Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] ZIS e134 8x8 V2011
Autor Wiadomość
TT 
VIP


Wiek: 32
Dołączył: 27 Maj 2004
Wpisy: 1181
Skąd: Bielsko-Biała
  Wysłany: 2011-04-10, 16:14   [MOC] ZIS e134 8x8 V2011

ZIS e134 8x8 V2011


Przestawiam Wam moją ciężarówkę na sezon trialowy AD2011.
Deja vu? Tak maszyna jest rzeczywiście podobna do tej z sezonu 2010. Jednak są to podobieństwa tylko i wyłącznie wizualne. Technicznie jest to inna ciężarówka.




Całe sterowanie opiera się na 2 systemach NXT oraz 1 obwodzie PF.
Pierwszy układ NXT to pilot, który za pomocą bluetootha przesyła informację do pojazdu o biegach, mocy silnika napędowego i kącie skrętu przednich osi. Oczywiście wszystkie te parametry reguluje kierowca. Poza tym mamy możliwość sprawdzenia aktualnego stanu baterii pilota, statusu połączenia bluetooth oraz kalibracji silnika do zmiany biegów wbudowanego w pojazd (w przypadku, gdy coś się rozsynchronizuje).
Drugi system NXT jest wbudowany w pojazd i steruje silnikiem napędowym (PF XL), skręcaniem (silnik NXT) oraz zmianą biegów (silnik NXT). Poza tym mamy możliwość podglądu aktualnego stanu baterii w samochodzie.
Dodatkowo oba układy NXT automatycznie ustanawiają połączenie bluetooth przy załączeniu programu na pilocie oraz mają zsynchronizowane wyłączenie obu kostek NXT co następuje przy wyłączeniu programu na pilocie.
W samochodzie znajduje się również jeden mały układ PF do zasilania atrapy silnika (PF medium) oraz świateł. Obie te funkcje są sterowane przez switcha znajdującego się za kabiną. Zasilanie stanowi stary batterybox (jedna 9V bateria).




Tak jak powiedziałem na wstępie - technicznie to inny pojazd niż rok temu. Największe różnicy dotyczą podwozia. Przede wszystkim mamy zupełnie inne zawieszenie: kolejne mosty są połączone przez obrotnice, a całe nadwozie jest zamontowane do skrajnych mostów jako kolebka. Praktycznie praca zawieszenia ogranicza się do wykrzyżów pomiędzy poszczególnymi mostami, nie ma żadnego skoku zawieszenia pomiędzy kolejnymi mostami. Wiem, że jest to spore uproszczenie. Ciągnie to za sobą wiele konsekwencji w trakcji pojazdu. W wielu przypadkach pojazd porusza się na 4 kołach mimo iż ma ich 8. Zaletą tego rozwiązania jest niewątpliwie sztywność całej konstrukcji. To spowodowało, że zdecydowałem się na to mało wyrafinowane rozwiązanie.
Do napędu pojazdu służy 1 silnik PF XL. Napęd jest przekazywany przez trzy stopniową liniową skrzynię biegów. Dostępne są trzy biegi + luz co przekłada się na całkowite przełożenia: 15:1, 9:1 oraz 3:1. Wadą jest to, że biegi nie są po kolei. Tzn. żeby zmienić z 1 na 2 to trzeba przejść przez 3. Powodem takiego układu jest to, że tak długa skrzynia lubi strzelać na środkowym biegu. Dlatego jako środkowy bieg dałem 3:1, który ma najmniejszą siłę.
Biegi zmienia silnik NXT, który jest bardzo dobrze wkomponowany/wciśnięty w podwozie.
Układ skrętny stanowią 2 przednie osie. Obie osie skręcają się pod różnym kątem. Obsługiwane to jest przez silnik NXT z dużą precyzją i dynamiką.
Atrapa silnika jest napędzana przez silnik PF medium. Ponownie udało mi się uzyskać rasowy dźwięk tego silnika. Na filmie zsunęła się gumka napędzająca dodatkowy wałek obok silnika - normalnie wałek ten powinien się kręcić (auto dachowało przy nakręcaniu filmu z jazdy na luzie, gumką się zsunęła, a ja tego nie zauważyłem przy kręceniu filmu).
Pojazd jest wyposażony w światła PF. Jest to wynikiem trendu narzuconego przez regulamin 2011 :-)

Wizualnie maszyna zmieniła trochę swój charakter w stosunku do poprzedniej wersji. Chciałem mu nadać rasowy triasowy wygląd. Dlatego pojazd ma klatkę oraz typową triasową piramidę na pace (mam nadzieje, że nie razi Was ta komercja). Sami oceńcie jak Wam się podoba.

