[MOC] Pneumatic Crane Truck
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
- Waler
- VIP
- Posty: 768
- Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
- Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
- brickshelf: waler
- Kontakt:
-
[MOC] Pneumatic Crane Truck
Przedstawiam wam mój pierwszy oficjalny MOC!
Nadszedł ten dzień, w którym mogę zaprezentować ukończonego w pocie czoła i pod presją czasu Crane Truck-a. Budowa zaczęła się na początku sierpnia, a zachętą do popełnienia tego modelu było Lego Technic Challenge (o czym już wspomniałem w "zapowiedzi" modelu). Model przymusowo został skończony 15 sierpnia (ostatni dzwonek na nadsyłanie prac), lecz chciałem wprowadzić pewne zmiany w jego wyglądzie. Pierwszą wersję możecie zobaczyć tutaj, i na stronie http://technic.lego.com/en-us/Competition/voting.aspx gdzie możecie głosować na niego i 19 innych modeli w ramach konkursu tylko dla AFOL-i.
Lecz do rzeczy.
Jaka ciężarówka jest, każdy widzi, lecz co w niej siedzi - już spieszę z wyjaśnieniem.
Na samym początku budowy, założyłem sobie, że model ma być jak najbardziej bawialny. I taki jest. Próżno w nim szukać masy silników, odbiorników i 3 pilotów do jego obsługi. Zamiast tego wszystkiego mamy kilka przełączników, zaworów, i trybików.
Lecz nie mogę powiedzieć, że model jest zupełnie manualny, ponieważ bym skłamał ;)
Gdy przyjrzymy się bliżej modelowi możemy w nim znaleźć
Z PF-ów:
- 2 Silniki Medium
- 3 Swichery
- 2 Komplety świateł LED
- 1 BBox
- 1 Extension wire (50cm)
Z Pneumatyki:
- 4 Siłowniki pneumatyczne
- 2 Małe pompki
- 1 Mały siłownik
- 3 Zawory
- 1 Airtank
- 1 Manometr
- prawie 3 metry przewodu pneumatycznego
Jeden silnik PF odpowiada za automatyczny kompresor. Połączony jest on z 2 małymi pompkami przełożeniem 1:1. By „nabić” ciśnienie ok. 2 barów (wyłącznik ciśnieniowy jest ustawiony na taką wartość) potrzeba mniej więcej 30 sekund. Umieszczone powietrze w air tanku starcza na kilka ruchów siłownika, po czym kompresor włącza się automatycznie. Do podnoszenia paki, użyte są 2 siłowniki, zaś do dźwigu po jednym na ramię. Dźwig przy maksymalnym wyciągnięciu ramienia jest w stanie unieść do 100g. Niewielki udźwig ramienia rekompensuje duża nośność wywrotki. Bez problemu jest w stanie podnieść dwa jednokilowe hantle. ( biały zawór odpowiada za unoszenie paki, zielony za podnoszenie/opuszczanie dolnej części dźwigu, a żółty górnej)
Drugi silnik PF odpowiada za obrót dźwigu i wysuwanie/chowanie podpór. Połączony jest on ze skrzynią biegów trybem Z12 --> Z20. Obrót dźwigu odbywa się przez ślimacznicę, połączoną ze sprzęgłem, więc nie ma opcji zgrzytania trybów gdy go zatrzymamy w trakcie obrotu. Podobnie jest z podporami. Tu również jest zastosowane sprzęgło.
Dodatkowo ciężarówka wyposażona jest w przednie i tylne światła LED, włączane i wyłączane przełącznikiem.
To tyle co dotyczy pneumatyki – elektryki zastosowanej w MOC-u
Rzeczą typowo manualną jest skręcanie kół, jazda, podnoszenie kabiny, silnik boxer 6-cio cylindrowy (tak wiem, że takich w ciężarówkach się nie instaluje, ale na inny nie było miejsca), otwierane drzwi i burty wywrotki czy opuszczanie stopek od podpór. Co jeszcze tyczy się atrapy silnika to to, że napędzany jest łańcuchem. Gdy były założone koła pasowe i na nie nałożona gumka, silnik przeskakiwał i chodził nierówno. Zastosowanie łańcucha na trybach Z24 --> Z16 zlikwidowało ten problem.
