pojazdu. Konstrukcja jest lekko modułowa, tzn, każda oś stanowi osobny moduł, a rozłącznie ich, to kwestia ok 15 minut, dzięki czemu można wprowadzać poprawki na konkretnym odcinku ramy, po prostu go demontując od reszty. Między 1. a 2. osią został umieszczony mechanizm skrętu, razem z listwami zębatymi. Między 2. a 3. osią umieściłem przeniesienie napędu. Od spodu, całość jest chroniona przez osłonę, zbudowaną z czarnych paneli 5x11 i liftarmów. Całość jest dość gładka, by pojazd mógł w razie czego prześlizgnąć się po przeszkodzie. Prześwit nie jest olśniewająco duży ale wystarczający i wynosi 4.5 studa. Między każdym modułem jest 7 studów odległości i o ile przy skręcie nie sprawiło to większych problemów, o tyle podłączenie napędu już tak. Jak widać na jednym ze zdjęć, cztery study z siedmiu, zabiera redukcja z12>z24, razem z obudową. Zostają 3 study na doprowadzenie momentu do tej redukcji. Od najniższej możliwej wysokości osi silnika, do osi tej redukcji jest 5 studów, a moment przeniosłem poprzez 3 zębatki z16 (w tym jedna o okrągłym otworze), ustawione w linii. Testowałem inne przełożenia ale z mizernym skutkiem, jedynie to przeszło test ściany i glana.

Co do skrętu, doszedłem do wniosku, że pierwsza oś skręca się dwa razy mocniej od drugiej. Uzyskałem to w ten sposób, że axle doprowadzone do listw zębatych mają takie samo przełożenie, ale zostały nałożone inne zębatki na końce. Pierwszą osią kręci z16, a drugą z8. Listwy zębate są takie same, z tą różnicą, że gear rack drugiej osi jest wpięty w płytkę 1x8, a listwa pierwszej ma gear racki wpięte bezpośrednio w liftarmy.

Zawieszenie, jak już wspomniałem jest pomysłu Atra, i pojawia się kwestia odpowiedniego doboru resorów. Każda z osi ma zamontowanie odpowiednio:
1. oś: 2x żółte, 2x szare utwardzone,
2. oś: 4x szare utwardzone,
3. oś: 2x żółte, 2x szare utwardzone.

Zdjęcia powyżej są sprzed tygodnia, od strony mechanicznej nic się nie zmieniło, natomiast uległ zmianie rozkład masy. Jeden z bboxów jest umieszczony przed ramą, a drugi został na swoim miejscu. Różnica jest taka, że teraz oba bboxy są w osi pojazdu. Pozwoliło mi to przenieść środek ciężkości bardziej do przodu.

Paka jest, jak widać, z zielonych paneli 5x11, natomiast na wykończenie czeka jeszcze kabina, ale czekam, aż przyjdą zamówione klocki ze Stanów.

To tyle jeśli chodzi stronę mechaniczną konstrukcji, i czas na sprawozdanie z testu w terenie.

Zawieszenie dobrze pracuje, sprężyny dobrze dobrane, bo całość ładnie wybiera przeszkody, choć mogło by być trochę bardziej miękko. Do poprawy natomiast idą listwy zębate. W czasie jazdy po wybojach w trawie, trawa się jakoś wplątała, a ja próbując skręcić zerwałem gear racki z pierwszej listwy zębatej. Dodatkowo, axle z kulką mogą wypiąć się z listwy (miało już to raz miejsce, a skoro raz się to zdarzyło, to może i kolejny raz), więc będę musiał tak przerobić listwy, by można było zamocować cięgna na pinach z kulką.

Popracować też muszę nad zgraniem obu wałów. Aktualnie, w przeciwieństwie do Volvo, oba wały mają ze sobą kontakt poprzez zębatki,które dostarczają im napęd. Volvo miało dodatkowo wały połączone w kilku miejscach poprzez z8.

