Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Pojazd 8x8x6
Autor Wiadomość
piotrek839 


Wiek: 45
Dołączył: 05 Paź 2011
Wpisy: 458
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2012-05-06, 20:39   [MOC] Pojazd 8x8x6

Witam wszystkich. Przedstawiam swój najnowszy pojazd, którego koncepcją było wykonanie 4 osi ( 4 kolebek ) poprzecznych połączonych obrotnicami w których środkiem będą 2 napędy.

Dane techniczne
Długość – 56 cm
Szerokość – 25 cm
Wysokość – 19 cm
Waga – 2,66 kg
rozmiar kół – 94,3 x 38
prześwit - 4 cm
Napęd – 2 silniki XL + 1 medium ( wszystkie koła )
Skręt – 1 medium ( 3 osie skrętne o różnym kącie )
1 odbiorniki IR
1 battery box



Pierwszy - na wspólnej ośce poprowadziłem skręt dla trzech par kół o zmiennym kącie . Pierwsza para ma największy promień skrętu, druga i czwarta mniejszy w przeciwnych kierunkach, a trzecia para bez skrętu .

Drugi - napęd na 8 kół przechodzący przez obrotnice poprzez pierścienie, zasilany przez 3 silniki.
1 kolebka – napęd – silnik medium
2 kolebka – napęd – silnik XL
3 kolebka – skręt – silnik medium ze sprzęgłem
4 kolebka – napęd – silnik XL

Całe zawieszenie połączone jest jedynie obrotnicami, a że pojazd jest długi i ciężki to zbudowałem specjalne obejmy na obrotnicach połączone z nadwoziem . Obejmy stykają się z obrotnicami czterema zębatkami z16 co w całości przypomina łożysko . Cała konstrukcja jest przez to bardzo sztywna .

Jako idea całe zawieszenie działa tak jak chciałem . Pomimo wielu wad postanowiłem jednak pokazać ten pojazd jako moc z uwagi na jego zawieszenie . Może ktoś zechce poeksperymentować . W budowaniu pojazdów nie mam zbyt wielkiego doświadczenia i ciągle się uczę , więc przyda mi się kilka cennych wskazówek i porad . Z góry dziękuję .



Galeria




Więcej MOCy na moim kanale YouTube
Ostatnio zmieniony przez piotrek839 2012-06-22, 18:58, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Filus 


Wiek: 32
Dołączył: 08 Sie 2010
Wpisy: 588
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2012-05-07, 16:13   

Z uwag ogólnych - zdjęcia, które wstawiasz warto byłoby z nich zrobić linki bezpośrednie do ich większych wersji, a nie tylko małe obrazki.

Co do samego pojazdu. Całkiem ładny skok Ci się udało uzyskać. Nie do końca rozumiem ideę zasilania różnymi silnikami różnych kolebek. Przecież w układzie Mki ze sprzęgłem sprzęgło będzie ciągle popuszczać, a przy większym obciążeniu koła po prostu staną. Możesz to wyjaśnić, czemu akurat takie rozwiązanie zastosowałeś? Nie prościej było jeden wał napędowy puścić przez te obrotnice i napędzać go np. połączonymi ze sobą XLami?

Co do wyglądu. Generalnie rama całkiem ładnie i solidnie się prezentuje. Kabina to najsłabsza część modelu. Nie lepiej było się na czymkolwiek wzorować, by choć przypominało to ciężarówkę, albo inny realny pojazd? Wydaje mi się też, że kolebki mogły być bez problemu o te 2 - 4 study węższe (lepsza zwrotność dzięki temu by była).

Ciekawy jest ten pomysł z na "łożysko". Faktycznie zmniejsza to opory i wzmacnia osadzenie obrotnicy? Czy to raczej taki Twój eksperyment?
 
 
 
piotrek839 


Wiek: 45
Dołączył: 05 Paź 2011
Wpisy: 458
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2012-05-07, 17:16   

Filus napisał/a:
Z uwag ogólnych - zdjęcia, które wstawiasz warto byłoby z nich zrobić linki bezpośrednie do ich większych wersji, a nie tylko małe obrazki.

Co do samego pojazdu. Całkiem ładny skok Ci się udało uzyskać. Nie do końca rozumiem ideę zasilania różnymi silnikami różnych kolebek. Przecież w układzie Mki ze sprzęgłem sprzęgło będzie ciągle popuszczać, a przy większym obciążeniu koła po prostu staną. Możesz to wyjaśnić, czemu akurat takie rozwiązanie zastosowałeś? Nie prościej było jeden wał napędowy puścić przez te obrotnice i napędzać go np. połączonymi ze sobą XLami?

