7895 Switching Tracks

Recenzje oficjalnych zestawów LEGO napisane przez Forumowiczów

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
tajfek
Posty: 366
Rejestracja: 2011-01-16, 18:24
Lokalizacja: Krzeczów
brickshelf: tajfek

 

7895 Switching Tracks

#1 Post autor: tajfek »

Obrazek
Recenzja 7895 Switching Tracks - Zwrotnica kolejowa

Dane techniczne
Seria: Trains
Rok premiery: 2006
Liczba klocków: 8
Liczba figurek: 0
Waga: 260 gram
Spis cześci: Bricklink ,
Cena:70-80 PLN Polskie sklepy: 74,99 PLN, Allegro: 68,99 - 90,60 cena z przesyłką

Lugnet,
Peeron,
Bricklink,
Brickset.

Wstęp

"Uwierz, że możesz wszystko... naprawdę wszystko - MG"
Tym pozytywnym cytatem, rozpoczynam pisanie kolejnej małej recenzji do zestawu 7895 "Zwrotnica kolejowa".
Słowa te przyszły mi na myśl, kiedy to dostałem wiadomość od Noriego po skończeniu pisania recenzji do [url=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=15338]7499 - Flexible Rails[/url],
który napisał troszkę zaskoczony "... ILE można napisać o torach..." - Widzicie, można. Wystarczy chcieć.
Muszę tu też zaznaczyć, iż nie mam doświadczenia z serią Trains i wszystkiego uczę się od początku. Nie chce się chwalić, mogę natomiast dodać że mam 2 większe zestawy z lokomotywami ale dopiero udało mi się złożyć jedną. Pudełko zestawu 7895 to trzecie z serii Trains które otworzyłem, złożyłem i o którym mogę się choćby z punktu widzenia laika wypowiedzieć. Mam nadzieje że każdy znajdzie coś, co go zainteresuje i że moja praca nie pójdzie na marne. Liczą się dla mnie zarówno słowa krytyki jak i uwagi czy pomysły jak radzić sobie z pisaniem recenzji, tak aby ludzie mogli uzyskać z nich jak najwięcej potrzebnych informacji.

Zwrotnice kolejowe w Polsce

Istotną kwestią jest już samo nazewnictwo. Zwrotnice kolejowe w fachowym języku to "Rozjazdy torowe". Jak zbudowane są rozjazdy i co to w ogóle jest rozjazd?
Rozjazd jest to urządzenie służące do zmiany kierunku przejazdu pojazdu szynowego, z toru zasadniczego na inny tor zwrotny (odgałęźny) lub odwrotnie.
Każdy rozjazd składa się z trzech głównych elementów: zwrotnicy, krzyżownicy oraz szyn łączących zwrotnice z krzyżownicą.
Głównymi elementami zwrotnic są: dwie półzwrotnice, w których skład wchodzą: iglica, opornica oraz nastawcze napędy zwrotnicowe.
Do krzyżownic z kolei zalicza się: dziobownice, kierownice i szyny skrzydełkowe.

Wskaźniki rozjazdowe

Na zdjęciu poniżej można zauważyć, że takie ustawienie wskaźnika tj. widoczny biały prostokąt, spowoduje jazdę pojazdu szynowego "na wprost". Jeśli jednak przechylimy wajchę ku dołowi, na wskaźniku pojawi się strzałka, będzie to dla nadjeżdżającego maszynisty informacja że pojazd szynowy zostanie nakierowany na tor po prawej stronie.

Obrazek

Od strony technicznej ma się to tak...
Rozjazdy z napędami mechanicznymi ręcznymi i mechanicznymi scentralizowanymi zawsze posiadają wskaźniki informujące o położeniu zwrotnicy (kierunku przejazdu).
Rozjazdy napędami automatycznymi w dużej ilości przypadków takich wskaźników nie posiadają (szczególnie najnowsze rozjazdy).
Działanie wskaźników:
Ruch iglic zwrotnicy powoduje za pośrednictwem odpowiednich przełożeń dźwigniowych odpowiednie ustawienie obrazu sygnałowego na wskaźniku.
Wskaźniki zwrotnicowe mogą być podświetlane lub nie. Wskaźniki niepodświetlane są często wykonywane z materiałów odblaskowych.
W tym miejscu zaznaczam, iż nie jest to materiał na wykład w wyższej uczelni, a jedynie skromny zarys tego czym są zwrotnice. Jeśli jednak znalazła by się osoba, która chciała by zasięgnąć głębszej wiedzy w tematyce rozjazdów polecam odwiedzenie strony KLIK.
Przejdźmy zatem do sedna sprawy.