Dodatkowo, podczas testu miało miejsce dziwne zdarzenie. Właściwie od razu było słychać skrzypienie i trzeszczenie, a dodatkowo, miałem wrażenie, że jedna z par knobów jakby sie lekko blokuje o coś, jednak po prostu nie ma o co blokować. W domu doszedłem do wniosku, że to przez zbyt duży luz na wale, ale nie jestem do końca pewny, bo podczas testów w mieszkaniu, nic takiego nie miało miejsca....

To chyba tyle, jak macie jakieś uwagi, pytania... :)
Ostatnio zmieniony 2010-09-14, 22:03 przez m4rc1n, łącznie zmieniany 1 raz.
MOCs: 4
WIP: who cares?

Awatar użytkownika
Mistrz Podziemi
Posty: 89
Rejestracja: 2009-03-27, 13:58
Lokalizacja: Częstochowa

#2 Post autor: Mistrz Podziemi »

Zawieszkę zrób własną, jest spora satysfakcja ale to inna sprawa.

Pierwsze co to spróbuj odwrócić cięgna do góry nogami. Dużo mocniej siedzą. Po drugie knoby w takich układach muszą się blokować. Niby moje zawieszenie niezależne jest inne niż ATRa, ale w tym miejscu jest podobnie, więc knoby umierają. Efekt występuje tylko po kilkudniowych testach. Pomaga redukowanie luzów przez kawałki rurki karbowanej włożone na axla ale to dość słabe rozwiązanie. Kupiłem smar PTFE zobaczymy czy pomoże.

U mnie za każdy wał napędowy odpowiada inna skrzynia biegów i silnik. Zaraz inaczej jeździ na zakrętach.
Ostatnio zmieniony 2010-09-15, 07:30 przez Mistrz Podziemi, łącznie zmieniany 2 razy.
"Osłony na 30%!" - krzyczy technik.
"Przekieruj moc z wentylatorów w klozecie." - odpowiada dowódca.

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2200
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

#3 Post autor: Kubrick »

Widzialem na zywo i wiesz co mysle ;] Generalnie, maszyna ma sporypotencjal i duzo potrafi. Problemem jest przeskakujaca przekladnia gdzies zaraz za silnikiem i MUSISZ ja zdublowac, bo znowu zebatki tam usmazysz.
Bardzo mi sie podoba praca zawieszenia. W tym ukladzie bardzo fajnie wybiera przeszkody, a maly skok nie stanowi problemu, bo calosc ladnie idzie po nierownosciach. Czekam na efekt koncowy i moze w koncu cos pojezdzimy w tym roku w Krk ;]
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 803
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Atrx
Kontakt:

 

#4 Post autor: Atros »

Cieszę się, że zawieszka się przydała i dobrze działa. W pamięci mam cały czas Alvisa Sariela (nie, nie Elvisa Sariela) i ten twój jakiś taki wielki się wydaje, ale mniejsza o to. Nie podoba mi się ten garb z przodu na dole, możesz nim często ryć o glebę. No i koniecznie zmień n kulki na piny i jeszcze wciśnij tam flexy.

Czekam na wersję finalną i filmik ukazujący możliwości terenowe i pracę zawieszki :)

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2200
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

#5 Post autor: Kubrick »

Atr pisze:Czekam na wersję finalną i filmik ukazujący możliwości terenowe i pracę zawieszki :)
Zapewniam Cie, ze dawal rade, jak podwozie testowal u mnie m4rc1n ;]
W sumie, moglismy film nakrecic - nie pomyslelismy :P
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Awatar użytkownika
m4rc1n
Posty: 369
Rejestracja: 2009-09-17, 15:28
Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
brickshelf: m4rc1n

 

#6 Post autor: m4rc1n »