Wymiary:
-długość 54 cm
-szerokość 21.5 cm
-wysokość 24 cm
Waga: 3.492 kg

Przelicznik:
-suma modyfikatorów dodatkowych 0.27
Współczynnik 2228


Film (w dolnym prawym rogu jest wyświetlony bieg na jakim w danej chwili porusza się pojazd):



Galeria:
http://www.brickshelf.com...ry.cgi?f=468696


Zdjęcia:
_________________
Pozdrawiam,
Tomek
Ostatnio zmieniony przez TT 2011-04-10, 16:15, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
m4rc1n 
Ten... Tego... Marcin jestem.


Wiek: 32
Dołączył: 17 Wrz 2009
Wpisy: 369
Skąd: Królewskie Miasto Kraków
Wysłany: 2011-04-10, 16:39   

Bardzo przemyślana maszyna :) Udało się tobie uzyskać niezły wygląd, z mocną mechaniką.

Ciężko mi napisać coś konkretnego o ciężarówce, bo naprawdę robi wrażenie. Jedynie pilot wygląda na trochę trudny do trzymania i opanowania :D
_________________
MOCs: 4
WIP: who cares?
 
 
 
 
ManiekManiak 
VIP


Wiek: 38
Dołączył: 07 Wrz 2008
Wpisy: 814
Skąd: Ostrołęka
Wysłany: 2011-04-10, 16:55   

Ta zawieszka trochę może Ci przeszkadzać, bo 3,5kg jadące na 4 kołach czasem powoduje problemy. Chyba mam podobne zwrotnice, ale z fotek nie widać dokładnie. Po oponach idzie dobrze więc na trasie też pewnie nie stanie. Zabawne, że kabina jest długa na pół auta.
 
 
 
 
Emilus 
Adminus Emeritus


Wiek: 41
Dołączył: 26 Sie 2007
Wpisy: 1460
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-04-10, 17:05   

Nareszcie.... :)

Pierwsza rzecz, już nie ma przycisku ustalającego koła skrętne na wprost? Czemu, nie był konieczny?

Co do zawieszki, to Twoje Tomek rozwiązanie ma zalety i wady (jak wszystko). Na płaskim lub pionowych przeszkodach, widzę zalety. Ale na pofalowanej średnio ciężkiej trasie z trawą (a takich najwięcej) taka zawieszka chyba nie będzie dopomagać autu. Ale to teoria, bo podwozie z filmu wydaje się mocne, bardzo sztywne i o wielkim momencie obrotowym na kołach. Fajne auto, ciekawe i charakterystyczne. Brawo, sterowanie to już klasa sama w sobie i Twój niedościgniony poziom. Generalnie super!

Zapewne ciekawi Cię, jak wypada porównanie do mojej T813. Więc patrząc na filmik, zrobiłem sobie takie same przeszkody i powiem tak. Na prawie świeżych bateriach, na 3:1 jest zdecydowanie słabsza, na 5:1 pewnie nieco mocniejsza (ale pamiętaj o tym, że moja kabina, nawet jeśli nie cięższa a chyba jednak cięższa, to wystaje bardzo do przodu i masakrycznie obciąża pierwszą oś). Na 8,33 może jest nieco słabsza, ale i szybsza, a na 13,89 i tak wjedzie wszędzie, więc liczę, że Cię po prostu wyprzedzę... :P

A poważnie, to i tak powstaje nowe podwozie do tatry, zjadające obecne w przedbiegach więc jak wszystko się uda i klocki dojdą, to kto wie, na drugim rajdzie...
 