Trochę o konstrukcji: Jest ona typowo liftarmowa, bricki znajdują się tylko na pace i w atrapie chłodnicy. BBox da się zdemontować, więc nie ma problemu ze zmianą baterii. Kabina zbudowana jest z paneli i liftów i z lekka przypomina tę ze SCANII, lecz nie była na niej wzorowana. Do budowy ciężarówki użyłem 15 ramek, 37 zębatek i od groma liftów 15L i 13L.
Całość waży 2700g, mierzy 25 studów wysokości, 21 szerokości i 74 study długości. (wymiary w mm : 195x167x581)
Konkretnie co zostało zmienione w porównaniu do poprzedniej wersji to design szoferki, paka została wyłożona brickami, poprawiłem stabilność dźwigu oraz cała konstrukcja została wzmocniona.
Galeria zdjęć:
Link do Galerii:
Baleria BS
EDIT:
Zdjęcia przedstawiające dodane schodki i zwiększony zasięg dzwigu:
FILM:
http://www.youtube.com/watch?v=SYMsqkkYOME
Liczę na łagodny wymiar kary z Waszej strony
Pozdrowienia ;)
Nadszedł ten dzień, w którym mogę zaprezentować ukończonego w pocie czoła i pod presją czasu Crane Truck-a. Budowa zaczęła się na początku sierpnia, a zachętą do popełnienia tego modelu było Lego Technic Challenge (o czym już wspomniałem w "zapowiedzi" modelu). Model przymusowo został skończony 15 sierpnia (ostatni dzwonek na nadsyłanie prac), lecz chciałem wprowadzić pewne zmiany w jego wyglądzie. Pierwszą wersję możecie zobaczyć tutaj, i na stronie http://technic.lego.com/en-us/Competition/voting.aspx gdzie możecie głosować na niego i 19 innych modeli w ramach konkursu tylko dla AFOL-i.
Lecz do rzeczy.
Jaka ciężarówka jest, każdy widzi, lecz co w niej siedzi - już spieszę z wyjaśnieniem.
Na samym początku budowy, założyłem sobie, że model ma być jak najbardziej bawialny. I taki jest. Próżno w nim szukać masy silników, odbiorników i 3 pilotów do jego obsługi. Zamiast tego wszystkiego mamy kilka przełączników, zaworów, i trybików.
Lecz nie mogę powiedzieć, że model jest zupełnie manualny, ponieważ bym skłamał ;)
Gdy przyjrzymy się bliżej modelowi możemy w nim znaleźć
Z PF-ów:
- 2 Silniki Medium
- 3 Swichery
- 2 Komplety świateł LED
- 1 BBox
- 1 Extension wire (50cm)
Z Pneumatyki:
- 4 Siłowniki pneumatyczne
- 2 Małe pompki
- 1 Mały siłownik
- 3 Zawory
- 1 Airtank
- 1 Manometr
- prawie 3 metry przewodu pneumatycznego
Jeden silnik PF odpowiada za automatyczny kompresor. Połączony jest on z 2 małymi pompkami przełożeniem 1:1. By „nabić” ciśnienie ok. 2 barów (wyłącznik ciśnieniowy jest ustawiony na taką wartość) potrzeba mniej więcej 30 sekund. Umieszczone powietrze w air tanku starcza na kilka ruchów siłownika, po czym kompresor włącza się automatycznie. Do podnoszenia paki, użyte są 2 siłowniki, zaś do dźwigu po jednym na ramię. Dźwig przy maksymalnym wyciągnięciu ramienia jest w stanie unieść do 100g. Niewielki udźwig ramienia rekompensuje duża nośność wywrotki. Bez problemu jest w stanie podnieść dwa jednokilowe hantle. ( biały zawór odpowiada za unoszenie paki, zielony za podnoszenie/opuszczanie dolnej części dźwigu, a żółty górnej)
Drugi silnik PF odpowiada za obrót dźwigu i wysuwanie/chowanie podpór. Połączony jest on ze skrzynią biegów trybem Z12 --> Z20. Obrót dźwigu odbywa się przez ślimacznicę, połączoną ze sprzęgłem, więc nie ma opcji zgrzytania trybów gdy go zatrzymamy w trakcie obrotu. Podobnie jest z podporami. Tu również jest zastosowane sprzęgło.
Dodatkowo ciężarówka wyposażona jest w przednie i tylne światła LED, włączane i wyłączane przełącznikiem.