Kubrick, dokładnie. Zauważyłem jednak, że przy założonej pace i zarodku kabiny nie daje już sobie rady tak dobrze jak wtedy, u Ciebie. Dostałem właśnie przesyłkę z brakującymi częściami, i zabieram się za kabinę. Trzeba jeszcze popracować nad tymi listwami no i coś skminić z tymi cholernymi knobami...
Kubrick pisze:Problemem jest przeskakujaca przekladnia gdzies zaraz za silnikiem i MUSISZ ja zdublowac, bo znowu zebatki tam usmazysz.
Wyeliminowałem ten problem. Za silnikami było: z16>z16, z12>z20, z16>z20, całość poprawnie obudowana, a przełożenie wynosiło 6,25:1. Teraz jest: z16>z16>z16, z12>z24, a przełożenie 6:1. Wtedy przeskakiwało przełożenie z12>z20, mimo spęcia z obu stron liftami. Nie było miejsca ani na dubla, ani na kontrę w postaci kolejnej zębatki, która by bardziej trzymała tą przekładnie na bevelach.
MOCs: 4
WIP: who cares?

Awatar użytkownika
Mistrz Podziemi
Posty: 89
Rejestracja: 2009-03-27, 13:58
Lokalizacja: Częstochowa

#7 Post autor: Mistrz Podziemi »

m4rc1n pisze:przełożenie z12>z20, mimo spęcia z obu stron liftami.
Być może bardziej jako ciekawostkę powiem, że właśnie odkryłem z12 double bevel z wyłamanym jednym zębem właśnie na takiej przekładni. Nie można już ufać żadnej zębatce...

Ciekawi mnie czy w tej zawieszce, w skrętnych mostach, nie rozjeżdża się w tym
http://img444.imageshack.us/img444/6506/20100906026.jpg
miejscu? U mnie jest to spięte z dołu co powoduje zmniejszenie prześwitu.
"Osłony na 30%!" - krzyczy technik.
"Przekieruj moc z wentylatorów w klozecie." - odpowiada dowódca.

Awatar użytkownika
lyyar
Posty: 263
Rejestracja: 2008-12-10, 15:45
Lokalizacja: Warszawa-Wilanów

#8 Post autor: lyyar »

Obserwuje z uwaga (i ciekawością zarazem) Twoj pojazd gdyz bede mocno rywalizowal bardzo podobna konstrukcja czyli QinetiQ v3. Także na zawieszeniu Atr-a ale z kilkoma roznicami ktore niwelują jakiekolwiek haczenie sie knobow + zmaksymalizowany skok kola i ugiecie amortyzatora.

Z niecierpliwoscia czekam na finalny efekt :)

I pytanie: czy ciegna przy maksymalnych wychyleniach kol (gora/dol) i maksymalnych skretach nie uderzaja o klocki ?

L
Ostatnio zmieniony 2010-09-15, 16:05 przez lyyar, łącznie zmieniany 1 raz.
nothing 0%

Awatar użytkownika
m4rc1n
Posty: 369
Rejestracja: 2009-09-17, 15:28
Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
brickshelf: m4rc1n

 

#9 Post autor: m4rc1n »

Mistrz Podziemi, delikatnie sięrozpina w tym miejscu, ale calość jest tak obudowana, że te axle musiałyby się wysunąć co najmniej o studa.

lyyar, dodaj więcej fotek, bo w galerii masz 3 na krzyż i nic na nich nie widać :P
Co do cięgien, to przy maksymalnym ugięciu lekko się opierają o listwy. poza tym o nic nie haczą :) BTW, walczysz z tym QinetiQiem od ponad roku chyba ;p Skończysz go w najbliższym czasie? :P
Ostatnio zmieniony 2010-09-15, 16:42 przez m4rc1n, łącznie zmieniany 2 razy.
MOCs: 4
WIP: who cares?

Awatar użytkownika
lyyar
Posty: 263
Rejestracja: 2008-12-10, 15:45
Lokalizacja: Warszawa-Wilanów

#10 Post autor: lyyar »

m4rc1n pisze: BTW, walczysz z tym QinetiQiem od ponad roku chyba ;p Skończysz go w najbliższym czasie? :P
Na biurku stoi juz 3-cia wersja (a obok biurka 2ga wersja)... termin docelowy ukonczenia prac nad pojazdem v3 bez kabiny to niedziela ... (tak przyszla niedziela) - pozniej jakies testy i przedpremiera w postaci WIP-a.