Co do wyglądu. Generalnie rama całkiem ładnie i solidnie się prezentuje. Kabina to najsłabsza część modelu. Nie lepiej było się na czymkolwiek wzorować, by choć przypominało to ciężarówkę, albo inny realny pojazd? Wydaje mi się też, że kolebki mogły być bez problemu o te 2 - 4 study węższe (lepsza zwrotność dzięki temu by była).

Ciekawy jest ten pomysł z na "łożysko". Faktycznie zmniejsza to opory i wzmacnia osadzenie obrotnicy? Czy to raczej taki Twój eksperyment?


Co do zdjęć to nie wiem jak ze zdjęć zrobić linki. Jeśli chodzi o pojazd to jest tak: trzy silniki napędzają wspólny wał "ten z pierścieniami". To dlaczego są 2 xl i jeden medium, wynikło z kierunków obrotów. W układzie napędowym jest bardzo dużo zębatek. W pierwszej kolebce jest xl, w drugiej nie mógł być xl, bo musiałby być o dwa study wyżej by zachować kierunek obrotu. Za to medium mógł być dwa study niżej i kierunki były te same. Kolejny xl mógł być dopiero w czwartej kolebce ale zabudowany w odwrotnym kierunku z powodu listwy zębatej do skrętu kół, które to skręcają się w przeciwnym kierunku do tych z pierwszej i drugiej kolebki. Do napędu chciałem użyć jak najwięcej silników trochę dlatego że na pierścieniach jest dużo luzu. Gdyby był tylko jeden silnik np. z przodu, to w razie oporu przednich kół następne a zwłaszcza te ostatnie nawet nie miały by szansy zadziałania ( w pojeździe są 3 obrotnice z pierścieniami ). Oczywiście z powodu takich luzów skręt mógł być tylko środkiem za pomocą axla by skręt był zsynchronizowany .

Co do skrętu. Chociaż działa jak widać na filmie i pojazd ma mały promień skrętu (choć tego nie widać przednia oś skręca się bardziej niż pozostałe jak w modelu 8421). Skręt ma bardzo dużo wad, a nie wiem czy interesują Cię jakie, więc na razie o nich nie napiszę. (chwała za to, mniej do poprawiania) - emilus

Pojazd nie jest w żaden sposób terenowy, jeździ dobrze tylko po podłodze i traktuje go jako idee. Chciałem po prostu coś sprawdzić, czegoś się nauczyłem, a na wadach tego pojazdu wyciągnąłem wnioski .

Generalnie nie buduje modeli i się nie wzoruje i raczej nigdy tego nie będę robił, wszystko co buduje jest raczej spontaniczne bez planów, rysunków czy zdjęć . Taki jest po prostu mój styl.

Łożyska spisały się idealnie, możesz mi wierzyć na słowo. Gdyby pojazd był terenowy na pewno by zdały egzamin celująco.

Mój styl to nie nie dawanie nikomu kar i pomaganie w miarę możliwości, ale chłopie ogarnij się trochę z językiem, bo wstyd takie babole sypać.
Dziś poprawiłem, następnym razem wystawiam rachunek - emilus
Ostatnio zmieniony przez Emilus 2012-05-07, 19:53, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 32
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5370
Skąd: Lubin
Wysłany: 2012-05-07, 17:55   

piotrek839 napisał/a:
Co do zdjęć to nie wiem jak ze zdjęć zrobić linki .


http://www.00453005_00000....php?show=48681

Przy okazji, nie chce mi się ZNOWU wykasować każdej spacji przed Twoimi przecinkami i kropkami, więc byłoby miło gdybyś łaskawie sam zaczął tego pilnować.

Aha, tutaj uwaga do wszystkich nazi-grammar-hejterów:
W tym przypadku prośby na PW nie skutkują...
_________________
m1longer.com
Ostatnio zmieniony przez M_longer 2012-05-07, 17:56, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
SMIGOL 


Wiek: 36
Dołączył: 13 Lis 2011
Wpisy: 206
Skąd: Kamienna Góra
Wysłany: 2012-05-07, 18:00   

piotrek839 napisał/a:
Co do zdjęć to nie wiem jak ze zdjęć zrobić linki .


