[MOC] PATRIA AMV aka. KTO ROSOMAK
Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team
- eric trax
- Administrator
- Posty: 2466
- Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
- Lokalizacja: Wrocław
- brickshelf: erictrax
-
[MOC] PATRIA AMV aka. KTO ROSOMAK
Witam towarzyszy trialowiczów :>
Tak, tak, tak... Znów tanowy transporter pojawia się na horyzoncie. Tym razem jest to jednak bardziej patriotyczna konstrukcja a mianowicie nasz Rosomak :)
Słowem wstępu:
W zasadzie na najbliższym rajdzie miał pojechać zmodyfikowany BAE. Lecz jak się okazało podczas przeróbek jego konstrukcja skutecznie uniemożliwiła dobrą przebudowę tegoż pojazdu. Dlatego rozebrałem go do samiutkich wahaczy i postanowiłem zbudować Patrię.
Budowa:
Budowa do momentu założenia pancerza przebiegała nadzwyczaj sprawnie. Sprawdzone zawieszenie wmontowałem w całkowicie nową dużo sztywniejszą ramę. Mechanizmy praktycznie same się składały. No może oprócz atrapy która sprawiła mi nie lada problem jako że to rzędowa 6tka. Gorzej było z pancerzem a w zasadzie samym przodem ale o tym później.
Specyfikacja techniczna:
Masa:3350g
Długość: 56 cm
Szerokość: 22 cm
Wysokość: 18,5 cm (bez anten)
Przelicznik: 2,35
Napęd: 1x XL
Skrzynia biegów: Linearna, dwubiegowa. Przełożenia: 1:6 i 1:16. Zmiana za pomocą 1 PF medium z redukcją 1:14 i sprzęgiełka pomysłu Sariela
Zawieszenie: Pełne niezależne pomysłu ATR`a delikatnie zmodyfikowane. Para szarych 9,5L na każdy wahacz. Wzmocnione tyle wahacze.
Układ skrętny: PF Medium z przełożeniem 1:1.667 na oś pierwszą i 1:2.084 na oś drugą.
Atrapa silnika: Rzędowa 6tka napędzana pasem klinowym bezpośrednio z osi silnika.
Napęd:
Tym razem by zyskać trochę na odporności na skręcanie wzdłużne pojazdu postawiłem nie na 2 lecz 4 osobne wały (po 2 na każdy wózek) łączy je jeden wał centralny na którym znajduje się skrzynia biegów. Jest to Skrzynia pomysłu Sariela przystosowana tak by w każdej chwili włożyć do Rosomaka drugiego XLa. Kwestia wyciągnięcia 2 pinów. Jest to bardzo dobre rozwiązanie lecz nadal generuje dość spore tarcia wewnętrzne. Póki co przy tej szerokości nie mam pomysłu na nic lepszego, ale do przyszłego sezonu to się zmieni.
Skręcanie pojazdem:
Rosomak skręca za pomocą dwóch pierwszych osi. Tym razem zdecydowanie przyśpieszyłem działanie tego mechanizmu. Może nawet aż za bardzo. Jednak skręt teraz jest dużo sprawniejszy i płynniejszy. Dodatkowo listwy powędrowały w zupełnie inne miejsca (na środek i przód pojazdu) co sprawiło że kąt wychylenia się zwrotnic jest dużo większy.
Zawieszenie: Mamy tu do czynienia z niezależnym zawieszeniem projektu ATRa. Posiada ono modyfikacje znane z BAE dodatkowo wzmocnienie tylnych wahaczy tak by nie rozpinały się przy podjazdach pod górkę gdy tylny wózek ma na sobie ciężar całego transportera. Co ważne. Dwie ostatnie osie są wzmocnione małymi amortyzatorami. Po sztuce na każdy z wahaczy.
Rama:
Projektowana pod kątem stosunku wag/sztywność. Jak wszyscy wiedzą nic nie jest tak lekkie i sztywne jak nowe ramki. Stąd też jakieś 65% ramy to te małe szare ustrojstwa. Efekt? Zadowalający mnie w pełni. Samo podwozie jeździło jak szalone, po dosłownie wszystkim.
Pancerz:
I tu zaczyna się cały problem. Z racji tego, że rosomak ma dość specyficzną urodę której w miarę realne odwzorowanie postawiłem sobie za cel, sprawiło, że nad budową nadwozia spędziłem jakieś dwa tygodnie. Mogę powiedzieć że jestem zadowolony. Pojawiło się nawet miejsce dla kierowcy i skręcana kierownica. Natomiast zabrakło wieżyczki. Mimo, że tanu zostało mi dużo, stwierdziłem, że nie ma to sensu skoro regulamin jej zabrania. Cóż. Na ten temat już się wypowiadałem...
Galeria:
Do zobaczenia w Warszawie!