Bylo o co walczyc, maksymalnie obnizylem srodek ciezkosci mimo, ze rownoczesnie zwiekszylem przeswit (z 4 studow do 7) - skok kola z 2,5 studa do 3,5 .- Juz wiecej fizycznie sie nie da w takiej konstrukcji. Obecnie najwiecej problemow mam ze skretem dwóch osi, dlatego kibicuje Tobie i bede sie przygladal Twojemu rozwiazaniu.

Bede musial namowic Mr-a Z na pomoc w beta crash testach pojazdu...

L
Ostatnio zmieniony 2010-09-15, 17:35 przez lyyar, łącznie zmieniany 4 razy.
nothing 0%

Awatar użytkownika
Mistrz Podziemi
Posty: 89
Rejestracja: 2009-03-27, 13:58
Lokalizacja: Częstochowa

#11 Post autor: Mistrz Podziemi »

Jeśli chodzi o maksymalny możliwy skok przy konstrukcjach tego typu (z użyciem kardana) wynosi około 5 studów. Pojawiają sie jednak wtedy problemy z cięgnami które próbowałem zastąpić częściami z bioniclowymi kulkami. Większy skok nie jest jednak według mnie warty mniejszej wytrzymałości.

Mógłbyś pokazać zdjęcie od spodu z maksymalnie skręconymi kołami?

Czopowanie knobów wynika przede wszystkim z luzów właściwych klockom. Bardzo intryguje mnie lyyar, twoja wersja rozwiązania eliminującego ten problem.
Ostatnio zmieniony 2010-09-15, 19:16 przez Mistrz Podziemi, łącznie zmieniany 2 razy.
"Osłony na 30%!" - krzyczy technik.
"Przekieruj moc z wentylatorów w klozecie." - odpowiada dowódca.

Awatar użytkownika
m4rc1n
Posty: 369
Rejestracja: 2009-09-17, 15:28
Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
brickshelf: m4rc1n

 

#12 Post autor: m4rc1n »

Wolę mieć mniejszy skok, niż mieć problemy z zawieszeniem. Poza tym, w oryginale ta ciężarówka nie ma za dużego skoku.

Co do tego "czopowania" (domyślam się, że chodzi tobie o to skakanie), to mam zamiar rozebrać tą oś i jakoś podeprzeć wały miedzy knobami. Myślę, że daruję sobie spięcie wałów za tylną osią, bo są już spięte przekazaniem momentu tuż przed nią. Natomiast coś by się przydało wymyślić z przodu, żeby je jakoś połączyć. Kabina jest już prawie gotowa, brakuje słupków B oraz C, ale to już nie dzisiaj.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Jeśli chodzi o wygląd, to ostateczna wersja nie będzie się chyba wiele różniła od tej na zdjęciu. Jeśli chodzi o mechanikę, no to cóż... Jeszcze nad nią pracuję, ale co dokładnie mam do zrobienia, to już pisałem.
MOCs: 4
WIP: who cares?

Awatar użytkownika
lyyar
Posty: 263
Rejestracja: 2008-12-10, 15:45
Lokalizacja: Warszawa-Wilanów

#13 Post autor: lyyar »

Mistrz Podziemi pisze:Bardzo intryguje mnie lyyar, twoja wersja rozwiązania eliminującego ten problem.
Hmmm, po prostu wszystko jest poblokowane, spiete fest i poki co predzej opona na feldze zacznie sie krecic niz zebatki czy knoby blokowac lub przeskakiwac. Postaram sie do niedzieli skonczyc 6x6 aby porywalizowac z Marcinem :)

L
nothing 0%

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2142
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
brickshelf: smyk

 

#14 Post autor: smyk »

lyyar pisze:termin docelowy ukonczenia prac nad pojazdem v3 bez kabiny to niedziela ... (tak przyszla niedziela)
Wczorajsza niedziela? To jak poszło? Pochwal się! :)

Awatar użytkownika
lyyar
Posty: 263
Rejestracja: 2008-12-10, 15:45
Lokalizacja: Warszawa-Wilanów

#15 Post autor: lyyar »

Wszystko w swoim czasie :)
nothing 0%

ODPOWIEDZ