Najlepiej przez Generator miniaturek Sariela. Ale polecam także oglądnąć film dla opornych, który jest tutaj

Edytka:
Longer mnie uprzedził. A chciałem mu pomóc :)
Ostatnio zmieniony przez SMIGOL 2012-05-07, 18:01, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
TT 
VIP


Wiek: 32
Dołączył: 27 Maj 2004
Wpisy: 1181
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2012-05-08, 21:51   

Dobry pierwszy krok na drodze do zbudowania auta do trialu.
Na pewno pod każdym względem musiałbyś się poprawić. Np. usunąć dyferencjały albo zupełnie zmienić mocowanie zwolnic do mostu - te liftarmy T mogą się łatwo rozchodzić.

Generalnie idea auta 8x8 na 4 kolebkach połączonych obrotnicami jest prosta i ma dużo plusów. Sam zastosowałem to w moim zisie:


Zawieszenie daje dobry wykrzyż, jest proste w konstrukcji i zapewnia dużą sztywność auta. Jednak brak dostosowywania się do pionowych przeszkód w niektórych przypadkach powoduje, że auto nie da rady przejechać przeszkody. Kilka razy tak utknąłem na rajdzie. Np. duży korzeń który został pokonany przez 2 oś, a 3 próbowała na niego się wdrapać był nie do przejechania. Przez takie problemy zrezygnowałem z tego zawieszenia.
_________________
Pozdrawiam,
Tomek
 
 
 
piotrek839 


Wiek: 45
Dołączył: 05 Paź 2011
Wpisy: 458
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2012-05-08, 22:57   

TT napisał/a:
Dobry pierwszy krok na drodze do zbudowania auta do trialu.


Od początku pojazd nie miał być trialowy, a raczej eksperyment. Wyciągnołem z niego sporo wniosków na przyszłość i w pełni się z Tobą zgadzam co do zawieszenia. W przyszłości może powróce do idei 8 kół ale z zupełnie innym zawieszeniem.
 
 
 
TT 
VIP


Wiek: 32
Dołączył: 27 Maj 2004
Wpisy: 1181
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2012-05-09, 09:04   

piotrek839 napisał/a:

Od początku pojazd nie miał być trialowy, a raczej eksperyment. Wyciągnołem z niego sporo wniosków na przyszłość i w pełni się z Tobą zgadzam co do zawieszenia. W przyszłości może powróce do idei 8 kół ale z zupełnie innym zawieszeniem.


Tak myślałem, ale ja każde tego typu auto podciągam już pod trial.
_________________
Pozdrawiam,
Tomek
 
 
 
Mrutek
[Usunięty]

Wysłany: 2012-05-09, 09:21   

Zawieszenie robi na mnie wrażenie, przydałaby się jeszcze jakaś nadbudowa na nie.
Na filmie brakuje mi jazdy terenowej.
Wyciongnij też wnioski z uwag kolegów i skorzystaj z przeglądarki sprawdzającej błędy - to działa!

TT napisał/a:
Przez takie problemy zrezygnowałem z tego zawieszenia.

A czy wystarczyłoby "przełamanie" takiego auta w połowie? Czy to za mało?
 
 
 
TT 
VIP


Wiek: 32
Dołączył: 27 Maj 2004
Wpisy: 1181
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2012-05-09, 09:37   

Mrutek napisał/a:
TT napisał/a:
Przez takie problemy zrezygnowałem z tego zawieszenia.

A czy wystarczyłoby "przełamanie" takiego auta w połowie? Czy to za mało?

Na pewno by pomogło. Tylko na dobrze zrobione przełamanie potrzeba miejsca. U mnie w ZISie już by się to nie zmieściło.
_________________
Pozdrawiam,
Tomek
 
 
 
piotrek839 


Wiek: 45
Dołączył: 05 Paź 2011
Wpisy: 458
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2012-05-09, 17:27   

Mrutek napisał/a:
Przydałaby się jeszcze jakaś nadbudowa na nie.
Na filmie brakuje mi jazdy terenowej.

A czy wystarczyłoby "przełamanie" takiego auta w połowie? Czy to za mało?



Nadbudowe robię minimalną aby nie zasłaniać mechanizmów.
W terenie pojazd poniósł by klęske z powodu wad które już zostały opisane.
W moim pojaździe przełamanie jest oczywiście nie możliwe, ale jako idea do zbudowania innego pojazdu terenowego ma większe szanse powodzenia.
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,047 sekundy. Zapytań do SQL: 11