Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Manitowoc drag line excavator
Autor Wiadomość
Emilus 
Adminus Emeritus


Wiek: 40
Dołączył: 26 Sie 2007
Wpisy: 1460
Skąd: Polska
Wysłany: 2010-12-26, 17:41   [MOC] Manitowoc drag line excavator

Dzień dobry,

Przedstawiam mój najnowszy MOC, moje wyobrażenie nowszej wersji koparki linowej MANITOWOC seria 4600:



Oryginał jest o taki:



inne kopareczki tego typu (większe i mniejsze):






Na wstępie chciałem podziękować Genowi, Żbikowi, Sarielowi i Longerowi za łykanie zdjęć wipa i jakże cenne czasami uwagi. Dzięki koledzy.

Kilka ciekawostek o modelu:

-masa 9,3 kg
-14 silników PF medium na pokładzie
-2 battery boxy
-268 sztuk nowych ogniw gąsienicowych użytych w budowie
-6 siłowników śrubowych
-3 komplety świateł PF
-3 switche
-4 wieże IR wykorzystujące 4 kanały i wszystkie 8 funkcji
-13 sztuk kabli przedłużających PF
-116 sztuk zębatek użytych w budowie modelu w tym (nie licząc obrotnicy):
-1 sztuka z40
-2 sztuki z36
-33 sztuki z24
-6 sztuk z24 sprzęgło
-11 sztuk z20
-8 sztuk z16
-17 sztuk z12
-3 sztuki z12 kątowa
-6 sztuk z8
-6 sztuk wormów
-23 sztuki knobów
-długość wysięgnika głównego 152 study
-długość wieży (z kabiną) - 57 studów
-szerokość wieży (z podestami) - 45 studów
-wysokość wieży - 19 studów
-długość podwozia - 48 studów
-szerokość podwozia - 42 study
-wysokość podwozia - 10 studów

Generalnie ta koparka jako model jest nietypowa z dwóch powodów. Po pierwsze jest spora. Znacznie istotniejszy jest jednak drugi powód a mianowicie zbudowana została w założeniu jako maszyna z realistycznym układem mechanicznym. Co to znaczy?
Ano to, że jest jeden silnik napędowy a raczej jeden blok silników, które to napędzają wszystkie funkcje. Tak jak w rzeczywistości, jest jeden potężny diesel i on napędza mechanicznie wałami/łańcuchami wszystko. Inna sprawa, że w maszynie tej wielkości, dużo rzeczy jest napędzane od pompy oleju czy też elektrycznie od generatorów napędzanych od silnika głównego. Ale to tylko klocki jak to Cieślu kiedyś powiedział :) a ja bardzo chciałem sobie udowodnić, że można zbudować coś tak rozbudowanego mechanicznie.
Udowodniłem, zbudowałem - nigdy więcej... Model jest wielki, bardzo skomplikowany mechanicznie i trzeba się go nauczyć. Wieża drży od pracy potężnego niby-diesla (dzięki Z :))złożonego z 6 mediumów... bajka.

Kilka zdjęć modelu na zachętę przed dalszym długim i nudnym opisem:




Teraz przejdę do opisu technicznego, okraszonego zdjęciami z budowy:

Koparka jest zbudowana modułowo i teraz po kolei omówię te moduły. A więc "uruchamiamy" prąd i do dzieła.




- Zacznijmy od silnika głównego będącego sercem całego modelu. Jest nim potężny 6 mediumowy niby-diesel. Zależało mi, aby wyglądem przypominał silnik spalinowy stąd pionowe ustawienie mediumów sugerujące cylindry:



Potężny 6 mediumowy silnik, generujący moc sumaryczną równą 6,24W napędza jak to już wcześniej napisałem, wszystkie mechanizmy. Zasila tylko jego 1 battery box. Kręci się tylko w jedną stronę i już w sobie ma 12 knobów. Aby działał, połowa mediumów musi mieć przeciwne obroty, co realizowane jest poprzez wpięcie w układ switcha. Można by zadać pytanie, czemu dopiero w poszczególnych skrzyniach następuje odwracanie lub nie obrotów, a nie z poziomu silnika napędowego. No bo można go uruchamiać z obrotami lewymi i prawymi.
Można, tylko aby realizować cykl kopania, trzeba funkcjami samej łyżki, sterować raz z jednakowymi obrotami ale za chwilę już z przeciwnymi. Dlatego właśnie jest taki układ napędowy. Więc silnik niby-diesel kręci się w jedną stronę i jest uruchamiany z pilota (czarna dźwignia) co pozwala w sytuacji zgubienia się w obsłudze koparki, zgasić cały napęd jednym ruchem palca. Realizowane jest to silnikiem PFmedium sterowanym z pilota i mechanicznie uruchamiającym switch ale zablokowany tylko do pozycji 0 i obroty w jedną stronę.
Z silnika napędowego moc kierowana jest w dwie strony. Do przodu do zejścia w podwozie i do tyłu do przekładni liniowej rozdzielającej napęd między 2 przekładnie funkcyjne wieży.
To zdjęcia pilota w opisem, do którego będę jeszcze powracał przy opisywaniu kolejnych funkcji:



----------------------------------------------------------------------

- Obrotnica i jej wzmocnienie.