 
 
TT 
VIP


Wiek: 32
Dołączył: 27 Maj 2004
Wpisy: 1181
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2011-04-10, 17:05   

m4rc1n napisał/a:
Jedynie pilot wygląda na trochę trudny do trzymania i opanowania :D

To tylko pozory.
Podobnego pilota używałem w caterpilarze NXT http://www.brickshelf.com...ry.cgi?f=455876 Było to bardzo wygodne.
Dlatego zaadaptowałem ten pilot do ZISa. Pilot pewnie leży w obu dłoniach. Łatwo się reguluje gałkami i jednocześnie w zasięgu kciuka mamy zmianę biegów.

ManiekManiak napisał/a:
Ta zawieszka trochę może Ci przeszkadzać, bo 3,5kg jadące na 4 kołach czasem powoduje problemy.

Zdaję sobie z tego sprawę. Jednak to wynik wielu przemyśleń i testów. Ma to swoje wady i zalety. Musiałem iść na kompromis. Jestem zadowolony.

ManiekManiak napisał/a:
Zabawne, że kabina jest długa na pół auta.

Taki urok tego modelu.
Przy okazji podsyłam link do galerii wersji 2010. Znajduje się tam zdjęcie oryginału: http://www.brickshelf.com...ry.cgi?f=444723

Emilus napisał/a:
Pierwsza rzecz, już nie ma przycisku ustalającego koła skrętne na wprost? Czemu, nie był konieczny?

Koła skrętne da się łatwo wycentrować na gałce. Teraz pomarańczowy przycisk służy do zatrzymania pojazdu - ustala moc na 0.
Poza tym wyłączając cały system (3 razy kilkamy na szary przycisk pilota) auto automatycznie się zatrzymuje, centruje koła, zmienia bieg na 1 po czym wyłacza obie kostki.

Emilus napisał/a:
więc liczę, że Cię po prostu wyprzedzę... :P

"Nas nie doganiat" :P
_________________
Pozdrawiam,
Tomek
Ostatnio zmieniony przez TT 2011-04-10, 17:11, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
Emilus 
Adminus Emeritus


Wiek: 41
Dołączył: 26 Sie 2007
Wpisy: 1460
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-04-10, 17:56   

Zauważyłem, że na filmiku od ~2/3 długości, wyświetla wciąż najszybszy bieg tj. 3:1 podczas gdy zmieniasz biegi na różne.
 
 
 
Mistakes 
VIP
Marcin

Wiek: 27
Dołączył: 20 Gru 2009
Wpisy: 528
Skąd: Warszawa!
Wysłany: 2011-04-10, 18:02   

Auto bardzo dopracowane, widać zalety i wady, świetna stabilność.
Najbardziej podoba mi się zawieszenie, choć ma mały skok jest bardzo realne. Działa jak prawdziwe oparte o resory.
Jak całość jest amortyzowana?
Ostatnio zmieniony przez Mistakes 2011-04-10, 18:03, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
TT 
VIP


Wiek: 32
Dołączył: 27 Maj 2004
Wpisy: 1181
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2011-04-10, 18:15   

Emilus napisał/a:
Zauważyłem, że na filmiku od ~2/3 długości, wyświetla wciąż najszybszy bieg tj. 3:1 podczas gdy zmieniasz biegi na różne.


Wiem o czym mówisz. Pod koniec zmieniam biegi pomiędzy 3:1-15:1. Jednak movie maker mnie pokonał na tym odcinku i nie dałem podpisów.

Mistakes napisał/a:
Jak całość jest amortyzowana?