Tak, tak, tak... Znów tanowy transporter pojawia się na horyzoncie. Tym razem jest to jednak bardziej patriotyczna konstrukcja a mianowicie nasz Rosomak :)
Słowem wstępu:
W zasadzie na najbliższym rajdzie miał pojechać zmodyfikowany BAE. Lecz jak się okazało podczas przeróbek jego konstrukcja skutecznie uniemożliwiła dobrą przebudowę tegoż pojazdu. Dlatego rozebrałem go do samiutkich wahaczy i postanowiłem zbudować Patrię.
Budowa:
Budowa do momentu założenia pancerza przebiegała nadzwyczaj sprawnie. Sprawdzone zawieszenie wmontowałem w całkowicie nową dużo sztywniejszą ramę. Mechanizmy praktycznie same się składały. No może oprócz atrapy która sprawiła mi nie lada problem jako że to rzędowa 6tka. Gorzej było z pancerzem a w zasadzie samym przodem ale o tym później.
Specyfikacja techniczna:
Masa:3350g
Długość: 56 cm
Szerokość: 22 cm
Wysokość: 18,5 cm (bez anten)
Przelicznik: 2,35
Napęd: 1x XL
Skrzynia biegów: Linearna, dwubiegowa. Przełożenia: 1:6 i 1:16. Zmiana za pomocą 1 PF medium z redukcją 1:14 i sprzęgiełka pomysłu Sariela
Zawieszenie: Pełne niezależne pomysłu ATR`a delikatnie zmodyfikowane. Para szarych 9,5L na każdy wahacz. Wzmocnione tyle wahacze.
Układ skrętny: PF Medium z przełożeniem 1:1.667 na oś pierwszą i 1:2.084 na oś drugą.
Atrapa silnika: Rzędowa 6tka napędzana pasem klinowym bezpośrednio z osi silnika.
Napęd:
Tym razem by zyskać trochę na odporności na skręcanie wzdłużne pojazdu postawiłem nie na 2 lecz 4 osobne wały (po 2 na każdy wózek) łączy je jeden wał centralny na którym znajduje się skrzynia biegów. Jest to Skrzynia pomysłu Sariela przystosowana tak by w każdej chwili włożyć do Rosomaka drugiego XLa. Kwestia wyciągnięcia 2 pinów. Jest to bardzo dobre rozwiązanie lecz nadal generuje dość spore tarcia wewnętrzne. Póki co przy tej szerokości nie mam pomysłu na nic lepszego, ale do przyszłego sezonu to się zmieni.
Skręcanie pojazdem:
Rosomak skręca za pomocą dwóch pierwszych osi. Tym razem zdecydowanie przyśpieszyłem działanie tego mechanizmu. Może nawet aż za bardzo. Jednak skręt teraz jest dużo sprawniejszy i płynniejszy. Dodatkowo listwy powędrowały w zupełnie inne miejsca (na środek i przód pojazdu) co sprawiło że kąt wychylenia się zwrotnic jest dużo większy.
Zawieszenie: Mamy tu do czynienia z niezależnym zawieszeniem projektu ATRa. Posiada ono modyfikacje znane z BAE dodatkowo wzmocnienie tylnych wahaczy tak by nie rozpinały się przy podjazdach pod górkę gdy tylny wózek ma na sobie ciężar całego transportera. Co ważne. Dwie ostatnie osie są wzmocnione małymi amortyzatorami. Po sztuce na każdy z wahaczy.
Rama:
Projektowana pod kątem stosunku wag/sztywność. Jak wszyscy wiedzą nic nie jest tak lekkie i sztywne jak nowe ramki. Stąd też jakieś 65% ramy to te małe szare ustrojstwa. Efekt? Zadowalający mnie w pełni. Samo podwozie jeździło jak szalone, po dosłownie wszystkim.
Pancerz:
I tu zaczyna się cały problem. Z racji tego, że rosomak ma dość specyficzną urodę której w miarę realne odwzorowanie postawiłem sobie za cel, sprawiło, że nad budową nadwozia spędziłem jakieś dwa tygodnie. Mogę powiedzieć że jestem zadowolony. Pojawiło się nawet miejsce dla kierowcy i skręcana kierownica. Natomiast zabrakło wieżyczki. Mimo, że tanu zostało mi dużo, stwierdziłem, że nie ma to sensu skoro regulamin jej zabrania. Cóż. Na ten temat już się wypowiadałem...
Galeria:
Do zobaczenia w Warszawie!
Ostatnio zmieniony 2011-08-15, 16:52 przez eric trax, łącznie zmieniany 1 raz.
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- 3dom
- Adminus Emeritus
- Posty: 5639
- Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: 3dom
-
Nie jestem fanem transporterów ale ten nawet mi się podoba, na pewno bardziej niż wcześniejszy. Tradycyjnie ubolewam nad brakiem filmu no ale pewnie pojawi się po rajdzie.