To tyle co dotyczy pneumatyki – elektryki zastosowanej w MOC-u
Rzeczą typowo manualną jest skręcanie kół, jazda, podnoszenie kabiny, silnik boxer 6-cio cylindrowy (tak wiem, że takich w ciężarówkach się nie instaluje, ale na inny nie było miejsca), otwierane drzwi i burty wywrotki czy opuszczanie stopek od podpór. Co jeszcze tyczy się atrapy silnika to to, że napędzany jest łańcuchem. Gdy były założone koła pasowe i na nie nałożona gumka, silnik przeskakiwał i chodził nierówno. Zastosowanie łańcucha na trybach Z24 --> Z16 zlikwidowało ten problem.
Trochę o konstrukcji: Jest ona typowo liftarmowa, bricki znajdują się tylko na pace i w atrapie chłodnicy. BBox da się zdemontować, więc nie ma problemu ze zmianą baterii. Kabina zbudowana jest z paneli i liftów i z lekka przypomina tę ze SCANII, lecz nie była na niej wzorowana. Do budowy ciężarówki użyłem 15 ramek, 37 zębatek i od groma liftów 15L i 13L.
Całość waży 2700g, mierzy 25 studów wysokości, 21 szerokości i 74 study długości. (wymiary w mm : 195x167x581)
Konkretnie co zostało zmienione w porównaniu do poprzedniej wersji to design szoferki, paka została wyłożona brickami, poprawiłem stabilność dźwigu oraz cała konstrukcja została wzmocniona.
Galeria zdjęć:
Link do Galerii:
Baleria BS
EDIT:
Zdjęcia przedstawiające dodane schodki i zwiększony zasięg dzwigu:
FILM:
http://www.youtube.com/watch?v=SYMsqkkYOME
Liczę na łagodny wymiar kary z Waszej strony
Pozdrowienia ;)
Ostatnio zmieniony 2010-11-10, 23:47 przez Waler, łącznie zmieniany 2 razy.
Osooooooom :]
Robią wrażenie szczególnie te fotki bebechów i plątaniny przewodów. Bardzo zgrabna kabinka, i fajnie, że nie brakuje świateł itp drobnych szczegółów. Model przypomina mi nowsze modele technic, ale na wielki plus, że jest PFowy:)
Jedno co mnie razi to, że jest przyszeroki dla tych kół - ale to tylko optyczne wrażenie, studów nie liczyłem.
Edit: Kiedy pierwsza trialówka?:D
Robią wrażenie szczególnie te fotki bebechów i plątaniny przewodów. Bardzo zgrabna kabinka, i fajnie, że nie brakuje świateł itp drobnych szczegółów. Model przypomina mi nowsze modele technic, ale na wielki plus, że jest PFowy:)
Jedno co mnie razi to, że jest przyszeroki dla tych kół - ale to tylko optyczne wrażenie, studów nie liczyłem.
Edit: Kiedy pierwsza trialówka?:D
Ostatnio zmieniony 2010-11-05, 20:14 przez Chrupek, łącznie zmieniany 1 raz.
Sezon w pełni!
Re: Pneumatic Crane Truck
Wyrok: dożywocie z liftarmami, bez prawa ubiegania się o przedterminowe zwolnienie;)Waler93 pisze:Liczę na łagodny wymiar kary z Waszej strony
Do pełni szczęścia brakuje jeszcze zawieszenia;p. Poza tym model w ogóle mi się nie podoba, zbyt dopracowany, zbyt dopieszczony... no dobra, przyznaję, jestem zazdrosny, nie tylko o świetny wygląd, ale przede wszystkim o ilość dość specyficznych klocków, których ja mieć raczej nigdy nie będę:(. Krótko mówiąc - rewelacja, zwłaszcza, że to debiut.
Jedynie czepiając się na siłę:
- brak zawieszki;
- napęd silnika tylko z jednej tylnej osi, zamiast z obu.
Pozdrawiam. F.
Jedynie czepiając się na siłę:
- brak zawieszki;
- napęd silnika tylko z jednej tylnej osi, zamiast z obu.
Pozdrawiam. F.
- Sariel
- VIP
- Posty: 5419
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
Model bardzo ciekawy, trzy wady które rzucają się w oczy od razu to:
- jest zdecydowanie za szeroki, standardowa ciężarówka na tych kołach ma 18 studów szerokości, Twoja z tego co widzę ma 21
- podpory nie są blokowane zupełnie niczym
- przód wydaje się (podkreślam: wydaje) mocno inspirowany Crane Truckiem
Przyłączam się do prośby o zmniejszenie zdjęć, naprawdę aż takie nie są nam potrzebne szczególnie że zdjęcia są raczej niedoświetlone a wiele elementów (np. manometr) fotografujesz z bardzo bliska.