Jasnym jest, że sama obrotnica do tak ciężkiego modelu to za mało. Zrobiłem wzmocnienie obrotnicy w postaci wieńca z conectorów, otaczającego obrotnicę i będącego stelażem dla rolek podtrzymujących. Rolki te są zbudowane z kół pasowych. Są cztery rolki, każda złożone z 2 kół pasowych, wszystko spięte na stelażu wraz z obrotnicą.
Bieżnią dla rolek, jest płaska zabudowa góry podwozia.



----------------------------------------------------------------------

- Gąsienice.

Każda z gąsienic (lewa i prawa) jest podwójna i składa się z 67 ogniw gąsienicowych. Układ jezdny składa się z 4 podwójnych wózków zawieszonych kolebkowo na każdą gąsienicę i 4 rolek podtrzymujących co na stronę np. prawą daje wynik: 16 rolek jezdnych w 8 wózkach zawieszonych kolebkowo i 8 rolek podtrzymujących.
Z przodu i z tyłu znajdują się koła napędowe znane z buldka z tym, że te z tyłu są napędzane (zwolnica składa się z z12 i z36 choć na zdjęciach WIP są jeszcze 2 z24):



----------------------------------------------------------------------

- Podwozie.

Podwozie zawiera w swoim wnętrzu 2 (z 6 w sumie) 3 pozycyjne skrzynie biegów z pozycjami: obroty lewe, prawe i luz. Dzięki temu można skręcać jedną gąsienicą ale i dwiema w miejscu (z przeciwnymi obrotami). Przełożenie napędowych kół gąsienicy to 120:1 (z12 na z20, worm na z24, zwolnica w gąsienicy - z12 na z36). Skrzyniami sterują dwa siłowniki śrubowe napędzane 2 silnikami PF medium poprzez przekładnie przyspieszające z24 sprzęgło i z 8 każda.
Daje to dobry kompromis między szybkością zmiany pozycji w skrzyni a jej wyczuciem, bo operowanie każdą funkcją polega w zasadzie na wyczuciu skrzyń. W praktyce do zmiany pozycji każdej ze skrzyń o jeden stopień tj. bieg-luz lub luz-bieg wystarczy wcisnąć na ok. sekundę dźwigienkę pilota i ją puścić.
Jazdą przód/tył gąsienic, steruje się 2 szarymi dźwigienkami na pilocie obsługującym 4 kanał. To model ideowy skrzyni 3 pozycyjnej, w zasadzie bardzo podobny do tych stosowanych w koparce:



No i podwozie:




A tu zdjęcia podwozia wraz z gąsienicami i stelażem pod rolki linowe:




----------------------------------------------------------------------

- 2 przekładnie funkcyjne wieży.

Są dwie, różnią się zębatkami wewnątrz (różna redukcja) ale zbudowane są w bliźniaczy sposób i jedna jest odbiciem lustrzanym drugiej. Każda odbiera napęd od przekładni liniowej i pozwala na realizację 2 funkcji z obrotami niezależnymi względem siebie.
Jedna taka przekładnia funkcyjna obsługuje obrót wieży przy redukcji 80:1 (z12 na z20, worm na z24, z20 na z12 na z40 i z12 na obrotnicę) oraz podnoszenie/opuszczanie wysięgnika przy redukcji 40:1 (z12 na z20, worm na z24 i na szpulę).
Obrotem wieży steruje się czerwoną dźwignią na pilocie na kanale 2. Podnoszeniem wysięgnika steruje dźwigienka ciemnoszara na pilocie na kanale 3.
Druga przekładnia funkcyjna obsługuje obie funkcje łyżki przy takiej samej dla nich redukcji 14,4:1 (z16 na z16, worm na z24, z20 na z12 i na szpulę). Obie funkcje są sterowane dźwigienkami żółtą i bladożółtą na pilotach z kanałami 2 i 3.
Obie te przekładnie są sterowane w sumie 4 siłownikami śrubowymi poprzez przekładnie przyspieszające z24 sprzęgło i z 8 każda.