Jesteś pionierem skrzyń z takimi samymi przełożeniami :)eric trax pisze:Przełożenia: 1:6 i 1:6
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
- Emilus
- Adminus Emeritus
- Posty: 1460
- Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
- Lokalizacja: Polska
- brickshelf: Emilus
- Kontakt:
-
Jestem pełen podziwu dla Twojej odwagi. Nie spodziewałem się, że ktoś będzie na tyle szalony, aby w pojeździe wmontować dwubiegową skrzynię biegów, o tych samych przełożeniach :)eric trax pisze:Przełożenia: 1:6 i 1:6
Powiem szczerze, że transporter mi się bardzo podoba, z tym że regulamin miał za zadanie tępić powolne auta, a to chyba będzie takie z masą ponad 3 kilo i jednym XLem. No cóż, skoro tak zrobiłeś, mam nadzieję, że wiesz co czynisz.
Do zobaczenia na rajdzie.
Ostatnio zmieniony 2011-08-15, 16:54 przez Emilus, łącznie zmieniany 5 razy.
- eric trax
- Administrator
- Posty: 2466
- Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
- Lokalizacja: Wrocław
- brickshelf: erictrax
-
Sory za błąd w opisie jeśli chodzi o skrzynie :>
Co do mobilności to wciąż zastanawiam się nad dołożeniem drugiego XLa i zmianą przełożenia z 1:16 na 1:10 ale za tym pójdzie też przelicznik...
Co do mobilności to wciąż zastanawiam się nad dołożeniem drugiego XLa i zmianą przełożenia z 1:16 na 1:10 ale za tym pójdzie też przelicznik...
nie tyle trudnej co zwykłego braku funduszy, szczerze powiem, że średnio przywiązuje do tego uwagę :)Sariel pisze:To morze studów na wierzchu jest zamierzone, czy wynika z trudnej dostępności tanowych kafli?
Ostatnio zmieniony 2011-08-15, 16:55 przez eric trax, łącznie zmieniany 2 razy.
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
Nie zabraknie mocy? Po dołożeniu 2 XLa masz nadal korzystny przelicznik(jak ja w tatrze :P).
Mam pewne obawy co do skrętu, jesteś pewien że jeden medium przy takiej masie będzie dobrze operował tym skrętem? Czy to błąd w tekście?
Jak z rozkładem masy? Nie za ciężko mu z tyłu?
Mam pewne obawy co do skrętu, jesteś pewien że jeden medium przy takiej masie będzie dobrze operował tym skrętem? Czy to błąd w tekście?
Jak z rozkładem masy? Nie za ciężko mu z tyłu?
Ostatnio zmieniony 2011-08-15, 19:38 przez Mistakes, łącznie zmieniany 1 raz.
- eric trax
- Administrator
- Posty: 2466
- Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
- Lokalizacja: Wrocław
- brickshelf: erictrax
-
Zaraz wysyłam Ci wszystkie materiały :)Emilus pisze:A kiedy maszyna zostanie zgłoszona?
Tak się właśnie zastanawiam i chyba włożę tego drugiego XLa. tylko nie wiem czy zmieniać 1:16 na 1:10... O skręt nie musisz się martwić działa idealnie nawet pod obciążeniem :) Rozkład też jest ok, tył mógłby być lżejszy ale to dlatego że znajduje się tam BBox i ogólnie pancerz jest tam masywniejszy.Mistakes pisze:Nie zabraknie mocy? Po dołożeniu 2 XLa masz nadal korzystny przelicznik(jak ja w tatrze :P).
Mam pewne obawy co do skrętu, jesteś pewien że jeden medium przy takiej masie będzie dobrze operował tym skrętem? Czy to błąd w tekście?
Jak z rozkładem masy? Nie za ciężko mu z tyłu?
Edit: A więc klamka zapadła, właśnie zmieniłem przełożenia na 1:3 i 1:10 oraz dokładam drugiego XLa tyle, że przed samym rajdem. Ale myślę że będziemy na tyle wcześnie żeby zmienić spowrotem przełożenie gdybym się przeliczył
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
Jeżeli chodzi o wygląd, to MOC przypomina oryginał i większych zastrzeżeń raczej nie mam. Przyczepić mógłbym się jedynie do boków, gdyż w pierwowzorze nie są one idealnie proste. Jeśli lubisz drobiazgi, to mógłbyś pokusić się o dorobienie mu na przodzie typowo wojskowych oznaczeń/tablicy rejestracyjnej itd. Co jednak nie zmienia faktu, że bardzo mi przypadł do gustu :>
Co do funkcjonalności, to podoba mi się patent na chowanie battery boxa. Pojazd wygląda na funkcjonalny, ale przydałby się jednak jakiś filmik...
Co do funkcjonalności, to podoba mi się patent na chowanie battery boxa. Pojazd wygląda na funkcjonalny, ale przydałby się jednak jakiś filmik...
- eric trax
- Administrator
- Posty: 2466
- Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
- Lokalizacja: Wrocław
- brickshelf: erictrax
-
Dzięki za kolejne pozytywne komentarze. Jeśli chodzi o wygląd to bardzo się starałem żeby uchwycić charakterystyczne cechy rosomaka i myślę, że choć trochę się udało. Nad naklejkami się zastanawiam i chyba faktycznie je dodam. Były by fajnym urozmaiceniem :)
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- Grimme Varitron 270 - 10%
.