[MOC] Mini Rock Crawler

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 459
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
brickshelf: piotrek839

 

[MOC] Mini Rock Crawler

#1 Post autor: piotrek839 »

Witam.
Przedstawiam mały pojazd terenowy z zawieszeniem "rock crawler".

Obrazek

Dane techniczne:
Długość - 24 cm
Szerokość - 20,5 cm
Wysokość - 14,5 cm
Waga - 0,775 kg
Prześwit - ok. 5 cm
Rozmiar kół - 81,6 x 38 mm

2 silniki PF medium - napęd
1 silnik PF medium - skręt
1 odbiornik IR
1 batery box

Pojazd z napędem na 4 koła. Silniki do napędu umieszczone pod kabiną. W profesjonalnym pojeździe umieszczone są na osiach pojazdu. Dla zmniejszenia pojazdu zrezygnowałem z umieszczenia tam silników. Stosując dwa małe silniki udało się zachować proporcje i wyważenie pojazdu. Do skrętu służy jeden mały silnik umieszczony tuż nad przednim dyferencjałem, bezpośrednio porusza listwą zębatą do skrętu kół.

Wadą pojazdu jest chybotliwość kabiny gdy nie jedzie po nierównościach, niestety nie udało mi się tego wykluczyć. Podczas jazdy to oczywiście nie przeszkadza. Z tyłu nie ma drugiego dyferencjału dla zwiększenia siły i trakcji co powoduje różnice w prędkości kół przednich i tylnych. Nie ma to wpływu na jazdę ponieważ pojazd jest bardzo lekki. Niestety pojazd nie może pokonać przeszkody wyższej od siebie, gdyż przy wjeździe wywraca się na dach (jest zbyt krótki w stosunku do wysokości).

Zaletą na pewno jest zawieszenie. Stojąc na trzech kołach, czwarte może podnieść na ok 15 cm, czyli wyżej niż on sam. Pojazd dobrze sobie radzi w terenie i jest "bawialny".
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Kabinę postanowiłem zbudować z pomarańczowych klocków z Unimoga. Niewiele ich tam było, więc szaleństwa nie ma.

Film: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3VOLcnUBR7M[/youtube]

Galeria


Więcej MOCy na moim kanale YouTube
Ostatnio zmieniony 2012-06-22, 17:57 przez piotrek839, łącznie zmieniany 5 razy.

Jetboy

#2 Post autor: Jetboy »

Rewelka!
Jedyne czego brakuje to autocentrowania kół. Wrzucaj na cuusoo, mój głos już masz.

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2454
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: erictrax

 

#3 Post autor: eric trax »

Prosty, maksymalnie zwarta konstrukcja no i strasznie fajnie jeździ tylko wolno kurka w porównaniu z szybkością skrętu... :) jak najbardziej na plus, uwielbiam cravlery :)
Ostatnio zmieniony 2012-04-08, 08:00 przez eric trax, łącznie zmieniany 2 razy.
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Awatar użytkownika
blizzard
Posty: 820
Rejestracja: 2011-10-04, 15:48
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: blizzard00453005_0000002

 

#4 Post autor: blizzard »

Fajny, bardzo fajny!
Tylko skręt po kijowemu zrobiony :/
Tak redukcja dziewięciokrotna byłaby super :)

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 459
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
brickshelf: piotrek839

 

#5 Post autor: piotrek839 »

Łatwo go przyspieszyć na zwolnicach ale szybszy oznacza gorszy w terenie lub nawet bezużyteczny. Skręt w założeniu miał być maksymalnie nieskomplikowany, wydajny, a silnik nisko zabudowany. Nie jest idealny i ma wiele wad. To mój pierwszy pojazd tego typu. Moim celem było zbudowanie małego, lekkiego, prostego i wydajnego pojazdu.

Obecnie buduję większy pojazd tego typu, w którym będę chciał wyeliminować wady "małego", no ale czas pokaże czy się uda.
Ostatnio zmieniony 2012-04-09, 13:23 przez piotrek839, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Waler
VIP
Posty: 768
Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
brickshelf: waler
Kontakt:

 

#6 Post autor: Waler »

Całkiem niezły crawler. Szkoda tylko, tak jak poprzednicy powiedzieli że nie ma autocentrowania kół po skręcie. Wtedy mógłbyś się pokusić o zrobienie wszystkich osi skrętnych.
Jako rozwiązanie problemu róznych prędkości osi przedniej i tylniej widzę dwa rozwiązania:
1. Wywalić z przodu dyferencjał i zamontować tam zwykłe zębatki (knoby). Przecież o wiele ciężasze trialówki tak jeżdżą i nic się nie dzieje, tym bardziej w tak lekkim samochodzie.
2. Zamiast nowego dyfra o 28 zębach dać stary 24-ro zębatkowy. Wtedy bez problemu można dobrać przełożenie z przodu jak i z tyłu zostawiając tą konfigurację (przód dyfer, tył "na stałe"). Minusem tego rozwiązania jest, że zajmuje więcej mniejsca niż tak, jak to teraz zrobiłeś.

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 459
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
brickshelf: piotrek839

 

#7 Post autor: piotrek839 »

Waler93 pisze:1. Wywalić z przodu dyferencjał i zamontować tam zwykłe zębatki (knoby).
Knoby to dobre rozwiązanie (siłowe), ale mają duże opory. Ciekawe, czy małe silniki będą sobie radzić. Chyba to sprawdzę, póki jeszcze go nie rozebrałem .
Ostatnio zmieniony 2012-04-10, 19:42 przez piotrek839, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5639
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: 3dom

 

#8 Post autor: 3dom »

I jak testy knobów? Zawsze można zrobić zablokowany tylny dyfer tak jak Smyk czitował w racing trucku ;)
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 459
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
brickshelf: piotrek839

 

#9 Post autor: piotrek839 »

3dom pisze:I jak testy knobów? Zawsze można zrobić zablokowany tylny dyfer tak jak Smyk czitował w racing trucku ;)
Niestety nie sprawdziłem. Części były mi potrzebne do następnego MOC'a. Możesz mi wyjaśnić lub pokazać zdjęcie zablokowanego dyfra?

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5639
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: 3dom

 

#10 Post autor: 3dom »

Zdjęcia nie mam ale patent jest prosty - zamiast beveli wsadzasz do dyfra 2 cienkie lifty 2L połączone ośką 2L z jednej strony. Z drugiej strony ośki idące do kół. Można między te lifty dodatkowo dać busha.
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 459
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
brickshelf: piotrek839

 

#11 Post autor: piotrek839 »

3dom pisze:Można między te lifty dodatkowo dać busha.
Jest gdzieś słownik który tłumaczy nazwy które tu używacie?

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5639
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: 3dom

 

#12 Post autor: 3dom »

To są nazwy części:

Bush:
Obrazek

Cienki lift(arm) 2L (długość z studach):
Obrazek

Ośka (zwana również axlem) 2L:
Obrazek

Jak trochę poprzeglądasz bricklinka to się z nimi oswoisz ;)
Ostatnio zmieniony 2012-05-18, 10:08 przez 3dom, łącznie zmieniany 1 raz.
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

ODPOWIEDZ