----------------------------------------------------------------------

- Łyżka

Łyżka jaka jest, każdy widzi:



Starałem się oddać charakterystyczny kształt łyżek koparek linowych a głównym kryterium obok wyglądu, była możliwość mocowania łańcuchów i chęć kopania fasoli... :)

----------------------------------------------------------------------

- Światła

W modelu, światła na wysięgniku (2 pary) i pozycyjne na czubku wysięgnika (czerwone i zielone) są uruchamiane z pilota (niebieska dźwigienka na pilocie na kanale 1). Jest to realizowane podobnie jak uruchamianie silnika głównego - medium sterowany z wieży, uruchamia switch, który zasila światła.




Model nie miał aspirować do działu MT, to czysty technic, obudowany moim zdaniem w miarę schludnie. Jest kilka smaczków, typu fotel operatora z gumową tapicerką czy podesty techniczne, drabinki itp:





Jeszcze kilka fot na koniec:






GALERIA BS po cenzorce
GALERIA WIP BS po cenzorce

Filmy z działania:

kopanie i podnoszenie/opuszczanie wysięgnika:


Obroty wieży i manewrowanie podwozia:


Pokaz świateł, przepraszam że ledwo je widać...


Dziękuję za uwagę.
Pozdrawiam.
Do widzenia.
Ostatnio zmieniony przez Żbik 2010-12-28, 17:20, w całości zmieniany 8 razy  
 
 
 
Mistakes 
VIP
Marcin

Wiek: 27
Dołączył: 20 Gru 2009
Wpisy: 528
Skąd: Warszawa!
Wysłany: 2010-12-26, 17:52   

No to pobiłeś wszelkie rekordy. Czytałem kilka razy i nadal nie rozumiem jak działa część mechaniki. To jest nieprawdopodobne... MOC roku? :P Liczę na publikacje na zagranicznych forach, będą?
Ostatnio zmieniony przez Mistakes 2010-12-26, 17:56, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Backbone 

Wiek: 33
Dołączył: 06 Gru 2009
Wpisy: 665
Skąd: Doncaster
Wysłany: 2010-12-26, 17:53   

Mnie zatkało. Czytam opis całości po raz trzeci, staram się to ogarnąć.
Tak duże, że aż imponuje samą wielkością.

PS. Jak będziesz rozbebeszał koparkę, nagraj film z pracy samych szesciu mediumów.
 
 
 
TT 
VIP


Wiek: 31
Dołączył: 27 Maj 2004
Wpisy: 1181
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2010-12-26, 18:06   

Piękne monstrum.
Ponad 9kg konstrukcji. Coś pięknego.
Nie będę rozpisywał się nad aspektami technicznymi, bo wiem, że Emil zrobił to porządnie.

Dla mnie najważniejsze jest to, że wszystko działa. Przy takich rozmiarach to bardzo rzadka sprawa. Poza tym gratuluje wytrwałości. Wiem, że przy takich projektach często się odechciewa.

Moc miesiąca!

Pozdr.
T.
 
 
 
Fistach
[Usunięty]

Wysłany: 2010-12-26, 18:06   

Nareszcie ktos zbudowal taka w pelni dzialajaca zdalnie sterowana koparke. Rozmiarowo jest ogromna niestety odbilo sie to na szybkosci dzialania funkcji - ale za to dziala!

Nie wiem czy oprocz samej checi zrobienia tego typu przeniesienia napedu (czyli jeden mega silnik) byl jakikolwiek sens robienia czegos takiego. Straty mocy na tych wszystkich przekladniach oscyluja pewnie w granicach 40 - 60 % :D

Ale jeszcze raz nalezyzauwazyc ze dziala i kopie a nie tylko rusza sie.

Twoje moce sa o tyle fajne ze wazy to ladnych pare kilo ale zawsze dziala i nie ma brakow w dzialaniu (np. lyzka sie nie podnosi itp.) Chociaz wieza przechyla sie nieznaczne do tylu nawet pomimo solidnej wysiegnicy.

Fajnie ze prawie czysty Technic. Gdyby jeszcze TLC robilo piny w roznych kolorach to wysiegnik nie wygladalby tak pstrokato - i tak dorbze ze uzywales tylko czarnych.

Rozmiar tego jest chory - noi rekord silnikow :) 14 sztuk:D

Calkiem przyjemnie dla oka to wyglada - pomimoze jak juz wspomniales i ja pisalem - to w zasadzie czysty technic.

Dobra robota! Ale nie wiem czy z MOCami o masie ponad 9 kg nie powinienes wybrac sie do specjalisty :)

p.s. Popraw sobie przelozenia. Dla przelozenia X:Y Redukcja: X>Y, multiplikacja: X<Y
Ostatnio zmieniony przez Fistach 2010-12-26, 18:07, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Cieślu 
VIP
Do odciny!


Wiek: 28
Dołączył: 13 Kwi 2009
Wpisy: 1226
Skąd: Karczew/Warszawa
Wysłany: 2010-12-26, 18:37   

Szczena przebiła 2 piętra i wylądowała w garażu...