Opakowanie i instrukcja

Opakowanie wykonane z twardego kartonu. Na przedniej części opakowania widnieją dwie zwrotnice, cztery łuki, numer zestawu, oraz informacja o ilości elementów wewnątrz pudełka.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

W górnej części pudełka znajduje się powtórzona informacja o ilości elementów zawartych w pudełku. Zwrotnica "w lewo" 1 szt, zwrotnica "w prawo" 1 szt, tor łuk 4 szt.

Na odwrocie pudełka znajduje się informacja w sześciu językach; tory kompatybilne z zestawami 7897 i 7898. Tory nie elektryczne "Works with 7897 and 7898", "No electricity in rails"
Widoczny jest obrazek demonstrujący działanie mechanizmu zwrotnicy ale i obrazek demonstrujący łączenie ze sobą torów.
Jest też informacja o innych zestawach z tematyki trains;7499, 7938, 7939.
Podobnie jak w zestawie 7499 widoczny jest duży obrazek zajmujący znaczną część tyłu opakowania ze złożonymi zestawami 7938, 7939, 7937.

Klocki - Otwieramy pudełko..

Po otwarciu pudełka i wysypaniu zawartości można zauważyć:

Obrazek

W środku po przeprowadzeniu dokładnej inwentaryzacji znajdujemy następujące rekwizyty:

Zwrotnica "w lewo" - 1 szt,
zwrotnica "w prawo" - 1 szt,
wajcha do zmiany toru - 2szt,
tory łuk - 4 szt, połączony plastikowymi elementami,
złożoną kartkę z nadrukami.

Obrazek
Obrazek

Kartka format A4, w połowie plakat ukazujący połączone zestawy z serii Trains oraz zaproszenie do wypełnienia ankiety LEGOsurvey.

Obrazek

Na odwrocie kartki, znajdują się trzy instrukcje budowy z wykorzystaniem zwrotnic i torów w połączeniu z innymi zestawami serii trains.

Obrazek

Jak to działa?

Po zainstalowaniu wajchy do zwrotnicy możemy zaobserwować działanie mechanizmu zwrotnicy. Przesuwając wajchą w lewo czy w prawo mamy możliwość skierowania pociągu na właściwy tor.
Obrazek
Obrazek

Łączenie

Obrazek
Obrazek

... oraz w akcji.
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Podsumowanie
Jak już pisałem wcześniej jestem początkujący w kolejkach, wiec moje przemyślenia nie niosą lat doświadczeń i nie pochwale się że zjadłem zęby na torach. Zwrotnice to niezbędny element do budowy większych kompozycji z torów. Tu także ważną informacją jet to że, zwrotnice są kompatybilne z torami 9V, ALE pociągi 9V jednak po nich same nie pojadą.
Cena? Jeśli ktoś nie ma zamożnych rodziców, 75zł za pudełko to zawsze będzie dużo i na pewno będzie musiał przemyśleć zakup i poszukać taniej. Jeśli zaś zakupu dokonać będzie chciał właściciel dużego przedsiębiorstwa to wyda te parę groszy aby wzbogacić swój zestaw. Dla mnie cena, za to co znalazłem w pudełku to mimo wszystko dużo.
Resztę pozostawiam do dyskusji poniżej.
Przepraszam z góry jeśli pominąłem jakiś ważny element. Jeśli tak się stało proszę o krytykę i uwagi. Pamiętajcie, każdą recenzje można napisać po swojemu.


Za
  • Większe możliwości w układaniu torów
  • Dobra jakość

Przeciw
  • Cena
Ostatnio zmieniony 2011-10-12, 15:39 przez tajfek, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
V1
VIP
Posty: 2554
Rejestracja: 2007-04-07, 05:56
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Noddy

 

#2 Post autor: V1 »

O, mam pytanie.
Jeśli pociąg jedzie od drugiej strony, czyli z któregoś z odgałęzień wjeżdża na 'główny' tor, a zwrotnica jest ustawiona na sąsiedni tor, to się wykolei, czy zwrotnica sama się przestawi pod naciskiem kół ? Jak jest w tramwajach i jak jest w pociągach?

Czy używa się jeszcze ręcznych nastawni, gdzie zwrotnice przestawia się wielkimi dźwigniami za pośrednictwem cięgien?
\/1 ______________

Awatar użytkownika
misiek
Posty: 421
Rejestracja: 2008-05-04, 00:35
Lokalizacja: Wolne Miasto Gdańsk
brickshelf: misiek3000

 

#3 Post autor: misiek »

V1 pisze:O, mam pytanie.
Jeśli pociąg jedzie od drugiej strony, czyli z któregoś z odgałęzień wjeżdża na 'główny' tor, a zwrotnica jest ustawiona na sąsiedni tor, to się wykolei, czy zwrotnica sama się przestawi pod naciskiem kół ? Jak jest w tramwajach i jak jest w pociągach?