W 16 punktach pojazdu zamontowałem gumowe łączniki (Axle Connector Double Flexible Rubber 45590). Poprzez te elementy podwozie równomiernie oddziaływuje na nadwozie odpowiednio je wychylając. Proste i skuteczne.
_________________
Pozdrawiam,
Tomek
Ostatnio zmieniony przez TT 2011-04-10, 18:16, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
smyk 
VIP


Wiek: 37
Dołączył: 14 Mar 2006
Wpisy: 2104
Skąd: Warszawa-Ochota
Wysłany: 2011-04-10, 19:25   

Na filmie wygląda na bardzo sprawną maszynę. Dużo sprawniejszą niż T813 Emila, nie mówiąc o moim D566, który na dwóch silnikach nie jest nawet w połowie tak szybki, czy mocny. Ale zdaję sobie sprawę, że Ty, Emil i Atr to TOP3 pod względem technologii, a reszta może z wami rywalizować na polu estetyki, albo celnych docinek ;)

Razi mnie tylko to wszystko co jest białe - tło naklejek i silniki NXT w podwoziu.
_________________
GPM '07#2 | '08#2 | '09#5 | '10#3 | '11#4
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9
 
 
 
Cieślu 
VIP
Do odciny!


Wiek: 28
Dołączył: 13 Kwi 2009
Wpisy: 1235
Skąd: Karczew/Warszawa
Wysłany: 2011-04-10, 22:03   

Co tu dużo gadać. Duża klasa. Maszyna przemyślana do bólu, wszystko bardzo dopracowane. Będzie ciężkim przeciwnikiem. Ja akurat nie jestem fanem takiego zawieszenia, ale rozumiem, że takie było lepsze dla tej maszyny. Ciekaw jestem jak będzie sprawował się mój jamnik na tle Waszych trialówek.

EDIT:
Mój Oshkosh ma głośniejszego Diesla :P
_________________
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
Ostatnio zmieniony przez Cieślu 2011-04-10, 22:24, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
 
Chrupek 


Wiek: 33
Dołączył: 13 Kwi 2010
Wpisy: 834
Skąd: Wawa
Wysłany: 2011-04-10, 22:21   

Przez to zawieszenie sam nie wiem co o tej maszynie myśleć... ale skoro mówisz, że jest ok to pewnie jest:)
Klatka całkiem fajna, reklamy biją po oczach, a o to chodziło:P

Niemniej jednak czwarte miejsce to maks co możesz wyjeździć na pierwszym rajdzie:P
_________________
Sezon w pełni!
 
 
 
 
TT 
VIP


Wiek: 32
Dołączył: 27 Maj 2004
Wpisy: 1181
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2011-04-11, 18:38   

Dodaję jeszcze kilka foto "wnętrza":


Robiłem dziś solidny serwis. Wymieniałem elementy na zupełnie nowe. Np. osie 8 ze stopem, które miałem wmontowane pamiętały jeszcze unimoga. Tak samo silnik XL - dziś włożyłem zupełnie nowy z folii. Poza tym smarowałem wszystkie elementy napędu. Teraz wystarczy dmuchnąć, a wszystko się kręci. Myślę, że na luzie jestem w stanie przekroczyć 200km/h ;-)

Jeszcze czeka mnie ładowanie akumulatorów i jestem gotowy do rajdu.


ps. Sariel Twój generator miniatur z BS to błogosławieństwo. Używam go niepierwszy raz, a jeszcze nie złożyłem Ci hołdu.
_________________
Pozdrawiam,
Tomek
Ostatnio zmieniony przez M_longer 2011-04-12, 14:42, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Mr.Z 


Wiek: 44
Dołączył: 16 Sty 2009
Wpisy: 374
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-04-11, 18:44   

Patrząc (z grubsza) na rozkład mas... możesz mieć pierwsze miejsce w... rolowaniu ;-p
 
 
 
 
Mistakes 
VIP
Marcin

Wiek: 27
Dołączył: 20 Gru 2009
Wpisy: 528
Skąd: Warszawa!
Wysłany: 2011-04-11, 18:52   

TT, smarowałeś tylko knoby? Czym? Zębatki w skrzyni i zwolnice też?
Ostatnio zmieniony przez Mistakes 2011-04-11, 18:53, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Sariel 
VIP
My other ride is a tank


Wiek: 38
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5314
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-04-11, 20:07   

TT napisał/a:
Sariel Twój generator miniatur z BS to błogosławieństwo


Zapomniałem uprzedzić że on wszystkie fotki przesyła najpierw do mnie i skopiowałem już 3/4 Twojego podwozia ;)
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,047 sekundy. Zapytań do SQL: 11