Obłędna maszyna, dawno nic na mnie nie wywarło takiego wrażenia.
_________________
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
 
 
 
 
Chrupek 


Wiek: 32
Dołączył: 13 Kwi 2010
Wpisy: 834
Skąd: Wawa
Wysłany: 2010-12-26, 18:56   

Inny wymiar klocków:] Dużo samozaparcia wymagała budowa tego kolosa, tym większe uznanie dla Emila.

PS: Obawiam się, że gigantomania Emila, przy którymś kolejnym mocu, boleśnie się rozczaruje wytrzymałością ABSu :]
_________________
Sezon w pełni!
 
 
 
 
kris kelvin
[Usunięty]

Wysłany: 2010-12-26, 18:57   

Mistakes napisał/a:
Czytałem kilka razy i nadal nie rozumiem jak działa część mechaniki.

A widzisz, ja nie czytałem ani razu i też nie rozumiem :D

No stary, ponad 9 kilo koparki to robi wrażenie. To w zasadzie jedyna wartość z tego bezliku danych która robi na mnie wrażenie. No i tyle silników i tyle wszystkiego innego.
W głowie się kręci.
 
 
 
STING
[Usunięty]

Wysłany: 2010-12-26, 19:13   

Mnie zatkało. Zdecydowanie MOC miesiąca no i roku :)
 
 
 
Mrosik 
VIP


Wiek: 36
Dołączył: 05 Maj 2009
Wpisy: 276
Skąd: Poznań
Wysłany: 2010-12-26, 19:28   

Kawał porządnej maszyny.
Długo uczyłeś się sterować tym potworem?
 
 
 
Aurimax 
VIP
Hm...No nie wiem...?


Wiek: 41
Dołączył: 14 Lut 2005
Wpisy: 248
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2010-12-26, 19:32   

Ma gąsienice i kratownice to mi się podoba, mimo że to nie dźwig :)
Rozumiem przez co przeszedłeś budując to monstrum.

Jedyne co mógłbym zmienić to żółte koła napędowe na czarne.
_________________
BrickLink
 
 
 
 
Junior 


Wiek: 30
Dołączył: 04 Kwi 2010
Wpisy: 64
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2010-12-26, 20:07   

Rewelacyjnie wygląda, robi wrażenie etc. (nie chcę się powtarzać), ale filmiki usypiają... weź zmontuj jeden i go mocno przyspiesz. Zrozumiałe jest tak powolne działanie tego monstrum, ale oglądanie przez 5 minut jak koparka nabiera 1 łyżkę ładunku jakoś zniechęca do dalszego podziwiania ;)
_________________
Always look on the bright side of life...
 
 
 
Waler 
VIP


Wiek: 28
Dołączył: 08 Wrz 2010
Wpisy: 763
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Wysłany: 2010-12-26, 20:28   

Efekt WOW jest. Musiało kosztować Cię to dużo czasu i włożyłeś tu od cholery klocków. Ja nigdy chyba bym się nie zdecydował na budowę tak wielkiego modelu. Aż żal będzie to rozebrać. Nieźle nawet te mediumy sobie radzą z poruszaniem tego kolosa. Mam rozumieć, że te 6 silników chodzi non-stop od uruchomienia koparki?
 
 
 
Emilus 
Adminus Emeritus


Wiek: 40
Dołączył: 26 Sie 2007
Wpisy: 1460
Skąd: Polska
Wysłany: 2010-12-26, 21:26   

Dziękuję wszystkim za opinie.

Waler93 napisał/a:
Mam rozumieć, że te 6 silników chodzi non-stop od uruchomienia koparki?


Te 6 silników medium czyli niby-diesel można włączyć/wyłączyć czarną dźwigienką na pilocie na kanale jeden, po uprzednim podniesieniu kratek na wieży i włączeniu batteryboxów.
 
 
 
Chrupek 


Wiek: 32
Dołączył: 13 Kwi 2010
Wpisy: 834
Skąd: Wawa
Wysłany: 2010-12-26, 22:15   

[quote="Waler93"Mam rozumieć, że te 6 silników chodzi non-stop od uruchomienia koparki?[/quote]

Włączasz silnik główny (z 6ciu mediumów) i on cały czas pracuje. Podczas jego pracy wrzucasz poszczególne funkcje (3 pozycyjnymi przełącznikami gdzie jest luz, obroty lewe, obroty prawe).
To serce tej maszyny, taki układ napędowy:) Z punktu widzenia strat mocy, to faktycznie jest kiepskie rozwiązanie, ale technicznie to układ jakiego jeszcze na forum nie widziałem (żadnym).
_________________
Sezon w pełni!
 
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,049 sekundy. Zapytań do SQL: 10