Czy używa się jeszcze ręcznych nastawni, gdzie zwrotnice przestawia się wielkimi dźwigniami za pośrednictwem cięgien?
W nowych rozjazdach tramwajowych ta szyna prowadząca sama się ustawia, zależnie od tego, z którego toru jedzie tramwaj. Jak jest w pociągach, nie wiem.

Awatar użytkownika
szarikm
Adminus Emeritus
Posty: 1312
Rejestracja: 2005-11-03, 16:43
Lokalizacja: Rzeszów
brickshelf: szarikm

 

#4 Post autor: szarikm »

misiek pisze:
V1 pisze:O, mam pytanie.
Jeśli pociąg jedzie od drugiej strony, czyli z któregoś z odgałęzień wjeżdża na 'główny' tor, a zwrotnica jest ustawiona na sąsiedni tor, to się wykolei, czy zwrotnica sama się przestawi pod naciskiem kół ? Jak jest w tramwajach i jak jest w pociągach?

Czy używa się jeszcze ręcznych nastawni, gdzie zwrotnice przestawia się wielkimi dźwigniami za pośrednictwem cięgien?
W nowych rozjazdach tramwajowych ta szyna prowadząca sama się ustawia, zależnie od tego, z którego toru jedzie tramwaj. Jak jest w pociągach, nie wiem.
Tak w tramwajowych zwrotnice "zjazdowe" są "luźne" - trampek sam je przestawi.
W pociągach nie może być takiego rozwiązania, bo tory są obustronne :) i iglica nie może ustawiać się jak chce.

Awatar użytkownika
Filus
Posty: 596
Rejestracja: 2010-08-08, 20:37
Lokalizacja: Śląsk
brickshelf: Filus

 

#5 Post autor: Filus »

V1 pisze:Czy używa się jeszcze ręcznych nastawni, gdzie zwrotnice przestawia się wielkimi dźwigniami za pośrednictwem cięgien?
Używa się, choćby w górnictwie podziemnym;).

tajfek
Posty: 366
Rejestracja: 2011-01-16, 18:24
Lokalizacja: Krzeczów
brickshelf: tajfek

 

#6 Post autor: tajfek »

O, mam pytanie.
Jeśli pociąg jedzie od drugiej strony, czyli z któregoś z odgałęzień wjeżdża na 'główny' tor, a zwrotnica jest ustawiona na sąsiedni tor, to się wykolei, czy zwrotnica sama się przestawi pod naciskiem kół ? Jak jest w tramwajach i jak jest w pociągach?
Sprawdziłem jak to jest w zwrotnicy Lego, więc jeśli pociąg jedzie od drugiej strony, czyli z któregoś z odgałęzień i wjeżdża na "główny" tor a zwrotnica jest ustawiona na sąsiedni tor to pozwoli mu na wjazd na tor główny ale nie zmieni się jej ustawienie. Tym samym gdy lokomotywa będzie chciała cofnąć to zwrotnica nie pozwoli jej cofnąć na odgałęzienie i zostanie skierowana "do prosta".


[/quote]

Awatar użytkownika
misiek
Posty: 421
Rejestracja: 2008-05-04, 00:35
Lokalizacja: Wolne Miasto Gdańsk
brickshelf: misiek3000

 

#7 Post autor: misiek »

Filus pisze:
V1 pisze:Czy używa się jeszcze ręcznych nastawni, gdzie zwrotnice przestawia się wielkimi dźwigniami za pośrednictwem cięgien?
Używa się, choćby w górnictwie podziemnym;).
Ciekawe, że Longer tego nie napisał :)

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#8 Post autor: M_longer »

misiek pisze:Ciekawe, że Longer tego nie napisał :)
Longer woli jeżdżenie Kacprami lub Land Roverami, za to nie lubi jazdy malutkimi wagonikami zrobionymi dla krasnoludków, przez co infrastruktura kolejowa w kopalni mało go obchodzi :]

Awatar użytkownika
Filus
Posty: 596
Rejestracja: 2010-08-08, 20:37
Lokalizacja: Śląsk
brickshelf: Filus

 

#9 Post autor: Filus »

M_longer pisze:Longer woli jeżdżenie Kacprami lub Land Roverami, za to nie lubi jazdy malutkimi wagonikami zrobionymi dla krasnoludków, przez co infrastruktura kolejowa w kopalni mało go obchodzi :]
Filus też takimi jeździł i był pod wrażeniem, ale z drugiej strony ciągły smród spalin nie był dla niego zbyt miły;). Poza tym, w węglowym górnictwie podziemnym takie wagoniki dla krasnoludków (znam ten ból, bo też jestem wysoki) są lepsze, niż dylać na piechotę np. 5 - 6 km (z kiepskimi warunkami spągowymi).
EOT

ODPOWIEDZ