Ogólnie mam mieszane uczucia. MOC bardzo ciekawy i ambitny, ale chyba nie spełnia oczekiwań jakie wzbudziłeś zakładając osobny temat-zwiastun. Do tej pory chyba nikt na LUGPolu swoich MOCy w ten sposób nie zapowiadał, więc po takim wstępie spodziewałbym się MOCa który rzuci wszystkich na kolana i zatrzęsie całym forum, tymczasem jest tylko bardzo dobrze. Nie obraź się, ale kilka ciekawszych MOCy pojawiło się na zasadzie zwyczajnego założenia tematu kiedy już były skończone i gotowe, natomiast Ty robiąc inaczej zasygnalizowałeś że chcesz pokazać coś co podnosi poprzeczkę. Ja czegoś takiego tu nie widzę.
Jak na pierwszy MOC na forum, jest świetnie. Tylko forma prezentacji budzi pewne kontrowersje.
- jest zdecydowanie za szeroki, standardowa ciężarówka na tych kołach ma 18 studów szerokości, Twoja z tego co widzę ma 21
- podpory nie są blokowane zupełnie niczym
- przód wydaje się (podkreślam: wydaje) mocno inspirowany Crane Truckiem
Przyłączam się do prośby o zmniejszenie zdjęć, naprawdę aż takie nie są nam potrzebne szczególnie że zdjęcia są raczej niedoświetlone a wiele elementów (np. manometr) fotografujesz z bardzo bliska.
Ogólnie mam mieszane uczucia. MOC bardzo ciekawy i ambitny, ale chyba nie spełnia oczekiwań jakie wzbudziłeś zakładając osobny temat-zwiastun. Do tej pory chyba nikt na LUGPolu swoich MOCy w ten sposób nie zapowiadał, więc po takim wstępie spodziewałbym się MOCa który rzuci wszystkich na kolana i zatrzęsie całym forum, tymczasem jest tylko bardzo dobrze. Nie obraź się, ale kilka ciekawszych MOCy pojawiło się na zasadzie zwyczajnego założenia tematu kiedy już były skończone i gotowe, natomiast Ty robiąc inaczej zasygnalizowałeś że chcesz pokazać coś co podnosi poprzeczkę. Ja czegoś takiego tu nie widzę.
Jak na pierwszy MOC na forum, jest świetnie. Tylko forma prezentacji budzi pewne kontrowersje.
Ostatnio zmieniony 2010-11-06, 10:42 przez Sariel, łącznie zmieniany 2 razy.
- Waler
- VIP
- Posty: 768
- Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
- Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
- brickshelf: waler
- Kontakt:
-
raczej technick-i nie mają parzystej liczby "oczek", chyba że o czymś nie wiemSariel pisze:standardowa ciężarówka na tych kołach ma 18 studów szerokości
nie mam odpowiednich kół i zawieszenia by w tym momencie klicić trialówkęgen_leihy pisze:Kiedy pierwsza trialówka?:D
Co do zdjęc, to dziś postaram się coś z tym zrobić
- Sariel
- VIP
- Posty: 5419
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
Oficjalne, oparte na liftarmach zestawy Lego Technic raczej nie, natomiast wydawało mi się że pokazałeś MOCa, nie zestaw. Skoro to MOC, o szerokości powinna decydować wierność wymiarom prawdziwej ciężarówki, a nie to jak Lego buduje swoje zestawy. Mogłeś zresztą z powodzeniem dać 19 studów skoro parzystość to taki problem, i ciężarówka wyglądałaby dużo zgrabniej.Waler93 pisze:raczej technick-i nie mają parzystej liczby "oczek", chyba że o czymś nie wiem
Parzystość nie jest problemem, przynajmniej z mojego małego doświadczenia, choć buduję tylko podwozia (brak części technica :/).
model ładny, ale:
Na pierwszy rzut oka, wydawało mi się że widzę plagiat 8258 w wersji żółtej. Kopią może nie jest, ale jest bardzo podobny.
Silnik v6 o kącie 180* raczej nie jest stosowany w ciężarówkach. Tam można raczej spotkać rzędową szóstkę. Oczywiście są silniki widlaste (patrz scania 680) ale tam jest V8 i kąt na pewno nie 180*. Zaprezentowany przez Ciebie silnik NIE JEST silnikiem typu boxer. Poszukaj sobie informacji czym ten silnik się charakteryzuje oprócz kąta 180*.
Nie podoba mi się rozstaw kół z tyłu. Są za szeroko. Mógłbyś zmniejszyć nieco rozstaw kół ustawiając je tak, jak są montowane w ciężarówkach ( ][ a nie ]]). Zawsze to kropa mniej na stronę.
I ostatnia rzecz: napęd. Rozumiem że nie dajesz silnia na napęd, może nie masz, może nie masz do niego sterowania, mniejsza z tym. Mógłbyś zrobić jednak napęd na obie tyle osie, drugi dyferencjał, 2 zębatki i masz. A jeśli już napęd tylko jednej osi, to przy układzie 6x2 najczęściej osią napędową nie jest ostatnia oś.
Poza tym, model bardzo ładny, dość rozwinięty choć widać mankamenty.
ps: wiem, czepiam się choć nic nie publikuję. Ale od czegoś jestem. :)
model ładny, ale:
Na pierwszy rzut oka, wydawało mi się że widzę plagiat 8258 w wersji żółtej. Kopią może nie jest, ale jest bardzo podobny.
Silnik v6 o kącie 180* raczej nie jest stosowany w ciężarówkach. Tam można raczej spotkać rzędową szóstkę. Oczywiście są silniki widlaste (patrz scania 680) ale tam jest V8 i kąt na pewno nie 180*. Zaprezentowany przez Ciebie silnik NIE JEST silnikiem typu boxer. Poszukaj sobie informacji czym ten silnik się charakteryzuje oprócz kąta 180*.
Nie podoba mi się rozstaw kół z tyłu. Są za szeroko. Mógłbyś zmniejszyć nieco rozstaw kół ustawiając je tak, jak są montowane w ciężarówkach ( ][ a nie ]]). Zawsze to kropa mniej na stronę.
I ostatnia rzecz: napęd. Rozumiem że nie dajesz silnia na napęd, może nie masz, może nie masz do niego sterowania, mniejsza z tym. Mógłbyś zrobić jednak napęd na obie tyle osie, drugi dyferencjał, 2 zębatki i masz. A jeśli już napęd tylko jednej osi, to przy układzie 6x2 najczęściej osią napędową nie jest ostatnia oś.
Poza tym, model bardzo ładny, dość rozwinięty choć widać mankamenty.
ps: wiem, czepiam się choć nic nie publikuję. Ale od czegoś jestem. :)
Patrzę sobie, patrzę i mi się podoba. Potem patrzę dłużej i wydaje mi się, że coś jednak mi tu nie pasuje. Przede wszystkim pojazd jest odrobinę za duży jak na użyte koła. Po drugie przerwa miedzy kabiną a paką jest też za duża, normalnie tak nie ma, bo to strata przestrzeni ładunkowej. Przy tak dużej szerokości pojazdu fotele mogły być szerokie na 4 study. Po za tym całość przypomina ma Scanie;]
Myślę, że model jest naprawdę dobry, zwłaszcza jak na debiut, ale można by go nieco dopracować by był bliski ideałowi.
Myślę, że model jest naprawdę dobry, zwłaszcza jak na debiut, ale można by go nieco dopracować by był bliski ideałowi.
Ride Your Way!
- Waler
- VIP
- Posty: 768
- Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
- Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
- brickshelf: waler
- Kontakt:
-
Na początku zamontowałem tak jak mówisz, lecz wewnętrzne koła obcierały o lifty i dlatego wyszło tak a nie inaczej.PEN pisze:Mógłbyś zmniejszyć nieco rozstaw kół ustawiając je tak, jak są montowane w ciężarówkach ( ][ a nie ]]).
jak narazie mój dorobek PF to 3 M 3XL, 2 wieże i 2 piloty. Nie zamontowałem tutaj zdalnego setrowania ponieważ go NIE CHCIAŁEM.PEN pisze:Rozumiem że nie dajesz silnia na napęd, może nie masz, może nie masz do niego sterowania, mniejsza z tym
Zapewniam cię, że między koło a błotnik nic już się nie upchnie. Gdy koła są skrecone pozostaje ok 1 studa luzu.Barteq pisze:I przydało by się dać jakieś schodki, bo teraz jest czarna dziura, między zderzakiem, a przednim kołem.
Ostatnio zmieniony 2010-11-06, 14:01 przez Waler, łącznie zmieniany 1 raz.